Kerrostalon lämmönsäätö

Anonyymi

Energia kallistuu ja lämmityksen päästöjä pitäisi alentaa. Jotakin on tehtävä.

Lämmönsiirtimien yhteydessä
on kaukolämpöyhtiön mittalaitteet, joilla mitataan meno- ja paluuvesien lämpötilojen
eroja, sekä virtausmääriä. Niiden perusteella lasketaan asiakkaan käyttämä energia, josta
kaukolämpöyhtiö laskuttaa asiakasta.
Linjasäädön yhteydessä pitäisi laittaa tekniikka, jolla alennetaan talon kulutushuippuja.
Onko mahdollista ja taloudellista?
"Taloyhtiön kaukolämpösopimuksen sisältö kannattaa arvioida ja mahdollisesti muuttaa. Energiayhtiöiden lasku muodostuu kahdesta osasta, joista toinen on maksimitarpeeseen perustuva vesivirta- tai tehomaksu. Tämän perusteena oleva arvo kannattaa tarkistuttaa, kun yhtiössä on tehty energiansäästötoimenpiteitä. Koeyhtiössä saavutettiin vuotuinen 1500 euron säästö sopimusvesivirtamaksun pienentymisellä. Esimerkiksi Fortum tarjoaa asiakkailleen kahta eri hinnoittelumallia kaukolämmön kulutusperustaisen osuuden hinnoittelussa (vrt. kiinteä/vaihtuva lainakorko). Vaihdolla saatiin säästöä usealle yhtiölle, vaihteluväli 800-5200 euroa." https://www.sitra.fi/artikkelit/taloyhtioissa-saastoja-pienilla-investoinneilla/

Virtausmäärän rajaaminen kulutushuippujen ajaksi pitäisi tehdä, mutta mitä se vaikuttaa lämmönsiirtimen äärellä virtausta kuristettaessa talon eri osissa?

Tuossa yksi kulutushuippujen leikkauspalvelu, joka laittaa myös elektroniset termostaatit, jotka älyää lopettaa lämmityksen kevätauringon nostaessa huonelämpötilaa. www.wattinen.fi

2

372

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaukolämmön alajakokeskus eli lämmönjakokeskus

      Kaukolämmön lämmönjakokeskus siirtää kaukolämpöyhtiön vedestä lämmön taloyhtiön omaan lämmitysjärjestelmään siirtimien avulla. Lämmönjakokeskuksien tekniikassa on tapahtunut kehitystä siten, että lämpö voidaan käyttää tehokkaammin hyväksi mm. väliottokytkennällä ja älykkäällä lämmönsäädöllä. Lisäksi siirtimeen on valittavissa mahdollisuus lisätä heti tai myöhemmin esimerkiksi poistoilmalämpöpumppu eli silloin puhutaankin hybridi järjestelmästä.
      https://www.ukl.fi/kaukolampo-kuntoon-vinkkeja-taloyhtion-lammityskustannusten-pienentamiseksi/#afbd9bc6

    • Anonyymi

      Hyödyllisiä linkkejä:
      Kiinteistöliiton sivuilta löytyy PILP-opas >>
      Talotekniikkainfo.fi 70-luvun kerrostalon energiaremontti –video
      Älykkäät termostaatit Danfoss ja palvelut Wattinen
      Kaukolämpöyhtiöiden omat palvelut energiatehokkuuteen Fortum ja Helen
      Kaukolämmön alajakokeskukset HögforsGST ja HypridLTO

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1175
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      998
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      93
      749
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      285
      704
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      501
    Aihe