eli onko kokemusta paljonko uusi focus nielee menovettä / 100 km. Ajo on normaalia maantie- sekä kaupunkiajoa. Henk. koht. tuo ajotietokone ilmoittaa sellaista 7.6 litraa kulutukseksi. Kone on 2.0.
Toinen kysymys koskee Focukseen tankattavan menoveden oktaanilukua, kumpi ompi parempi 95 vai 98 ja onko oikeasti eroa? Manuaali suosittelee min. 95.
Focus kulutus
15
3412
Vastaukset
manuaali kerta suosittelee 95, aja sillä. 98:lla et saavuta mitään etua, haittana on vain kalliimpi hinta. Ei ole hinnan lisäksi mitään haittaakaan 98:sta. Esimerkiksi kulutukseen tms se ei vaikuta yhtään mitään.
- Anonyymi
Kulutuslukemia on lähes turha vertailla, kaupunkiajon määrä vaikuttaa niin ratkaisevasti. Lyhyiden matkojen ajelussa menovettä palaa suhteesse aivan älyttömiä määriä.
Maantieajossa vaikuttaa merkittävästi nopeus. 125 km/h moottoritiellä kuluttaa kymmeniä prosentteja enemmän kuin esim. 85 km/h maantiellä.
Omassa uudessa Focuksessani näyttää nyt 6,8, mutta takana onkin enimmäkseen matka-ajoa. Välillä oltiin jo 6,6:ssä, mutta äkkiä taajama-ajo lukemat nostaa. - kulutus
On aika vaikea määrittää tarkkaan. Itse olen ajellut tampere-helsinki välin 2.0 uudella focuksella keskinopeudella 130 km/h (keskinopeussäädin säädettynä 140:n) ja toisella kertaa ilmastoinnin ollessa päällä keskikulutus oli 9.8 l/100 km ja toisella 9,1 l/100 km kun ei ollut ilmastointia päällä. Ajaessani yhdistettyä sekä kaupunki että maantieajoa päivittäin, keskikulutus on siinä 8,5 l/100 km, mutta tietysti riippuu kovasti ajotavasta ja itselläni se ei ole mikään kaikkein taloudellisin. Tuo 2.0 siis kuluttaa ihan normaalin määrän, tuttavani ovat puhuneet etteivät pääset tuossa yhdistetyssä alle 10 litran (2 litrasella siis)...
- Putte
Ilmastointi vie n. 0,5 l/h kun kompressori on päällä. Eli keskinop. 50 km/h -> 1 l/100 km jne
Käsikäyttöinen
Omistajan käsikirjasta toiminta selviää parhaiten. Muistettava on, että ilmastointi ei missään tilanteessa käynnisty mikäli ulkolämpötila alle 5 astetta C. Tällä estetään systeemin jäätyminen ja siitä johtuva rikkoontuminen. Vaikka AC-valo syttyisi, on käyttö estetty.
Automaattinen
Uudessa Mondeossa sekä myös uusimmissa Focuksissa on samantyyppinen automaattinen ilmastointi, joka poikkeaa vanhemman Mondeon vastaavasta. Nykyisin käytössä on EATC = elektronisesti ohjattu automaattinen lämpötilan säätö. Systeemi pyrkii saamaan mahdollisimman nopeasti sisätilat halutun lämpöisi
ksi/viileäksi. Ei siis tarkoita sitä, että puhaltaisi halutunlämpöistä ilmaa. Kojelaudassa virtalukon lähellä sijaitsee sisälämpötila-anturi "haistelija" joka mittaa sisälämpötilaa. Nykymalleissa systeemi säätää automaattisesti puhallettavan ilman lämpötilan, puhallusnopeuden sekä myös optimaalis
en tavan mistä suuttimista milloinkin kannattaa puhaltaa. Ulkolämpötila, sisälämpötila sekä auton itsensä rakenteiden lämpötila vaikuttaa asiaan.
AUTO-toiminnon käyttö autoa lämmittäessä tai viilentäessä on makuasia. Jotkut eivät pidä siitä ollenkaan ja käyttävät pelkästään manuaalivaihtoehtoa. Joitakin kova puhallusääni häiritsee tai liian kylmä tai kuuma puhallus. Omistajan käsikirjassa on yleensä mukana liitteenä ohje AUTO-ilmastoinnin
käytöstä, mutta mielestämme ohje ei kuitenkaan ole paras mahdollinen Suomen oloissa, varsinkaan se ei tehoa nopeaan lämmittämiseen.
Mielestämme paras tapa lämmittää sisätilat nopeasti auton ollessa kylmä on manuaaliasento, lämpötila maksimiasennossa, puhallus keskivartalolle ja jaloille. Alussa puhallusta kannattaa pitää pienellä (esim. 2 palkkia) ja lisätä puhallustehoa sen jälkeen kun moottorinlämpötila noussut. Tällöin väl
tytään siltä, että sisätiloihin tulisi kylmää puhallusta häiritsevästi ennen kuin jäähdytysneste ja moottori lämmenneet. Omakohtaisen kokemuksen mukaan lämpötilaa ja puhallusta joutuu aika pian vähentämään. Ulkolämpötila luonnollisesti vaikuttaa siihen kuinka pian tämä tapahtuu.
Sen jälkeen kun on saavutettu miellyttävä sisälämpötila, kannattaa valita AUTO-toiminto ja haluttu lämpötila. Muistettava on, että AUTO-toiminto mittaa ainoastaan sisälämpötilaa - ei sisätilojen kosteutta. Tästä johtuen tuulilasi tai muut lasit saattavat huurtua ajettaessa mikäli ulkona tai sisäl
lä kosteutta. Tällöin joutuu tilapäisesti säätämään puhallusta tuulilasi max asentoon tai tehokkaamman puhalluksen keskivartalolle, jolloin sivulasit kirkastuvat tehokkaammin.
Autoa viilennettäessä AUTO-toiminto pyrkii saamaan sisätilat mahd. nopeasti halutun viileäksi. Jos sisätilat ovat saunakuumat auton seisottua auringonpaisteessa ja ulkolämpötila hellelukemissa, tarvitaan aluksi erittäin suurta puhallusnopeutta ja erittäin viileätä ilmaa jotta sisätilat saadaan ma
hdollisiman nopeasti. Tämä saattaa olla joistakin häiritsevää ja silloin kannattaa valita manuaalitoiminto. Tällöin kuitenkin viilentäminen on hitaampaa. Kuitenkin, kun on saavutettu sopiva sisälämpötila kannattaa valita AUTO-toiminto.
Olemme itse testanneet AUTO-toimintoa eri tilanteissa ja eri ulkolämpötiloissa. Tässä muutama esimerkki tapauksissa, joissa auto seisonut yön yli ulkona, päivän parkkihallissa ja päivän lämpimässä sisätilassa. Näiden testien mukaan AUTO-toiminto käyttäytyy eri tavoin riippuen ulkolämpötilasta ja
auton rakenteiden lämpötilasta. Auton oltua kylmässä yön yli, alkoi AUTO-toiminnolla jalkasuuttimista tulla puhallusta voimistuen vähitellen. Auton oltua lämpimässä alkoi samaisella toiminnolla puhallusta tulla ensiksi vaimeana tuulilasille sekä sivuikkunoiden huurteenpoistopuhaltimista. Parkkiha
llissa seisoneessa autossa puhallus toimi aluksi niin kuin edellisessä tapauksessa, kunnes hetken kuluttua alkoi puhallusta tulla myös jalkasuuttimista vähitellen voimistuen.
- mitä tankkiin
on laitettu:-)
- Focus 2.0i 2004
Paljon haukkaa uusi Focus, jos lukemat pitävät paikkaansa. Liekö sisäänajon puutetta?
Mittasin "vanhemmalla" 2-litraisella Focuksella Nurmijärvi-Hki keskusta-Mikkeli välillä n. 15 asteen pakkasessa 6,8 l/100 km keskinopeudella 85 km/h.
Kesällä taajama- ja maaseutupyörityksessä menee 7,1 - 7,2 l/100 km.
"Nimim." pappa-kuski- foc75
kulutus 2.0:lla oli siis sisäänajossa, tai oikeastaan juuri sen jälkeen 1000-1500 km ja johtunee siitä. Ei autoa vieläkään ole kuin 2800 km ajettu, luulen että tasaantuu vielä ajan myötä.
- oudolle
Tuntuu oudolle nämä kulutuslukemat kun -01 mallisella 1.6 farkku focuksella on todella tiukkaa päästä lähelle 7 litran kulutuksen edes matka-ajossa. Taajamassa ei puhettakaan alle 7,5 litran kulutukseen ja matka-ajossa 6,8 l/100km on ennätys, johon pääsi kun ajoi todella maltillisesti ja keskinopeus oli n. 85 km/h. Jos ajaa matka-ajoa n. 100 km/h keskinopeudella, niin kulutus on heti 7,5 l/100km. Ja nämä on siis todellisia kulutuksia, jotka on mitattu ja laskettu itse kulutetun bensan ja ajettujen kilometrien mukaan. Ajotietokonetta ei ole. Talvella kaupunkipyörityksessä menee 8,5 l/100 km.
- Aapo
oudolle kirjoitti:
Tuntuu oudolle nämä kulutuslukemat kun -01 mallisella 1.6 farkku focuksella on todella tiukkaa päästä lähelle 7 litran kulutuksen edes matka-ajossa. Taajamassa ei puhettakaan alle 7,5 litran kulutukseen ja matka-ajossa 6,8 l/100km on ennätys, johon pääsi kun ajoi todella maltillisesti ja keskinopeus oli n. 85 km/h. Jos ajaa matka-ajoa n. 100 km/h keskinopeudella, niin kulutus on heti 7,5 l/100km. Ja nämä on siis todellisia kulutuksia, jotka on mitattu ja laskettu itse kulutetun bensan ja ajettujen kilometrien mukaan. Ajotietokonetta ei ole. Talvella kaupunkipyörityksessä menee 8,5 l/100 km.
Minulla 1.6 farkku Focus vm.-99. Tuossa tuli matka ajoa n.tuhat km keskinopeudella 98 km/h ja kulutus oli 6.3 l/100km. Mielestäni ei paha.
- mittasit
Aapo kirjoitti:
Minulla 1.6 farkku Focus vm.-99. Tuossa tuli matka ajoa n.tuhat km keskinopeudella 98 km/h ja kulutus oli 6.3 l/100km. Mielestäni ei paha.
Millä mittasit tuon kulutuksen? Ajotietokoneella vai laskimella?
- Urquell
oudolle kirjoitti:
Tuntuu oudolle nämä kulutuslukemat kun -01 mallisella 1.6 farkku focuksella on todella tiukkaa päästä lähelle 7 litran kulutuksen edes matka-ajossa. Taajamassa ei puhettakaan alle 7,5 litran kulutukseen ja matka-ajossa 6,8 l/100km on ennätys, johon pääsi kun ajoi todella maltillisesti ja keskinopeus oli n. 85 km/h. Jos ajaa matka-ajoa n. 100 km/h keskinopeudella, niin kulutus on heti 7,5 l/100km. Ja nämä on siis todellisia kulutuksia, jotka on mitattu ja laskettu itse kulutetun bensan ja ajettujen kilometrien mukaan. Ajotietokonetta ei ole. Talvella kaupunkipyörityksessä menee 8,5 l/100 km.
Tutulta kuulostaa. Itselläni on tosin -00 mallinen 1,6 farkku Escort, mutta vertailu sallittaneen..
Autoa ei mielestäni voi pitää erityisen pieniruokaisena, kun 7l/100km tekee tosiaan tiukkaa. Oma ennätys taitaa olla myös luokkaa 6,8-6,9/100km. Kulutuksen mittasin kulutetun bensan ja kilometrien mukaan.
Olin varma, että vaihdan pihimpään autoon kun luovuin -89 mallisesta 2,0i vectrasta ja ostin kyseisen Escon. Toisin kävi, opelilla pääsi moottoritieajossakin n.6,5l/100km. Vertailu tuntuu oudolta..
- Carl
Minulla Focus 1.6 Trend 2005.Kulutus 5,5/6,6,kaupunkiajoa ei paljon.Ajotietokoneen mukaan....
Tässä hiukan dataa C-Maxini kulutuksesta:
http://www.tankkaus.com/cardata.php?nr=2014
Vastaavan korinen bensa versio vie yli 8,1 l/100km oli kone 1.6 tai 1.8. 1.6 vie hiukan enemmän.
http://www.tankkaus.com/cardata.php?nr=2768
Focus MK I 1.4 tai 1.6 Zetec koneella (100hv) vie 6-7,5 l/100km. http://www.tankkaus.com/cardata.php?nr=1192
1.8 ja 2.0 vie 8-9 litraa tai hiukan ylikin 100 kmllä. http://www.tankkaus.com/cardata.php?nr=1883- rhinemann
eli maantiellä mennään 5.8 l/100km ja sekalainen ajo
6.6 l / 100km. Ihan asialliset. - Jalli 857
Ajotietokone näyttää laskennallisen kulutuksen auton moottorin anturitietojen mukaan, se ei välttämättä tiedä todellisesta kulutuksesta mitään. Parhaimmillaankin se on vain suuntaa-antava, todettu TM:ssäkin..
Laskin vaan käteen kulutusta mitattaessa..
Oma 1500-kuutioinen auto syö 6.5 matka-ajossa, normaaliajossa menee 6.8, cityssä 7.5
Ajotietokone näyttää että 6.2 keskikulutus koko ajan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022196- 1041634
- 821318
- 1211283
- 1171236
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘591059Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis601034- 511007
- 36942
- 33814