Karkeakarvainen mäyräkoira?

papette

Heips! Kun vanha papparaiseni joku päivä lähtee enkeliksi, niin tarkoituksena on ottaa uudeksi kaveriksi karkeakarvainen mäyräkoira. Kokemusta koirista on "pehmoluonteesta"(keskikokoinen narttu) ja "itsepäisestä haaveilevasta herkkäsielusta" (iso uros, joka ei sovellu ensimmäiseksi koiraksi koska ei omaa miellyttämisen halua - paitsi kun on kyse ruuasta).

Mäyräkoira sivuilla olen käynyt, mutta...

Kertoisitko minulle karkeakarvaisen mk:n kanssa elämisestä arjessa - ne hyvät, mutta ne huonotkin puolet. Sekä: kuinka vanhaksi on koirasi elänyt, sairaudet, hankinta hinta,ruokatottumukset ja -tavat, mihin et ollut varautunut - mikä tuli yllätyksenä, kuinka aktiivinen lenkkeilijä koirasi on, jne. Kerro ihan kaikki mitä mieleesi tulee. Vastauksista kiitollinen etukäteen.

24

2005

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoittaa kirjan...

      Mutta yritetään tiivistää..

      Keskimäärin karkkarit on iloisia, ystävällisiä ja vilkkaita pikkukoiria. Ahmatteja (poikkeuksia tietysti on, mutta harvassa), uteliaita, melko kovaäänisiä, herkkähaukkuisia (poikkeuksiakin on) vahtiviettisiä. Myös riistavietti on aina olemassa, pihalla pysyminen vaikeaa opetella.

      Terveitä ovat, pikkusattumiset ei menoa haittaa.
      Turkin hoito vaihtelee runsaasti yksilöstä toiseen. Yllätys voi olla todellinen niukkakarvaisuus (=parta ja kulmakarvat puuttuu, turkki on lyhyttä, eikä kaipaa nyppimistä) tai hirvittävä runsaskarvaisuus, jolloin koiraa saisi olla trimmaamassa vähän väliä!

      Karkkari tykkää pitkistä lenkeistä ja pihassa riehumisesta. Ei yleensä pelkää säätä, eikä lammikoita. Uimaan menevät toiset mielellään, toiset taas ei ikimaailmassa.

      Mäykyt yleensäkin on terveitä keskimäärin. Mäyräkoirahalvaus ja sokeritauti ovat mahdollisia vitsauksia. Myös silmäsairaudet, mutta niitä pevisa-ohjelmalla pyritään ehkäisemään. Ei ole näistä sairauksista omakohtaista kokemusta.
      Pitkäikäisiä, 15-vuotiaaksi voivat hyvinkin elää, ja vanhemmiksikin.

      Karkkarin hankintahinta taitaa tällä hetkellä olla 600-1000 euroa, mutkahäntäisen tai purentavirheisen saa tietysti edullisemmin.

      Ruuaksi karkkarille kelpaa kaikki, ainakin meillä. Jos lääkettä joutuu antamaan, ei siinä ole mitään vaikeuksia, ahneita kun ovat! Lihovat myös siksi helposti.

      Jaahas, taisi tulla jo kaikki mitä mieleen tällä istumalla tuli.

      Ihania ne on, voin vakuuttaa! Joskus ne kyllä ärsyttää aivan raivon partaalle, mutta vain hetkeksi. Meillä viihtyvät sylissä ja rapsuteltavina, ja onneksi nukkuvat pitkiä päiväunia!

      • Daxman

        Kaikki totta mitä edellä sanotaan. KK-mäyräkoira sopii sellaiselle, joka haluaa KOIRAN. Rasittava joksus, mutta aina maailman paras.


      • Liisa
        Daxman kirjoitti:

        Kaikki totta mitä edellä sanotaan. KK-mäyräkoira sopii sellaiselle, joka haluaa KOIRAN. Rasittava joksus, mutta aina maailman paras.

        Karkeak. on yleisesti ottaen avoin.Rakastaa omia
        ihmisiään kovasti.Löytyy kyllä määrätyissä linjoissa kovia jästipäitä mutta ei voi yleistää.
        Pitkäk. joukossa on aika varautuneita jopa
        purijoita .Lyhytk. on varmasti käyttökoirana
        hyvä ja tyylikäs mäyris.Niiden suosio onkin kasvanut viimeaikoina,eikä niitä myöskään tarvi trimmata.
        Kääpiökoot ovat mukavia ja reippaita seurakoiraksi.


    • linkistä
    • mina

      Meidän pieni ja suloinen mäyris on maailman suloisin! Se syö TODELLA vähän, edes koiran suklaa ei neidille kelpaa! Poron lihan ja kala ovat herkkua =)

      Neiti herää kymmenen jäljestä aamulla, nauttii pitkistä lenkeistä ja ihmisten huomiosta!
      Nukkuu sängyssä peiton alla pää tyynylläni!

      Suuremmin pahojaan ei koiruus ole tehnyt joskus tyhjentänyt kukasta mullat.

      Meillä on joku opus mäyriksistä.... olisiko ollu apua minulla on mäyräkoira niminen kirja. Oli ihan hyvä....

      Toista niin ihanaa ja seurallista koiraa saa hakea :)

      • minelan

        Apua, minulla on mäyräkoira on Dagny Virintien Razzia, kennel kirjoittama kirja. Minun 2 ensimmäistä koiraa oli häneltä. Tosi mahtavia koiria. Vanhin Razzia Gruff eli 18, 4 vuotiaaksi ja oli koko ikänsä terve.


      • minelan

        Olen kasvattanut kk¨mäyräkoiria n. 30 vuotta,ja olen ylpea kasvateistani, kuten Minelan Balsami,tiedot löytyvät kenelliiton sivuilta koira-net ja monet muut omistamistani koirasta.
        Minulla on ollut aina 5 kk-mäyräkoiraa kerralla, eli vanhimmat ovat jo kuolleet.
        Olen rakastanut niitä kaikkia. Mutta 5 koiraa, jotka kaikki nukkuivat sängyssäni, tuli joskus vaan olevan liikaa, mutta onneksi jokainen löysi vakituisen nukkumapaikan vierestäni.
        Kun halvaannuin, oli pakko luopua mäyriksistäni, koska ne tarvitsevat paljon liikuntaa.
        Nyt minulla on aivan ihana chiuha, joka oli minulle täysi arvoitus, todella älykäs ja herrasmies,ei hauku edes ovikelloa, Kasvateistani paras on juuri Minelan Balsami , joka vielä 12 vuotiaana oli kolmessa isossa näyttelyssä näyttelyssä näyttelyn kaunein koira.BIS 1.


    • jenni

      Meille tuli kk mäyräkoira uros 6vuotta sitten. Poika on maailman paras!

      Lenkkeillä jaksaa ties kuinka pitkälle, sisäsiistiksi oppi aikast nopeasti(ehkä siksi, että vietti elämänsä siihen asti kunnes oli sisäsiisti keittiössä, jonka oven edessä oli vaneri lauta. Sen verran korkea ettei yli päässyt). Ei ole oman koiran kehumista kun sanon ettei pienenä tehnyt tuhojaan, niin kuin ei isompanakaan.

      Hauku ei muulloin kuin silloin kun ovikello soi ja kun lenkillä tulee joku epämiellyttävä koira vastaan(harvoin kylläkin, tulee aikalailla kaikkien kanssa toimeen).

      Syö kaksi kertaa päivässä, ei ole lihava eikä laiha, vaan täysin sopiva(kasvattajan mukaan). karvat nypitään kaksi kertaa vuodessa.

      Pojasta löytyy luonnetta, mutta ainakin me perheen jäsenet voidaan vetää koiraa vaikka pitkin lattiaa, ei tämä tee mitään. On sen verran säyseä luonne.

      Ei tule mieleen mitään joka olisi tullut yllätyksenä koiran tullessa tai joka olisi huonoa.

      Se vain pitää muistaa, että mäyräkoira on suuri koira pienessä paketissa. Johdonmukaisella koulutuksella mäykystä saa mitä ihanimman perheen jäsenen ja kaverin.

      • jenni

        sen verran vielä tosta sisäsiisteydestä, että siksi tosiaan meidän hauva vietti alku elämänsä keittiössä, ettei tarvinnut koko kämpästä mattoja poistaa ja näin koira myös oppi nopeammin paperilla käynnin, kun paperi oli ihan lähellä koko ajan


    • Tähtääjä

      Sanotaan, että koiraa ei olisi karvoihin katsominen, mutta tehkäämme poikkeus. Karkeakarvainen mäyräkoira on luonteeltaan varmaan hyvin saman lainen, kuin lyhytkarvainenkin; Sillä vain on erilainen karva.
      Lyhytkarvaista ei tarvitse nyppiä, mutta karkeakarvainen pitää. Koira, jota ei ole nypitty, kun oli sen aika, näyttää kamalalta ja varmaan kärsiikin. Eli perehtykää toki tuohon nyppimiseen, jos se ei ole teille jo tuttua.

      • Peikkis

        Mulla on hieman yli 1,5v kk.mäyris tytsy. Kiltti, vähän säikkyy välillä ihmisiä ja uusia asioita(hassu tapa liiotella, kun yleensä ei hetkauta mikään..;)). Todella hiljanen koira, örisee ja murisee ennemminkin kun haukkuu, ei välitä edes ovikellosta.
        Jaksais liikkua vaikka kuinka, minä vaan en tahdo pysyä perässä, rakastaa metsässä juoksentelua. Luonnetta tuosta otuksesta löytyy, aivan ihana ärrinmurrinmörrimöykky. Melko ahne, jääräpäinen ja vähäsen uppiniskanenkin. Oppii kyllä hyvin(ainakin joitain asioita) ja rakastaa touhuamista mutta ennen kaikkea tykkää touhuja ja nuuskutella itekseen. Elikkä melko itsenäinen, vaikka sylissäkin viihtyy, mutta onnellisimmillaan kun saa kirmailla metsässä omissa oloissaan(tosin nauttii myös peiton alla lekoilusta;))... Metsästystä ei olla kokeiltu, mun periaatteiden takia, mutta ehkä vielä joskus joudun pyörtämään päätöksen Peikon takia. Tykkäis varmaan.
        Nyppiä pitäis usein, kasvaa karva todella nopsaan, mutta eipä tuota näytä vaivaavan vaikka karva vähän pääsis rehottamaan. Kunhan harjaa viikottain.
        Tuossa nyt pikkasen informaatiota ja tarinaa Peikko-mäykystä, ja siitä millasena näen sen.


    • MINELAN

      aloittaja,
      MÄYRÄKOIRA on persoona. Olen kasvattanut ja omistanut niitä nyt 30 vuotta kennelnimellä Minelan. Jokainen koirani on ollut persoona. Aivan mahtava. Jos en olisi joutunut pyörätuoliin, niin minulla olisi vieläkin
      KOTONA MINULLA OLI N.. 5 KOIRAA KERRALLA JA HYVIN PÄRJÄTTIIN, Vanhin eli 18,4
      vuotiaaksi RAZZIA GRUFF

      • minelamminelanminelan

        Vastasit TAAS yli 12 vuotta vanhaan kysymykseen.Taidat olla sekaisin.


      • netnaxnax

        Mitäs siitä sitten. Antaa ihmisten vastailla.


      • minelan
        minelamminelanminelan kirjoitti:

        Vastasit TAAS yli 12 vuotta vanhaan kysymykseen.Taidat olla sekaisin.

        Oletko päästäsi hieman viallinen, kun kyttäät noita päiväyksiä niin tarkkaan.
        Minule merkitsee kysymys ja vastaus, eli asia, joka voi olla hyvinkin tärkeä. En siis katso viestin päivämäärää vaan asiaa mistä on kyse Jotkut asiat eivät vanhene koskaan, paitsi tuo sinun saivartelusi.


    • MINELAN

      Et taida lukea, kun tekstien päivämäärän, tekstien sisältö on sinulle yks hailee.

      LUETET.M UTTA LUE TEKSTIT ENSIn.ET HYÖDY MITÄÄN PÄIVÄMÄÄRISTÄ

      • lklklkogi

        Miksi ihmeessä tämä pyörätuolissa istuva (hän itse korostaa tätä asiaa joka käänteessä) nimimerkki minelan on niin hel....vetin hyökkäävä ja huutaa asiansa. Jostain maakuopastako nimimerkki nousee tänne huutamaan. Eipä muuta.


    • minelan

      olen pyöritellyt kysymystäsi nyt pari päivää, mutta yksinkertaisesti ei ole tullut mieleen yhtään negatiivistä kokemusta, paitsi 5 koirani karkailusta, oikeastaan yhden, joka oli lauman pomo. Mäyräkoiralla on voimakas riistavietti.Mutta kun saat sen kiinni,vaikka itselläsi on raivo päällä, et voi moittia koiraa.
      KAIKESSA MUUSSA MÄYRÄKOIRA ON MAHTAVA ROTU.Ainakin perhekoirana. Älykäs, tottelee silloin kun sille sopii. Koiraa ei saa alistaa, koskee myös muitakin rotuja, mutta erityisesti mäyräkoiraa. kERRAN MÄYRÄKOIRA AINA MÄYRÄKOIRA. Hienoin rotu,minkä minä tiedän-

    • MINELAN

      Hienointa rotua on vaikea sanoa, Minelan Balsami ja TOUHO, OVAT KOIRIA MINIUN MIELEENI.

      • napataara

        minelan jauhaa koko ajan samaa.Mäyräkoirat mennyttä aikaa,koita nyt keskittyä kissaasi ja koiraasi vaan ettei niitäkin viedä pois.


      • ilmnane

        12:30: "Hienoin rotu,minkä minä tiedän"
        12:55: "Hienointa rotua on vaikea sanoa"

        Tämän nimimerkin mielipiteet ei näytä olevan kovin pitkäikäisiä.


      • minelan

        No mielipiteeni ovat faktaa, lasken tähän rotuvalikoimaan vain rodut joista minulla on todellista tietoa. Oma koira on aina paras ja niin pitää ollakin.


      • minelan
        napataara kirjoitti:

        minelan jauhaa koko ajan samaa.Mäyräkoirat mennyttä aikaa,koita nyt keskittyä kissaasi ja koiraasi vaan ettei niitäkin viedä pois.

        Rotuna mäyräkoira on hienoin ja rakkain koira mitä tiedän. Mutta oma chihuani on yksilönä harvinaisen hyvä.
        Mutta rotukysymyksenä esitin vain oman mielipiteeni. Hienointa olisi, jos jokainen koiranomistaja pitäisi koiraansa maailman parhaana,
        Muuten mäyräkoirat eivät ole minulle mennyttä aikaa. Omistan niitä vielä 3 kappaletta.


    • minelan

      lisäys edelliseen,

      Ei kai tämä palsta ole mikään salaseura, jokainen puhukoon rakkaistaan niin paljon kun sielu sietää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1671
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1297
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      6
      1277
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe