Onkohan superjahdilla kivaa?

Anonyymi

Noista oligarkkien superjahdeista, ja miksei muidenkin isopäälliköiden. Kuinka kivoja ne mahtavat edes olla. OK, jos olet oligarkki, voit aina ottaa kuumia misuja mukaan ja vetää kokkelia ja drinksuja uima-allas-kannella, mutta kauanko nyt normaali ihminen sitäkään jaksaa? Veneilyyn ei juuri saa puuttua, vaikka kapu tulee lyömään kättä lippaan ja sisäköt ja tarjoilijat passaa ja suostuu mihin vaan, niin etpä pääse itse suunnittelemaan reittiä, et navigoimaan, et ohjaamaan. Et vetämään johtoja tai köysiä, nostamaan purjeita, ankkuroimaan, juomaan ansaittua ankkurikaljaa, Et nukkumaan kapealla laverilla keinuvan veneen kokassa, et juttelemaan laituriparlamentin kanssa, et jynssäämäänä kantta, et putsaamaan pohjaa, kiillottamaan venettä, et huolehtimaan talvisäilytyksestä, et tuntemaan tekemisen ja osaamisen ylpeyttä.

Ainoa mitä tarvitsee tehdä on maksaa palkkaa kippareille ja henkilökunnalle.

54

1624

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eiköhän niissä vietetä oikeastikkin melko lyhyitä aikoja. Ei rahamiehillä ole aikaa monta päivää kerrallaan vetää lonkkaa. Varmasti ihan kivoja siihen tarkoitukseen mihin niitä käytetään.
      Tuo on muten aivan totta mitä mainitsit laituriparlamenttiin osallistumisesta. Välimeren satamissa seurnnut asiaa niin isojen veneiden omistajat eivät hirveästi halua olla tekemisissä muun veneilyporukan kanssa ja ammattimiehistötkin ovat omaa porukkaansa eivät harrastelijoiden kanssa juttele.

    • Anonyymi

      Kun ei hotelliasuminen nappaa ajatutetaan oma paatti seuraavaan kohteeseen ja lennetään itse perässä. Kaikki mukavuudet yhdessä paketissa ilman pakkaamista, roudaamista ja purkamista. Ei niitä veneilyyn ole tehty, eikä matkustamiseen. Tuon kokoinen lukaali ei maanteille mahdu. Omaan jumbojet laivueeseen ei ole varaa ja lentokentät on tylsiä paikkoja ajanviettoon vaikka varaa olisikin.

    • Anonyymi

      Totta. Sitäpaitsi, ei ole kovin ekologista kuljettaa yhtä ökyäijää isolla huvijahdilla.

      Jos olisin oligarkki ja saisin valita niin teettäisin itselleni puisen yksinpurjehdittavan veneen johon hätätilassamahtuu perhe. Perässä olisi sähkötuuppari ja riittävästi akkuja. enpä juuri kummempaa tarttisi. toki elintaso näkyisi siinä, että veneenrakentajat huoltaisivat venettä joka talvi, se kiiltäisi kuin piironki. Pitemmille reissuille tunkisin jonkun oligarkkikollegan jahdille.

    • Anonyymi

      Enpä usko, että olisi mukavaa, että palvelusväki pyörii "kotona"

      • Anonyymi

        Palveluun tottuu yllättävän nopeasti.
        Minä jäin kaipaamaan kokkia, puutarhuria, autonkuljettajaa ja tietenkin siivoojaa.
        Henkivartija oli välttämätön paha.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palveluun tottuu yllättävän nopeasti.
        Minä jäin kaipaamaan kokkia, puutarhuria, autonkuljettajaa ja tietenkin siivoojaa.
        Henkivartija oli välttämätön paha.

        Näinhän se on. Ja ovathan he vähän kuin kotiväkeä, hoitavat askareet niin ettei isäntäväen tarvitse.


    • Anonyymi

      Ihan varmasti saa, jos haluaa :)

    • Anonyymi

      No sillä oligarkilla on ainakin puuhaa, jonka paattia norjalaiset eivät suostu tankkaamaan. Kehottivat melomaan/soutamaan vehkeensä pois.

      • Anonyymi

        On sillä oligarkilla puuhaa, kun veneilee ja vetää käteen!


    • Anonyymi

      Suomen sosialistisessa järjestelmässä varttuneelle on vaikeaa omaksua maksavan palveltavan rooli. Rooli, jossa alin palvelijaluokka kuten siivoojat, keittäjät, kansimiehistö jne. ovat ihmisarvoiltaan niin paljon sinua alempia että et välittäisi oikein edes vastata heidän tervehdyksiinsä, saati koskaan alkaa kommunikoimaan heidän kanssaan.
      Jahdilla kippari on useimmiten omistajan ainoa lähempi miehistökontakti, muuten ollaan kuin ravintolassa tai hotellissa. Omistajaperheen mukana kaikkialla muutenkin kulkevat adjutantit tulevat jahdillekin ja ohjeistavat sisäköitä ja kokkeja ym.

      Merenkulkuhenkilöstöllä ei ole mitään asiaa jahdin omistaja-alueen tiloihin, kuten makuukajuuttoihin, kapyysiin, salonkiin tai aurinkokansille. Miehistön tilat ovat erikseen.

      Suomessa on noin 3-5 henkilöä joilla olisi resurssit superjahtielämään omistajan roolissa. Puolen miljoonan euron viikkovuokran maksamaan kykeneviä onkin sitten jo enemmän.

    • Anonyymi

      Kyllä kateuden noinkin voi ilmaista.

      • Anonyymi

        En usko että olen kade, en varsinkaan oligarkeille. Se on kyllä totta että ajatus ihmisen samanarvoisuudessa on iskostunut minuun syvästi, mutta ei minulla ole mitään vastaan sitä että joku on palvelusuhteessa reilulla kontrahdilla ja asiallista palkkaa vastaan. Itse asiassa, alistan myös mielelläni jos toinen tykkää tulla alistetuksi.

        En vaan tykkää siitä, että kun lähtee merille, niin ei saa itse osallistua.
        Ja onhan sekin totta että olen tottunut itse siivoamaan. Se on ihan ok.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko että olen kade, en varsinkaan oligarkeille. Se on kyllä totta että ajatus ihmisen samanarvoisuudessa on iskostunut minuun syvästi, mutta ei minulla ole mitään vastaan sitä että joku on palvelusuhteessa reilulla kontrahdilla ja asiallista palkkaa vastaan. Itse asiassa, alistan myös mielelläni jos toinen tykkää tulla alistetuksi.

        En vaan tykkää siitä, että kun lähtee merille, niin ei saa itse osallistua.
        Ja onhan sekin totta että olen tottunut itse siivoamaan. Se on ihan ok.

        Minä voisin olla kyllä alistettuna jonkun charter superjahdin vaikka ihan kansimieheksi. Huonon viikon tonnin tippi per nuppi yltäisi sekin tämmöisen perusinsinöörin palkkaan ja välillä voisi tulla kivana yllärinä vaikka kymppitonni verotonta käteen hyvästä työstä :-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko että olen kade, en varsinkaan oligarkeille. Se on kyllä totta että ajatus ihmisen samanarvoisuudessa on iskostunut minuun syvästi, mutta ei minulla ole mitään vastaan sitä että joku on palvelusuhteessa reilulla kontrahdilla ja asiallista palkkaa vastaan. Itse asiassa, alistan myös mielelläni jos toinen tykkää tulla alistetuksi.

        En vaan tykkää siitä, että kun lähtee merille, niin ei saa itse osallistua.
        Ja onhan sekin totta että olen tottunut itse siivoamaan. Se on ihan ok.

        Miten niin ei saa osallistua? Varmasti saa omistaja osallistua laivallaan ihan mihin haluaa. Vaikka vessan pesuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä voisin olla kyllä alistettuna jonkun charter superjahdin vaikka ihan kansimieheksi. Huonon viikon tonnin tippi per nuppi yltäisi sekin tämmöisen perusinsinöörin palkkaan ja välillä voisi tulla kivana yllärinä vaikka kymppitonni verotonta käteen hyvästä työstä :-)

        Voisin hyvällä omallatunnolla ottaa sub- naisia jotka haluaisivat ennenkaikkea palvella ja tulla kuritetuksi, mutta en nyt sitten tiedä tarvitsisinko siihennsuperjahtia.


    • Anonyymi

      Mun super jahdilla ei palvelus väkeä päästetä ja itsellä tarvittavat pätevyydet jahdin pääliköintiin ja miehitykseen perheen sisältä. Liikutaan, niin, että paparazit eivät ymmärrä saaliin olevan liikkeellä.

      • Anonyymi

        Joo tuo superjahti on kyllä miehistöineen niin huomaamaton että kukaan ei ole sitä missään koskaan nähnyt. Ei edes rakennus telakalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo tuo superjahti on kyllä miehistöineen niin huomaamaton että kukaan ei ole sitä missään koskaan nähnyt. Ei edes rakennus telakalla.

        Ei ole superjahti vaan super jahti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole superjahti vaan super jahti.

        Ihan sama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole superjahti vaan super jahti.

        No ei! Kyllä se yläluokilla sitten selvitetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei! Kyllä se yläluokilla sitten selvitetään.

        No kyllä vaan on Anonyymi 07:56:lla super jahti eikä superjahti. Superjahti on alus, jahti on metsästys ja 07:56:lla se on jotenkin superlatiivinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole superjahti vaan super jahti.

        Juuri näin Airiston mochkoviz sinapinvärisenä, jahtimakkaraa kylmälaukussa, autonrenkaat roikkuvat kyljissä, tulkaa moikkaan, voin juoda kaljat kanssasi jos tarjoot 😘


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin Airiston mochkoviz sinapinvärisenä, jahtimakkaraa kylmälaukussa, autonrenkaat roikkuvat kyljissä, tulkaa moikkaan, voin juoda kaljat kanssasi jos tarjoot 😘

        Minusta tuo oli suoraselkäisin vastaus täällä pitkään aikaan.
        Lisäksi siitä huokuu aitous ja rehtiys.
        Noita kaikkia ominaisuuksia näinä vaikeina aikoina kaivataan D.


    • Anonyymi

      Ihan mietityttävä aloitus, itsekin olen pohtinut noitten jahtien perimmäistä tarkoitusta. Ei sillä veneilyn kanssa ole oikeasti mitään tekemistä. Melkoinen osa omistajista ei käy paatillaan vuosikausiin, tuskin edes muistavat koko vekotinta. Saati sitten että lähtisivät palloa kiertämään tai ajamaan edes valtameren yli.

      Jos itse haluaa tehdä jotain, niin toki voi vessaa rassata ja autella konemestaria, mutta navigointiin ja aluksen ajamiseen ei saa puuttua. Siksi aion seuraavalla lottovoitolla hankkia alle 24 metrisen jahdin ja palkata sitä hoitamaan yhden yleismiehen. Kun ollaan liikkellä saan itse ja kaikki mukana olevat yli 15 vuotiaat ajaa ja navigoida ja olla vahdissa, eli veneillä.

      Tipit tuolla mainittiin, ei omistajan tarvitse tippejä maksella. Miehistö on kuukausipalkalla. Jos venettä käytetään vuokraveneenä niin palkat on pienemmät ja vuokraajat sitten tippaavat minkä tippaavat (meikäläisestä näkövinkkelistä aika runsaasti kyllä). TV-sarjat kertovat juuri charter toiminnasta. Osa superjahdeista on todellisuudessa hankittu charterkäyttöön, muutama kuukausi vuodessa charteria kattaa veneen kulut ja omistaja voi tehdä muutaman pikku risteilyn ikään kuin ilmaiseksi. Mutta ei mitään pallon kiertoa kuitenkaan.

      Monessa isossa jahdissa on muuten 12 hengen maksimi vierasmäärä ja uppouma max 500 tonnia, koska silloin miehistövaatimukset ovat helpot. Heti kun vierasmäärä hyppää yli 12 ja massa yli 500 tonnia pitää miehistöä olla hirmuisesti enemmän: 9 hengen kokonaismiehistön tilalle pelkästään navigointipuolelle 7 henkeä ja konepuolella samoin, plus miehistökokki. Siihen päälle hotellipuoli (keittiö, stuertit, kansimiehistö jne). Samoin aluksen sisustuksessa ei saa käyttää palavia materiaaleja (SOLAS säännöt) kuten puuta., eli rajoituksia tulee. SIksi isommissa "veneissä" miehistön määrä karkaa nopeasti yli 30 hengen.

      • Anonyymi

        Satamassa ne bileet usein pidetään jolloin vieraita voi olla enemmän.


      • Anonyymi

        Töllöstä tuli jokuvuosi sitten sarja ökyjahdeista ja siellä annettiin ymmärtää niiden olevan nykypäivän "kartanoita" joita pitää omistaa, kun olet tietyssä sosioekonomisessa tasossa.

        Aluksille kutsutaan perhe-, liike- ja poliittisia tuttavia ja edeistetään ja lujitetaan yhteenkuuluvaisuutta.

        Noilla jahdeilla sitten varakkaat näyttävät "tasonsa" toisille rikkaille, samaan tapaan, kuin vaikka köyhemmät suomalais veneilijät tai vaikka älylaite on joillekkin "status symboli" ja lapsesta saakka leuhkimisen kulttuuri alkaa elämään, pelimerkeissä vain eroja.


      • Anonyymi

        Miksi ei saisi ajaa ja navigoida?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ei saisi ajaa ja navigoida?

        Saa, jos pätevyydet omaava on pilot housessa ja antaa luvan ja valvoo, ikään, kuin tule polvelle istumaan ja ota weithers orginal...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ei saisi ajaa ja navigoida?

        Omistaja voi leikisti ohjata ja navigoida, mutta sillalla on oltava paikalla pätevyyden omaava henkilö eli kapteeni tai joku perämiehistä joka oikeasti määrää ja on vastuussa.

        Ellei siis omistajalla ole riittävää koulutusta ja pätevyyskirjaa aluksen ajamiseen. 99,9% tapauksesta ei ole.

        Tästä syystä kannattaa hankkia alle 24 metrinen paatti, niin siihen riittää 15 vuoden ikä (Suomessa).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ei saisi ajaa ja navigoida?

        Saa sitä ajaa, jos samalla vetää käteen!


    • Väitän, että tämä ketju kuuluu ehdottomasti palstan lapsellisten juttujen top kolmoseen.

      • Anonyymi

        Niin että onkohan Roope Ankan superjahdilla kivaa kylpyammeessa vai haluaisiko se olla oikea vene?


      • Anonyymi

        Jaa miksi ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa miksi ?

        Siksi että veneilijät vetää käteen.


      • Anonyymi

        Ja perustelut kiitos?

        Jos katsot Välimeren (tai New yorkin tai Aasian suurkaupunkien tai..) isoimpia satamia niin nimenomaan näitä superjahteja siellä on riveittäin. Mökkibustereita niissä ei ole..

        En osaa arvioida, mikä on lapsellista ja mikä ei, mutta ihan asiallista pohdintaa tässä ketjussa on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja perustelut kiitos?

        Jos katsot Välimeren (tai New yorkin tai Aasian suurkaupunkien tai..) isoimpia satamia niin nimenomaan näitä superjahteja siellä on riveittäin. Mökkibustereita niissä ei ole..

        En osaa arvioida, mikä on lapsellista ja mikä ei, mutta ihan asiallista pohdintaa tässä ketjussa on.

        Veneilijät vetää käteen!
        Yleisesti tunnettua se on.


    • Anonyymi

      Kateellinen en ole (heti alkuun hyvä sanoa..), mutta olen itsekin ihmetellyt näiden superjahtien tarkoitusta. Vaikka siis epäilemättä ovat hienoja ja erittäin mukavia "asua". Pienemmän pään aluksessa olen kerran vieraillutkin, vaikka oli sekin meikäläisittäin iso.

      Mutta en tullut tuota ajatelleeksi, ettei näitä veneilyn takia tosiaankaan hankita. Mietipä itse, jos kaikilla kavereillasi on jahti ja sitten tulee kysymys, että voidaanko seuraava coctail-ilta olla sinun jahdillasi, niin eipä siinä ole muuta vaihtoehtoa kuin hankkia oma ja palkata miehistö. Joku vuokrajahti olisi varmaan noloin mahdollinen ratkaisu.

      Sitä olen myös miettinyt, miten noiden miehistö mahtaa viihtyä töissään. Toki homma on kapulle varmaan suht hyvin palkattua ja sisäsiistiä verrattuna kiinanlinjan rahtilaivaan, mutta onko homma kovinkaan mielekästä lopulta. Oman perheen/kaverien näkeminen ihan kiinni siitä, missä omistaja milloinkin haluaa jahdillaan käydä. Muu aika ei mitään tekemistä, mutta vahdissa täytyy olla. Ehkä ihan alussa Rivieran tai Italian satamat voivat tuntia kivalta työympäristönä.

      • Anonyymi

        Taannoin oli duunikaverina liikennelentäjäpätevyyden omannut kaveri. Kertoi että oligarkkien ja öljysheikkien yksityissuihkarien kuskin homma on siinä mielessä rankkaa että aina pitää olla valmiudessa lähtemään kun käsky käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taannoin oli duunikaverina liikennelentäjäpätevyyden omannut kaveri. Kertoi että oligarkkien ja öljysheikkien yksityissuihkarien kuskin homma on siinä mielessä rankkaa että aina pitää olla valmiudessa lähtemään kun käsky käy.

        Youtubessa on videoita kapteenin silmin miten tällainen jahti peruutetaan Nizzan tai Monacon kapeaan satamarakoon ja keula useammalla ankkurilla pohjaan kiinni, kuten Välimerellä on tapana. Taitavia ovat.

        Mutta kieltämättä jää hiukan bussikuskifiilis tuosta hommasta. Ihan renkinä siinä ollaan, vaikkakin toki puitteet on hienot.


    • Anonyymi

      Ne on nykyajan "kartanoita" joille lennetään pikku lomalle ystävien kanssa. Tarvittaessa vaihtelua, niin miehistö siirtää sovittuun paikkaan.

      Keskenään mittailevat toistensa menestystä jahtien iän, koon, kunnon yms. Avulla.

    • Anonyymi

      ikävä näillä on olla luonnonsatamissa, kun ne syövät niin paljon virtaa kaikkine laitteine, että täytyy dieselgeneraattoreita koko ajan pyörittää. Rauha menee koko laguunilta. Onneksi voi pörrätä vesijetillä ajankuluksi siinä ympärillä.

      • Anonyymi

        Ei pidä paikkaansa. Genut on hyvin äänieristettyjä ja laadukkaat ääniloukut vaimentavat äänet, pakokaasut ja jäähdytysvedet menevät pohjanläpi ja korkeintaan pieni tarkistus läpivienti kyljessä jäähdytys vedelle josta ei ääntä juuri tule.

        Enemmän ääntä tulee sun kaljoittelusta ja kuorsauksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Genut on hyvin äänieristettyjä ja laadukkaat ääniloukut vaimentavat äänet, pakokaasut ja jäähdytysvedet menevät pohjanläpi ja korkeintaan pieni tarkistus läpivienti kyljessä jäähdytys vedelle josta ei ääntä juuri tule.

        Enemmän ääntä tulee sun kaljoittelusta ja kuorsauksesta.

        Ääniä tulee myös runsaasta piereskelystä.


    • Anonyymi

      Kyllä super jahdit voittavat bellat ja seiskarit. Aloittajan busterin myös.

    • Anonyymi

      Veneilijät vetää käteen!

      • Anonyymi

        Muutko eivät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutko eivät?

        Muut eivät.


    • Anonyymi

      Aloittaja tarkastelee asiaa ehkä vähän väärästä näkökulmasta. Eihän nuo tietenkään ole tarkoitettu samaan asiaan kuin pikkuveneet. Jos oligarkki haluaa nauttia vaikkapa reippaasta purjehduksesta meriveden lentäessä kasvoille, niin eiköhän hän hanki siihen tarkoitukseen soveltuvan lelun erikseen.

      Superjahdit ovat tarvittaessa siirtyviä luksuskoteja ja edustustiloja. Ei niillä ole tarkoituskaan lähteä mitään veneilyelämyksiä hakemaan.

    • Minkähän ikäisiä nämä kirjoittajat mahtavat olla?

      • Anonyymi

        Minä aloitin ketjun ja olen 61v.
        Minulla on pienehkö purjevene.


    • torrelaine

      Anonyymiko on seuraava vastaaja?

    • Anonyymi

      Minulla ei ole koskaan ollut kivaa superjahdilla.

    • Anonyymi

      Ei ole kivaa, koska jahdin aivan poskettoman korkea hiilijalanjälki ahdistaa.

      • Anonyymi

        No kyllä se vähän riepois.

        Mahtaako olla sellaisia superrikkaita joilla on oma pikku purkkari? Varmasti on. Ei vaan ylitä uutiskynnystä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1713
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      175
      1340
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1138
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1128
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      956
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      52
      949
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      71
      907
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      860
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      783
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe