Olenko ymmärtänyt oikein, että helikopterissa aluksen päällikkö ("kapteeni") istuu oikeanpuoleisessa penkissä, kun kiinteäsiipisessä vasemmanpuoleisessa? Mistä tämä ero mahtaa johtua?
Päällikön paikka hekossa
18
1300
Vastaukset
- Anonyymi
Päälikkö on sanonut minulle , että paikka on sillä puolella missä on vinssi.
Kopteri nousukahva on keskellä. - Anonyymi
Riippuu kopterista. Toisissa vasemmalla, toisissa oikealla.
- Anonyymi
Noususauva on kamovissa ja muissakin helikopterin tapaisissa, istuimien vasemmalla puolella, jolloin oikeasta sivuovesta on helpompi kavuta oikealle istuimelle.
Kahden lennettävissä koptereissa lentäjä lentää oikealta istuimelta ja vasemman istuimen lentäjä huolehtii mittareista ja radioliikenteestä että ilmatilan tarkkailusta, muun kohtaavan ja samassa korkeudessa lentävien suhteen.
Lentokoneissa, vaikkapa parisataa paikkaisissa matkustajalentokoneissa, perämies istuu oikealla ja lentää konetta, käytellen liitolaippoja ja laskusiivekkeitä että laskutelinevipua ja kaasuvipuja.
Kapteeni istuu oikealla ja huolehtii radioliikenteestä, lentokartoista, mittareista ja visuaalisesta ilmatilan seurannasta.- Anonyymi
Ei kai perämies ja kapteeni kumpikin sentään oikealla istu. Samalla pallilla siis.
- Anonyymi
"Lentokoneissa, vaikkapa parisataa paikkaisissa matkustajalentokoneissa, perämies istuu oikealla ja lentää konetta, käytellen liitolaippoja ja laskusiivekkeitä että laskutelinevipua ja kaasuvipuja.
Kapteeni istuu oikealla ja huolehtii radioliikenteestä, lentokartoista, mittareista ja visuaalisesta ilmatilan seurannasta."
Taidat olla oikein asiantuntija. Kerro mitä noi liitolaipat ovat?- Anonyymi
Kyllä ne kuulemma vuorottelee
- Anonyymi
Purjelentokoneissa, vaikkapa astir cs on liitolaipat. Ne nousevat lentäjän käyttämällä vivulla 15 astetta ylätaka viistoon siiven jättöreunassa, kun lähdetään liukuun noston jälkeen. Liussa ne lisäävät liitolukua, lisäävät syöksynopeutta. Korkeus kaksisataa metriä vedetään nopeus korkeudeksi jonka jälkeen liitolaipat vivulla siiven tasaisiksi, etsitään nosto, termiikki, jossa noustaan pilvenpohjiin.
Kilpailussa, jota kaikki harrastelentäjät eivät suosi, liitolaipat mahdollistavat suuret syöksynopeudet. Syöksynopeus ei kasva purjelentokoneessa vaikka lisäisi syöksykulmaa. Tietty enimmäisnopeus. Harraste purjelentämistä on hauska harrastaa kilpailutyyliin, pommittaen, keskinopeutta kasvattaen.
Liitoluku vaikkapa yksi viiteenkymmeneen, tarkoittaa että kilometrin korkeudesta lentokone, purjelentokone, liitää 100 kilometrin nopeudella, 50 kilometrin matkan pääpyörän koskettaessa tasamaata. Kahden kilometrin korkeudesta vastaavasti 100 kilometriä pitkä liuku.
Matkustaja lentokoneissa on myös mahdollista liitolaippa yhdistettynä laskusiivekkeeseen. Poistetaan vain rajoitinpultit.- Anonyymi
Tuollaisia laippoja ei ole moottorikoneissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollaisia laippoja ei ole moottorikoneissa.
Löytyy monestakin moottorikoneesta kun halutaan nopeutta lisää jolloin laskusiivekevivusta löytyy negatiiviset asetukset.
Ainakin joskus lentämässäni pienkoneessa (Maule 7) oli tuollainen systeemi ja joissain liikesuihkuissa olen noita tavannut.
- Anonyymi
Siiven jättöreunalaipat, liitolaipat, laskusiivekkeet. Käytellään samalla vivulla ohjaamosta käsin.
Laskusiivekkeet alas -45-90 astetta siiven jättöreunasta alas, alatakaviistoon . Vauhdin surma laskukiidossa. Lasketaan alas kun on tultu laskuun kolmelle pyörälle. Vedetään tehovivut päissä, sivuissa olevaa nappia painaen rullausteholle. Automaattinen rullaustehon asetus. Tyhjä. Kuormattu lentokone. Automaatti mittaa ja ottaa huomioon. Tehoasetuksen.
Liitolaipat +5astetta, +10astetta, +15astetta siiven jättöreunasta ylätaka viistoon.
+5astetta kun laskeudutaan, noustaan, kiitoradalta tai tullaan laskuun. Tuulen vääntöä ei ole silloin, lentokone ei mallinna sitä.
+10astetta välivaihe +/- siirrot.
+15astetta paras liitoluku. Paras huippunopeus. Pienin polttoaineen kulutus. Tehovivut täysin eteen. samalla +15astetta liitolaipat. Lennetään näin, niin moottorit eivät sakkaa paukahtaen. Aliteho asetuksilla 3/4 kaasut, tehot. Liitolaipat +15astetta näin käy. - Anonyymi
Mietin, kannattaisiko ADHD-kirjoittajan lääkitystä tarkistaa?
- Anonyymi
Lentokoneet mallintavat lentämistä.
Boeing 747 jumbo jet on niin suuri ettei se oikeasti lennä ulkoilmasa vaan mallintaa sitä.
Lentokoneet ovat suunniteltu veden alla lentämään. Jumbo jet lentää TurboFan ikiliikkuja suihkumoottorilla veden alla korkeintaan 40 kilometriä tunnissa nopeudella.
Liitolaipat mallintavat hyvin veden alla lentämisen täydellisyyteen. Tuulenvääntöä, veden vääntöä ei ole liitolaipat + 5 asetuksella. Eli liitolaipat viisi astetta siiven jättöreunasta takayläviistoon.
- Anonyymi
Missä on se heittoistuimen nappi, kun saa kaikki ulos koneesta?
- Anonyymi
Eiköhän se ole niin että se joka ensin ehtii koneeseen valitsee paikkansa. Vipstaakit kummallakin puolella on täsmälleen samat
- Anonyymi
Missä on sittes se heittoistuinnappi? Ja mihin suuntaan lähtee? Voi tulla viipalemakkaraa jos ylöspäin?
Meijjän mopo-Kessnassa ei oo heittoistuimii, siks mie pysynkin anniskelupuolella.- Anonyymi
Tiedoksesi että esim. Kamov helikoptereissa (nykyisin monessa muussakin) todella ON se heittoistuin. Yleensä heittoistumen laukaisu räjäyttää ensin roottorista pultit, jolloin lavat irtoavat pois, sitten räjähtää kuomu auki ja vasta sitten laukeaa heittoistuimen panos heittäen sen ylös ja piloptin ulos.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kamov_Ka-52 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedoksesi että esim. Kamov helikoptereissa (nykyisin monessa muussakin) todella ON se heittoistuin. Yleensä heittoistumen laukaisu räjäyttää ensin roottorista pultit, jolloin lavat irtoavat pois, sitten räjähtää kuomu auki ja vasta sitten laukeaa heittoistuimen panos heittäen sen ylös ja piloptin ulos.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kamov_Ka-52No mutta minkä takia hoitokodissani Rääkkylässä on vessanpöntössä vilkkuva punainen "eject" - nappula, ja kattorupelli muka räjähtää kun sitä painan?
Taidat huijjata tässä.
- Anonyymi
Ne eivät osanneet tehdä toisen maailman sodan taistelulentokoneisiin, pommikoneet, maa/merirynnäkkölentokoneet, ilmataistelulentokoneet, liitolaippoja.
+5 asteen asteen asetuksella liitolaipat siiven jättöreunasta ylätakaviistoon asetus.
Saadaan paras tuulenväännön kesto. Paras kaartotaistelu, liikehtimiskyky. Voidaan vetää siipi maata kohden, puiden latvoja hipoen. Ilman maan imuvaikutusta. Eli ei sorru maahan imeytymällä kaartotaistelu lentokone.
Täydellisyyttä ei osattu tehdä.
Noh pää voi räjähtää jukrainalaiselta. Hekun eivät kestä tätä liitolaippailua.
Sähköiset syyt. Lentokone kun siipineen lentää ilma-atomit sähköistäen.
Suomalainen pommikoneiden torjuntalentokone ensimmäisestä ja toisesta maailmansodasta.
Oli SHINDENI.
Työntöpotkuri.
Canard rakenne.
Vapaasti ampuvat isoreikäiset runkoaseet.
Ja oli liitolaipat.
Nopea. Äärimmäisen liikehtimiskykyinen.
Valmista tuli.
Maa nimeltä suomi säilyi itsenäisenä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.734966Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.113359Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j202655Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.571717- 471566
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441336- 941322
Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa
Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.2191113Hiljaisuus
Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.711005IS Viikonloppu 29.-30.11.2025
Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra51889