Oslo-Geiranger

onko liian pitkä päivämatka?

moikka,
Lomamatkalla on ajatuksena ajaa päivässä Oslosta Geirangeriin - matkaa n. 500 km, mutta onkohan liian kova tavoite? Te, jotka olette paljon Norjassa matkailleet ja tunnette tiet ja reitit, ottakaa kantaa. Kiitos!
(Geirangerissa onkin sitten tarkoitus viipyä 2 kokonaista päivää, ettei mene pelkäksi ajamiseksi....toim.huom.)

7

2910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leppis

      En ole kyseistä reittiä ajanut, mutta yleensä ei kannata keskinopeudeksi laskea yli 70km/h ja tuleehan sitä aika tiheään pysähdyttyä kuvaamaan ja maisemia ihastelemaan, että helposti vierähtää sellanen 9h tuohon matkaan. Geirangerissa olen käynyt. Silloin saavuttiin aika myöhään illalla, eikä ollut mökkejä vapaana (ainakaan niissä leirintäalueissa, ehkä olis gästhausseja ollut vapaaana) Oltiin sitten lopulta teltassa yötä Geirangerissa olevassa leirintäalueella. Aika oli heinäkuun puoliväliä.

      • keski-Norjassa

        Kiitti arviosta, Leppis! Hankala arvioida ajomatkoja, kun teitä ei tunne ja on kuitenkin vilkas loma-aika kyseessä. Geiranger lienee upea paikka ja vuonot tietysti yleensäkin, mitä sinulle jäi matkastasi erityisesti mieleen? Oliko joku muita parempi leirintäalue tai majapaikka tms? Kaikki vinkit otan ilolla vastaan!


      • Citrophoros
        keski-Norjassa kirjoitti:

        Kiitti arviosta, Leppis! Hankala arvioida ajomatkoja, kun teitä ei tunne ja on kuitenkin vilkas loma-aika kyseessä. Geiranger lienee upea paikka ja vuonot tietysti yleensäkin, mitä sinulle jäi matkastasi erityisesti mieleen? Oliko joku muita parempi leirintäalue tai majapaikka tms? Kaikki vinkit otan ilolla vastaan!

        Hienoimmat paikat Keski-Norjassa
        *************************

        Vuokrasin netin kautta mökin Strynin alueelta viikoksi v.2003 kesällä, sillä mielestäni tällä alueella löytyy eniten katseltavaa maisemien ja luonnon elementtien suhteen koko Fennoskandiassa!

        1) Jostedalsbreen - manner-Euroopan suurin jäätikköalue ja Briksdalsbreenin jäätikkökielike.
        2) Pohjoismaiden korkeimmalla kulkeva tie, 1440 mpy tiellä Rv 55 ja maksullinen yksityistie Juvasshyttalle yltää yli 1800 mpy.
        3) Pohjoismaiden korkeimmat vuoret, yli 2400 mpy. Kannattaa muuten sisäistää se tosiasia Uralin korkeimpien huippujen jäävän alle 2000 mpy:hyn.
        4) Sognefjorden. Jos Halti kaivettaisiin irti ja upotettaisiin vuonon syvimpään kohtaan, jäisi vain 10 metriä näkyviin!
        5) Lærdalin maantietunneli. Maailman pisin maantietunneli ja ilmainen. 24,3 km pitkä.
        6) Borgundin sauvakirkko. Se tunnetuin sauvakirkko.
        7) Stalheimskleivi. Kuulemma Pohjoismaiden tiestön jyrkin nousu % ja erikoinen näkymä Nærøyn laaksoon.
        8) Hornindalsvatnet. Euroopan syvin järvi, 504 mpa.
        9) Vestkapp ja Kråkenesin majakka.
        10) Runden lintusaari.
        11) Geiranger tietysti ja Ørnevegen (Rv 63).
        12) Trollstigen eli Peikonpolku (Rv 63).
        13) Dalsnibban näköalapaikka 1476 mpy (Rv 63).
        14) Trollveggen eli kilometrin äkkijyrkkä pudotus. Base-hyppääjien suosiossa (E 136).
        15) Maisematie Rv 258 Grotlista Videsæteriin teki suurimman vaikutuksen, oli vaikuttavampi kuin valokuvista tuttu Geiranger.
        16) Strynevatnet-järven vihertävyys.
        17) Hellesylt-Geiranger-lauttamatka.
        18) Ålesundin jugend-kaupunki, minne en kuitenkaan ehtinyt matkaa tehdä.

        Norja on Pohjoismaiden matkailun ykkönen!!


      • Leppis
        keski-Norjassa kirjoitti:

        Kiitti arviosta, Leppis! Hankala arvioida ajomatkoja, kun teitä ei tunne ja on kuitenkin vilkas loma-aika kyseessä. Geiranger lienee upea paikka ja vuonot tietysti yleensäkin, mitä sinulle jäi matkastasi erityisesti mieleen? Oliko joku muita parempi leirintäalue tai majapaikka tms? Kaikki vinkit otan ilolla vastaan!

        Siitä matkasta jäi erityisesti mieleen (kuljettiin juuri pääteitä pitkin):

        LOM:istä päin tultaessa Geirangeria kohti oli aivan mahtava koski, minkä vieressä hieno leirintäalue, paikan nimi tais olla jokin Donfoss tai sinneppäin.

        Dallsnibban päällä kannattaa ehdottomasti käydä, hienot näkymät Geiranger vuonoon.

        Trollstigeniä me mentiin alas, kannattaa ajaa.

        Samoin tuo Trollveggen oli ihan OK

        Jälkeenpäin ajateltuna olis vielä kannattanut käydä risteilyllä tai lautalla, mikä lähtisi Geirangerista, niin näkis kunnolla koko vuonon...

        Norjassa omasta mielestäni kannattaa pysytellä meren lähellä. Vuonot on upeita ja korkeuserot tulee selvemmin esiin, kuin jossain sisämaassa.

        Leirintäalueista ei oikein itsellä ole tietoa, mutta teltassa tosiaan saattaa olla öisin vilposta. Jokatapauksessa Norja on aivan mahtava automatkailu maa, mihin haluaa aina uudelleen. Itsekkin olen kesällä taas menossa ja tällä kertaa tuonne Lofoottien suuntaan.


      • Citrophoros
        Leppis kirjoitti:

        Siitä matkasta jäi erityisesti mieleen (kuljettiin juuri pääteitä pitkin):

        LOM:istä päin tultaessa Geirangeria kohti oli aivan mahtava koski, minkä vieressä hieno leirintäalue, paikan nimi tais olla jokin Donfoss tai sinneppäin.

        Dallsnibban päällä kannattaa ehdottomasti käydä, hienot näkymät Geiranger vuonoon.

        Trollstigeniä me mentiin alas, kannattaa ajaa.

        Samoin tuo Trollveggen oli ihan OK

        Jälkeenpäin ajateltuna olis vielä kannattanut käydä risteilyllä tai lautalla, mikä lähtisi Geirangerista, niin näkis kunnolla koko vuonon...

        Norjassa omasta mielestäni kannattaa pysytellä meren lähellä. Vuonot on upeita ja korkeuserot tulee selvemmin esiin, kuin jossain sisämaassa.

        Leirintäalueista ei oikein itsellä ole tietoa, mutta teltassa tosiaan saattaa olla öisin vilposta. Jokatapauksessa Norja on aivan mahtava automatkailu maa, mihin haluaa aina uudelleen. Itsekkin olen kesällä taas menossa ja tällä kertaa tuonne Lofoottien suuntaan.

        Juu, tuli itsekin pysähdyttyä kuvaamaan ko. koskea ja sen ympäristöä.

        Dalsnibba on oikeastaan paras paikka Geirangerin alueella maisemien ihasteluun; sen sijaan on pakko myöntää, ettei laivamatka Hellesyltin ja Geirangerin välillä ollut mitenkään tajuntaa laajentava kokemus. Ne Seitsemän sisarta (vesiputoukset) ovat kauniimpi näky etäisyyksistä kuin vuonolta itsestään. Tosin heinäkuun lopussa vesimäärä putouksissa on varsin vaatimaton.

        Webbikameralinkki Geirangerin kylään:
        http://www.mimer.no/kamera/geiranger.asp

        On se vaan hyvä asia tämä digikamera; ns. kelvollisia kuvia tuli otettua kesän 2003 lomamatkan aikana 356 kpl ja niitä vähemmän onnistuneita 223 kpl. Ei muuta kuin ostamaan riittävästi muistikortteja digikameraan, jollei ole kannettavaa tietokonetta mukana.

        Voi olla, että vielä jonakin päivänä voisin laittaa ne parhaimmat omille www-sivuille.

        Tässä on vieläkin nimimerkillä kesken videokameraotosten editointi, ikuisuusprojekti (Pinnacle Studio 9.3).


      • Helena
        Citrophoros kirjoitti:

        Juu, tuli itsekin pysähdyttyä kuvaamaan ko. koskea ja sen ympäristöä.

        Dalsnibba on oikeastaan paras paikka Geirangerin alueella maisemien ihasteluun; sen sijaan on pakko myöntää, ettei laivamatka Hellesyltin ja Geirangerin välillä ollut mitenkään tajuntaa laajentava kokemus. Ne Seitsemän sisarta (vesiputoukset) ovat kauniimpi näky etäisyyksistä kuin vuonolta itsestään. Tosin heinäkuun lopussa vesimäärä putouksissa on varsin vaatimaton.

        Webbikameralinkki Geirangerin kylään:
        http://www.mimer.no/kamera/geiranger.asp

        On se vaan hyvä asia tämä digikamera; ns. kelvollisia kuvia tuli otettua kesän 2003 lomamatkan aikana 356 kpl ja niitä vähemmän onnistuneita 223 kpl. Ei muuta kuin ostamaan riittävästi muistikortteja digikameraan, jollei ole kannettavaa tietokonetta mukana.

        Voi olla, että vielä jonakin päivänä voisin laittaa ne parhaimmat omille www-sivuille.

        Tässä on vieläkin nimimerkillä kesken videokameraotosten editointi, ikuisuusprojekti (Pinnacle Studio 9.3).

        Olen ymmärtänyt aikaisemman kírjoíttajan tarkoittaneen leirintä-aluetta nimeltä "Camping Donfoss ved Riksvej 15 ( Otta-Geiranger -Stryn).
        Leirintäalue on aivan kosken rannalla, ja leirintäalueelle on tehty uima-allas kallion syvennyksíin. Vesi tosi kylmää, ilmeisesti suoraan koskesta.


    • jos isoja teitä menet ,MUTTA NE MAISEMAT JÄÄ KYLLÄ sitten vähemmälle näkemiselle.
      Siellä Geirangerissa ei 2 pv kulu ,mutta sen ympiristössä vaikka 2 viikkoa.
      Tuossa aiemmin jo hyviä ehdotuksia tulikin.
      www.norja.fi käy sielläkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      851
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      660
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      491
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      151
      427
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe