Toyota on moderni, innovatiivinen ja ympäristöarvoja kunnioittava autonvalmistaja

Anonyymi

Kaikki alla esitetyt yksityiskohdat löytyvät netistä googlaamalla:

Nuori, nuorekas, moderni, innovatiivinen ja ympäristöarvoja kunnioittava autonvalmistaja Toyota on johtanut automaailman teknistä kehitystä yli kaksi vuosikymmentä, vaikka sen ensimmäiset autot 1930-luvulla olivatkin kopioita muista. Se on tuonut markkinoille ensimmäisenä hybridin, ladattavan hybridin Euroopan markkinoille, toimivan vetyauton, nykyaikaisen sähköauton RAV4 EV:n jo vuonna 1997. Tuolloin Teslaa ei ollut olemassakaan. Ensimmäinen Tesla valmistui vasta vuonna 2008. Nyt Toyota on tuomassa markkinoille ensimmäisenä energiatiheydeltään suuret kiinteän olomuodon (solid state) akut tuleviin sähköautoihinsa.

Toyota kertoi ensimmäisenä autonvalmistajana julkisuudessa, eli alkuvuodesta 2007, kehittävänsä ladattavaa hybridiä, mutta koeajoi sitä kuusi vuotta eri puolilla maailmaa varmistaakseen tapansa mukaan täydellisesti sen laadun ja toi sen Euroopan markkinoille vasta keväällä 2012.

Toyotan RAV4:ää lehdistö pitää maailman ensimmäisenä katumaasturina. Vuonna 1994 se loi luokan, joka on tänä päivänä yksi suosituimmista autosegmenteistä. Näin kirjoittavat sekä suomalaiset että maailman lehdet, mm. Kauppalehti.

Toyotalla on 24.000 patenttia, jotka liittyvät sähköistettyihin autoihin, etenkin hybrideihin. Sillä on 5680 vetytekniikkaan liittyvää ja 1400 autonomiseen ajamiseen liittyvää patenttia. Autonomiseen ajamiseen liittyviä patentteja sillä on näin ollen kaksi kertaa enemmän kuin seuraavana olevalla autonvalmistajalla. Toyotalla on myös eniten akkupatentteja ja sen uudet kiinteän olomuodon akut ovat jo koeajossa kuten lehdet kertovat.

Toki jotain kehitelmiä noista edellä mainituista autoista on ollut muillakin, mutta ne eivät ole olleet varteenotettavia eivätkä ne ole menestyneet markkinoilla. Ne eivät kuitenkaan himmennä edellä olevaa totuutta, jonka mm. Toyotan valtavat patenttien määrät vahvistavat.

Edellä olevaa taustaa vasten Toyotasta voidaan puhua nuorekkaana, modernina, innovatiivisena ja ympäristöarvoja kunnioittavana autonvalmistajana, jonka täyshybridit ja ladattavat täyshybridit tunnetaan pienipäästöisimpinä polttomoottoriautoina.

54

726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Esiteltyään Mirain Toyota vapautti 5680 vetytekniikkaan liityvää patenttia vapaaseen käyttöön. Näistä 1 970 koskee polttokennoja, 3 350 kennojen ohjelmistoja ja 290 autojen vetytankkeja. Lisäksi vapautettiin 70 vedyn tankkausasemien patenttia. Toyota kuitenkin edellyttää patentteja käyttöönottavilta yrityksiltä sopimuksen, jossa varmistetaan patenttien käyttötarkoitus. Patentit ovat käytettävissä vuoden 2020 loppuun asti"

      http://www.topgearsuomi.fi/content/oho-toyota-paljastaa-yli-5600-patenttiaan

      Japanilaiselle Toyotalle myönnettiin eniten patentteja Yhdysvalloissa kaikista autovalmistajista vuonna 2012, yhtiö kertoo.

      https://www.suomif1.com/2013/07/tassa-on-patenteissa-mitattuna-innovatiivisin-autovalmistaja-yhdysvalloissa/

      Tuo vain yhden vuoden aikana. Lisäksi kaikilta vuosilta on valtavat määrät patentteja hybrideistä ja vetyautoista ja autonomisesta ajamisesta jne. jne.

      Toyota on jättänyt patenttihakemuksen ”naamiointilaitteesta”, jonka avulla kuljettaja voisi nähdä suoraan ohjaamosta auton rungon osien läpi ja saada paremman näkymän ulos liikenteeseen.

      https://tekniikanmaailma.fi/autot/toyotan-villi-patenttihakemus-paljastaa-auton-naamiointilaitteen/

      Yhdysvaltain patentti- ja rekisteriviraston tiedoista kerätty listaus paljastaa, kuinka paljon patentteja yrityksille on myönnetty.

      https://www.tivi.fi/uutiset/kekseliaisyys-ei-todellakaan-lopu-ahkerimmalle-firmalle-myonnettiin-patentti-kerran-tunnissa/a3b4a23e-f591-417d-858b-f7c3e0b13814

      "Meillä on enemmän patentteja kiinteistä akuista kuin yhdelläkään muulla yrityksellä", sanoo Kuzumaki.

      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/toyota-johtaja-polttomoottoriauto-on-kuollut-ja-kuopattu-vuonna-2050/PyZKqqJG?ref=iltalehti:aa9f

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        RAV4 EV on maailman ensimmäinen massatuotantona valmistettu sähköinen SUV.

        https://www.autoexpress.co.uk/toyota/rav4/59637/toyota-rav4-ev

        Ensimmäinen katumaasturi.

        Muotoilututkielmana esitelty konsepti keräsi paljon kiinnostusta, minkä vuoksi ensimmäisen sukupolven massatuotantoon tarkoitetun RAV4:n kehitys aloitettiin vuonna 1991. Tuohon aikaan RAV4:n pääinsinööri Masakatsu Nokana joutui ensin vakuuttamaan muut Toyotan osastot; Auton ohella on luotava uusi segmentti, koska katumaasturien luokkaa ei vielä ollut.

        https://koneporssi.com/autot/toyota-rav4-katumaasturien-klassikko/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensimmäinen katumaasturi.

        Muotoilututkielmana esitelty konsepti keräsi paljon kiinnostusta, minkä vuoksi ensimmäisen sukupolven massatuotantoon tarkoitetun RAV4:n kehitys aloitettiin vuonna 1991. Tuohon aikaan RAV4:n pääinsinööri Masakatsu Nokana joutui ensin vakuuttamaan muut Toyotan osastot; Auton ohella on luotava uusi segmentti, koska katumaasturien luokkaa ei vielä ollut.

        https://koneporssi.com/autot/toyota-rav4-katumaasturien-klassikko/

        Tässä vuoden 2007 lehdessä julkaistussa jutussa toimittaja kertoo kuinka Toyota on tuomassa ensimmäisenä ladattavan hybridin markkinoille.

        https://www.popularmechanics.com/cars/hybrid-electric/reviews/a2209/4227944/

        Yhdysvalloissa kuitenkin Chevrolet ehti tuoda vapisten, täristen ja hikoillen Volt-nimisen puolivalmisteensa markkinoille ennen Toyotaa kun kuuli, että Toyota kehittää ladattavaa hybridiä.

        Euroopan markkinoille Toyotan ladattava hybridi tuli ensimmäisenä.

        https://www.hs.fi/autot/art-2000002653466.html


    • Anonyymi

      Voi näitä mainosten uhreja.:-)

      • Anonyymi

        Missä sinä näet mainoksia?????


    • Anonyymi

      Katumaastureta on valmistetu jo 70-luvulla. Ei siis mitään uutta. Kannattaa aina hieman suhtautua varauksella ja tutkia ajoneuvohistoriaa kun japsit kehuvat "ensimmäisenä maailmassa". Jokainen heidän mainostamansa innovaatio on yleensä ollut olemassa jo kymmeniä vuosia muualla. Japanissa keksitään aina pyörää uudestaan ja kehutaan uudeksi keksinnöksi.

      • Anonyymi

        On siinä meillä asiantuntija. Ei osaa muuta kuin valehdella.

        Japsit eivät esitä yhtään mitään. Tuonkin esittämisen maailman ensimmäisenä katumaasturina on tehnyt koko muu maailma. Ja se myös on maailman ensimmäinen katumaasturi. Kaikki maailman lehdet ja myös suomalaiset lehdet kirjoittavat niin.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Polttoaineet ovat kohta finaalissa ja vain sähkö mopoilla pääsee etenemään, vaikka olis kuinka kestovaippa?

      • Anonyymi

        Polttoaine, sähkömopo ja kestovaippa. Mitenkähän tuo nerous pitäisi ymmärtää?


    • Anonyymi

      Voi voi ressukkaa. Sulla on taas huono päivä.

      Koeta kestää, vaikka Toyota kotipihassa kovin harmittaakin.

    • Anonyymi

      Mainos tai lehden puffijuttu. Käytännössä sama asia. Väittivät japanilaiset 70-luvullla tehneensä maailman ensimmäisen kaksitahtisen vesijäähdytteisen moottoripyöränkin. Pääsi unohtumaan että englantilaiset olivat niitä valmistaneet vuodesta 1918 lähtien. Väittivät myös 70-luvulla valmistaneensa mailman nopeimman sarjavalmisteisen moottoripyöränkin. Paljon nopeampia pyöriä tehtiin jo 25 vuotta aikaisemmin. Väittivät myös heillä olevan maailamn ensimmäinen moottoripyörä varstettuna levyjarruilla. Niitäkin valmistettiin jo 1920-luvulla. Japsit osaavat nämä ylisanat ja usein nimeävät vanhoja keksintöjä uusilla trendikkäillä nimillä.

      Autopuolella ihan samoja juttuja. Nyt heillä on olevinaan moottori joka toimii Atkinson kierrolla. No ei toimi. Siinä ei tosiasssa ole mitään Atkinsonia. Japsit eivät ala valmistamaan niin monimutkaista vipukasamoottoria. Siitähän tulisi liian kallis.

      Ohessa muuten niiden citymaasturien isä. Sillä pystyi ajamaan ihan maastossakin toisin kuin näillä nykyvirittelmillä joilla pääsee korkeintaan jalkakäytävän korokkeen yli.

      https://en.wikipedia.org/wiki/AMC_Eagle

      • Anonyymi

        Eikö autokauppiasta nukuta??

        Anonyymi
        25.03.2022 03:28

        Valetta koko juttu.


      • Anonyymi

        Tuollaista velehtelua syntyy vain pimässä päässä yön pimeinä tunteina. Mikään tekstissäsi ei pidä paikkaansa. Aloituksessa ja sitä seuraavissa viesteissä on sen sijaan todistettu kaikki.


      • Anonyymi

        On siinä tarina. Oikea satusetä. Japanissa kun suurin synti on valehtelu niin sitten kirjoitat tuollaista.


    • Anonyymi

      Niin on todistettu. Vääriksi. Tojopojua nyt harmittaa.

      • Anonyymi

        Mitään ei ole todistettu vääräksi. Päinvastoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitään ei ole todistettu vääräksi. Päinvastoin.

        Hyvä, että noissa jatkoviesteillä on aloituksen jälkeen todisteet.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Unohdit kaikkein pienipäästöisimmät Toyotan kaikki hybridit, vetyauton ja ladattavat hybridit.


    • Anonyymi

      Toyota on aasialainen kuten kiinalaiset tuotteetkin ja kaikki Aasiassa tuotettujen tavaroiden tuotot päätyvät Aasian kansoille. Kohta olemme kusessa tuon Aasian kanssa. Japanin sotarikoksista Tyynenmeren ja naapurimaitten kansoja kohtaan ei ole kauaakaan.

      • Anonyymi

        Kaikki Toyotat valmistetaan Euroopassa. Saksalaiskonsernin autot Etelä-Afrikassa ja Kiinassa.


    • Anonyymi

      Toyota nyt vaan on paras.

      • Anonyymi

        Joo pisin takuu ja heikoimmat pellit kun ei kestä edes peilin kiinnitystä niin ettei tärisis niin paljon ettei peileistä mitää näe. Voi se olla paras jossain, mut mä en vaa tiedä et missä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo pisin takuu ja heikoimmat pellit kun ei kestä edes peilin kiinnitystä niin ettei tärisis niin paljon ettei peileistä mitää näe. Voi se olla paras jossain, mut mä en vaa tiedä et missä?

        Untako olet nähnyt??


    • Anonyymi

      On se hienoa kun tässäkin osiossa on näitä tietäjiä, jotka osaavat kiistää kirjoitetun historian. Kannattaisi varmaan tehdä yliopistossa väitöskirja historian kumoamisesta. Onhan Putinin historioitsijat jo kirjoitaneet historian kokonaan uusiksi.

    • Anonyymi

      Aloinpa mielenkiinnosta tämän väitelyn johdosta tutkimaan ajoneuvojen historiaa. Scott alkoi valmistamaan nestejäähdytteisiä kaksitahtisia moottoripyöriä vuonna 1909. Scott hallitsi Man-saaren kilpailuja useana vuonna 1920-luvulla. Scott teki 30-luvulla myös 986 kuutioista 48 hevosvoimaista nestejäähdytteistä kaksitahtista kolmesylinteristä katupyörää. Tekniikka oli niin edistyksellistä että kaksisylinteristä versiota valmistetiin nykyaikaistettuna vielä 1970-luvun loppuun asti merkillä Scott Silk.

      Nopein sarjavalmisteinen moottoripyörä oli Vincent HRD pitkälle 1970-luvun puolelle asti yli 200 km/h huippunopeudellaan. Vicentejä valmistettiin 1928-1955. Vincentillä saavutettiin myös kattamattomien moottoripyörin maanopeusennätys vuonna 1955 nopeudella 297,97 km/h

      Levyjarruja on ollut moottoripyörissä käytössä jo 1920-luvulla. Jarrut olivat tosin mekaanisia. Honda käytti mekaanisia levyjarruja vielä 1970-luvulla 125-kuutioisissa moottoripyörissään.

      Mielenkiintoisen tuo Atkinson työkierto. Toyota yrittää kertoa että heillä on Atkinson työkiertoon perustuva moottori. Toyotalla ei ole muuta erikoista kuin vähän poikeava venttiilien ajoitus. Ei siis oikea Atkinson. Samaa ideaa käyttivät amerikkalaiset jo 1970-luvulla lähinnä isokoneisissa Vaneissa. Syynä oli 70-luvun alun öljykriisi. Saatiin jonkin verran pudotettua polttoaineen kulutusta. Varsinainen Atkinson-moottori on hyvin monimutkainen kampikoneistoltaan ja hyvin vanha keksintö jo vuodelta 1882. Kannattaa tutustua. Ei mitään uutta auringon alla. Toiminta-animaatio kertoo paremmin mistä on kyse.
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Atkinsonmoottori

      AMC valmisti ensimmäisenä sarjavalmisteisia nykyaikaisia nelivetoisia henkilöautoja vuodesta 1979 alkaen. Vanhempiakin esimerkkejä löytyy kuten off-road kilpuri Opel Geländesportwagen vuodelta 1936. Opelia valmistettiin vain 15 kappaletta.
      Niitä nimitettiin alunperin crossovereiksi. AMC tunnetaan paremmin Euroopassa Jeepeistä. Citymaasturi on vain samalle asialle lähinnä toimittajien ja valmistajien keksimä uusi trendikkäämpi nimi.
      Audilla oli myös Quatrot sekä Jensen valmisti nelivetoisia urheiluautoja. Edelliset eivät olleet oikein maastokelpoisia.

      Taitaa pitää paikkansa että japsit keksivät usein pyörää uudestaan. Nuoremmat lehtien toimittajat ovat ajoneuvotekniikan historiasta ja valitettavan usein tekniikastakin ihan pihalla.

      • Anonyymi

        On siinä meillä asiantuntija. Varmaankin sellainen niin sanottu asiantuntija.


    • Anonyymi

      Näyttää siltä, mikä oli todistettava.:-)

    • Anonyymi

      Aloittajalle, älä viitti. Ei toyota ole mikään erikoinen auto. Sanoisin että rötiskö se on.

      • Anonyymi

        ........joita osti viime vuonna 1.640.000 ihmistä enemmän kuin kakkosta Volkswagenia.


      • Anonyymi

        Vai rötisköjä ne 10 miljoonaa ihmistä ostivat.


    • Anonyymi

      Suuren myyntimäärä ei tee tuotteesta mitenkäään erinomaista. Lada oli Suomen myyntitilastojen ykkönen hyvin pitkää. Voiko tätä verrata kärpäsiin? Mirjardit kärpäset eivät voi olla väärässä, paska on hyvää.

      • Anonyymi

        Suuri myyntimäärä tässä ajassa tarkoittaa hyvää ja laadukasta tuotetta kuten Toyota on.
        Ladan hinta teki siitä 40-vuotta sitten houkuttelevan vaihtoehdon vaikka auto oli heikonlainen kaikilta ominaisuuksiltaan. Reaaliansiot olivat siihen aikaan pienenlaiset ja elintaso alhainen.

        Mitä kärpäsiin tulee niin ne ovat tavattoman hyödyllisiä ekosysteemissä. Ilman kärpäsiä maailma hukkuisi siihen itteensä.


    • Anonyymi

      Kaikki nyt Suomessa myynnissä olevat Toyotat kulkevat fossiilisilla.

      • Anonyymi

        Kuten suurin osa autoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten suurin osa autoista.

        Ei ole ainakaan edelläkävijä ja modernein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole ainakaan edelläkävijä ja modernein.

        No, aloituksen tekstihän sen todistaa, että on.


    • Anonyymi

      Näillä mennään ja mikäpä on mennesä kohti uusia päämääriä.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Toyotalla oli vetykuorna-auto jo ennen kuin kellään muulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotalla oli vetykuorna-auto jo ennen kuin kellään muulla.

        Ei ollut! Hyundai on tehnyt ensimmäiset polttokennorekat ja ne ovat olleet darjatuotannossa jo pari vuotta.
        Toyotalla on vasta prototyypit liikenteessä.


    • Anonyymi

      Ellei joku kirjoittaisi aloituksen kaltaisia tekstejä valheet saisivat vallan. sillä viha Toyotaa kohtaan on joillakin valtava.

    • Anonyymi

      On hieno uutinen.

    • Anonyymi

      Toyota tuo koko ajan uutta. Viimeisimpänä vedyllä toimiva polttomoottori.

    • Anonyymi

      Lukekaahan aloitus huolella ja ajatuksen kanssa.

      • Anonyymi

        Ympäristöarvot ratkaisevat yhä useamman ihmisen autonvalinnan. Silloin valinta on Toyota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ympäristöarvot ratkaisevat yhä useamman ihmisen autonvalinnan. Silloin valinta on Toyota.

        Pikkupojilla on omat kuvitelmansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikkupojilla on omat kuvitelmansa.

        Pikkupoikien autojen pitää pärähdellä ja pölähdellä. Peruskoulun päästötodistuksen keskiarvo 5,9.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pikkupoikien autojen pitää pärähdellä ja pölähdellä. Peruskoulun päästötodistuksen keskiarvo 5,9.

        Ja kauppakeskuksen parkkihallissa pikkupojan autosta on lähdettävä kova jytinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kauppakeskuksen parkkihallissa pikkupojan autosta on lähdettävä kova jytinä.

        On ne lapsellisia.


    • Anonyymi

      Toyotan kannattaisi pitää ääntä saavutuksistaan. Tuon aloituksen lukeminen yllätti minutkin.

    • Anonyymi

      Luehan tuosta, äläkä riehu sekopäänä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1840
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1489
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1262
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1180
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      979
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      942
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      895
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      836
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe