Mummo- ja pappaneule on nyt trendi,

Anonyymi

32

781

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nuorten käsityksistä en tiedä.
      Oma käsitys mummoneuleesta on villatakki. Puoliväliin peppua yltävä, ei kauluksellinen, löysä, harmaa villatakki. Palataskut.
      Pappaneule mielestäni on ns. kalastajaneule. Siinä on vasen olkapää auki, napitettava. Koko neule on patenttineulosta.

      Vuosikymmenien saatossa olleet muotineuleet eivät mielestäni siirry mummo- ja pappaneuleosastolle.

    • Anonyymi

      Nuo linkin neuleet ovat 80- luvulta, tosi mauttomia ja ilmeisesti halpaa tehdaslaatua. Mummoilla on samanlaisia klassisia vaatteita nykyisin kuin keski-ikäisillä. Samoin papoilla.

    • Haha, ei mun mummon eikä mamman vaatekaapissa ollut tuollaisia jos ne on jossain amerikanmummojen vinteillä.
      Ai niin nuo mallithan ovat lastenlasten ikäluokkaa, että oliko meillä nuoruudessa tuollaisia retaleita päällä?
      Ei minulla edes ole vanhoja neulevaatteita säästössä, ne taisivat hävitä matkan varrella tai sitten kulutettiin loppuun. Yhden neulepuseron muistan joka olisi voinut tulla kysymykseen retrotrendin ollessa noin muotia: leveäraidallinen lila/vihreä/ruskea poolikaulusvillapusero. Mutta ei taida olla säästössä.
      Ainoa vaate mikä löytyi maalta amerikankirstuun säilytettynä minun nuoruudestani oli lehmuksenvihreä, villakankainen jaqueline kennedy jakkupuku joka minulla oli päällä lakkiaisissa. Se ei ei ole mahtunut kenellekään sisaristani eikä sisaruksien tyttäristä. Moni on sitä yrittänyt sovittaa :)

      • Anonyymi

        Sinähän kehuit edustavasi hienostunutta smart casual tyyliä. Varmaan olet huomiota herättävä poikkeus siellä joenmutkan savikoissa .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän kehuit edustavasi hienostunutta smart casual tyyliä. Varmaan olet huomiota herättävä poikkeus siellä joenmutkan savikoissa .

        Et ole oikein perillä asioista. Tässä kohtaa joessa ei ole mutkaa, vaan se avautuu seläksi. Maaperä ei ole savea vaan hiekkaharjua. Rantapolulla ulkoiluvaatteet ja lenkkarit. Kaupunkireissuilla pukeudun mielelläni hieman paremmin.


      • Anonyymi

        Hahaa, tiedätkö, että elämme vuotta 2022 eli ei tuossa nyt ole kysymys sinun äitisi tai mummosi ikäluokasta, kun kirjoitetaan mummo- ja pappaneuleista.

        Minä olen nähnyt tuollaisia neuleita niin Suomessa, kuin muuallakin.


    • Anonyymi

      Me olemme niitä mummoikäisiä ja olihan meidän nuoruudessamme noita
      keinomateriaalipuseroita tai seassa vähän villaa. Keinokuidut oli ihan hyvä uudistus
      vaatteen pesemisen ja kuivamisen kannalta.
      Villainen pusero on tietysti ihan eri asia ja laatuluokkaa eivätkä kuvan puserot
      kerro kovin hyvästä mausta. Kyllä kauniitakin oli.

    • Mummoikäiselle ei tuollainen villapaita käy. Liian kuuma käyttää.
      Villatakki on sitä vastoin mukava mummoikäisellekin. Sen voi ottaa pois, kun lämpöä on liikaa, ja viileällä säällä se on äkkiä vetäisty muun vaatetuksen päälle.
      Neuletakki saa olla puolipitkä, suoramallinen ja mielellään saisi olla taskut sitä ainaista nenäliinaa varten.
      Pappamalli voi olla ihan villapusero, lämmin hillityillä kuvioilla. Päänaukko sen verran väljä, että puseron alla oleva kauluspaita näkyy ja villa ei kutita kaulaa.
      Nythän on ne norjalaispuserot suurta muotia. Kauniilla kuvioilla. Semmoinen papalle.

      • Norjalais/islantilaispuserot ovat tosi kauniita. Olen ostanut joululahjaksi sekä miehelle, pojalle että "otolle".


    • Anonyymi

      Aamulla katselin netistä kyseiset neuleet. Tuli mieleen neule on iso,Ei ihon,kehon myönteinen tai paidat ja syy nimityksiin.Ei suinkaan nimen tarkoitus alentava.Terv. itä-Helsinki mummo

      • Anonyymi

        "Ei suinkaan nimen tarkoitus alentava."

        Minun mielestäni ei tässä tapauksessa mummo- ja pappaneule nimenä ole tarkoitus olla alentava. Päinvastoin. Mummo-pappaikäiset tietävät mikä on miellyttävä ja käytännöllinen arkiasu myös neuleissa. Väljä, ei mistään kiristävä, hengittävä, luontoa kuormittamastomasta materiaalista.

        Ilokseni huomasin jossain lehdessä, että kesäksi on tulossa ns. kotiasuja, mekkoja, jotka kestävät katseen kauppareissuillakin. Tarpeeksi väljät, kevyet, hengittävät materiaalit kesähelteille. Ei mikään ihoon kiinni liimautuva, hengittämätön.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Ei suinkaan nimen tarkoitus alentava."

        Minun mielestäni ei tässä tapauksessa mummo- ja pappaneule nimenä ole tarkoitus olla alentava. Päinvastoin. Mummo-pappaikäiset tietävät mikä on miellyttävä ja käytännöllinen arkiasu myös neuleissa. Väljä, ei mistään kiristävä, hengittävä, luontoa kuormittamastomasta materiaalista.

        Ilokseni huomasin jossain lehdessä, että kesäksi on tulossa ns. kotiasuja, mekkoja, jotka kestävät katseen kauppareissuillakin. Tarpeeksi väljät, kevyet, hengittävät materiaalit kesähelteille. Ei mikään ihoon kiinni liimautuva, hengittämätön.

        Monilla 80 palstalaisella kirjoittajalla on ilo ja onni olla mummo tai pappa, Suuri joukko on jo isomummuja ja -pappoja.
        Se ei suinkaan ole alentava nimitys,.
        Ikääntyvää porukkamme voisi tietysti kutsua myös muorisoksi. Vastakohtana elämänsä alkupuolta elävälle nuorisollemme.
        Jos jollekin tyylikkäälle käsityölle vakiintuu mummo- tai pappanimitys, niin sehän on vain arvostusta tätä yhä vanhemmaksi elävää kansanosaa kohtaan.


    • Anonyymi

      Me kuvittelemme mummoneuleeksi sellaisia neuleita kuin meidän
      mummoillamme oli. Nykynuorille meidän "nuoruusvaatteemme" ovat
      mummoneuleita ? Eihän meidän lapsenlapsen ikäiset ole meidän
      isovanhempia nähneet.

      • Anonyymi

        Ei nykynuorisolle kelpaa mikään!
        Minäkin tarjosin vanhoja flanellisiä pyjamiani ja luukkukalsareita, mutta kelpasiko?
        No ei kelvannut!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei nykynuorisolle kelpaa mikään!
        Minäkin tarjosin vanhoja flanellisiä pyjamiani ja luukkukalsareita, mutta kelpasiko?
        No ei kelvannut!

        Mitäs, jos pesisit ne ensin!


    • Anonyymi

      Onko nuo kasvoja kauhistuttavat huulitäytteet, kasvo ja kaulaihojen kiristyksetkin mummoilta ja papoilta otettu trendi?

      Onkohan sen katsomiseen jotain siedätyshoitoa?

      • Anonyymi

        Entä tatuoinnit ranteesta hartiaan ja solisluista korviin!


    • Anonyymi

      Millaiset ovat "luukkukalsarit"?
      Kummalla puolen luukku sijaitsee, vai avautuuko räppänä molemmille?

      • Anonyymi

        Nimmari jäi ; "slipover"


    • Anonyymi

      Odottelen kaftaanin uutta tulemista.

      • Anonyymi

        Hyvän kaftaanin saa pussilakanasta. Mahtuu isommallekkin eetlalle.


      • Anonyymi

        Kyllä kaftaaneja on kaiken aikaa myynnissä, mutta se on kotivaate.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvän kaftaanin saa pussilakanasta. Mahtuu isommallekkin eetlalle.

        Sinulleko pussilakana edustaa kaftaania ?
        Kaftaani on kiva vaate ja niitä on olemassa kauniita ja erilaisia, kuten kaikkia vaatteita.
        Laitapa googleen kaftaani.


    • Anonyymi

      Myös mamsellikokoisille.

      • Anonyymi

        Kivaa juttua Juha Miedosta, vaikken fanita häntä:

        ”Olen aina noudattanut aikatauluja – muutaman kerran olen maalista myöhästynyt, mutta lähdössä ollut aina mukana”, Mieto naurahtaa.

        Hyvin nukahtavalta Miedolta ei myöskään iltarukous jää välistä. Koskaan. Se on sitä pohjalaisen urheilijan jämptiyttä, sekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kivaa juttua Juha Miedosta, vaikken fanita häntä:

        ”Olen aina noudattanut aikatauluja – muutaman kerran olen maalista myöhästynyt, mutta lähdössä ollut aina mukana”, Mieto naurahtaa.

        Hyvin nukahtavalta Miedolta ei myöskään iltarukous jää välistä. Koskaan. Se on sitä pohjalaisen urheilijan jämptiyttä, sekin.

        Mieto ei ole uskovainen, mutta rukoilee iltarukouksen ja hyväksyy uskovaiset.


    • Mummoneule on mielestäni ohuesta langasta yksivärinen
      kudottu villatakki,, jossa on ehkä palmikkoraidat ja selkeä nappilista,
      mummo pitää sitä ehkä auki tai sitten nappilista pullistelee somasti.

      Pappaneule on myös ohuesta neuleesta tehty
      villatakki tai vee-aukkoinen pusero tai liivi,
      mutta ehdottomasti sen edustaa koristaa jonkinlainen skottiruudutus.

      • Minulle tulee mieleen mummoneuleesta leningin kanssa käytettävä, melko lyhyt, siro ja hillitty villatakki, V-aukkoinen kauluskäänteet esiin jättävä. Luonnonvalkea ja musta ovat aina varma valinta, sopivat eriväristen mekkojen ja puseroiden päälle lämmikkeeksi ja peittämään vaikkapa viilenevässä kesäillassa käsivarret. Yleensä ei napiteta, siten nätti alla oleva vaate pääsee oikeuksiinsa, pakkasille on tuhdimmat villa-asusteet. Mummoneuletakki voi tosiaan olla somistettu palmikkokuvioin tai joko osittain tai kokonaan pisineuletta. Myös nurjien ja oikeiden silmukoiden leikki antaa kivaa rytmiä ja elävyyttä pintaan, samoin erilaiset efektilangat.

        Pappaneuleklassikko on osittain mokkanahkaa, hihat neuletta, ajaa pikkutakin asiaa, väri usein beessi. Papan tekee tyylikkääksi myös yksivärinen, esimerkiksi viininpunainen tai tummansininen , ohuehko villapaita, jonka V-aukosta näkyy siistit paidankaulukset. Se voi olla myös miehustaltaan ruutukuosinen, noita vinoneliöitä olen kuullut kutsuttavan golf-ruuduiksi.


    • Anonyymi

      Linkin tyylisiä neuleita en ole koskaan nähnyt kenenkään päällä.
      Olen kutonut monta slipoveria, villapuseroa ja villatakkia, norjalaisia, ja itse kuviot kehittäneitä, jo kansakoulussa kudoin ensimmäisen kuviollisen villapuseroni, mutta noita hirvityksiä ei miun mummonikaan olisi yllensä vetänyt.

      Vaateen pitää sentään istua kantajallensa, ylisuuret loimet ovat kuin hevosen loimia.
      Nuorena jaksoi olla paksu villapusero päällä vaikka tansseissa, nyt tulee hiki jo pelkästä istumisesta huonetilassa.
      Lämmin on hyvä, kuuma ei saa tulla edes ulkoillessa, hikine iho saa huomaamatta kylmää ja flunssaa on vieläkin liikkeellä.
      Meillä kansa kutoo kauniita villapuseroita, ne käy nuorelle neidolle ja herralla ihan samoin mummoille ja vaareille.

      Kutokaa, se on hyvää terapiaa, jos kädet kestävät.
      Sukkakudelmia on tuossa valittavana, minkä nyt valmistaisi.

    • Anonyymi

      Minä ymmärsin niin, että minun mummoni ja pappani neuleet. Ne minä kuvailin jonnekin ketjun väliin.
      Menen pistämään pääni pensaaseen.

      • Anonyymi

        Nuo kuvan ihmiset on nuoria, joiden mummot ja papat on meidän ikäisiä. Heidän kannaltaan meidän ikäisten neuleet on mummo ja pappaneuleita. Mutta ei minulla ainakaan ole koskaan ollut noin rumia ja outoja kuin kuvissa, mistä lienee löytäneet. Ovatkohan kirppareilta , tuskin. Joku muotisuunnittelija tehnyt sokeeratakseen , ei ole ikinä meidän ikäisten neule tyyliä nähneetkään.
        Mutta mitä väliä, miltä kannalta asiaa katsoo, ei tämä niin vakavaa ole.
        Kiva ketju, eri näkökulmat on vaan hyväksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mun treffi-ilmoitus

      Hei, Ajattelin laittaa tänne oman treffi-ilmoituksen, koska tinder ja muut deittiapit ja palstat eivät ole omalta osalt
      Sinkut
      44
      2043
    2. Kuka mielessäsi pyörii?

      Ja miksi? Onko teillä vielä mahdollisuutta?
      Ikävä
      122
      1536
    3. Miten paljon

      Haluat häntä????
      Ikävä
      82
      1521
    4. Laskutehtävä

      Laske kaivattusi ja itsesi iät yhteen. Tulosta ei oo pakko kertoo.
      Ikävä
      87
      1155
    5. KUNNIA MENI - MAINE KASVOI tuomio tuli, ravakat sakot ja korvauksia!

      Nyt se sitten paukahti. Kajaanin johtava poliitikko Pasi Kilpeläinen ps. sai Kainuun Käräjäoikeuden tuomion! Sakkoa tu
      Kajaani
      88
      1004
    6. Nyt kaikki joukolla....

      ...tukkeen Folkkeja, nyt siihen on hyvä tilaisuus. Jos jokkainen kynnelle kykenevä nakkaa kassaan muutaman euron ja rikk
      Haapavesi
      16
      964
    7. Tappo Kajaanissa

      Ketkä ulkomaanvahvistukset tässä kyseessä? https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010752697.html
      Kajaani
      19
      943
    8. Kuvittele että olen hän

      Mitä kaipaat eniten?
      Ikävä
      64
      897
    9. Kela häätää tuhansia muuttamaan halvempaan asuntoon

      https://yle.fi/uutiset/lyhyesti/74-20115291 Kulut voivat nousta tuhansiin euroihin per häädetty. Tuosta on vaikea enää
      Maailman menoa
      231
      803
    10. Miksi väitätte, että vihaamme homoseksuaaleja?

      Sääli ja suru on ne tunteet joita koemme homoseksuaaleja kohtaan.
      Luterilaisuus
      247
      781
    Aihe