Oikeuskanslerinvirastolta huomautus kunnan sivistysjohtajalle 22.2.2022

Anonyymi

Puolangan kunta on jälleen rikkonut lakia erään kuntalaisen kohdalla.
Puolangan kunta ei ollut antanut vastausta puoleen vuoteen.

Päätös 22.2.2022 OKV/471/10/2021

Päätösratkaisu esitellään sivistyslautakunnalle tulevalla viikolla.

87

3805

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja valittaja oli kuka?
      Eräs kuntalainen vai
      ERÄS kuntalainen?

    • Anonyymi

      Osa1


      RATKAISU

      Asiasta saatu selvitys

      Puolangan kunta on ilmoittanut selvityksessään, että kantelijan 12.1.2021 vastaanotettuun viestiin ja siinä esitettyihin kysymyksiin oli vastattu sähköpostitse 1.7.2021.

      Kunta on myöntänyt, että vastauksen antaminen kantelijalle oli valitettavasti viivästynyt. Kunnan näkemyksen mukaan vastauksen viivästymiselle oli kuitenkin ollut aiheellinen syy: Kantelija oli toimittanut kuntaan runsaasti sähköpostiviestejä, joista huomattava osa oli otsikoitu valituksiksi, vaatimuksiksi ja vireillepanoiksi. Ne olivat kunnan selvityksen mukaan kuormittaneet sen viranhaltijoita huomattavasti. Lisäksi ne olivat kunnan mukaan olleet osin sisällöltään epäasiallisia, eivätkä pääsääntöisesti olleet edellyttäneet toimenpiteitä. Kunta ei ollut arvioinut kohtuulliseksi ja tarkoituksenmukaiseksi järjestää lisäresursseja pelkästään kantelijan kirjelmiin vastaamisen vuoksi, vaan yhteydenottoihin oli vastattu kohtuullisella viiveellä katsoen, ettei yhteydenotto edellytä ilmeisiä kiireellisiä toimenpiteitä.

      Arviointi

      Yleisesti tiedustelujen käsittelemisestä Perustuslain 21 §:n mukaan jokaisella on oikeus saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä lain mukaan toimivaltaisessa tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa.
      Käsittelyn julkisuus sekä oikeus tulla kuulluksi, saada perusteltu päätös ja hakea
      muutosta samoin kuin muut oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin ja hyvän hallinnon takeet turvataan lailla.

      Hallintolain (434/2003) 7 §:n mukaan asiointi ja asian käsittely viranomaisessa on pyrittävä järjestämään siten, että hallinnossa asioiva saa asianmukaisesti hallinnon palveluita ja viranomainen voi suorittaa tehtävänsä tuloksellisesti.

      Hallintolain 8 §:n mukaan viranomaisen on toimivaltansa rajoissa annettava asiakkailleen tarpeen mukaan hallintoasian hoitamiseen liittyvää neuvontaa sekä vastattava asiointia koskeviin kysymyksiin ja tiedusteluihin.
      Hallintolain 23 §:n 1 momentin mukaan hallintoasia on käsiteltävä ilman aiheetonta viivytystä.

      Hallintolain 7 §:n perusteluissa (HE 72/2002 vp, s. 57) todetaan muun ohessa, että palveluperiaate ja viranomaisen tehtävien tuloksellinen hoitaminen merkitsevät sitä, että asioinnin tulisi voida tapahtua sekä hallinnossa asioivan että viranomaisen kannalta mahdollisimman nopeasti, joustavasti ja yksinkertaisesti sekä kustannuksia säästäen. Pykälässä ei kuitenkaan ole asetettu viranomaiselle ehdotonta velvollisuutta ryhtyä toimenpiteisiin asiointipalvelujen asianmukaiseksi
      järjestämiseksi, vaan säännös mahdollistaisi käytettävissä olevien taloudellisten ja muiden voimavarojen huomioon ottamisen.
      Viranomaisen neuvontavelvollisuus koskee lain perustelujen mukaan hallintoasian hoitamiseen ja asiointiin välittömästi liittyviä kysymyksiä. Neuvontavelvollisuutta on täydennetty viranomaiselle asetetulla yleisellä velvoitteella vastata asiointia koskeviin kysymyksiin ja tiedusteluihin.
      Asioinnilla tarkoitettaisiin paitsi hallintoasian hoitamiseksi tarpeellisten toimenpiteiden suorittamista myös tosiasialliseen hallintotoimintaan liittyvää asiointia viranomaisessa (HE 72/2002 vp, s. 57-58).
      Vastaamisvelvoitteen piiriin kuuluvien kysymysten ja tiedustelujen sisällöltä on perustelujen (HE72/2002, s. 58) mukaan edellytettävä riittävää selkeyttä ja ymmärrettävyyttä. Käytännössä vastaamisvelvoitteen on tarkoitettu koskevan asiallisia ja riittävän yksilöityjä kysymyksiä ja tiedusteluja.
      Säännös ei sen sijaan velvoita viranomaista vastaamaan laajoihin ja yleisluontoisiin tiedusteluihin. Kirjalliseen tiedusteluun annetaan vastaus pääsääntöisesti kirjallisena. Yksinkertaisempiin tiedusteluihin vastaus voitaisiin antaa myös suullisesti, esimerkiksi puhelimitse. Lakiin ei ole otettu säännöstä siitä, missä ajassa viranomaisen olisi täytettävä vastaamisvelvoitteensa. Yleisesti voidaan lähteä siitä, ettei hallintoasian hoitamista tai asiointia koskeviin kysymyksiin
      vastaaminen edellytä viranomaiselta erityisiä toimenpiteitä. Vastaus voidaan useimmista tapauksissa antaa heti. Vastaamisen edellyttämään aikaan saattavat tapauskohtaisesti vaikuttaa tiedustelun kohteena olevan asian laatu ja monitahoisuus sekä se, edellyttääkö vastauksen antaminen selvitysten hankkimista tai muita erityisiä toimenpiteitä.
      Pelkästään viranomaiselle tulevien kysymysten ja tiedustelujen suuri määrä ei sen sijaan olisi hyväksyttävä perustelu sille, että vastaaminen viipyy kohtuuttomasti. Hyvän hallinnon periaatteiden mukaista olisi vastauksen viivästyessä ilmoittaa asiakkaalle viivästymisen syyt ja se, milloin vastausta voidaan odottaa.

    • Anonyymi

      Osa 2

      Kantelijan tiedusteluun vastaaminen

      Viranomaisen neuvontavelvollisuuden ulottuvuutta on laillisuusvalvontakäytännössä arvioitu vakiintuneesti edellä selostetussa hallituksen esityksen todetun mukaisesti siten, että viranomaisella on velvollisuus vastata asiallisiin, selkeisiin ja riittävästi yksilöityihin toimivaltaansa kuuluviin kysymyksiin ja tiedusteluihin. Mielipiteen ilmaisuihin tai epäasiallisiin, palautteeksi tulkittaviin
      yhteydenottoihin ei välttämättä ole aina velvollisuutta vastata. Tiedustelun ja siihen vastaamisen arviointi edellyttää tapauskohtaista harkintaa. Jos viranomainen katsoo jo vastanneensa samoihin kysymyksiin, se on voinut viitata asiassa aiemmin antamaansa vastaukseen.

      Oleellista on, ettei kysyjä jää epätietoiseksi siitä, ollaanko hänelle vastaamassa vai ei. Kuten hallintolain 8 §:n yksityiskohtaisissa perusteluissa todetaan, kysymysten ja tiedustelujen suuri määrä ei sellaisenaan ole hyväksyttävä perustelu vastaamisen kohtuuttomalle viipymiselle.

      Kantelijan tapauksessa hänen sähköpostitse esittämäänsä tiedusteluun vastaaminen on kestänyt lähes puoli vuotta.

      Vastaus on lähetetty kantelijalle vasta sen jälkeen, kun olin 31.5.2021
      päivätyllä selvityspyynnölläni pyytänyt kunnalta asiasta selvitystä. Kantelijan kirjoituksessa oli tuotu muun ohessa esiin, että hän ilmoittamansa mukaan oli juuri aikeissa mennä seuraamaan opetusta kunnassa olevaan kouluun. Kirjoitus oli sisältänyt neljä kysymystä, joihin kunnan virkamies oli lopulta 1.7.2021 antanut kahden lauseen mittaisen vastauksen. Vastauksen mukaan kysyjää ei ollut rajoitettu tulemasta seuraamaan opetusta. Saadusta selvityksestä ei ilmene, että
      tiedusteluun vastaaminen olisi ollut poikkeuksellisen työllistävää tai aikaa vievää, eikä myöskään siihen annetun vastauksen kerrottu sisältö ja pituus sellaiseen viittaa. Kantelijan tiedustelun käsittelyaikaa ei kerrotuilla perusteilla voida pitää kohtuullisena.
      Viranomaisen velvollisuutena on edellä esitetyin tavoin huolehtia hallintonsa järjestämisestä siten, että laissa säädetyistä tehtävistä ja velvollisuuksista voidaan suoriutua. Kunnan on siten huolehdittava siitä, että sille saapuvat tiedustelut ja kysymykset ohjautuvat oikeiden henkilöiden vastattaviksi, että kysymyksiin ja tiedusteluihin vastataan kohtuullisessa ajassa ja että sen palveluksessa
      olevat tuntevat hyvää hallintoa koskevan sääntelyn.

      Johtopäätös ja toimenpide

      Puolangan kunta ei ole huolehtinut sitä, että kantelijan 11.1.2021 esittämään tiedusteluun olisi vastattu ilman aiheetonta viivytystä.
      Kiinnitän Puolangan kunnan huomiota viranomaisen velvollisuuteen vastata toimivaltaansa kuuluviin tiedusteluihin kohtuullisessa ajassa.

      Apulaisoikeuskanslerin sijainen XX

      Vanhempi oikeuskanslerinsihteeri YY

    • Anonyymi

      PUOLANGAN KUNTA

      Kunnanhallitus
      Maaherrankatu 7 151/05.13.01/2017
      89200 Puolanka 8.1.2018



      Sähköpostinne 20.12.2017

      Vastaukset esittämienne kysymysten/ vaatimusten mukaisessa numerojärjestyksessä.

      1 ,2 Kunnanhallitus vastaa kuntalain mukaisesti kunnan sisäisen valvonnan johtamisesta ja sen toteuttamisesta kunnassa. Kaikkiin kanteluihin on vastattu ja AVI:n niihin antamiin vastauksiin on reagoitu asianmukaisesti, jolloin on myös ohjeistettu viranhaltijoita noudattamaan tietopyyntöjen sekä muiden vastausten määräaikoja. Kunnanhallitus edellyttää kaikilta kunnan viran- ja toimenhaltijoilta voimassa olevien lakien ja ohjeiden sekä hyvän hallintotavan noudattamista.

      3 Valtuuston puheenjohtajalle (ja muillekin luottamushenkilöille) tarkoitetut viestit menevät perille kunnan kautta. Mikäli käytätte sähköpostia, niin osoittakaa sähköposti osoitteeseen [email protected] ja pyytäkää kunnantalon virkailijoita toimittamaan lähettämänne viestit perille. Tämä siksi, että näin menetellen kunta voi diarioida kirjeenvaihtonsa.

      4,5 Kirjeenne ja tämä vastaus on annettu kunnanhallitukselle tiedoksi 8.1.2018. Kuittaus viestistänne on toimitettu teille 20.12.2017

      Harri Peltola
      kunnanhallituksen puheenjohtaja

    • Anonyymi

      Tiedoksiannettavat asiat

      SIV 15.03.2022

      Toimialajohtaja: Lautakunta merkitsee asiat ja asiakirjat tietoonsa saatetuiksi.


      Apulaisoikeuskanslerin kirje 22.2.2022


      Päätös:

    • Anonyymi

      Tässä on yhden Suomen parhaan ammattilaisen erinomainen kuvaus siitä, kuinka kunnan viranhaltijoita Puolangalla piinataan ja aiheutetaan turhaa kuormaa kunnan hallinnolle, ja samalla työllistetään myös muita viranomaisia.

      Tämänkin tapauksen varsinainen asia on täysin merkityksetön hölynpöly, keskiössä on hallintolain velvoittama viranomaisen toiminta.

      Hallintolaki nykyisellään tarjoaa todella helpon keinon viranomaisten kiusaamiseen.

      • Anonyymi

        Påken-juurikin näin , kannattaisi näillä valittajilla vaihtaa hiippakuntaa jos ei
        miellytä olo täällä!
        Hoitoonkaan ei kannata mennä tulee veronmaksajille turhan kalliiksi sekin.
        Kannattaisi kysellä paluulippuja allegro junaan venäjällle!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Påken-juurikin näin , kannattaisi näillä valittajilla vaihtaa hiippakuntaa jos ei
        miellytä olo täällä!
        Hoitoonkaan ei kannata mennä tulee veronmaksajille turhan kalliiksi sekin.
        Kannattaisi kysellä paluulippuja allegro junaan venäjällle!!!

        Ranualla olisi tilaa. Siellähän on eläinpuistokin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ranualla olisi tilaa. Siellähän on eläinpuistokin.

        juu, eläinpuistoon yhdyskuntapalveluun ja velvoitettava valittamaan kokoajan häkissä oleville kavereille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Påken-juurikin näin , kannattaisi näillä valittajilla vaihtaa hiippakuntaa jos ei
        miellytä olo täällä!
        Hoitoonkaan ei kannata mennä tulee veronmaksajille turhan kalliiksi sekin.
        Kannattaisi kysellä paluulippuja allegro junaan venäjällle!!!

        Vanhakepulainen ratkaisu; vaihda hiippakuntaa/ muuta muualle.Taitaaolla kepulestaasialla.Puolangalta on lähtenyt 5000 asukasta pois maalaisliitto/kepun takia. Suurista valtionavuista huolimatta kuntalaisten huonovointisuuskasvaa.


    • Anonyymi

      Valittajatalebaanit ovat järjestäytyneen yhteiskunnan riesa.

    • Anonyymi

      Addiktio eli riippuvuus tarkoittaa pakonomaista tilaa harjoittaa jotain toimintoa. Jatkuva valittaminen ja päihderiippuvuus ovat molemmat riippuvuuksia. Molemmista on riesaa yhteiskunnalle.

      • Anonyymi

        Tai sitten perimmäinen tarkoitus on ajaa ihmiset hulluuden partaalle, pois työelämästä. Katkeruus, omat bisnekset menneet pyllylleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten perimmäinen tarkoitus on ajaa ihmiset hulluuden partaalle, pois työelämästä. Katkeruus, omat bisnekset menneet pyllylleen.

        Addiktiossa henkilön käyttäytymiseen ei paljoakaan vaikuta se, mikä on hänen oma elämäntilanne. Pakkomielle on pakkomielle. Seksiriippuvaisella on aina se sama asia mielessä. Niin ammattivalittajallakin.


    • Anonyymi

      Paljastui kunnantalon valheelliset suureet.
      Liioittelut todettu valheiksi. Päätöksessä kyseessä ollut neljä kysymystä. Puoleen vain vastattu. Yhdellä lauseella.
      Kunnantalon väki on palkattu palvelemaan kuntalaisia. Ei päinvastoin.

      • Anonyymi

        Satu tyhmästä paimenpojasta kätkee suuren viisauden.


      • Anonyymi

        Puolangan hallintokulut ovat maankuuluja suuruudeltaan ja samoin niillä veronmaksajien sijoituksilla saavutettujen asioiden hoidon huonous ja toteutumattomuus. Voi kun kaikki olisi vähänkään läpinäkyvämpää kuinka kunnan virkamiehet torjuu saamattomuudellaan Puolangalle tulevat yritykset ja tulot. On virkahenkilöitä, jotka tuhlaavat tuplat palkkaansa nähden veronmaksajien rahoja kuukaudessa aikaansaamattomuudellaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puolangan hallintokulut ovat maankuuluja suuruudeltaan ja samoin niillä veronmaksajien sijoituksilla saavutettujen asioiden hoidon huonous ja toteutumattomuus. Voi kun kaikki olisi vähänkään läpinäkyvämpää kuinka kunnan virkamiehet torjuu saamattomuudellaan Puolangalle tulevat yritykset ja tulot. On virkahenkilöitä, jotka tuhlaavat tuplat palkkaansa nähden veronmaksajien rahoja kuukaudessa aikaansaamattomuudellaan.

        Kepuilu ja korruptio on kalliimpia kansantautauteja kuin korona tai kommunismi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puolangan hallintokulut ovat maankuuluja suuruudeltaan ja samoin niillä veronmaksajien sijoituksilla saavutettujen asioiden hoidon huonous ja toteutumattomuus. Voi kun kaikki olisi vähänkään läpinäkyvämpää kuinka kunnan virkamiehet torjuu saamattomuudellaan Puolangalle tulevat yritykset ja tulot. On virkahenkilöitä, jotka tuhlaavat tuplat palkkaansa nähden veronmaksajien rahoja kuukaudessa aikaansaamattomuudellaan.

        Peltola luvannut ohjeistaa viranhaltijoita vastaamisajoissa. Eli hyvän hallinnon takeissa. Valvonta jäänyt tekemättä ainakin yhden viranhaltijan tapauksessa. Josta EOK:n huomautus 22.2.2022. Oliko tämä viranhaltija ent. kepuvaltuutettu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peltola luvannut ohjeistaa viranhaltijoita vastaamisajoissa. Eli hyvän hallinnon takeissa. Valvonta jäänyt tekemättä ainakin yhden viranhaltijan tapauksessa. Josta EOK:n huomautus 22.2.2022. Oliko tämä viranhaltija ent. kepuvaltuutettu?

        Joko ellun kanoilta tuli huomautus . Kai muistit kanoillekin valittaa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peltola luvannut ohjeistaa viranhaltijoita vastaamisajoissa. Eli hyvän hallinnon takeissa. Valvonta jäänyt tekemättä ainakin yhden viranhaltijan tapauksessa. Josta EOK:n huomautus 22.2.2022. Oliko tämä viranhaltija ent. kepuvaltuutettu?

        Pitäisi nämä paikalliset hörhöt saada aisoihin, jos ei ole muuta elämää kuin valittaa kaikesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puolangan hallintokulut ovat maankuuluja suuruudeltaan ja samoin niillä veronmaksajien sijoituksilla saavutettujen asioiden hoidon huonous ja toteutumattomuus. Voi kun kaikki olisi vähänkään läpinäkyvämpää kuinka kunnan virkamiehet torjuu saamattomuudellaan Puolangalle tulevat yritykset ja tulot. On virkahenkilöitä, jotka tuhlaavat tuplat palkkaansa nähden veronmaksajien rahoja kuukaudessa aikaansaamattomuudellaan.

        Toista se ollut kuulemma ennen, otetaanpa sienimötapaus. Yrittäjä ukko lypsi kunnalta tyhmiltä virkamiehiltä saamiaan tukia ja huomatkaa jos se tekniikka olisi ollut toimiva oikea tehdas olisi tullut toiseen lääniin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisi nämä paikalliset hörhöt saada aisoihin, jos ei ole muuta elämää kuin valittaa kaikesta?

        Tässä tapauksessa ei valitettu mistään. Kanneltiin oikeuskanslerille siksi ei vastausta puoleen vuoteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä tapauksessa ei valitettu mistään. Kanneltiin oikeuskanslerille siksi ei vastausta puoleen vuoteen.

        Samaa pakkomielteisen touhua jatkuvat kantelut ja valitukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa pakkomielteisen touhua jatkuvat kantelut ja valitukset.

        Oletko idiootti? Päätöksen mukaan rikottu palveluperiaatetta. Samoin hyvää hallintotapaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peltola luvannut ohjeistaa viranhaltijoita vastaamisajoissa. Eli hyvän hallinnon takeissa. Valvonta jäänyt tekemättä ainakin yhden viranhaltijan tapauksessa. Josta EOK:n huomautus 22.2.2022. Oliko tämä viranhaltija ent. kepuvaltuutettu?

        Kyllä oli. Jos on uskominen kepulehteä. Keskustassa eletään, kuten opetetaan, Uusitalo iloitsee.
        https://www.suomenmaa.fi/keskusta/kansanedustaja-marisanna-jarvan-avustaja-vaihtuu/


    • Anonyymi

      Eikö näitä valittajia saada ruotuun millään. Tekevät itsestään naurun aiheen.

      • Anonyymi

        Nauru pidentää ikää


      • Anonyymi

        Ei saada.
        Ja yks toinen ukko olis nyt tärkeämpi saada ruotuun. Tai mielummin kuoppaan.
        Nämä on oma rotunsa, kukin omassa mittakaavassaan.
        Niiden kasvulannoitteenä on ollut p a s h k a.


    • Anonyymi

      Pakko-oireisen elämä pyörii saman asian ympärillä.

    • Anonyymi

      Nähtäväksi jää siunaako Paljakan persu kepuviranhaltijan laittomaksi todetut toimet. Puhetta hänellä on paljon. Miten konkreettiset toimet sivistystoimen viranhaltijoiden valvonnassa?
      https://www.puolanka.fi/media/puolangan-kunnan-sisaisen-valvonnan-ja-riskienhallinnan-ohje.pdf

      1. Hyvä hallinto- ja johtamistapa Puolangan kunnassa

      1.2 Hyvä hallinto- ja johtamistapa sekä hyvän hallinnon perusteet

      Tämä on Puolangan kunnan sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan ohje, sisältäen
      kuntakonsernin.

      Sisäinen valvonta ja riskienhallinta varmistavat hyvän hallinto- ja johtamistavan
      mukaista toimintaa. Hallintolaissa säädetään hyvän hallinnon perusteista, jolla
      tarkoitetaan toiminnan ja talouden ohjauksen tilivelvollisuus- ja vastuujärjestelmää.
      Tämä edistää hallinnon ja palvelutuotannon luotettavuutta ja tehokkuutta sekä
      läpinäkyvyyttä. Järjestelmän perustana ovat kunnan arvot, asiakkaiden ja asukkaiden
      tarpeet sekä toiminnan tuloksellisuuden arviointi. Keskeistä hyvän hallinto- ja
      johtamistavan toteuttamisessa on luoda sellaiset linjaukset, jotka varmistavat
      tuloksellisuuden edellytykset samalla kun toiminta täyttää eettisyyden ja
      vastuullisuuden vaatimukset.

      Eettinen perusta

      Hyvään hallinto- ja johtamistapaan kuuluu, että organisaatio ja sen jäsenet sekä
      keskeiset yhteistyökumppanit ovat tietoisia niistä eettisistä periaatteista, joita kunnan toiminnassa noudatetaan. Tässä yhteydessä painotetaan luottamushenkilöiden, esimiesten ja työntekijöiden velvollisuutta toimia lakien, säädösten ja johdon määräysten mukaisesti, rehellisesti ja vilpittömästi.

      Oikeusperiaatteet

      Kunnalle kuuluvat tehtävät kuuluvat tehtävät hoidetaan oikeusturvan vaatimukset
      täyttävällä ja muutoinkin asianmukaisella ja kansalaisten luottamusta vahvistavalla
      tavalla. Hyvän hallinnon keskeisiä periaatteita julkishallinnossa ovat hallinnon
      oikeusperiaatteet, jotka ohjaavat viranomaisen päätösharkintaa ja muuta asian
      käsittelyä. Hallinnon oikeusperiaatteet velvoittavat viranomaisia kohtelemaan
      asiakkaita yhdenvertaisesti, johdonmukaisesti ja puolueettomasti sekä käyttämään
      toimivaltaansa asianmukaisesti sekä suhteuttamaan käytettävät keinot tavoiteltuun
      lopputulokseen.

      Palveluperiaate

      Hyvään hallintotapaan julkishallinnossa kuuluu olennaisena osana kansalais- ja
      asiakaslähtöinen toimintapa. Asioinnin järjestämisen keinoja ja laajuutta tulee pyrkiä
      arvioimaan erityisesti palvelujen käyttäjinä olevien henkilöiden ja yhteisöjen tarpeidenkannalta. Palveluperiaate velvoittaa käsittelyn asianmukaisuuteen ilman aiheetonta viivästymistä, neuvomaan asiakasta ja kuulemaan tätä ennen päätöksentekoa sekä käyttämään selkeää kieltä.

      • Anonyymi

        Nuo on pelkkiä hymyssä suin tehtyjä korulauseita. Samanlaisia korulauseita lallatellaan poisnukkuneiden muistokirjoituksissa.


      • Anonyymi

        Ainakin Peltola näyttää valehdelleen 18.1.2018 allekirjoittamassa vastauksessaan. Valvonta laiminlyöty. Kuukausipalkka on kelvannut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin Peltola näyttää valehdelleen 18.1.2018 allekirjoittamassa vastauksessaan. Valvonta laiminlyöty. Kuukausipalkka on kelvannut.

        Kukapa sitä päätoimista valittajaa liian tosissaan ottaa. White elephant on paikallaan.


    • Anonyymi

      kyllä, valittaa kuin sotaorpo täälläkin nyt, onkohan pää täysin puusta ? voisi jo lopettaa hyvän sään aikaan.

    • Anonyymi

      Oikeuskanslerin virasto ei niellyt kunnan valheita. Totesi ettei valheilla kierretä lakia ja palveluperiaatetta.

      • Anonyymi

        höh, miten jaksat vääntää ,lähe venäjälle siellä rikastut harhaluuloinesi


      • Anonyymi

        Olet onnistunut juksaamaan oikeuskanslerin virastoa ? Eivät mene toista kertaa lankaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet onnistunut juksaamaan oikeuskanslerin virastoa ? Eivät mene toista kertaa lankaan.

        Pohjois-Suomen AVI tylytti jo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pohjois-Suomen AVI tylytti jo.

        Tuskimpa edes tietävät Avissa missä koko Puolanka ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pohjois-Suomen AVI tylytti jo.

        Avi on nyt täysin turha laitos...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avi on nyt täysin turha laitos...

        Samaa mieltä, kyllä pormestari tietää.


    • Anonyymi

      Lähe jo valittaja luikkimaan vennään suuntaan tai muuten laitetaan käpälämäkeen.

      • Anonyymi

        Ettekö te puolankalaiset oo uhonnu jo kauan van koskaan ei mitään ole tapahtunu. Taijatte olla ite niitä jotka luikitta karkuun kun tosipaikka tulee.


    • Anonyymi

      Van ei pormestari halunnut että kepukaveri annakaarinaa koskee sisäisen valvonnan ohjeet

    • Anonyymi

      Kukahan lie aloittanut tämän ketjun. Kukahan? Hah hah haa....

      • Anonyymi

        Onko aloituksessa joku virhe? Hah haa....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko aloituksessa joku virhe? Hah haa....

        Aloitushan ei palvele muuta kuin tunnettua valittajaa, kova jäpä, soattaapi käyvä vielä puuttinit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko aloituksessa joku virhe? Hah haa....

        Hanki elämä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko aloituksessa joku virhe? Hah haa....

        Kukaan ei halua kuulla ammattivalittajan suusta yhtään mitään. Täysin sivuseikka onko valitus aiheellinen vai aiheeton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei halua kuulla ammattivalittajan suusta yhtään mitään. Täysin sivuseikka onko valitus aiheellinen vai aiheeton.

        Puhu vain omasta puolestasi. Kukaan ei usko sinua. Et päätä toisten puolesta mitään. Tässä ei ole kyse valituksesta vaan kanteluratkaisusta.

        https://www.okv.fi/fi/
        Oikeuskanslerille voi kannella, jos katsoo viranomaisen, virkamiehen tai muun julkista tehtävää hoitavan menetelleen virheellisesti tai jättäneen velvollisuutensa täyttämättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei halua kuulla ammattivalittajan suusta yhtään mitään. Täysin sivuseikka onko valitus aiheellinen vai aiheeton.

        Kannelkaa vain kirjoitustaitoiset puolankalaiset laillisuusvalvojille, kuten oikeusasiamiehelle ja oikeuskanslerille. Muuten olette tyhjän räksyttäjiä ja kepujen armopaloilla.


    • Anonyymi

      Puolangalla ei ole mitään syytä kannella tai valittaa mistään kunnallisesta päätöksen teosta tai menettelystä. Jos on mielestäsi asioita hoidettu huonosti niin itsetutkiskelun paikka.

      • Anonyymi

        Oliko oikeuskanslerin huomautus laillisuusvalvojan virhe, kun kunnanpalkollinen ja kuntalaisten palvelija ei vastannut ennen kuin oikeuskansleri puuttui peliin, kuten EOK päätöksessään toteaa.
        Ja toiseksi itsetutkistelun paikka, onko mukavaa olla kepujen hyödyllinen idiootti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko oikeuskanslerin huomautus laillisuusvalvojan virhe, kun kunnanpalkollinen ja kuntalaisten palvelija ei vastannut ennen kuin oikeuskansleri puuttui peliin, kuten EOK päätöksessään toteaa.
        Ja toiseksi itsetutkistelun paikka, onko mukavaa olla kepujen hyödyllinen idiootti.

        Oikeuskanslerin tulisi kieltää turhat valitukset ja kantelut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeuskanslerin tulisi kieltää turhat valitukset ja kantelut.

        Laita kirje OKV:lle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeuskanslerin tulisi kieltää turhat valitukset ja kantelut.

        Ehdottomasti turhat. Tämä ei ollutkaan turha, vaan keskustan jäsenkirjala suojatyöpaikan saanut todettiin värkkäilleen lain vastaisesti.


    • Anonyymi

      Samainen kepuvaltuutetusta tekaistu sivistysjohtaja sai eduskunnan oikeusasiamieheltä huomautuksen lautakunnan B-listojen kokouksista. Kokoukset olivat salaisia. Samoin niiden pöytäkirjat. EOA totesi ne laittomiksi. Ei viranhaltija tiennyt, että piti laittomia kokouksia. Ei lautakuntakaan käsittänyt asiasta mitään.

      • Anonyymi

        Oletko sinä saanut huomautusta? Hah hah haa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko sinä saanut huomautusta? Hah hah haa.

        On se varmaan saanut muutakin kuin huomautuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se varmaan saanut muutakin kuin huomautuksen.

        Toivottavasti tämmöinen huomautus vähentäisi kepuilun haittavaikutuksia ja ohjaisi enempi järjelliseen ja kuntalaisten edunmukaiseen korruptiovapaaseen toimintaan ja päätöksentekoon.


    • Anonyymi

      Ketä korruptoidaan ja miten? Tuntuu mahdottomalta että Puolangalla on mitään tai ketään jota kannattaa korruptiolla voidella.

      • Anonyymi

        Et sitten ole ymmärtänyt mitä tarkoitetaan rakenteellisella korruptiolla.


    • Anonyymi

      Onko puolankalaiset umpitolloja? Vastustavat sitä, joka on näyttänyt toteen kunnan sisäisen rakenteellisen korruption.

      • Anonyymi

        Mielellään lahjoitamme tämän pois kunnastamme teidän kuntaanne ja olemme tyytyväisiä umpitolloja.


    • Anonyymi

      Voisko joku ystävällisesti ja asiallisesti kertoa mitä on RAKENTEELLINEN KORRUPTIO.

      • Anonyymi

        Rakenteellinen korruptio on piilokorruption muoto.

        Ote oikeusministeriön kotisivuista
        "5 § (24.8.1990/769) Luottamusaseman väärinkäyttö. Jos se, jonka tehtävänä on hoitaa toisen taloudellisia tai oikeudellisia asioita, väärinkäyttää luottamusasemaansa

        ryhtymällä sellaiseen toimeen, johon hänellä ei ole oikeutta, tai jättämällä tehtävänsä kokonaan tai osaksi suorittamatta ja siten aiheuttaa vahinkoa sille, jonka asioita hänen tulee hoitaa, hänet on tuomittava luottamusaseman väärinkäytöstä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."



        Vaikka hallinnollinen ja pienimuotoinen korruptio nähdään synonyymeina, kyseessä ei
        ole pieni tai vähäpätöinen ilmiö. Hallinnollinen korruptio on hyvinvointivaltioiden ylei-
        simpiä korruption ilmenemismuotoja, ja näin ollen myös todella merkittävä yhteiskunnan
        ongelma. On selvää, että kavallus on monesta näkökulmasta katsoen huomattavasti räi-
        keämpi rike verrattuna velvollisuuden laiminlyöntiin. On kuitenkin syytä tähdentää, että
        pienkorruption käsite on luonteeltaan vähättelevä ja näin ollen myös harhaanjohtava termi
        kuvaamaan hallinnollista korruptiota (Österman 2021).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakenteellinen korruptio on piilokorruption muoto.

        Ote oikeusministeriön kotisivuista
        "5 § (24.8.1990/769) Luottamusaseman väärinkäyttö. Jos se, jonka tehtävänä on hoitaa toisen taloudellisia tai oikeudellisia asioita, väärinkäyttää luottamusasemaansa

        ryhtymällä sellaiseen toimeen, johon hänellä ei ole oikeutta, tai jättämällä tehtävänsä kokonaan tai osaksi suorittamatta ja siten aiheuttaa vahinkoa sille, jonka asioita hänen tulee hoitaa, hänet on tuomittava luottamusaseman väärinkäytöstä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."



        Vaikka hallinnollinen ja pienimuotoinen korruptio nähdään synonyymeina, kyseessä ei
        ole pieni tai vähäpätöinen ilmiö. Hallinnollinen korruptio on hyvinvointivaltioiden ylei-
        simpiä korruption ilmenemismuotoja, ja näin ollen myös todella merkittävä yhteiskunnan
        ongelma. On selvää, että kavallus on monesta näkökulmasta katsoen huomattavasti räi-
        keämpi rike verrattuna velvollisuuden laiminlyöntiin. On kuitenkin syytä tähdentää, että
        pienkorruption käsite on luonteeltaan vähättelevä ja näin ollen myös harhaanjohtava termi
        kuvaamaan hallinnollista korruptiota (Österman 2021).

        "5 § (24.8.1990/769) Luottamusaseman väärinkäyttö. Jos se, jonka tehtävänä on hoitaa toisen taloudellisia tai oikeudellisia asioita,
        *väärinkäyttää luottamusasemaansa ryhtymällä sellaiseen toimeen, johon hänellä ei ole oikeutta, tai
        *jättämällä tehtävänsä kokonaan tai osaksi suorittamatta
        ja siten aiheuttaa vahinkoa sille, jonka asioita hänen tulee hoitaa, hänet on tuomittava luottamusaseman väärinkäytöstä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."

        Tässä keississä kunnan viranhaltija jätti kokonaan suorittamatta virkatehtävänsä, joka säädetty velvoitelain tasolla (palveluperiaate, hallintolaki 2 luku 7§)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "5 § (24.8.1990/769) Luottamusaseman väärinkäyttö. Jos se, jonka tehtävänä on hoitaa toisen taloudellisia tai oikeudellisia asioita,
        *väärinkäyttää luottamusasemaansa ryhtymällä sellaiseen toimeen, johon hänellä ei ole oikeutta, tai
        *jättämällä tehtävänsä kokonaan tai osaksi suorittamatta
        ja siten aiheuttaa vahinkoa sille, jonka asioita hänen tulee hoitaa, hänet on tuomittava luottamusaseman väärinkäytöstä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."

        Tässä keississä kunnan viranhaltija jätti kokonaan suorittamatta virkatehtävänsä, joka säädetty velvoitelain tasolla (palveluperiaate, hallintolaki 2 luku 7§)

        Niin. Eikä valtapuolueeseen kuuluva viranhaltija saanut mitään rangaistusta, vaikka kunnan omat sisäiset valvontaohjeet puhuvat etiikasta ja moraalista ja kielloista lainvastaisuuteen. Oikeuskanslerin päätyös annettiin vain tiedoski lautakunnalle. Siis aivan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Sivistystoimen nyk. viranhaltija erosi valtapuolueesta vasta kun valtapuolue järjesteli hänelle johtavan viran. Eli pääsi rakenteellisen korrpution saattelemana nauttimaan palkkaa, jota vastaan ei halua työskennellä ja palvella.
        Vuonna 2017 (kts lautakunnan pöytäkirja) silloinen rehtori ja sivistysjohtaja eivät valinneet tätä nylyistä sivistystoimen viranhaltijaa 3. luokan luokanopettajaksi. Hänen sijaan valittiin huomattavasti kokemattomampi opettaja. Valinnan ja haastattelun tehnyt ex-rehtori oli myös entinen keskustan kunnanvaltuutettu. Eli kyseessä täytyy olla opettajan työssä klykenemättömyys, sillä nykyinen sivistysjohtaja oli ollut määräaikaisissa opettajan töissä valintaa tehneen rahtorin alaisuudessa.


      • Anonyymi

        Keput on hys hys rakenteellisesta korruptiosta


    • Anonyymi

      Koska nuo valitukset eivät johda mihinkään, kannattaisiko valittaa omasta valituksesta niin sais taistella itsensä kanssa ?

      • Anonyymi

        Ilman muuta kannatasi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilman muuta kannatasi

        Kylläpä kyllä, aina kannattaa valitta, jos siitä saa orkasmin, kun emäntäkin kieltäytyy yhtymästä valittajan valituksien tehtailijaan.
        Olikos se se vanha landelainen sanonta, että valittaa kuin sotaorpo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylläpä kyllä, aina kannattaa valitta, jos siitä saa orkasmin, kun emäntäkin kieltäytyy yhtymästä valittajan valituksien tehtailijaan.
        Olikos se se vanha landelainen sanonta, että valittaa kuin sotaorpo.

        Kaikkihan tietää puolangalla persläpiläisen tollojen kepuloinnin mutta kun äänestäjät on niin tyhmiä ja äänestää niitä kaikesta osaamattomanpia ja tietämättömämpiä pyrkyri kepulisteja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkihan tietää puolangalla persläpiläisen tollojen kepuloinnin mutta kun äänestäjät on niin tyhmiä ja äänestää niitä kaikesta osaamattomanpia ja tietämättömämpiä pyrkyri kepulisteja

        Äänestäjät ei oo tyhmiä, valittajat ovat!


    • Anonyymi

      Oikeuskanslerin huomautuksella ei ole mitään painoarvoa. Niitä sopii ansiokirjan viimeiselle sivulle ja palkanmaksu vain jatkuu. En pidä näitä minkään arvoisena. Virheitä tulee meille kaikille. So what.
      Elämä jatkuu ja hymyilyttää, kun kesäkin tulee. Toivottavasti lämmin kesä!

    • Anonyymi

      Avilta tuli jo sellaiset terveiset jonnijoutavista valituksista, että höpötykset piti suunnata oikeuskanslerille. Eiköhän sielläkin kohta osata suhtautua tähän heppuun hänen ansaitsemallaan arvostuksella.

    • Anonyymi

      Kepusuojatille kova tyrmäys oikeuskanslerinvirastolta. Aivan kaikki ei tyydy kepuiluun Puolangalla.

      • Anonyymi

        Olen verenperintönä jo rintamaidosta saanut pepulaisuuden, mutta nyt kepuilu menee jo överiksi.


    • Anonyymi

      Ja tällä on vaikutusta mihin? Ei vaikuta minun elämään. Mikä merkitys tällä huomautuksella on? Voisiko aloittaja tarkentaa?

    • Anonyymi

      Korkean viranomaisen antama huomautus on monesti taitavasti verhoiltu kehuminen jota valittaja ei ymmärrä eikä tarvitse ymmärtää.

      • Anonyymi

        Ymmärrätkö mitä kirjoitat ?


    • Anonyymi

      Kertokaa minulle kuka tämä ammattivalittaja on, minä käyn tapaamassa häntä ja parin viikon päästä hänen kirjat on eri kunnassa.

      • Anonyymi

        soattoopi kommentoijalla olla häntä koipien välissä lähtö


      • Anonyymi

        tiedäthän sinä... ei niitä montaa näin sairasta ole


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tiedäthän sinä... ei niitä montaa näin sairasta ole

        KYLLÄ KEPUSAIRAITA RIITTÄÄ


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KYLLÄ KEPUSAIRAITA RIITTÄÄ

        Valittaja hörhöjä on vain muutama, ne onkin sitten surkeinpia tapauksia


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2098
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1982
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      156
      1637
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      136
      1604
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1237
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1204
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1147
    Aihe