Heikkoa kävely

Anonyymi

Ikää 73, ruotsinsuomalainen mummeli.

Pitäis kävellä, että ei joutuis rullaattoriin.
Kun pitää pysähtyä aina 20 metrin päästä.

Miten kummassa sais ihteensä vauhtia?

Ei oikeastaan tarttisi tulla tänne kehumaan, että miten monkymmentä kilometriä kukin reippaana kävelee päivässä.

Olen lähinnä kiinnostunut samanikäisten samoista onkelmista!
Voi voi.

En oo mukana missäänn yhdistyksessä.
Pitäisköhän liittyä eläkeläisten yhdistykseen? Ehkä.

Kertokaa kokemuksista!
Miten moni täällä käyttää rullaattoria?

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vähän samoja ongelmia, mutta 62vee ei pääse edes eläkkeele vaan pitää olla sille ministerille keräämässä työllistämispisteitä. terv kidutuskaupungista tre.

    • Anonyymi

      Minä olen paljon nuorempi, mutta yritän kuntoutua sairasteluista ja sen vuoksi tilanne on vähän saman sorttinen.

      Mulla on keinona lyhyet liikuntatuokiot, joita yritän tehdä monta kertaa päivässä. Esimerkiksi 5 minuuttia on parempi kuin ei mitään. Ja minuuttikin on parempi kuin ei mitään. Kävelen kotona eli vältän istumasta tai makaamasta liian paljon. Jumppaan kotona useamman kerran päivässä. Internetistä löytyy tuolijumpastakin hyviä videoita ja muita lyhyitä jumppapätkiä. Yksittäisetkin jumppaliikkeet ovat hyvä juttu esimerkiksi odottamisen aikana. Välillä täytyy odottaa esimerkiksi kahvin tai veden keittämistä, veden kiehumista ennen kuin laittaa makaronit veteen, mikroaaltouunin tai leivänpaahtimen hälyytystä jne. Siinä odotellessa voi vaikka marssia paikoillaan tai tehdä jotain muuta jumppaliikkettä. Pidän myös kaikenlaisia toimintataukoja istumisesta. Pyyhin esimerkiksi pölyjä vaikka vain 5 minuutin ajan, jotta joudun nousemaan ylös tietokoneen äärestä. Tai kastelen kukat, pyyhin ovien kahvoja, tuuletan yms.

      Kerrostalossa asuvana kiipeän rappuja. Saatan pitää 5 minuutin porrastreenin aamulla, toisen iltapäivällä ja kolmannen illalla. Siinä lajissa huomaa kunnon kohentumisen. Ei haittaa, vaikka ulkona sataisi vetyä tai olisi liukasta.

      Yritän myös nostella käsipainoja sekä tehdä vatsa- ja selkälihasliikkeitä. Niiden lisäksi minulla on ohjelmassa muutamia liikkuvuutta ja tasapainoa kehittäviä liikkeitä sekä venyttelyä. Munakellosta voi laittaa aikaa jumppaliikkeille, jos se motivoi paremmin. Tietysti kävelen myös ulkona.

      Kotiliikuntaa teen nykyään myös pidempinä tuokioina (30-45min), mutta aloitin minuutin liikuntatuokioilla. Välillä on niin paljon kipuja, ettei oikein voi muuta, kuin ottaa lääkkeitä ja levätä. Lepo on tärkeää ja että syö terveellisesti. Minusta itsen liikkeelle saamiseen on ihan A&O, että tavoitteet ovat riittävän pieniä. Ei kannata vähätellä yhden minuutin mittaisen minijumpan merkitystä.

      Onko sinulla askelmittaria? Silläkin voi mitata, miten askelia kertyy päivässä. Jos on paljon kotona ja askelia kertyy vähän, niin jo askelten määrän lisääntyminen, esimerkiksi sadasta viiteen sataan, on iso asia. Siihen tavoitteeseen pääsee ihan vaikka sisällä kotona. Sen jälkeen voi ottaa tavoitteeksi 1000 askelta päivässä jne. Tietysti kannattaa kävellä myös ulkona. Jos kävely on raskasta, niin kannattaa ainakin alkuun kävellä riittävän helppoa pätkää, mutta säännöllisen sitkeästi. Vaikka kävelisi kotipihassa kahden penkin väliä, kunhan kävelee. Kannattaa kuitenkin seurata edistymistä askelmittarin avulla tai muuten laskemalla.

      • Anonyymi

        Kyllä olet topakka, mallia saisi ottaa sinusta!
        Noinhan sitä pitäisi, ja joskus oon yrittänytkin. Yhteen aikaan seurasin Sofien jumppaohjelmaa.
        Ihan jumppavaatteet puin päälleni.
        On unohtunut nyt. Vieläkö hänellä on ohjelmat siellä ykkösellä aamuisin klo 9.10?

        Jospa se tästä!
        Jos vaikka tekis 15 minuutin lenkin päivisin!

        Poikkeankin täällä ja luem paremmin nuo sinun jutut.
        Nyt oon niin vetämättömällä päällä, että ei tänään.
        Kiitti vinkeistä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä olet topakka, mallia saisi ottaa sinusta!
        Noinhan sitä pitäisi, ja joskus oon yrittänytkin. Yhteen aikaan seurasin Sofien jumppaohjelmaa.
        Ihan jumppavaatteet puin päälleni.
        On unohtunut nyt. Vieläkö hänellä on ohjelmat siellä ykkösellä aamuisin klo 9.10?

        Jospa se tästä!
        Jos vaikka tekis 15 minuutin lenkin päivisin!

        Poikkeankin täällä ja luem paremmin nuo sinun jutut.
        Nyt oon niin vetämättömällä päällä, että ei tänään.
        Kiitti vinkeistä!

        Tietäiskö joku jotain kivaa muutaman päivän terveys tms kylpylää?

        Saattais olla hyvä alku jos menis muutamaks päiväks sinne ja sais vähän potkua eloon.

        En viiti lähteä minnekään Suomeen just nyt.

        Suositelkaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietäiskö joku jotain kivaa muutaman päivän terveys tms kylpylää?

        Saattais olla hyvä alku jos menis muutamaks päiväks sinne ja sais vähän potkua eloon.

        En viiti lähteä minnekään Suomeen just nyt.

        Suositelkaa!

        Ei Viroonkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä olet topakka, mallia saisi ottaa sinusta!
        Noinhan sitä pitäisi, ja joskus oon yrittänytkin. Yhteen aikaan seurasin Sofien jumppaohjelmaa.
        Ihan jumppavaatteet puin päälleni.
        On unohtunut nyt. Vieläkö hänellä on ohjelmat siellä ykkösellä aamuisin klo 9.10?

        Jospa se tästä!
        Jos vaikka tekis 15 minuutin lenkin päivisin!

        Poikkeankin täällä ja luem paremmin nuo sinun jutut.
        Nyt oon niin vetämättömällä päällä, että ei tänään.
        Kiitti vinkeistä!

        Kiitos kehumisesta!

        Tiedän itsekin, että olen melkoisen kovan urakan jo tehnyt. Unohdin mainita, että olen tuossa samalla pudottanut noin 10kg painoa. Se on tapahtunut hyvin hitaasti ruokavalion avulla. Liikkumiseni tuskin on painonpudotukseen juuri mitenkään vaikuttanut. Usein painon pudottajille suositellaan liikuntaa, mutta olen nykyään sitä mieltä, että ruokavalio on ehdottomasti tärkein.

        On myös pakko myöntää, että alkuun pääseminen oli todella vaikeaa. Ja alun jälkeenkin on ollut vaikeita hetkiä lähes joka päivä. Sairaudet eivät ole vielä kokonaan parantuneet ja takapakkeja on ollut mm. sopimattomien lääkkeiden ja tartuntatautien vuoksi. Kipuja on edelleen päivittäin, enkä aina saa kovin hyvin nukuttua. Mutta minä en aio luovuttaa!

        Eteenpäin menen, mutta niin hitaasti että välillä ihan turhauttaa. Tässä vaiheessa voin kuitenkin jo sanoa edistyneeni selvästi. Jos hitaasti etenee, ei kannata huolestua, jos tuloksia ei näy viikon päästä. Nykyään luodaan liian kiireistä mielikuvaa televisiossa, lehdissä ja kaikkialla. Kesäkuntoon pitäisi laihduttaa kuukaudessa. Olen sitä mieltä, että jokainen saa itse päättää vauhtinsa. Minä heitän hömpät television laihdutuskilpailuille ja vastaaville.

        Vielä piti sanoa, että kun jumppaan kotona, niin teen kaikkia liikkeitä aika hitaaseen tahtiin. Se ei ole mitään mielipuolista riuhtomista, vaan sellaista hidasta lihaskuntoliikuntaa. Kuuntelen siinä samalla mielenkiintoisia ohjelmia radiosta, joten senkin vuoksi täytyy keskittyä ja varoa aiheuttamasta melua. En käytä kuulokkeita, joten kaikenlaiset jumpasta syntyvät rapinat ja suhinat häiritsee radion kuuntelua. Mutta se juju toimii. Jumppa tulee suoritetuksi kuin vahingossa, jos on oikein mielenkiintoisia ohjelmia kuunneltavana.


    • Anonyymi

      Meidän on hieman hankala alkaa neuvoa sinua, koska emme tiedä minkä diagnoosin olet saanut tuohon sinun liikkuvuuteesi lääkäriltä ja mistä se johtuu. Itse en liiku rullaattorin avulla, mutta ajattelin näin. :
      Onko sinulla mahdollisuus ottaa yhteys lääkäriin joka hoitaa sinua ja tahtoa hänen kauttaan lähetteen vesijumppaan lämminvesi altaalle. Siellä sinun jalka- selkä ja vatsalihaksesi voimistuisivat ensin ja voisit täten liikkua paremmin.

      • Anonyymi

        Tuo oli hyvä idea!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo oli hyvä idea!

        Aloitin kävelyn, kyllä meni aikaa, kun piti pysähtyä ja käveli hitaasti.

        Nyt tarttee jatkaa vain.
        Soitan ajan sairasvoimistelijalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitin kävelyn, kyllä meni aikaa, kun piti pysähtyä ja käveli hitaasti.

        Nyt tarttee jatkaa vain.
        Soitan ajan sairasvoimistelijalle.

        Skolioosi.
        Onko muilla, kertokaa kokemuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Skolioosi.
        Onko muilla, kertokaa kokemuksia.

        Käyn nyt sairasvoimistelijalla, 2 kertaa viikossa.
        Kaikenlaisia vempaimia vetelen milloin minnekin suuntaan.
        Tekee jotain selänvenytysohjelmaa ensi viikolla, en muista mikä oli nimitys.
        Alkoi a:lla.

        Jo tuntuu pientä edistystä. Saattaa olla kuitenkin pitkäaikainen juttu.
        Sairasvoimistelija suositteli, että pitäis mennä röntgeniin ja ortopedille, pyydän lähetettä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2003
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1725
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      58
      1629
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe