Koirallani (kultainen noutaja) kirsu on vaalentunut lähes vaaleanpunaiseksi.Onko kellään tietoa miksi kirsu vaalentuu vuosi vuodelta ?
Enää kesälläkään kirsu ei juurikaan tummu,koira on nyt 7-vuotias.
Olen lukenut että pigmentin lisäämiseksi voi antaa porkkanaa,ruusunmarjaa,nokkosta, a-vitamiinia jne.
Uskallanko antaa näitä ettei niistä tule haittavaikutuksia?
Onko teillä kokemuksia aiheesta? Vinkkejä?
Koiran ilme muuttuisi totaalisesti jos kirsu olisi "oikean" värinen.Suurta merkitystähän tällä ei ole,ei edes näyttelyn kannalta.
Mutta kokeillahan aina voisi.
Kirsun väri
6
6363
Vastaukset
- miten on?
Eikö ne kultsut ole karvan väritykseltäänkin vaalentuneet takavuosilta?Kultainennoutaja?
- kultsu
kultsut jotka mä tiedän ovat tummuneet vanhuuttaan, mutta kirsun pigmentti on vaalentunut... ne oli ensin lähes valkoisia ja tummuivat vasta muutaman vuoden ikäisinä kultaisen väriseksi...
- xxx
Laita koira biotiini kuurille, se vahvistaa pigmenttiä. Biotiinin puute ilmenee mm. kirsun vaalentumisena. Siitä ei ole mitään haittaa. Biotiiniä saa ainakin apteekista.
- Piia
Luulen, että kirsun, kuten myös turkin väri on koirakohtaista. Tutullani on kultainennoutaja (9v.), jolla on tumma turkki ja kirsu on myös ihan musta. itselläni on kohta kaksi vuotias kultsu narttu, joka on aivan vaalea. Sen kirsu vaalentui jo n. ½ vuotiaana vähän, mutta ei ole sen jälkeen muuttunut miksikään.
Olen kuullut, että maksalla saa turkkia tummemmaksi, liekö tuo tepsii myös kirsuun. Sitähän voi kokeilla, eikä siitä ole mitään haittaa.
- Sama juttu
Eka kultsini eli 12v ja sillä myös kirsun väri vaihteli. Nykyinen kultsuni on 4v ja sillä on myös kirsu vaalentunut huomattavasi. En ole itse ainakaan kuullut mitään keinoja millä sen saisi uudestaan tummaksi. Porkkana on aina hyväksi turkille ym. karoteenin vuoksi. Ovat muuten aikalailla pilanneet kultaisten noutajan alkuperäisen värin jalostuksella. Nykyään ne näyttävät suunnilleen surkeilta albiinoilta. Oman koirani isä on englannista mistä rotu on peräisinkin. Isä oli ns. oikean eli tumman värinen ja mielikseni tämä väri periytyi omaanikin koiraan äidin vaaleasta väristä huolimatta. Todellista typeryyttä suomalaisilla koiratuomareilla suosia vaaleita kultsikoita.
Ottakaa kantaa!!!- hellu
Kyllä oikean kultaisen värin omaavat kultsut ovat todella kauniita.Viime aikoina olen huomioinut että näitä kullan värisiä kysellään enemmän,ehkäpä tulevaisuudessa niitä jalostetaan taas enemmän kullan värisiksi.Voi olla että kirsukin pysyy paremmin mustana kun turkissakin on pigmenttiä enemmän.
Näyttelyissä on todellakin valtaosa koirista vaaleita,lähes valkoisia.Käymässäni viime näyttelyssä sertin sai kuitenkin kullanvärinen koira!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkkeet ovat pois työntekijän palkasta
Jokainen työeläkkeen nimissä maksettu euro on otettu pois työtä tekevältä palkansaajalta. Mitä korkeampi työeläketaso o1531872Etkö sä muru mussakaiseni ymmärrä
Että me päästään lähenemään vain kaveruuden kautta? Vain siten mä voin lähettää sulle kuvia ja viestejä 😌 Tänäänkin o511477"Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"
"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää981423- 771358
Sofia Virta: bänet!
Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.571260- 601165
Martina Aitolehdeltä kova tilitys podcastilla: "Kyllä mä turpaan vetäisin"!
Martina Aitolehti tilittää brutaalin rehellisesti Eskolle podcastilla syitä, miksi hän ei ole lähtenyt mukaan julkkisten216975- 67954
Siinäpä jäät
Punapää kaipaamaan, kun päätän maallisen vaellukseni. Oma oli valintasi. Sillä minä en jaksa enää kovin pitkää tätä. Ole78822- 29784