IT-ala kannustaa laiskotteluun

Anonyymi

Miksi pyrkisin tekemään minulle annetut tehtävät mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti? Yleensä siitä seuraa vain, että minulle annetaan lisää hommaa. On järkevämpää hidastella niin paljon kuin mahdollista, ja valittaa työkuorman paljoutta.

Miksi pyrkisin tekemään tuntilaskutteiset työt valmiiksi mahdollisimman lyhyessä ajassa? Mitä enemmän hidastelen, sitä enemmän voidaan laskuttaa, ja sitä tuottavampi työntekijä olen.

Miksi pyrkisin saamaan projektin valmiiksi ajoissa? Se vain tarkoittaisi, että epävarmuus seuraavasta projektista koittaisi aikaisemmin. Siirtämällä projektin deadlinea aina vaan pidemmälle turvaan elämäni taloudellisesti hamaan tulevaisuuteen.

Miksi pyrkisin suoriutumaan minulle annetusta vastuualueesta tehokkaasti yksin? Urakehityksen kannalta on järkevämpää pyytää rekrytoimaan pari apulaista, joiden esimiehenä voin saada parempaa palkkaakin.

Miksi pyrkisin automatisoimaan minulle annettuja tehtäviä ja dokumentoimaan prosessit mahdollisimman ymmärrettävästi? On järkevämpää pitää asiat omana tietona, ja tehdä itsestä organisaatiolle mahdollisimman korvaamaton.

Niin, miksi?

20

772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Muista pelivara. Opettele tekemään työ nopeasti ja kehitä ja trimmaa koodaustaitojasi. Jätä aina työtä tehdessäsi itsellesi löysää pelivaraa. Älä näytä pomolle kaikkia kuvakorttejasi. muutoin alistut pomon ruuvin kiristämisen uhriksi. Uusi nopeusennätyksesi on helpostikin uusi koodaustyön normaali. Oli se oma työ softan koodaamista tai naulan lyömistä raksalla niin älä paljasta pomollesi pelivaraasi etkä kuvakorttejasi. Kun projektipäällikkö kysyy paljonko koodista on valmista niin sano pomolle että 40%. Todellisuudessa olet tehnyt valmista bugivapaata koodia 80 % mutta et sitä totuutta paljasta pomollesi. Se on sinun pelivarasi jota sinun tulee varjella kuin kultamunaa.

      • Anonyymi

        Hyvällä esimiehellä on itselläänkin koodaustaustaa ja pystyy näin arvioimaan, onko tekijä laiskottelija vai superosaaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvällä esimiehellä on itselläänkin koodaustaustaa ja pystyy näin arvioimaan, onko tekijä laiskottelija vai superosaaja.

        eikös valtaosa koodaareista kuin myös niistä softan kehittäjistä ole siinä tekemisen välimaastossa. "Superosajalla" ei ole esimiestä. Huippuosaaja on varsin itsenäinen toimija. Laiskottelija ?? mitähän tuokin sitten tarkoittaa. Superosaajan vastakohta on paremminkin tumpelo. Superosaaja hallitsee varmasti laiskottelun taidon. Tumpelolla sen sijaan ei ole aikaa laiskotteluun.Tumpelo painaa hikipäässä mutta shittiä tulee putkesta ulos. Hyvä esimies kehittää ja koutsaa tiimistä huippujengin. Tärkeintä hyvälle esimiehelle ei ole kyykyttäminne eikä hoputtaminen vaan sen varmistaminen että devaajilla on myös aikaa laiskotteluun. Ole fiksusti laiska ja saat paljon enemmän aikaiseksi. Jos hakkaa hikipäässä koodia ei opi mitään. Putkesta tulee ulos bugista shittiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eikös valtaosa koodaareista kuin myös niistä softan kehittäjistä ole siinä tekemisen välimaastossa. "Superosajalla" ei ole esimiestä. Huippuosaaja on varsin itsenäinen toimija. Laiskottelija ?? mitähän tuokin sitten tarkoittaa. Superosaajan vastakohta on paremminkin tumpelo. Superosaaja hallitsee varmasti laiskottelun taidon. Tumpelolla sen sijaan ei ole aikaa laiskotteluun.Tumpelo painaa hikipäässä mutta shittiä tulee putkesta ulos. Hyvä esimies kehittää ja koutsaa tiimistä huippujengin. Tärkeintä hyvälle esimiehelle ei ole kyykyttäminne eikä hoputtaminen vaan sen varmistaminen että devaajilla on myös aikaa laiskotteluun. Ole fiksusti laiska ja saat paljon enemmän aikaiseksi. Jos hakkaa hikipäässä koodia ei opi mitään. Putkesta tulee ulos bugista shittiä.

        Taidat yliarvioida esimiehet ja aliarvioida kanssa koodaajat. Mitä tekee superosaajalla jonka koodi ei toimi, eikä tee mitään? Jos Tumpelon shitti on valmis tuote niin siinä ei paljon ole enään väliä shittillä tyylillä vaan markkinoinnilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvällä esimiehellä on itselläänkin koodaustaustaa ja pystyy näin arvioimaan, onko tekijä laiskottelija vai superosaaja.

        Tämä pätee vain hyviin esimiehiin. Suurin osa ei ole hyviä.


    • Anonyymi

      Tämän takia tuntilaskutus on huono palkintamalli projektin läpiviemiseksi. Järkevämpi malli olisi sitoa palkka saavutettuihin tuloksiin, tällöin tavoitteet ja palkintamalli ovat samassa linjassa keskenään. Toki suurissa projekteissa on hankalampi arvioida kokonaisuutta, mutta tähänkään ei ole järkevää käyttää yrityksen näkökulmasta tuntilaskutusta. Tuntilaskutus on tarkoitettu enemmänkin lyhyen aikavälin palkitsemismalliksi, jossa asiantuntija ratkaisee jonkin tietyn ongelman kokonaisuudesta ja edistää näin projektin kulkua.

    • Anonyymi

      Aloitus on vanhaa tietoa ja asia pitäisi ottaa esiin jo IT-alan koulutuksessa. Jos tietämätön tai hölmö koodari yrittää miellyttää esimiestä tekemällä nopeasti työtä niin esimes nostaa rimaa periaatteessa niin kauan kunnes valkotakkiset vievät koodarin pöpilään.

      Tässä neuvot aloitteleville koodareille:

      1) Tee korkeintaan 50% maksimitehosta. Kun, ei jos, vaan kun aikataulut kusevat niin työtehoa kiristetään koska projekti. Silloin joudut tekemään ehkä 70% teholla vähän aikaa.

      2) Projektit resursoidaan aina liian tiukaksi ja lisärahaa ja aikaa ripotellaan sitä mukaa kun tavoitteet karkaavat. Tähän peliin rivikoodarin on aivan turha lähteä mukaan.

      3) YT-neuvotteluissa potkitaan pihalle sairaslista, yli nelikymppiset ja projektin välissä olevat. Viimeiseen voi vaikuttaa sillä että projekti venyy ja venyy jolloin on laskuttavassa työssä. Kahteen ensimmäiseen toki ei voi vaikuttaa.

      4) Jos hirvittävällä painostuksella yritetään saada tekemään ylityötä ja viikonlopputyötä ilman korvauksia koska projekti, niin ala tekemään kaikki pankki ja kodin asiat työajalla. Oma terveys säilyy paremmin ja eikä työ tekemällä lopu.

    • Anonyymi

      Tuo ansa ylipäätään noissa julkisen taloudenkin kilpailuttamissa urakoissakin ollut iät ajat siis sillä perinteisellä "halvin tarjous" voittaa ajattelulla. Se tarjouksen tietäjä tietää, että kun kerran halvin voittaa, niin pistetään tarjous kunnolla alakanttiin, että oma tarjous voittaa ja sitten tehdäänkin niitä "yllättäviä" lisätöitä, joita ei muka voitu ennalta arvioida ja hinnoitella, joiden avulla saadaan lisälaskutusta. Sittemmin syntynyt muita malleja, joissa urakan tekijä maksaa itse venymisestä ja lisätöistä.

      • Anonyymi

        Niin ja tehtaassa työskennellessä huomasi kuinka porukka halusi normiduuniviikon ottaa lungisti juomalla vain kopissa ja työpiisteellä kahvia istuen. Työthän kasaantui laiskottelun takia, mutta kun esimiehillä ei ollut jatkuvaa visuaalista yhteyttä vaan olivat omissa kopeissaan, he pyysivät sitten porukkaa jäämään ylitöihin, jotta kasaantuneet hommat saataisiin tehtyä. Osaa ylityöt ei kiinnostanut, mutta hekin olivat tyytyväisiä kun saivat laiskotella ma-pe ja sitten jotkut hoiti hommat vklp aikana saaden hyvät ylityöbonukset. Toki tämä malli ei kaikissa hommissa olisi toiminut, koska oli yleisesti tiedossa, että pitäisi valmistua keskimäärin päivässä määrä x näitä tuotteita.

        Teknologiateollisuuden tessissä korvataan ruhtinaalliseti, jos on la ja su putkeen täyden normi 40 h/vk lisäksi ns. samaan syssyyn eli siinä la ja su aikana saa yhteensä melkein saman verran kuin se koko ma-pe välillä saatu palkka on yhteensä. Jotenkin se meni, niin tyyliin, että la saa 50 % korotettua palkkaa, su saa 100 % korotettua palkkaa, ja sitten päälle 100 % sunnuntailisän ja vissiin jonkun muunkin lisän eli sunnuntain kohilla se päiväpalkka on 3 kertainen verrattuna perus duuunipäivään ma-pe välillä.


    • Anonyymi

      Kannustaa myös lahjontaan. Kun konsultti aloittelee paukuttamaan koodia ja toimit asiakkaan projektin vetäjänä niin voit katsoa läpi sormien vähän sitä sun tätä... ei ole niin väliä työajoilla, ei ole niin väliä työpäivillä, ei ole niin väliä mitä syntyy, ei ole niin väliä kun konsultteja kierrätetään niin että aina tulee uusi osaamaton jamppa ovesta jne.

      Tällä tavoin saat konsultista mukavan ystävän ja he alkavat tukea sinua kaikissa älyttömissä hommissa mitä teet ja uskottelevat johdolle että olet kova jätkä vaikka olisitkin aivan osaamaton vellihousu.

      Kuka maksaa? No veronmaksaja tietenkin. Projektiin tulee näin käytettyä tupla määrä rahaa, konsultti voi löysäillä. Samoin asiakaspuolen projektin vetäjä saa paljon suitsutusta ja selkään taputuksia. Kaikilla on kaikki hyvin paitsi maksajalla, maksetaan siis verorahoista nämä julkkaripuolen kusetukset. Tämä on sellainen normikäytäntö jossa sekä tilaaja että toimittaja ovat korruptoituneita p*askak*soja.

      • Anonyymi

        jep Jep Palstoilla on hyviä huomoioita. homma menee näin... verojen keräämiseen on nyt panostettu paljon suomessa. kaikilta palkansaajilta menee verot automaattisesti ja veroaste on korkea. prosessi on tehokas. rankaisee hyvin kansaa. lähes puolet palkasta menee veroihin. tämä toimii ja rahat siirtyvät valtion kassaan. nyt on kuitenkin niin, että näiden rahojen kuluttamista valvovaan systeemiin ei ole niinkään panostettu, tai ainakaan se ei käytännössä näy. jos kuluttamista valvottaisiin tarkemmin niin saataisiin joka eurolla enemmän hyötyä kansalaisille. veroja voisi ehkä jopa laskea kun saataisiin samalla rahalla enemmän.

        rahan mälläämisprosessi pitäisi analysoida alusta loppuun. rahat lähtee valtionvarainministeriön päätöksellä johonkin ministeriöön josta se menee eteenpäin johonkin yksikköön jossa on joku äijä, joka hyväksyy laskut ja näin rahat tuhlattiin. rahaa tuleekin sitten jatkossa säännöllisesti viisi miljoonaa vuodessa maailman tappiin asti eikä kukaan kysy tämän asian perään. tällä rahalla voidaan siis puuhastella ihan mitä tahansa mikä nyt vaan näyttää paperilla hyvältä.

        mitä jos tämä kaveri joka hyväksyy laskut on osaamaton, tai ehkä hän suosii omia kavereita tai ehkä hänellä on jokin ideologia tai jos hän on tai haluaa olla laskuttavan softatoimittajan kaveri (saa sitten vastaavasti jotain muuta hyötyä takaisin myös itse) tai sama puolue tai sama lahko tai jotain muuta tällaista jopa harmaata taloutta. nämä kaikki asiat vaikuttavat osaamattoman kaverin päätökseen tai ehkä osaavakin mutta ei välitä. hän voi esimerkiksi tilata kahden tai kolmen vuoden työn jota sitten koodataan ahkerasti, mutta kun projekti loppuu niin koodi laitetaan roskikseen (näitä tapahtuu jatkuvasti) kun se ei toimi tai sillä ei ole oikeata käyttöä, eikä ehkä alunperinkään ollut tarkoitus saada mitään, vaan ajatuksena on voinut olla palkita jotain kaveria. monen vuoden työ on maksettu, mutta ei saatu minkäälaista hyötyä. miltä tämä haiskahtaa? ja vaikka haiskahtaa niin mitään ei voida todistaa.

        veronmaksajalla on kohta ainoa keino tienata elantonsta on perustaa firma joka laskuttaa verorahoja yllä olevaan malliin. kaikki ei vaan tätä kehtaa tehdä. tuntuu aivan liikaa kusetukselta.

        valtion hankinnat pitää julkistaa tarkemmalla tasolla, ei riitä, että kerrotaan mikä virasto on tilannut milläkin euro määrällä, vaan pitää myös tietää että montako tuntia on kirjattu ja mihin työhön ja mikä on tämän työn kokonaistavoite, samoin tilaajan nimi pitäisi olla näkyvillä, että tiedetään kuka tämän koko homman on hyväksynyt (ja nähdään onko sillä järki päässä), siis se joka tarkastaa laskut, siis se joka päättänyt kaikkien veronmaksajien puolesta, että tähän tämä raha kannattaa ehdottomasti käyttää. julkisuuslain mukaan lienee julkista tietoa. tämä olisi todellista vastuunkantoa ja läpinäkyvyyttä. nythän paljon puhutaan vastuusta ja että pitää olla iso palkka kun on hirveän suuri vastuu, tämä on vain puhetta. jos vaan puuhastelet lukkojen takana omassa huoneessa jotain mistä kukaan ei tiedä mitään niin ei voi joutua mihinkään vastuuseen. ilman läpinäkyvyyttä ei ole vastuuta. jos laskun hyväksyjän nimi näkyisi niin silloin voisi olla huomattavasti vaikeampaa tehdä lehmänkauppoja ja muita virityksiä. maksaja = kansa voisi seurata tarkemmin, että mistä maksaa.

        valtion projektit tulisi julkistaa listana, kertoa mikä on näiden tavoite, kertoa mikä on priorisoitu muita ylemmäksi ja miksi. mikä on kunkin projektin kustannus ja hyöty. näyttääkö tämä lista siltä, että siinä on kaikista tärkeimmät asiat, vaiko vaan jotain mitä sattuu. näistä projekteista voisi olla myös online äänestys. koko kansa saa äänestää että mikä on tärkeintä nähden kustannuksen ja hyödyn, näkisi jopa vaikutuksen omaan veroprosentiinsa. äänestys olisi vain suuntaa antava, mutta erottaisi tehokkaasti tarpeettomat projektit listalta. jos 5 miljoonaa ihmistä sanoo, että tätä ei tarvita niin voisi olla vaikeaa päättää tätä vastaan. tämmöisen excelin julkaisu ei olisi kovinkaan suuri kustannus ja äänestyssysteemeitä on tehty ja valmiina vaikka kuinka monta, eli kustannuksia ei juurikaan syntyisi mutta hyöty olisi todella suuri. kaikki tämä tieto on julkisuuslain mukaan julkista, mutta sitä ei vaan saa mistään. ongelmana voi ehkä olla se, ettei mitään tällaista listaa edes ole olemassa?

        julkiseen dataan tulisi lisätä myös seuranta, ei vain se mikä on projektin arvioitu kustannus ja hyöty. pitää olla myös toteutuneet kustannukset ja toteutunut hyöty sekä toimittajan nimi, näin saadaan näkyväksi, että saako joku toimittaja mitään tehtyä ja yleisemmin, että menikö asia niin kuin piti ja saatiinko mitään hyötyä ja missä aikataulussa. menikö ehkä 10 vuotta pitkäksi.

        tässä siis pari vinkkiä huolestuneelta veronmaksajalta millä homma saadaan kuntoon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jep Jep Palstoilla on hyviä huomoioita. homma menee näin... verojen keräämiseen on nyt panostettu paljon suomessa. kaikilta palkansaajilta menee verot automaattisesti ja veroaste on korkea. prosessi on tehokas. rankaisee hyvin kansaa. lähes puolet palkasta menee veroihin. tämä toimii ja rahat siirtyvät valtion kassaan. nyt on kuitenkin niin, että näiden rahojen kuluttamista valvovaan systeemiin ei ole niinkään panostettu, tai ainakaan se ei käytännössä näy. jos kuluttamista valvottaisiin tarkemmin niin saataisiin joka eurolla enemmän hyötyä kansalaisille. veroja voisi ehkä jopa laskea kun saataisiin samalla rahalla enemmän.

        rahan mälläämisprosessi pitäisi analysoida alusta loppuun. rahat lähtee valtionvarainministeriön päätöksellä johonkin ministeriöön josta se menee eteenpäin johonkin yksikköön jossa on joku äijä, joka hyväksyy laskut ja näin rahat tuhlattiin. rahaa tuleekin sitten jatkossa säännöllisesti viisi miljoonaa vuodessa maailman tappiin asti eikä kukaan kysy tämän asian perään. tällä rahalla voidaan siis puuhastella ihan mitä tahansa mikä nyt vaan näyttää paperilla hyvältä.

        mitä jos tämä kaveri joka hyväksyy laskut on osaamaton, tai ehkä hän suosii omia kavereita tai ehkä hänellä on jokin ideologia tai jos hän on tai haluaa olla laskuttavan softatoimittajan kaveri (saa sitten vastaavasti jotain muuta hyötyä takaisin myös itse) tai sama puolue tai sama lahko tai jotain muuta tällaista jopa harmaata taloutta. nämä kaikki asiat vaikuttavat osaamattoman kaverin päätökseen tai ehkä osaavakin mutta ei välitä. hän voi esimerkiksi tilata kahden tai kolmen vuoden työn jota sitten koodataan ahkerasti, mutta kun projekti loppuu niin koodi laitetaan roskikseen (näitä tapahtuu jatkuvasti) kun se ei toimi tai sillä ei ole oikeata käyttöä, eikä ehkä alunperinkään ollut tarkoitus saada mitään, vaan ajatuksena on voinut olla palkita jotain kaveria. monen vuoden työ on maksettu, mutta ei saatu minkäälaista hyötyä. miltä tämä haiskahtaa? ja vaikka haiskahtaa niin mitään ei voida todistaa.

        veronmaksajalla on kohta ainoa keino tienata elantonsta on perustaa firma joka laskuttaa verorahoja yllä olevaan malliin. kaikki ei vaan tätä kehtaa tehdä. tuntuu aivan liikaa kusetukselta.

        valtion hankinnat pitää julkistaa tarkemmalla tasolla, ei riitä, että kerrotaan mikä virasto on tilannut milläkin euro määrällä, vaan pitää myös tietää että montako tuntia on kirjattu ja mihin työhön ja mikä on tämän työn kokonaistavoite, samoin tilaajan nimi pitäisi olla näkyvillä, että tiedetään kuka tämän koko homman on hyväksynyt (ja nähdään onko sillä järki päässä), siis se joka tarkastaa laskut, siis se joka päättänyt kaikkien veronmaksajien puolesta, että tähän tämä raha kannattaa ehdottomasti käyttää. julkisuuslain mukaan lienee julkista tietoa. tämä olisi todellista vastuunkantoa ja läpinäkyvyyttä. nythän paljon puhutaan vastuusta ja että pitää olla iso palkka kun on hirveän suuri vastuu, tämä on vain puhetta. jos vaan puuhastelet lukkojen takana omassa huoneessa jotain mistä kukaan ei tiedä mitään niin ei voi joutua mihinkään vastuuseen. ilman läpinäkyvyyttä ei ole vastuuta. jos laskun hyväksyjän nimi näkyisi niin silloin voisi olla huomattavasti vaikeampaa tehdä lehmänkauppoja ja muita virityksiä. maksaja = kansa voisi seurata tarkemmin, että mistä maksaa.

        valtion projektit tulisi julkistaa listana, kertoa mikä on näiden tavoite, kertoa mikä on priorisoitu muita ylemmäksi ja miksi. mikä on kunkin projektin kustannus ja hyöty. näyttääkö tämä lista siltä, että siinä on kaikista tärkeimmät asiat, vaiko vaan jotain mitä sattuu. näistä projekteista voisi olla myös online äänestys. koko kansa saa äänestää että mikä on tärkeintä nähden kustannuksen ja hyödyn, näkisi jopa vaikutuksen omaan veroprosentiinsa. äänestys olisi vain suuntaa antava, mutta erottaisi tehokkaasti tarpeettomat projektit listalta. jos 5 miljoonaa ihmistä sanoo, että tätä ei tarvita niin voisi olla vaikeaa päättää tätä vastaan. tämmöisen excelin julkaisu ei olisi kovinkaan suuri kustannus ja äänestyssysteemeitä on tehty ja valmiina vaikka kuinka monta, eli kustannuksia ei juurikaan syntyisi mutta hyöty olisi todella suuri. kaikki tämä tieto on julkisuuslain mukaan julkista, mutta sitä ei vaan saa mistään. ongelmana voi ehkä olla se, ettei mitään tällaista listaa edes ole olemassa?

        julkiseen dataan tulisi lisätä myös seuranta, ei vain se mikä on projektin arvioitu kustannus ja hyöty. pitää olla myös toteutuneet kustannukset ja toteutunut hyöty sekä toimittajan nimi, näin saadaan näkyväksi, että saako joku toimittaja mitään tehtyä ja yleisemmin, että menikö asia niin kuin piti ja saatiinko mitään hyötyä ja missä aikataulussa. menikö ehkä 10 vuotta pitkäksi.

        tässä siis pari vinkkiä huolestuneelta veronmaksajalta millä homma saadaan kuntoon

        Hyvää pohdintaa, kannattaa pistää väliin i:tä ykköseksi ja e=3 ettei media lehtien teko äly pukkaa vale uutista esseeestäsi. Tähän tyyliin esseee on Ess3e. Selaisen kryptolokia luulisie hidastava robotti toimittaj@a.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvää pohdintaa, kannattaa pistää väliin i:tä ykköseksi ja e=3 ettei media lehtien teko äly pukkaa vale uutista esseeestäsi. Tähän tyyliin esseee on Ess3e. Selaisen kryptolokia luulisie hidastava robotti toimittaj@a.

        kannata käyttää slasanohin myos


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kannata käyttää slasanohin myos

        heh, no vaikk@ ei olisi, robo to1mittajaa niin eikö olisi h@uska erikoisominaisuus jos täällä olisi hieman leet-tekstt11


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jep Jep Palstoilla on hyviä huomoioita. homma menee näin... verojen keräämiseen on nyt panostettu paljon suomessa. kaikilta palkansaajilta menee verot automaattisesti ja veroaste on korkea. prosessi on tehokas. rankaisee hyvin kansaa. lähes puolet palkasta menee veroihin. tämä toimii ja rahat siirtyvät valtion kassaan. nyt on kuitenkin niin, että näiden rahojen kuluttamista valvovaan systeemiin ei ole niinkään panostettu, tai ainakaan se ei käytännössä näy. jos kuluttamista valvottaisiin tarkemmin niin saataisiin joka eurolla enemmän hyötyä kansalaisille. veroja voisi ehkä jopa laskea kun saataisiin samalla rahalla enemmän.

        rahan mälläämisprosessi pitäisi analysoida alusta loppuun. rahat lähtee valtionvarainministeriön päätöksellä johonkin ministeriöön josta se menee eteenpäin johonkin yksikköön jossa on joku äijä, joka hyväksyy laskut ja näin rahat tuhlattiin. rahaa tuleekin sitten jatkossa säännöllisesti viisi miljoonaa vuodessa maailman tappiin asti eikä kukaan kysy tämän asian perään. tällä rahalla voidaan siis puuhastella ihan mitä tahansa mikä nyt vaan näyttää paperilla hyvältä.

        mitä jos tämä kaveri joka hyväksyy laskut on osaamaton, tai ehkä hän suosii omia kavereita tai ehkä hänellä on jokin ideologia tai jos hän on tai haluaa olla laskuttavan softatoimittajan kaveri (saa sitten vastaavasti jotain muuta hyötyä takaisin myös itse) tai sama puolue tai sama lahko tai jotain muuta tällaista jopa harmaata taloutta. nämä kaikki asiat vaikuttavat osaamattoman kaverin päätökseen tai ehkä osaavakin mutta ei välitä. hän voi esimerkiksi tilata kahden tai kolmen vuoden työn jota sitten koodataan ahkerasti, mutta kun projekti loppuu niin koodi laitetaan roskikseen (näitä tapahtuu jatkuvasti) kun se ei toimi tai sillä ei ole oikeata käyttöä, eikä ehkä alunperinkään ollut tarkoitus saada mitään, vaan ajatuksena on voinut olla palkita jotain kaveria. monen vuoden työ on maksettu, mutta ei saatu minkäälaista hyötyä. miltä tämä haiskahtaa? ja vaikka haiskahtaa niin mitään ei voida todistaa.

        veronmaksajalla on kohta ainoa keino tienata elantonsta on perustaa firma joka laskuttaa verorahoja yllä olevaan malliin. kaikki ei vaan tätä kehtaa tehdä. tuntuu aivan liikaa kusetukselta.

        valtion hankinnat pitää julkistaa tarkemmalla tasolla, ei riitä, että kerrotaan mikä virasto on tilannut milläkin euro määrällä, vaan pitää myös tietää että montako tuntia on kirjattu ja mihin työhön ja mikä on tämän työn kokonaistavoite, samoin tilaajan nimi pitäisi olla näkyvillä, että tiedetään kuka tämän koko homman on hyväksynyt (ja nähdään onko sillä järki päässä), siis se joka tarkastaa laskut, siis se joka päättänyt kaikkien veronmaksajien puolesta, että tähän tämä raha kannattaa ehdottomasti käyttää. julkisuuslain mukaan lienee julkista tietoa. tämä olisi todellista vastuunkantoa ja läpinäkyvyyttä. nythän paljon puhutaan vastuusta ja että pitää olla iso palkka kun on hirveän suuri vastuu, tämä on vain puhetta. jos vaan puuhastelet lukkojen takana omassa huoneessa jotain mistä kukaan ei tiedä mitään niin ei voi joutua mihinkään vastuuseen. ilman läpinäkyvyyttä ei ole vastuuta. jos laskun hyväksyjän nimi näkyisi niin silloin voisi olla huomattavasti vaikeampaa tehdä lehmänkauppoja ja muita virityksiä. maksaja = kansa voisi seurata tarkemmin, että mistä maksaa.

        valtion projektit tulisi julkistaa listana, kertoa mikä on näiden tavoite, kertoa mikä on priorisoitu muita ylemmäksi ja miksi. mikä on kunkin projektin kustannus ja hyöty. näyttääkö tämä lista siltä, että siinä on kaikista tärkeimmät asiat, vaiko vaan jotain mitä sattuu. näistä projekteista voisi olla myös online äänestys. koko kansa saa äänestää että mikä on tärkeintä nähden kustannuksen ja hyödyn, näkisi jopa vaikutuksen omaan veroprosentiinsa. äänestys olisi vain suuntaa antava, mutta erottaisi tehokkaasti tarpeettomat projektit listalta. jos 5 miljoonaa ihmistä sanoo, että tätä ei tarvita niin voisi olla vaikeaa päättää tätä vastaan. tämmöisen excelin julkaisu ei olisi kovinkaan suuri kustannus ja äänestyssysteemeitä on tehty ja valmiina vaikka kuinka monta, eli kustannuksia ei juurikaan syntyisi mutta hyöty olisi todella suuri. kaikki tämä tieto on julkisuuslain mukaan julkista, mutta sitä ei vaan saa mistään. ongelmana voi ehkä olla se, ettei mitään tällaista listaa edes ole olemassa?

        julkiseen dataan tulisi lisätä myös seuranta, ei vain se mikä on projektin arvioitu kustannus ja hyöty. pitää olla myös toteutuneet kustannukset ja toteutunut hyöty sekä toimittajan nimi, näin saadaan näkyväksi, että saako joku toimittaja mitään tehtyä ja yleisemmin, että menikö asia niin kuin piti ja saatiinko mitään hyötyä ja missä aikataulussa. menikö ehkä 10 vuotta pitkäksi.

        tässä siis pari vinkkiä huolestuneelta veronmaksajalta millä homma saadaan kuntoon

        EHDOTTOMASTI KANNATAN TÄTÄ MALLIA! Mutta en usko, että tulee tapahtumaan. Tällä hetkellä on liikaa niitä jotka hyötyy tilanteen epäselvyydestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jep Jep Palstoilla on hyviä huomoioita. homma menee näin... verojen keräämiseen on nyt panostettu paljon suomessa. kaikilta palkansaajilta menee verot automaattisesti ja veroaste on korkea. prosessi on tehokas. rankaisee hyvin kansaa. lähes puolet palkasta menee veroihin. tämä toimii ja rahat siirtyvät valtion kassaan. nyt on kuitenkin niin, että näiden rahojen kuluttamista valvovaan systeemiin ei ole niinkään panostettu, tai ainakaan se ei käytännössä näy. jos kuluttamista valvottaisiin tarkemmin niin saataisiin joka eurolla enemmän hyötyä kansalaisille. veroja voisi ehkä jopa laskea kun saataisiin samalla rahalla enemmän.

        rahan mälläämisprosessi pitäisi analysoida alusta loppuun. rahat lähtee valtionvarainministeriön päätöksellä johonkin ministeriöön josta se menee eteenpäin johonkin yksikköön jossa on joku äijä, joka hyväksyy laskut ja näin rahat tuhlattiin. rahaa tuleekin sitten jatkossa säännöllisesti viisi miljoonaa vuodessa maailman tappiin asti eikä kukaan kysy tämän asian perään. tällä rahalla voidaan siis puuhastella ihan mitä tahansa mikä nyt vaan näyttää paperilla hyvältä.

        mitä jos tämä kaveri joka hyväksyy laskut on osaamaton, tai ehkä hän suosii omia kavereita tai ehkä hänellä on jokin ideologia tai jos hän on tai haluaa olla laskuttavan softatoimittajan kaveri (saa sitten vastaavasti jotain muuta hyötyä takaisin myös itse) tai sama puolue tai sama lahko tai jotain muuta tällaista jopa harmaata taloutta. nämä kaikki asiat vaikuttavat osaamattoman kaverin päätökseen tai ehkä osaavakin mutta ei välitä. hän voi esimerkiksi tilata kahden tai kolmen vuoden työn jota sitten koodataan ahkerasti, mutta kun projekti loppuu niin koodi laitetaan roskikseen (näitä tapahtuu jatkuvasti) kun se ei toimi tai sillä ei ole oikeata käyttöä, eikä ehkä alunperinkään ollut tarkoitus saada mitään, vaan ajatuksena on voinut olla palkita jotain kaveria. monen vuoden työ on maksettu, mutta ei saatu minkäälaista hyötyä. miltä tämä haiskahtaa? ja vaikka haiskahtaa niin mitään ei voida todistaa.

        veronmaksajalla on kohta ainoa keino tienata elantonsta on perustaa firma joka laskuttaa verorahoja yllä olevaan malliin. kaikki ei vaan tätä kehtaa tehdä. tuntuu aivan liikaa kusetukselta.

        valtion hankinnat pitää julkistaa tarkemmalla tasolla, ei riitä, että kerrotaan mikä virasto on tilannut milläkin euro määrällä, vaan pitää myös tietää että montako tuntia on kirjattu ja mihin työhön ja mikä on tämän työn kokonaistavoite, samoin tilaajan nimi pitäisi olla näkyvillä, että tiedetään kuka tämän koko homman on hyväksynyt (ja nähdään onko sillä järki päässä), siis se joka tarkastaa laskut, siis se joka päättänyt kaikkien veronmaksajien puolesta, että tähän tämä raha kannattaa ehdottomasti käyttää. julkisuuslain mukaan lienee julkista tietoa. tämä olisi todellista vastuunkantoa ja läpinäkyvyyttä. nythän paljon puhutaan vastuusta ja että pitää olla iso palkka kun on hirveän suuri vastuu, tämä on vain puhetta. jos vaan puuhastelet lukkojen takana omassa huoneessa jotain mistä kukaan ei tiedä mitään niin ei voi joutua mihinkään vastuuseen. ilman läpinäkyvyyttä ei ole vastuuta. jos laskun hyväksyjän nimi näkyisi niin silloin voisi olla huomattavasti vaikeampaa tehdä lehmänkauppoja ja muita virityksiä. maksaja = kansa voisi seurata tarkemmin, että mistä maksaa.

        valtion projektit tulisi julkistaa listana, kertoa mikä on näiden tavoite, kertoa mikä on priorisoitu muita ylemmäksi ja miksi. mikä on kunkin projektin kustannus ja hyöty. näyttääkö tämä lista siltä, että siinä on kaikista tärkeimmät asiat, vaiko vaan jotain mitä sattuu. näistä projekteista voisi olla myös online äänestys. koko kansa saa äänestää että mikä on tärkeintä nähden kustannuksen ja hyödyn, näkisi jopa vaikutuksen omaan veroprosentiinsa. äänestys olisi vain suuntaa antava, mutta erottaisi tehokkaasti tarpeettomat projektit listalta. jos 5 miljoonaa ihmistä sanoo, että tätä ei tarvita niin voisi olla vaikeaa päättää tätä vastaan. tämmöisen excelin julkaisu ei olisi kovinkaan suuri kustannus ja äänestyssysteemeitä on tehty ja valmiina vaikka kuinka monta, eli kustannuksia ei juurikaan syntyisi mutta hyöty olisi todella suuri. kaikki tämä tieto on julkisuuslain mukaan julkista, mutta sitä ei vaan saa mistään. ongelmana voi ehkä olla se, ettei mitään tällaista listaa edes ole olemassa?

        julkiseen dataan tulisi lisätä myös seuranta, ei vain se mikä on projektin arvioitu kustannus ja hyöty. pitää olla myös toteutuneet kustannukset ja toteutunut hyöty sekä toimittajan nimi, näin saadaan näkyväksi, että saako joku toimittaja mitään tehtyä ja yleisemmin, että menikö asia niin kuin piti ja saatiinko mitään hyötyä ja missä aikataulussa. menikö ehkä 10 vuotta pitkäksi.

        tässä siis pari vinkkiä huolestuneelta veronmaksajalta millä homma saadaan kuntoon

        uSkon. että korruptio vähenisi kun ei voi enää kIkailla?


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Paljon onglemia syntyy siitäkin ettei tilaajaosapuoli alkuunkaan tiedä mitä haluaa. Koodaaminen on silloin mielipuolista. Speksaamis ja konseptointioongelmat jarruttavat koodaamista kun jatkuvasti muutetaan vaatimuslistaa. Toinen iso ongelma tulee itse koodaamisesta jos koodaajaraukka ei tunne ollenkaan sovellusaluetta ja eikä ymmärrä mitä tilaaja bisneksessänsä tarvitsee. Isoilla IM firmoilla on oma brändisoftansa jonkun bisneksen tarpeisiin. . Jos asiakas on iso ja voimakas niin asiakas haluaa että valmisbrändiä häkätään ja puukotetaan isolle asiakkaalle sopivaksi.
      Mitä isompi softahanke sitä sekamelskaisempaa tekeminen on. Sellaista ei voi tehdä muuten kuin tuntilaskutuksella, Ison ärjestelmän tekeminen vie vuosikausia.
      Pelureita ja osapuolia on leegio.

    • Anonyymi

      Koska näet sen tarpeelliseksi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      92
      1898
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      409
      1476
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      90
      1270
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      13
      1049
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      69
      976
    6. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      953
    7. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      10
      946
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      919
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      239
      884
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      827
    Aihe