Päällikön paikka hekossa

Anonyymi

Olenko ymmärtänyt oikein, että helikopterissa aluksen päällikkö ("kapteeni") istuu oikeanpuoleisessa penkissä, kun kiinteäsiipisessä vasemmanpuoleisessa? Mistä tämä ero mahtaa johtua?

15

931

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Päälikkö on sanonut minulle , että paikka on sillä puolella missä on vinssi.
      Kopteri nousukahva on keskellä.

    • Anonyymi

      Riippuu kopterista. Toisissa vasemmalla, toisissa oikealla.

    • Anonyymi

      Noususauva on kamovissa ja muissakin helikopterin tapaisissa, istuimien vasemmalla puolella, jolloin oikeasta sivuovesta on helpompi kavuta oikealle istuimelle.
      Kahden lennettävissä koptereissa lentäjä lentää oikealta istuimelta ja vasemman istuimen lentäjä huolehtii mittareista ja radioliikenteestä että ilmatilan tarkkailusta, muun kohtaavan ja samassa korkeudessa lentävien suhteen.

      Lentokoneissa, vaikkapa parisataa paikkaisissa matkustajalentokoneissa, perämies istuu oikealla ja lentää konetta, käytellen liitolaippoja ja laskusiivekkeitä että laskutelinevipua ja kaasuvipuja.
      Kapteeni istuu oikealla ja huolehtii radioliikenteestä, lentokartoista, mittareista ja visuaalisesta ilmatilan seurannasta.

      • Anonyymi

        Ei kai perämies ja kapteeni kumpikin sentään oikealla istu. Samalla pallilla siis.


    • Anonyymi

      "Lentokoneissa, vaikkapa parisataa paikkaisissa matkustajalentokoneissa, perämies istuu oikealla ja lentää konetta, käytellen liitolaippoja ja laskusiivekkeitä että laskutelinevipua ja kaasuvipuja.
      Kapteeni istuu oikealla ja huolehtii radioliikenteestä, lentokartoista, mittareista ja visuaalisesta ilmatilan seurannasta."

      Taidat olla oikein asiantuntija. Kerro mitä noi liitolaipat ovat?

    • Anonyymi

      Purjelentokoneissa, vaikkapa astir cs on liitolaipat. Ne nousevat lentäjän käyttämällä vivulla 15 astetta ylätaka viistoon siiven jättöreunassa, kun lähdetään liukuun noston jälkeen. Liussa ne lisäävät liitolukua, lisäävät syöksynopeutta. Korkeus kaksisataa metriä vedetään nopeus korkeudeksi jonka jälkeen liitolaipat vivulla siiven tasaisiksi, etsitään nosto, termiikki, jossa noustaan pilvenpohjiin.
      Kilpailussa, jota kaikki harrastelentäjät eivät suosi, liitolaipat mahdollistavat suuret syöksynopeudet. Syöksynopeus ei kasva purjelentokoneessa vaikka lisäisi syöksykulmaa. Tietty enimmäisnopeus. Harraste purjelentämistä on hauska harrastaa kilpailutyyliin, pommittaen, keskinopeutta kasvattaen.
      Liitoluku vaikkapa yksi viiteenkymmeneen, tarkoittaa että kilometrin korkeudesta lentokone, purjelentokone, liitää 100 kilometrin nopeudella, 50 kilometrin matkan pääpyörän koskettaessa tasamaata. Kahden kilometrin korkeudesta vastaavasti 100 kilometriä pitkä liuku.
      Matkustaja lentokoneissa on myös mahdollista liitolaippa yhdistettynä laskusiivekkeeseen. Poistetaan vain rajoitinpultit.

      • Anonyymi

        Tuollaisia laippoja ei ole moottorikoneissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaisia laippoja ei ole moottorikoneissa.

        Löytyy monestakin moottorikoneesta kun halutaan nopeutta lisää jolloin laskusiivekevivusta löytyy negatiiviset asetukset.
        Ainakin joskus lentämässäni pienkoneessa (Maule 7) oli tuollainen systeemi ja joissain liikesuihkuissa olen noita tavannut.


    • Anonyymi

      Siiven jättöreunalaipat, liitolaipat, laskusiivekkeet. Käytellään samalla vivulla ohjaamosta käsin.
      Laskusiivekkeet alas -45-90 astetta siiven jättöreunasta alas, alatakaviistoon . Vauhdin surma laskukiidossa. Lasketaan alas kun on tultu laskuun kolmelle pyörälle. Vedetään tehovivut päissä, sivuissa olevaa nappia painaen rullausteholle. Automaattinen rullaustehon asetus. Tyhjä. Kuormattu lentokone. Automaatti mittaa ja ottaa huomioon. Tehoasetuksen.
      Liitolaipat +5astetta, +10astetta, +15astetta siiven jättöreunasta ylätaka viistoon.
      +5astetta kun laskeudutaan, noustaan, kiitoradalta tai tullaan laskuun. Tuulen vääntöä ei ole silloin, lentokone ei mallinna sitä.
      +10astetta välivaihe +/- siirrot.
      +15astetta paras liitoluku. Paras huippunopeus. Pienin polttoaineen kulutus. Tehovivut täysin eteen. samalla +15astetta liitolaipat. Lennetään näin, niin moottorit eivät sakkaa paukahtaen. Aliteho asetuksilla 3/4 kaasut, tehot. Liitolaipat +15astetta näin käy.

    • Anonyymi

      Mietin, kannattaisiko ADHD-kirjoittajan lääkitystä tarkistaa?

    • Anonyymi

      Missä on se heittoistuimen nappi, kun saa kaikki ulos koneesta?

    • Anonyymi

      Eiköhän se ole niin että se joka ensin ehtii koneeseen valitsee paikkansa. Vipstaakit kummallakin puolella on täsmälleen samat

    • Anonyymi

      Missä on sittes se heittoistuinnappi? Ja mihin suuntaan lähtee? Voi tulla viipalemakkaraa jos ylöspäin?
      Meijjän mopo-Kessnassa ei oo heittoistuimii, siks mie pysynkin anniskelupuolella.

      • Anonyymi

        Tiedoksesi että esim. Kamov helikoptereissa (nykyisin monessa muussakin) todella ON se heittoistuin. Yleensä heittoistumen laukaisu räjäyttää ensin roottorista pultit, jolloin lavat irtoavat pois, sitten räjähtää kuomu auki ja vasta sitten laukeaa heittoistuimen panos heittäen sen ylös ja piloptin ulos.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kamov_Ka-52


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedoksesi että esim. Kamov helikoptereissa (nykyisin monessa muussakin) todella ON se heittoistuin. Yleensä heittoistumen laukaisu räjäyttää ensin roottorista pultit, jolloin lavat irtoavat pois, sitten räjähtää kuomu auki ja vasta sitten laukeaa heittoistuimen panos heittäen sen ylös ja piloptin ulos.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kamov_Ka-52

        No mutta minkä takia hoitokodissani Rääkkylässä on vessanpöntössä vilkkuva punainen "eject" - nappula, ja kattorupelli muka räjähtää kun sitä painan?
        Taidat huijjata tässä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      145
      2720
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      362
      1995
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1717
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      33
      1614
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1360
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1203
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1163
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      937
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      928
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      772
    Aihe