Telkkarissa puhuttiin äsken siitä että ihminen on

psykofyysinen kokonaisuus toimintatavoissaan, aistimisessaan, viestimisessään yms. asioissa. Uskoisin ymmärtäneeni keskustelijoiden pointin ja käyttämät termit mutta mahdoton niitä on kovinkaan lyhyesti tiivistää, ja voihan siitä joku artikkelikin tulla Ylen sivustolle.

Siinä puhuttiin esim. siitä, että kuinka suuri osa ajatuksistamme ja reaktioistamme tulee ulkoisista tekijöistä, kuinka suurelta osin fyysiset aistimukset niihin vaikuttaa, ja missä määrin ajatukset tai reaktiot ovat ikäänkuin syntyneet ihmisen omassa päässä intuitiivisesti. Nostivat esille myös ihmisen rytmitajun, ja non-verbaalisen viestinnän kuten käsienheiluttelun, katsekontaktin yms. juttuja.

Tuon voin allekirjoittaa täysin, että ihminen on psykomotorinen kokonaisuus, ja joitain asioita ei vain voi kuvailla tai ennustaa etukäteen vaan se pitää tehdä hyödyntäen tavallaan perstuntumaa. Puhutaan sitten kaatuvan puun ohjaamisesta vartalon painolla, rallista, uimahypyistä, vapaasukelluksesta jne.

Mutta ainakin omakohtaisesti voin sanoa, että ton aspergerin takia mulla on puutteita juurikin siinä non-verbaalisessa viestinnässä. En mä esimerkiksi kovin helposti osaa katsoa muita ihmisiä suoraan silmiin, paitsi joissain tilanteissa puoliksi tarkoituksella vähän pistävästi, ikäänkuin painottaakseni jotain asiaani. Enkä ns. puhu käsillä juurikaan, ja teini-iässä piti ihan tarkoituksella "opetella" kävelemään niin että kädet liikkuu siinä samalla edes vähänkään rennosti. Ja mulla on myös jonkinlaista kasvosokeutta, sillä vieraassa ympäristössä tai ilman autoa joku suht hyväkin tuttu voi olla sellainen, että pitää ihan varmistaa erikseen että sähän olit se ja se.

Enkä mä oikein osaa tulkita sitä muiden käsienheiluttelua tai kehonkieltä. En näe siinä juuri mitään pointtia, ellei toinen samalla kerro sanallisesti mitä käsillään havainnoillistaa. Jonkun kappaleen suuntaa, rotaatiota, liikettä, jonkun asian epämääräisyyttä /-tietoisuutta taikka mitä 🙄 Itse en ensinnäkään sitä kunnolla osaa, mutta harvemmin mun myöskään tarvitsee turvautua käsienheilutteluun, sillä osaan paljon paremmin sanoittaa asiani ymmärrettävästi oikeilla termeillä.

Rytmitaju on myöskin sellanen mysteeri mitä en ole koskaan kunnolla päässyt koeponnistamaan, ellei kilpa-autoilun mutkien ja linjojen hahmottamista tavallaan 2-3 mutkaa etukäteen lasketa sellaiseksi. Voisin kuvitella, että hyvillä ohjeilla ja jonkun peilin edessä oppisin vaikkapa kilpatanssia, mutta kun siinäkin on se elehtiminen yms. niin merkittävässä osassa kokonaisuutta, että nimikaimani Kaikkonenkin tanssi varmaan kuumemmin aikoinaan telkkarissa. 😅

---

Kuinka suuri merkitys tällaisilla piirteillä mielestänne on jonkun ihmisen suhteen, jos viestintä puhuessa tai kirjoittaessa on kuitenkin ihan normaalia ja terävää? Koetteko, että pääsette "kontaktiin" jonkun kanssa, vaikka ette katsoisi toisianne silmiin, tai toinen ei tehosta asiaansa erityisemmin käsiään heiluttamalla, kovinkaan merkittävillä kasvonilmeillä, tai vaikkapa äänenpainon ja puheen nuotin ison muutoksen avulla? 🤔

Ja huomasin taas itsekin tämän, että viestini on vähän yli 3000 merkkiä pitkä, siihen mahtuu aika paljon asiaa, ja tämä ohjelma tuli 7.45 - 8.00 😅 Toki pöytäkoneella laadin aloituksen, eli paljon nopeampi kirjoittaa kuin tabletilla, mutta silti 😅

21

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Juuri näin- tulkinta on korvien välissä kuten vaikutkin

• Anonyymi

Ylen jälkikaronkassa juuri jotain tuollaista keskusteltiin.

Muistan itsekin, kun nuorena kävely oli kömpelöä ja mietin käsieni liikettä. Taisi pikemmin liittyä kasvun aiheuttamiin muutoksiin kuin mihinkään muuhun.

Mutta aika turn off tuollainen itsensä tarkkailu.

• Jep, sitä mäkin katsoin ja kiinnostuin kuuntelemaan/analysoimaan tarkemmin.

Mulla toi kävely liittyy aspergeriin, vaikka ei mulla sinänsä mitään varsinaista motorista ongelmaa ole. Nuorempana mun kädet oli aina hyvinkin jäykkänä ja kuljin vähän etukenossa vaikka ryhtini sinänsä on ollut aina ihan hyvä. Sen verran siitä koulussa huomauteltiin, että joskus 15 vuotta sitten, 15-vuotiaana aloin kiinnittämään siihen huomiota. En mä nytkään kovin rennosti kulje, ja ihan varmasti myös lääkkeet voivat siihen vaikuttaa (esim. bentsot rentouttaa), mutta on mun hartiat ja kädet nykyään paljon rennommat, selkä suorempi ja pyrin kävelemään suht pitkillä askeleilla, sillä josko se loisi osaltaan sellaista miehekästä vaikutelmaa. Ja joskus on hyvä lepuuttaa käsiä peukaloilla esim. taskuja vasten jolloin ulosanti näyttää mahdollisesti vähemmän kömpelöltä.

Enkä nyt tiedä mitä tuohon turn-off juttuun pitäisi sanoa. Mun mielestä se on vain hyvä asia, että rajoitteista kärsivä ihminen huomaa, tunnistaa ja tiedostaa itsestään tiettyjä piirteitä ja löytää niille jopa perimmäisen syyn eli aspergerin. Neurotyypillisen ihmisen voi olla joskus vaikea ymmärtää, millaista on tavallaan opetella sosiaalisia taitoja pitkin aikuisikää, ammentaa tiettyjä normaalimpia käyttäytymismalleja ja non-verbaalisia eleitä, yrittää parhaansa mukaan esittää tunteita vaikka juuri sillä hetkellä olo olisi ihan turta ja ilme kuin tonnin setelissä jne.

Eikä tässäkään ketjussa tarvitse pelkästään muhun takertua, vaan ihan yleisesti ottaen kiinnostaa ajatukset, mielipiteet, mielikuvat ja kokemukset siitä, kuinka suuri merkitys sillä "kehonkielellä" on, joka oli ainakin joskus jopa valittavissa Suomi24:n Treffeissä kielitaidoksi 😂

• p234racing kirjoitti:

Jep, sitä mäkin katsoin ja kiinnostuin kuuntelemaan/analysoimaan tarkemmin.

Mulla toi kävely liittyy aspergeriin, vaikka ei mulla sinänsä mitään varsinaista motorista ongelmaa ole. Nuorempana mun kädet oli aina hyvinkin jäykkänä ja kuljin vähän etukenossa vaikka ryhtini sinänsä on ollut aina ihan hyvä. Sen verran siitä koulussa huomauteltiin, että joskus 15 vuotta sitten, 15-vuotiaana aloin kiinnittämään siihen huomiota. En mä nytkään kovin rennosti kulje, ja ihan varmasti myös lääkkeet voivat siihen vaikuttaa (esim. bentsot rentouttaa), mutta on mun hartiat ja kädet nykyään paljon rennommat, selkä suorempi ja pyrin kävelemään suht pitkillä askeleilla, sillä josko se loisi osaltaan sellaista miehekästä vaikutelmaa. Ja joskus on hyvä lepuuttaa käsiä peukaloilla esim. taskuja vasten jolloin ulosanti näyttää mahdollisesti vähemmän kömpelöltä.

Enkä nyt tiedä mitä tuohon turn-off juttuun pitäisi sanoa. Mun mielestä se on vain hyvä asia, että rajoitteista kärsivä ihminen huomaa, tunnistaa ja tiedostaa itsestään tiettyjä piirteitä ja löytää niille jopa perimmäisen syyn eli aspergerin. Neurotyypillisen ihmisen voi olla joskus vaikea ymmärtää, millaista on tavallaan opetella sosiaalisia taitoja pitkin aikuisikää, ammentaa tiettyjä normaalimpia käyttäytymismalleja ja non-verbaalisia eleitä, yrittää parhaansa mukaan esittää tunteita vaikka juuri sillä hetkellä olo olisi ihan turta ja ilme kuin tonnin setelissä jne.

Eikä tässäkään ketjussa tarvitse pelkästään muhun takertua, vaan ihan yleisesti ottaen kiinnostaa ajatukset, mielipiteet, mielikuvat ja kokemukset siitä, kuinka suuri merkitys sillä "kehonkielellä" on, joka oli ainakin joskus jopa valittavissa Suomi24:n Treffeissä kielitaidoksi 😂

Tossa muuten hauska pari minuuttia pitkä video, jonka muistin nähneeni joskus Youtubessa. Kyllä, se liittyy kilpa-autoiluun, mutta ei tässä kohtaa tarvitse keskustella siitä. Tossa videossa siis brasilialainen ilopilleri Castroneves yrittää parhaansa mukaan imitoida varsin kuivakkaa silloista tallikaveriaan, australialaista Poweria ja sama toisinpäin
        https://www.youtube.com/watch?v=iVKAkZ9HjEk

Noi on tottakai tollasia yliampuvia hassutteluja, mutta saa aika hyvän käsityksen erilaisten ihmisten kehonkielestä yms. 😅

• Anonyymi
        p234racing kirjoitti:

Jep, sitä mäkin katsoin ja kiinnostuin kuuntelemaan/analysoimaan tarkemmin.

Näin sut joskus 4-5 vuotta sitten Länsikeskuksen Lidlin parkkipaikalla kävelemässä ja kyllä mä siihen kiinnitin huomiota, että kävelit jotenkin jäykän näköisesti kädet työnnettynä loivasti eteen. Kävelit vähän samannäköisesti kuin Aku Ankka unissakävellessään niissä vanhoissa lyhytpiirretyissä.

• Anonyymi

Mutta hyviä pelejäkink, autopelejä, minua ärsitti tökkkää eli tykkää jossain Viper Racing-vanhassa pelissä, tökkäsin takaisin sitä mutkasa ja sen auto meni pois ja räjähtikin ;:D

• Etkö ole jo liian vanha spämmäämään autopelijuttuja sinkut-palstalle?

• Anonyymi

No, useinhan samankaltaisuus tulee parhaiten ymmärretyksi ja tuntuu tutuimmalta. Itseni on vaikea keskustella ilmeettömän ja katsetta täysin välttelevän puupökkelön kanssa, mutta yhtä hankalaa se on sellaisenkin kanssa, joka tuijottaa herkeämättä silmiin ja jonka kädet käyvät kuin tuulimylly. Noihin jälkimmäisiinkin joutui väistämättä törmäämään, asustelin Etelä-Euroopassa.

Noin muutenkin toisten ihmisten kanssa silmiin katsominen on paljon luontevampaa kuin toisten. Ehkä se on joku intensiteetti tmv. joka ei aina kohtaa ja siksi katsekontakti joidenkin ihmolisten kanssa on vaikeaa, lähes vastenmielistä.

• Aivan, ja tosta puupökkelöstä, niin ymmärrän kyllä mitä tarkoitat sillä tässä yhteydessä, eli hieman jäykästi käyttäytyvää ihmistä. Mutta tossa yhtenä päivänä eräs tuttu käytti sanaa "pölli" kun puhuttiin kaivon vesipumpun irrallisen säiliön paremmasta kiinnityksestä/jonkinlaisesta telineestä. Otin sen vähän kirjaimellisesti, ja ihmettelin että niinkin tarkan tekijän suusta tuli ehdotus jostain isosta koivupölkystä tms. joka on vielä halkaisematta. No hän sitten täsmensi, että tarkoitti jonkinlaista jakkaraa tms. jonka voisi rakentaa sahatavarasta, ja alkuun teilasi ideani parista auton varapyörästä. Sittemmin kylläkin ihan myöntyi, kun ideoin että ne kannattaa pultata toisiinsa kiinni, ja ruuvata vanerista leikattu sopiva pala päällimmäisen pienen varapyörän päälle. Eli joskus tollaset tulkinnanvaraiset ilmaisut voi hämmentää mua, ja voi hyvä luoja kuinka monet kymmenet tai sadat riidat saatiin äidinkin kanssa aikaiseksi koko elämän varrella 🙄 En mä tehnyt sillä tiedolla paskan vertaa, että esim. piha on liukas, nurmikko pitkä tai pihasaunassa talvella kylmä, vaan yritin moneen kertaan sanoa että kun tarvii apua, niin sen voi ihan ilmaista niinkin että "sitten kun työjutuilta ehdit, niin viitsitkö hiekoittaa pihan?" tai leikata nurmikon, tai laittaa puita vähän saunaan jne.

Mä luulen näin, että ihmiset jotka mut tuntee, ovat jo oppineet tohon mun katsekontaktiin tai sen puutteeseen, ja vähän monotoniseen tyyliin vaikka sinänsä vaikka vitsailisin jostain asiasta. Ei kukaan ota sitä epäkohteliaisuutena, en ole huomannut viitteitä mistään tällasesta. Ja fakta on edelleen se, että jokaikisillä "onnistuneilla" ensitreffeillä olin humalassa, niin en tiedä sitten kuinkahan paljon se vaikutti kehonkieleen yms. vaikka eihän se aspergerin peruspiirteitä poistanut ja ristiriitoja kyllä riitti.

Ja kun jostain ihan selkeästä asiasta puhutaan, kuten työasioista tai äijien hommista, niin hyvin harvoin on tullut kuitenkaan mitään epäselvyyksiä oman ilmaisuni takia, ja varsinkin asiakkaat ovat kiitelleet mun vastauksistani, lähettämistäni yksityiskohtaisista kuvista varaosanumeroista etc. Samaten Motonetin myyjät jos olen ollut ostamassa jotain 😅

Ei ole sen vertaa kokemusta nykypäivän "oikeasta" työelämästä, mutta mitä olen lukenut ja kuullut, niin valitettavasti aika usein ne äänekkäimmät käsienheiluttajat, jotka ovat monesti todellisuudessa pihalla kuin lumiukot, ovat pomojen suosiossa ja ottavat tilan haltuun palavereissa yms. Eli käytännössä ei mitään eroa yläasteen meininkiin. Itse olen sen verran "takakireä" luonteeltani, että jos tietäisin tietäväni jostain asiasta paremmin kuin ekstrovertti kollega, varsinkin nainen, niin takuuvarmasti toisin oman osaamiseni jotenkin esille tai pyrkisin asettamaan jonkun elvistelijän tai prinsessan huonoon valoon työyhteisön silmissä. No, onneksi ei ole tollasta murhetta 😂

• Anonyymi
        p234racing kirjoitti:

Aivan, ja tosta puupökkelöstä, niin ymmärrän kyllä mitä tarkoitat sillä tässä yhteydessä, eli hieman jäykästi käyttäytyvää ihmistä. Mutta tossa yhtenä päivänä eräs tuttu käytti sanaa "pölli" kun puhuttiin kaivon vesipumpun irrallisen säiliön paremmasta kiinnityksestä/jonkinlaisesta telineestä. Otin sen vähän kirjaimellisesti, ja ihmettelin että niinkin tarkan tekijän suusta tuli ehdotus jostain isosta koivupölkystä tms. joka on vielä halkaisematta. No hän sitten täsmensi, että tarkoitti jonkinlaista jakkaraa tms. jonka voisi rakentaa sahatavarasta, ja alkuun teilasi ideani parista auton varapyörästä. Sittemmin kylläkin ihan myöntyi, kun ideoin että ne kannattaa pultata toisiinsa kiinni, ja ruuvata vanerista leikattu sopiva pala päällimmäisen pienen varapyörän päälle. Eli joskus tollaset tulkinnanvaraiset ilmaisut voi hämmentää mua, ja voi hyvä luoja kuinka monet kymmenet tai sadat riidat saatiin äidinkin kanssa aikaiseksi koko elämän varrella 🙄 En mä tehnyt sillä tiedolla paskan vertaa, että esim. piha on liukas, nurmikko pitkä tai pihasaunassa talvella kylmä, vaan yritin moneen kertaan sanoa että kun tarvii apua, niin sen voi ihan ilmaista niinkin että "sitten kun työjutuilta ehdit, niin viitsitkö hiekoittaa pihan?" tai leikata nurmikon, tai laittaa puita vähän saunaan jne.

Mä luulen näin, että ihmiset jotka mut tuntee, ovat jo oppineet tohon mun katsekontaktiin tai sen puutteeseen, ja vähän monotoniseen tyyliin vaikka sinänsä vaikka vitsailisin jostain asiasta. Ei kukaan ota sitä epäkohteliaisuutena, en ole huomannut viitteitä mistään tällasesta. Ja fakta on edelleen se, että jokaikisillä "onnistuneilla" ensitreffeillä olin humalassa, niin en tiedä sitten kuinkahan paljon se vaikutti kehonkieleen yms. vaikka eihän se aspergerin peruspiirteitä poistanut ja ristiriitoja kyllä riitti.

Ja kun jostain ihan selkeästä asiasta puhutaan, kuten työasioista tai äijien hommista, niin hyvin harvoin on tullut kuitenkaan mitään epäselvyyksiä oman ilmaisuni takia, ja varsinkin asiakkaat ovat kiitelleet mun vastauksistani, lähettämistäni yksityiskohtaisista kuvista varaosanumeroista etc. Samaten Motonetin myyjät jos olen ollut ostamassa jotain 😅

Ei ole sen vertaa kokemusta nykypäivän "oikeasta" työelämästä, mutta mitä olen lukenut ja kuullut, niin valitettavasti aika usein ne äänekkäimmät käsienheiluttajat, jotka ovat monesti todellisuudessa pihalla kuin lumiukot, ovat pomojen suosiossa ja ottavat tilan haltuun palavereissa yms. Eli käytännössä ei mitään eroa yläasteen meininkiin. Itse olen sen verran "takakireä" luonteeltani, että jos tietäisin tietäväni jostain asiasta paremmin kuin ekstrovertti kollega, varsinkin nainen, niin takuuvarmasti toisin oman osaamiseni jotenkin esille tai pyrkisin asettamaan jonkun elvistelijän tai prinsessan huonoon valoon työyhteisön silmissä. No, onneksi ei ole tollasta murhetta 😂

Vaikka olisi luonteeltaan mitä ja vaikka taustalla olisi mitä diagnooseja niin spsiaalidiin tilanteisiin oppii harjoittelemalla. Toki tilanteeseen saa vain tyytyä, jos se on itselle ok. Vaan jos haluaa toimia hankalissa tilanteissa paremmin niin silloin on vain pakko mennä mukavuusalueen ulkopuolelle, uudestaan ja uudestaan.

Tuokin työelämä mielikuvasi on ainakin minun maailmassa täyttä utopiaa. En ole tuollaiseen missään työpaikassani törmännyt. Missään ei ole voinut korvata osaamista äänekkyydellä.

• Anonyymi kirjoitti:

Vaikka olisi luonteeltaan mitä ja vaikka taustalla olisi mitä diagnooseja niin spsiaalidiin tilanteisiin oppii harjoittelemalla. Toki tilanteeseen saa vain tyytyä, jos se on itselle ok. Vaan jos haluaa toimia hankalissa tilanteissa paremmin niin silloin on vain pakko mennä mukavuusalueen ulkopuolelle, uudestaan ja uudestaan.

Tuokin työelämä mielikuvasi on ainakin minun maailmassa täyttä utopiaa. En ole tuollaiseen missään työpaikassani törmännyt. Missään ei ole voinut korvata osaamista äänekkyydellä.

Joo, ja tarkemmin ajateltuna aika toksisena toi mun lause työelämästä näyttäytyy. Olen mä paljon oivaltanutkin, kuten sen ettei oma onnellisuus ole suoraan sidoksissa naisensaantiin, eikä elämätehtäväni tarvitse olla äitini tekemien virhevalintojen korjaaminen itseäni varten, ja oman elämän lähtöpisteen siirtämistä jatkuvasti eteenpäin sitten kun muka joskus olisi "omillaan" ja esim. vuoden 2003 tms. tilanteessa taloudellisesti. Mun "elämäntyö" voi olla vaikka nyt tän jäljellä olevan tilan pitäminen asuttuna, self-made yritystoimintani kautta saavuttamani asiat, se että nuorena harrastin kartingia ja se oli sitä aikaa, nyt korona-aikana uppouduin noihin autopeleihin jne. Kuten olen maininnutkin, niin itse asiassa Venäjän raukkamainen hyökkäyssota Ukrainassa auttoi oivaltamaan tuon. Kun tarpeeksi kauan roikkuu menneessä, ratsastaa menneiden vuosikymmenien suuruudella puheissaan, ja miettii kuumeisesti miten sen saman vanhan aseman muiden silmissä voisi palauttaa, niin siinähän tulee pidemmän päälle hulluksi. Joskus on vain pakko päästää irti, keskittyä nykyhetkeen, ja suunnitella tulevaa.

Mutta on mulla kyllä vielä paljon tehtävääkin. Pitäisi jotenkin päästä eroon tosta ajattelumallista, että elämä on yksi iso passiivinen ja kollektiivinen kosto kaikista kokemistani vääryyksistä nuoruudessa. Vaan toisaalta, parempi kai se on yksinään hymähdellä joillekin asioille että "karma" kuin olla töhrimässä graffitteja tai käyttäytyä aggressiivisesti muita ihmisiä kohtaan 🙄 Hyvin harvoin mun itsehillintä pettää, viimeksi silloin joulukuussa kun se metsästyskoira yllätti, ja välinpitämätön, tai jopa koiran halveksuma isäntä ei saanut sitä heti aisoihin. Tai no, pudotin mä sen kiven silloin lopulta taakseni ja pyydettiin anteeksi puolin ja toisin.

• "Psykofyysinen kokonaisuus" oli takavuosina psykologistien mielislougani, nyt jo harvinaisempi. Takana on vielä vanhempi käsitys, että psyyke olisi jotain muuta kuin materiaa ja materian toiminnan rajoitusten alainen.

"Psykofyysinen kokonaisuus" on siis vain sanapötky, joka antaa syvällisen vaikutelman, vaikkei sisällä mitään järkevää. 🌹👀

• Anonyymi

Olet siis materialisti, mutta kuitenkin uskovainen? Miten selität tuon ristiriidan itsellesi?

• Anonyymi

Juu, sulla se näköjään on aina vaan yhtä pettämätön kyky takertua noihin lillukanvarsiin. Sen sijaan, että koskaan puhuisi itse aiheesta alat lähes poikkeuksetta pohtia juuri tuollaisia. 😂

• Anonyymi kirjoitti:

Olet siis materialisti, mutta kuitenkin uskovainen? Miten selität tuon ristiriidan itsellesi?

Ristiriitaa syntyy, jos yrittää pitää totena vuosituhansien takaista maailmakuvaa. Kantaa nimitetään fundamentalismiksi. 🌹👀

• Anonyymi kirjoitti:

Mä ainakaan en ole materialisti, enkä kuulu mihinkään kirkkoon, mutta tiedän että yllättävän moni uskovainen muuten on materialisti. Moni romani, Hesen perustaja, Juha Sipilä, moni muukin lestadiolainen hyvävelikauppoineen jne.

En mä oikein tiedä, sulkeeko noi toisiaan välttämättä pois. Voihan sitä ihminen olla uskossa, ja jos on lompakko kunnossa ja haluaa nauttia asioista elämässä, jotka ei näyttäydy syntinä omassa uskossaan, niin miksipä sitä ei Ässämersulla ajelisi tai asuisi hienosti. 🙄

Tosin, tollanen antimaterialismi liittyy myös moneen uskontoon, kuten Amishien kulttuuriin, buddhalaisuuden "haluista luopumiseen" yms. Itsellä on tiettyjä käsityksiä, ja saatan joskus poimia raamatusta kohtia vähän valikoiden, mutta tietynlainen minimalismini ei liity mihinkään uskontoon. Se oli alkuun ihan opeteltu tapa, välillä vähän rakoilikin, mutta varsinkin nyt yksin asuessa ja korona-aikana se on jälleen tullut ihan tavaksi.

• Anonyymi
        kynä.mi kirjoitti:

Ristiriitaa syntyy, jos yrittää pitää totena vuosituhansien takaista maailmakuvaa. Kantaa nimitetään fundamentalismiksi. 🌹👀

Vastasit täysin ohi kysymykseni.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vastasit täysin ohi kysymykseni.

Niinhän Kynis aina tekee. 🌮👅

• Anonyymi
        p234racing kirjoitti:

Mä ainakaan en ole materialisti, enkä kuulu mihinkään kirkkoon, mutta tiedän että yllättävän moni uskovainen muuten on materialisti. Moni romani, Hesen perustaja, Juha Sipilä, moni muukin lestadiolainen hyvävelikauppoineen jne.

En mä oikein tiedä, sulkeeko noi toisiaan välttämättä pois. Voihan sitä ihminen olla uskossa, ja jos on lompakko kunnossa ja haluaa nauttia asioista elämässä, jotka ei näyttäydy syntinä omassa uskossaan, niin miksipä sitä ei Ässämersulla ajelisi tai asuisi hienosti. 🙄

Tosin, tollanen antimaterialismi liittyy myös moneen uskontoon, kuten Amishien kulttuuriin, buddhalaisuuden "haluista luopumiseen" yms. Itsellä on tiettyjä käsityksiä, ja saatan joskus poimia raamatusta kohtia vähän valikoiden, mutta tietynlainen minimalismini ei liity mihinkään uskontoon. Se oli alkuun ihan opeteltu tapa, välillä vähän rakoilikin, mutta varsinkin nyt yksin asuessa ja korona-aikana se on jälleen tullut ihan tavaksi.

Sehän on just monissa protestanttisissa kristillisissä suuntauksissa ydinajatuksena, että se on merkki Jumalan suosiosta, kun on lompakko ja bisnesasiat kunnossa. Ja työnteko säästäminen on näissä uskonnoissa just se keskeisin tapa palvella taivasta. Sosiologian isänä pidetty Max Weber uskoi, että protestanttinen etiikka oli se, mikä mahdollisti kapitalismin kehittymisen juuri protestanttisissa Euroopan maissa.

• Anonyymi

Joo olen ollut Corveessa, kyysikkä ja tiedän kylmpät tyypit: ei ole henkilöauto tuo, kuten joku Camaro :D

Corvetteen mahtuu vain 2-3 henkilä sisällekin ja erittäin matala kuin pylly repisi asfalttia...

• Anonyymi

Toinen hieno aistimus olikin ensin https://areena.yle.fi/tv/ohjelmat/30-2471
      -repent-

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      18
      4721
    2. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      127
      1535
    3. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      101
      1430
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      67
      1323
    5. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      326
      1289
    6. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      48
      1256
    7. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      72
      1170
    8. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      991
    9. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      86
      925
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      49
      894
    Aihe