7.62x53R patruuna

Anonyymi

Onko eri valmistajien patruunoissa eroja luodin halkaisijalla.
Kun 54R luoti on 7.92 ja 53R on 7.85
Löytyykö markkinoilta 53R patruunaa missä luodin halkaisija lähempänä tuota 54R patruunaa?

17

427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksi halut 53R patruunan paksummalla luodilla?

      • Anonyymi

        Väljäksi ammuttu piippu varmaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väljäksi ammuttu piippu varmaan.

        Ampuu sitten 54R paukkuja.

        Piippua pystyy harvemmin ampumalla saamaan väljäksi. Yleensä piippu palaa pilalle.

        Minulla on m39 ja ammun sillä sellierin 54R paukkuja ilman mitään ongelmia. Olen myös ampunut 53R paukkuja d166 luodolla, mutta kun molemmat käyvät viiden sentin kasaan, niin ei ole järkeä ampua kalliimpaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ampuu sitten 54R paukkuja.

        Piippua pystyy harvemmin ampumalla saamaan väljäksi. Yleensä piippu palaa pilalle.

        Minulla on m39 ja ammun sillä sellierin 54R paukkuja ilman mitään ongelmia. Olen myös ampunut 53R paukkuja d166 luodolla, mutta kun molemmat käyvät viiden sentin kasaan, niin ei ole järkeä ampua kalliimpaa.

        Eikös siihen palamiseen tarvita lukuisia laukauksia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös siihen palamiseen tarvita lukuisia laukauksia?

        Kyllä tarvitaan. Mutta asiaan vaikuttaa paljon muitakin tekijöitä. Esim. ylimenokartion/luodin yhteensopivuus, latauspituus, käytetty lataus. Piippu palaa/lasittuu vähän patruunapesän etupuolelta kun kuumat ruutikaasut polttavat pinnan mikrohalkeamille. Itse piippu ei juuri kulu vaikka ampuisi tuhansittain patruunoita. En muista koskaan nähneeni ampumalla loppuunkulutettua piippua. Yleensä syynä on huollon puute tai väärä puhdistustapa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tarvitaan. Mutta asiaan vaikuttaa paljon muitakin tekijöitä. Esim. ylimenokartion/luodin yhteensopivuus, latauspituus, käytetty lataus. Piippu palaa/lasittuu vähän patruunapesän etupuolelta kun kuumat ruutikaasut polttavat pinnan mikrohalkeamille. Itse piippu ei juuri kulu vaikka ampuisi tuhansittain patruunoita. En muista koskaan nähneeni ampumalla loppuunkulutettua piippua. Yleensä syynä on huollon puute tai väärä puhdistustapa.

        " Yleensä syynä on huollon puute tai väärä puhdistustapa."

        Intissä -70 luvun alussa töpinän ukoilla oli M91 kiväärit soppakanuunan lisäksi. Piiput oli jynssätty niin loppuun, että patruuna upposi suu puolelta hylsyn hartiaa myöten piippuun.
        Tuskin ne niillä ampui, ehkä kantoivat niitä mukanaan ihan muodon vuoksi, kun kerran muillakin varusmiehillä oli kivääri.
        Aseputsi sarjaan kuului se "puhdistusholkki" joka piti laittaa piipun päähän kun rassia sinne reikään tarjosi. joskus se on näköjään varusmieheltä unohtunut siihen laittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Yleensä syynä on huollon puute tai väärä puhdistustapa."

        Intissä -70 luvun alussa töpinän ukoilla oli M91 kiväärit soppakanuunan lisäksi. Piiput oli jynssätty niin loppuun, että patruuna upposi suu puolelta hylsyn hartiaa myöten piippuun.
        Tuskin ne niillä ampui, ehkä kantoivat niitä mukanaan ihan muodon vuoksi, kun kerran muillakin varusmiehillä oli kivääri.
        Aseputsi sarjaan kuului se "puhdistusholkki" joka piti laittaa piipun päähän kun rassia sinne reikään tarjosi. joskus se on näköjään varusmieheltä unohtunut siihen laittaa.

        Oikeaoppinen puhdistus sotilaskiväärille ja muillekin tapahtuu patruunapesän kautta, jos suinkin on mahdollista. Tällä vältytään tuolta piipunsuun kruunauksen tuhoamiselta.
        Vanhojen sotilaskivääreitten piiput tuhoutuivat myös elohopeanallien vaikutuksesta. Piiput syöpyivät koko matkaltaan kun niitä ei viitsitty tai pystytty puhdistamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeaoppinen puhdistus sotilaskiväärille ja muillekin tapahtuu patruunapesän kautta, jos suinkin on mahdollista. Tällä vältytään tuolta piipunsuun kruunauksen tuhoamiselta.
        Vanhojen sotilaskivääreitten piiput tuhoutuivat myös elohopeanallien vaikutuksesta. Piiput syöpyivät koko matkaltaan kun niitä ei viitsitty tai pystytty puhdistamaan.

        Sotilaskiväärin puhdistuspuikko.on sen verta lyhyt että putsaus sujuu vain piipunsuun kautta.Puhdistusnaru olisi ollut ratkaisu,käytössä monissa armeijoisa.Ehkä aseen piipun uhrattiin.kasvatuksem alttarille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ampuu sitten 54R paukkuja.

        Piippua pystyy harvemmin ampumalla saamaan väljäksi. Yleensä piippu palaa pilalle.

        Minulla on m39 ja ammun sillä sellierin 54R paukkuja ilman mitään ongelmia. Olen myös ampunut 53R paukkuja d166 luodolla, mutta kun molemmat käyvät viiden sentin kasaan, niin ei ole järkeä ampua kalliimpaa.

        Miten se niin paljon syytelöö? Mulla menee 100 metriltä Lapuan lataamilla 8 gramman luodilla kaikki 25 millin kasaan. Itse lataamilla varmaan puolta tiukemmalle.


    • Anonyymi

      Aloittajana vastaan että ammun 54R patruunaa mutta kysyin vaan onko 53R patruunoissa eroja luodin läpimitoissa koska 54R patruunan luoti on väljempi aseeseeni. Liekö tuolla merkitystä minun ammunnan tuloksilla mutta kysyinpähän vaan.

      • Anonyymi

        54r pitäisi kyllä olla paksumpi luoti kuin 53r. Meniköhän sulla sekaisin?
        Kyllä tuo luotivaikuttaa tuloksee, mutta on asekohtaista. Tiedätkö mille luodille patruunapesä on pesitetty?
        Itse ammun m39 kiväärillä menestykkääsgi sellierin 54r patruunaa. Ase on pesitetty d166 13g luodille, mutta minun taidoilla ei pysty eroa huomaamaan.
        Patruunoiden sopivuuden kanssa kannattaa olla vähän varovainen. Lukon täytyy sulkeutua helposti ja ammuttu lukko pitää saada helposti auki. Sulkuväliä on perinteisesti tarkastettu laittamalla klubiaskin pahvinpala hylsynkannan väliin, jolloin lukko saadaan vielä pienellä voimalla kiinni. Olikohan tuo virallinen 0,2mm.

        Noita alkuperäisiä paksumpia luoteja on nykyjään paha löytää, sillä melkein kaikki tekevät .30 kal luoteja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        54r pitäisi kyllä olla paksumpi luoti kuin 53r. Meniköhän sulla sekaisin?
        Kyllä tuo luotivaikuttaa tuloksee, mutta on asekohtaista. Tiedätkö mille luodille patruunapesä on pesitetty?
        Itse ammun m39 kiväärillä menestykkääsgi sellierin 54r patruunaa. Ase on pesitetty d166 13g luodille, mutta minun taidoilla ei pysty eroa huomaamaan.
        Patruunoiden sopivuuden kanssa kannattaa olla vähän varovainen. Lukon täytyy sulkeutua helposti ja ammuttu lukko pitää saada helposti auki. Sulkuväliä on perinteisesti tarkastettu laittamalla klubiaskin pahvinpala hylsynkannan väliin, jolloin lukko saadaan vielä pienellä voimalla kiinni. Olikohan tuo virallinen 0,2mm.

        Noita alkuperäisiä paksumpia luoteja on nykyjään paha löytää, sillä melkein kaikki tekevät .30 kal luoteja

        Sorry, meni näköjään väärin päin. Siis kysyin että onko noita 53R patruunoita markkinoilla sellaisia jotka lähempänä 54R patruunan luodin halkaisijaa. Alkaa olemaan noita 54R patruunaa harvassa kaupassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        54r pitäisi kyllä olla paksumpi luoti kuin 53r. Meniköhän sulla sekaisin?
        Kyllä tuo luotivaikuttaa tuloksee, mutta on asekohtaista. Tiedätkö mille luodille patruunapesä on pesitetty?
        Itse ammun m39 kiväärillä menestykkääsgi sellierin 54r patruunaa. Ase on pesitetty d166 13g luodille, mutta minun taidoilla ei pysty eroa huomaamaan.
        Patruunoiden sopivuuden kanssa kannattaa olla vähän varovainen. Lukon täytyy sulkeutua helposti ja ammuttu lukko pitää saada helposti auki. Sulkuväliä on perinteisesti tarkastettu laittamalla klubiaskin pahvinpala hylsynkannan väliin, jolloin lukko saadaan vielä pienellä voimalla kiinni. Olikohan tuo virallinen 0,2mm.

        Noita alkuperäisiä paksumpia luoteja on nykyjään paha löytää, sillä melkein kaikki tekevät .30 kal luoteja

        Olen kokeillut kumpaakin patruunaa, niin 53R kuten myös 54R.
        Aseen paytruunapesän päällä merkintä 7.62Rus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sorry, meni näköjään väärin päin. Siis kysyin että onko noita 53R patruunoita markkinoilla sellaisia jotka lähempänä 54R patruunan luodin halkaisijaa. Alkaa olemaan noita 54R patruunaa harvassa kaupassa.

        Et tarvitse paksuluotisia 53R patruunoita. Oosta 54R patruunoilla. Ne sopivat aseeseesi ihan yhtä hyvin, jos lukko sulkeutuu ja avautuu ammunnan jälkeen nirmaalisti. Itse käytän pystykorvassa vain 54R patruunoita ja tarkkuus on hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kokeillut kumpaakin patruunaa, niin 53R kuten myös 54R.
        Aseen paytruunapesän päällä merkintä 7.62Rus

        Aseesi on 54R pesitetty.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        👍👍👍


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      125
      9854
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      51
      2881
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      172
      2675
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2069
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1826
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1647
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1557
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      15
      1515
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      12
      1498
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1346
    Aihe