Olenko ymmärtänyt oikein, että helikopterissa aluksen päällikkö ("kapteeni") istuu oikeanpuoleisessa penkissä, kun kiinteäsiipisessä vasemmanpuoleisessa? Mistä tämä ero mahtaa johtua?
Päällikön paikka hekossa
16
1140
Vastaukset
- Anonyymi
Päälikkö on sanonut minulle , että paikka on sillä puolella missä on vinssi.
Kopteri nousukahva on keskellä. - Anonyymi
Riippuu kopterista. Toisissa vasemmalla, toisissa oikealla.
- Anonyymi
Noususauva on kamovissa ja muissakin helikopterin tapaisissa, istuimien vasemmalla puolella, jolloin oikeasta sivuovesta on helpompi kavuta oikealle istuimelle.
Kahden lennettävissä koptereissa lentäjä lentää oikealta istuimelta ja vasemman istuimen lentäjä huolehtii mittareista ja radioliikenteestä että ilmatilan tarkkailusta, muun kohtaavan ja samassa korkeudessa lentävien suhteen.
Lentokoneissa, vaikkapa parisataa paikkaisissa matkustajalentokoneissa, perämies istuu oikealla ja lentää konetta, käytellen liitolaippoja ja laskusiivekkeitä että laskutelinevipua ja kaasuvipuja.
Kapteeni istuu oikealla ja huolehtii radioliikenteestä, lentokartoista, mittareista ja visuaalisesta ilmatilan seurannasta.- Anonyymi
Ei kai perämies ja kapteeni kumpikin sentään oikealla istu. Samalla pallilla siis.
- Anonyymi
"Lentokoneissa, vaikkapa parisataa paikkaisissa matkustajalentokoneissa, perämies istuu oikealla ja lentää konetta, käytellen liitolaippoja ja laskusiivekkeitä että laskutelinevipua ja kaasuvipuja.
Kapteeni istuu oikealla ja huolehtii radioliikenteestä, lentokartoista, mittareista ja visuaalisesta ilmatilan seurannasta."
Taidat olla oikein asiantuntija. Kerro mitä noi liitolaipat ovat?- Anonyymi
Kyllä ne kuulemma vuorottelee
- Anonyymi
Purjelentokoneissa, vaikkapa astir cs on liitolaipat. Ne nousevat lentäjän käyttämällä vivulla 15 astetta ylätaka viistoon siiven jättöreunassa, kun lähdetään liukuun noston jälkeen. Liussa ne lisäävät liitolukua, lisäävät syöksynopeutta. Korkeus kaksisataa metriä vedetään nopeus korkeudeksi jonka jälkeen liitolaipat vivulla siiven tasaisiksi, etsitään nosto, termiikki, jossa noustaan pilvenpohjiin.
Kilpailussa, jota kaikki harrastelentäjät eivät suosi, liitolaipat mahdollistavat suuret syöksynopeudet. Syöksynopeus ei kasva purjelentokoneessa vaikka lisäisi syöksykulmaa. Tietty enimmäisnopeus. Harraste purjelentämistä on hauska harrastaa kilpailutyyliin, pommittaen, keskinopeutta kasvattaen.
Liitoluku vaikkapa yksi viiteenkymmeneen, tarkoittaa että kilometrin korkeudesta lentokone, purjelentokone, liitää 100 kilometrin nopeudella, 50 kilometrin matkan pääpyörän koskettaessa tasamaata. Kahden kilometrin korkeudesta vastaavasti 100 kilometriä pitkä liuku.
Matkustaja lentokoneissa on myös mahdollista liitolaippa yhdistettynä laskusiivekkeeseen. Poistetaan vain rajoitinpultit.- Anonyymi
Tuollaisia laippoja ei ole moottorikoneissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollaisia laippoja ei ole moottorikoneissa.
Löytyy monestakin moottorikoneesta kun halutaan nopeutta lisää jolloin laskusiivekevivusta löytyy negatiiviset asetukset.
Ainakin joskus lentämässäni pienkoneessa (Maule 7) oli tuollainen systeemi ja joissain liikesuihkuissa olen noita tavannut.
- Anonyymi
Siiven jättöreunalaipat, liitolaipat, laskusiivekkeet. Käytellään samalla vivulla ohjaamosta käsin.
Laskusiivekkeet alas -45-90 astetta siiven jättöreunasta alas, alatakaviistoon . Vauhdin surma laskukiidossa. Lasketaan alas kun on tultu laskuun kolmelle pyörälle. Vedetään tehovivut päissä, sivuissa olevaa nappia painaen rullausteholle. Automaattinen rullaustehon asetus. Tyhjä. Kuormattu lentokone. Automaatti mittaa ja ottaa huomioon. Tehoasetuksen.
Liitolaipat +5astetta, +10astetta, +15astetta siiven jättöreunasta ylätaka viistoon.
+5astetta kun laskeudutaan, noustaan, kiitoradalta tai tullaan laskuun. Tuulen vääntöä ei ole silloin, lentokone ei mallinna sitä.
+10astetta välivaihe +/- siirrot.
+15astetta paras liitoluku. Paras huippunopeus. Pienin polttoaineen kulutus. Tehovivut täysin eteen. samalla +15astetta liitolaipat. Lennetään näin, niin moottorit eivät sakkaa paukahtaen. Aliteho asetuksilla 3/4 kaasut, tehot. Liitolaipat +15astetta näin käy. - Anonyymi
Mietin, kannattaisiko ADHD-kirjoittajan lääkitystä tarkistaa?
- Anonyymi
Missä on se heittoistuimen nappi, kun saa kaikki ulos koneesta?
- Anonyymi
Eiköhän se ole niin että se joka ensin ehtii koneeseen valitsee paikkansa. Vipstaakit kummallakin puolella on täsmälleen samat
- Anonyymi
Missä on sittes se heittoistuinnappi? Ja mihin suuntaan lähtee? Voi tulla viipalemakkaraa jos ylöspäin?
Meijjän mopo-Kessnassa ei oo heittoistuimii, siks mie pysynkin anniskelupuolella.- Anonyymi
Tiedoksesi että esim. Kamov helikoptereissa (nykyisin monessa muussakin) todella ON se heittoistuin. Yleensä heittoistumen laukaisu räjäyttää ensin roottorista pultit, jolloin lavat irtoavat pois, sitten räjähtää kuomu auki ja vasta sitten laukeaa heittoistuimen panos heittäen sen ylös ja piloptin ulos.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kamov_Ka-52 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedoksesi että esim. Kamov helikoptereissa (nykyisin monessa muussakin) todella ON se heittoistuin. Yleensä heittoistumen laukaisu räjäyttää ensin roottorista pultit, jolloin lavat irtoavat pois, sitten räjähtää kuomu auki ja vasta sitten laukeaa heittoistuimen panos heittäen sen ylös ja piloptin ulos.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kamov_Ka-52No mutta minkä takia hoitokodissani Rääkkylässä on vessanpöntössä vilkkuva punainen "eject" - nappula, ja kattorupelli muka räjähtää kun sitä painan?
Taidat huijjata tässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Karhuryhmä
Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?283386- 973176
- 763014
Raisionkaaren koira hyökkäys
Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim702938"Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"
Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m532881Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti
Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.862658- 352470
- 572341
Satuit vain olemaan
Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se432195- 321953