Jokainen viesti kuluttaa energiaa

Anonyymi

Nykyinen vimma käyttää viesti- ja kuvasovelluksia joka minuutilla aiheuttaa valtavaa, turhaa energiankulutusta.

Moni ei varmaan edes ymmärrä, että jokainen lähetetty viesti ja sen mukana latautuva kuva vaatii palvelimen. Valtavat palvelinkeskukset taas käyttävät erittäin paljon sähköä. Kaikkein pahinta on jatkuva videoiden lähettäminen ja striimaaminen. Jos siis halutaan säästää energiaa ja ympäristöä, jokaisen meistä kannattaa miettiä, onko oikeasti tarpeen lähettää satoja viestejä kuvilla tai videoilla maustettuina vai riittääkö vähempikin. Tai voisiko keskustella kasvokkain?

15

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kumpi kulutti/kuluttaa enemmän energiaa, vanhan ajan lankapuhelin vai kännykkä?

    • Vanha tekniikka kulutti enemmän.
      Vaikka tekniikkaa oli tavallaan vähemmän.
      Oli myös Lngoissa enemmän Vastustusta.
      Sana "MONI-PUOLISUUS" alkoi merkitä enemmän.
      Niin Ajassa, Rahassa kuin tavarassa ja sen merkityksessä.
      Tänä-Päivänä jokainen voi valita painonsa.
      Ja sen arvon.

      H.

    • Anonyymi

      (Kymmenien) miljoonien kännyjen ja digilaitteitten hiilijalanjälki pelkästään
      Suomessa on valtava.
      Lähes joka taloudessa on enemmän enemmän kuin yksi digilaite.

      • Ja sinä olet yksi niistä talouksista.

        H.


      • Anonyymi

        Älykännykän hiilijalanjäljestä 80% tulee valmistusvaiheessa.


    • Anonyymi

      Laskekaa pikkuaivot paljon palaa energiaa näisä tyhjänpäiväisissä sotaharjoituksissa?

    • Anonyymi

      oli se kivaa aikaa kun lankapuhelin soi

      • Anonyymi

        Kännyyn saa ihan saman äänen. Yx päivä sellainen soi junassa, väki kääntyi katsomaan mistä se tuli, reilu 70seltä naiselta.


    • Anonyymi

      Mahdan olla taloudellinen. En lähettele kuvia striimauksista puhumattakaan. Tänään (ja muinakin päivinä) lähetän ehkä yhden viestin. ´joudatko kävelemään tai kirjastokahvilaan´ Siihen toinen vastaa joo kloxx tai ei. Tokko paljon energiaa vie.

    • Anonyymi

      Suurin osa esimerkiksi älypuhelimen ympäristövaikutuksista tulee tuotannosta. Metallien kaivaminen ja komponenttien eli kännykän osien valmistaminen vaatii paljon energiaa.

      Käyttövaihe on aika pieni osa ympäristövaikutusta ja hiilijalanjälkeä. Eli mitä pidempään käyttää älypuhelintaan, sitä pienempi yksittäisen puhelimen ympäristövaikutus on.

      Uuden tutkimuksen mukaan, jos eurooppalaiset käyttäisivät vuoden pidempään kännyköitään, se säästäisi kaksi miljoonaa tonnia päästöjä eli noin miljoonan auton päästöjen verran vuodessa.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailmassa syntyy vuodessa 50 miljoonaa tonnia elekroniikkajätettä
        https://yle.fi/uutiset/3-11141662

        Jaa, vai niin?
        Suomessa telakat ja rakennustyömaat menee konkurssin, kun eivät saa metallia. ja noilla tekiöille tulee sitä myötä pienempi hiilijälki kun ovat kotona, ja rahattomina.

        "Teräs uhkaa loppua Helsingin seudun työmailta – ”Ei tällaista ole ikinä nähty missään”
        Edessä voi olla hankkeiden viivästymisiä ja rakennusalan konkursseja." HS


      • Anonyymi

        Minulla kesti vanha Samsung simpukka 18 vuotta.
        Beng


    • Anonyymi

      Palvelukeskusten tietokoneiden hukkalämpö saadaan kuitenkin hyötykäyttöön

      • Anonyymi

        Vain osittain sillä kaikki lämpöpumppusysteemit yms. myös tarvitsevat oman energiansa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      868
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      627
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      503
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe