Kunnanhankintojen hullut päivät

Anonyymi

Puolankalaiset kärsivät lehtitiedon mukaan 120 000 euron menetyksen kunnan hankintaosaamattomuuden vuoksi terveyskeskuksen operaattorin kilpailuttamatta jättämisellä.

Se oli vasta jäävuoren huippu. Nyt meneillään olevat kilpailutukset osoittavat, että kuntalaisten sadoillatuhansilla ei ole mitään merkitystä virka- ja luottamushenkilöille. Virkamiehet saavat turvallista kuukausipalkkaa.
Yksistään jäljempänä olevissa esimerkeissä veronmaksajat menettävät pahimmillaan useita satojatuhansia euroja. Viranhaltijan osaamispuutteen ja huolimattomuuden takia. Sinä maksat.

Meneillään olevat kilpailutukset. Yhteisarvo luokkaa 1,3 miljoonaa euroa.

1. Liikuntasalin purku-urakka
Urakka-asiakirjat kopioitu toisen kunnan asiakirjoista. Tekninen johtaja (kesk) kirjallisessa vastauksessaan osiossa ”kysymykset ja vastaukset” ilmoittaa kopioineen sen toisesta kunnasta. Urakka-asiakirjojen perusteella Puolangan kunnan purku-urakassa tulisi maksaa vahingonkorvauksia Raahen kaupungille. Puolangan kunnan urakkatarjous asiakirjan mukaan työturvallisuusasiakirja löytyy Raahen kaupungilta. Urakkasumma tullee olemaan vähintään 150 000- 300.000 euroa. Valmisteluun ei ole viitsitty tehdä töitä.

2. Ala-asteen hajuhaittojen korjaus -tarjouspyyntö
Puuttuu kokonaan urakkarajat ja -asiakirjat. Liitteenä vain kosteustutkimus, josta tehty vain eräitä esityksiä tutkimuskonsultin toimesta. Koska urakkarajaa ei määritelty tarjoajat tarjoaa summittaista könttähintaa. Varmasti sellaista ettei tule takkiin. Ja sinä maksat. Tarjoukset tullee olemaan satumaisia. Tai sitten tulee yksi tarjous, joka erittäin satumainen. Tarjousten vertailu on täysin mahdotonta. Johtuen tarjousasiakirjojen puutteellisuudesta. Eli tahallista ongelmien kerjäämistä, mikäli joku tarjoaja aivan aiheellisesti vie asian Markkinaoikeuteen asiakirjapuutteiden ja tarjousvertailun mahdottomuuden vuoksi.

3. Honkainfran haketarjous viidelle vuodelle
Honkainfra Oy on kokonaan Puolangan kuntalaisten omistama, koska 100% osakkeista on kunnan omistamia. Tarjouspyynnössä kaksi eri tarjouksen jättöpäivää 8.4. ja 15.4. Lisäksi molempina jättöpäivinä eri kellonaika. Asiakirjoista puuttuu tyystin maksuehto toimittajalle, joka osoittaa että viranhaltija sekä kunnanvaltuutettu (kesk) ei ymmärrä millä urakoitsijat elävät ja toimivat. Valveutuneet urakoitsijat tarvitsevat tiedon ainakin kassavirtaennustettaan varten. Honkainfra Oy:n edustajat itse arvioineet tarjousasiakirjoissa tarjoushinnan olevan 1 miljoona euroa. Sinä maksat. Kaukolämpölaskussa.

4. Ruohonleikkurin hankinta
Tarjouspyynnössä merkitystä vain koneen eteen kiinnitettävällä leikkurin leveydellä. Moottorin tehot ja käyttövoima merkityksettömiä. Moottori voi olla leikkivehkeestä, kunhan eteen kiinnitettävä leikkuri on 155 cm leveä. Tarjousasiakirjojen osiossa ”kysymykset ja vastaukset” näkyy teknisen johtajan myöhemmin antama vastaus, että leikkurin leveys voi olla joku muukin kuin tarjousasiakirjoissa vaadittu. Tärkein seikka hänen kirjallisen vastauksen mukaan on toimituksen kiireellisyys. Eli viranhaltija unohti kilpailuttaa tämän ajoissa. Sinä maksat. Tarjousten vertailu tällä pyynnöllä on mahdotonta. Voi johtaa ongelmiin päätösvalinnan jälkeen Markkinaoikeudessa.

5. Pienhankintana keittiön uusiminen Askanmäen teatteriin
Yhteyshenkilönä naishenkilö (kesk valtuutettu), jolla ei rakennusalan eikä kilpailutuksen kokemusta eikä koulutusta. Koulutustaustana neljä vuosikymmentä sitten suoritettu puolentoistavuoden vajaamielishoitajan ammattikoulutus. Tarjouspyynnössä ei ollut mitään papereita taikka piirustuksia taikka vaatimuksia. Riippui vain siitä mitä keskustavaltuutettu kertoi kullekin tarjoajan edustajalle. Kilpailun vertailu on mahdotonta, eikä siten täytä julkishallinnon kilpailutukselle vaadittavia ehtoja.

91

3750

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tylsä keskustelu aloitus..ei jaksa lukea noin pitkästi ..esitä asiasi tiivistettynä

    • Anonyymi

      Alla listattuna kaikki kysymykset, joihin on vastattu
      Purku-urakka tulee olla suoritettuna mennessä 15.7.2022. Kumpi? Ehoissa lukee: Kohteeseen on tehty haittaainekartoitus (liitteenä) - siihen on valittava "kyllä" Purku-urakoitsija, YSE 1998:n mukaisena pääurakoitsijana sitoutuu päätoteuttajana hankkimaan ja toimittamaan purkutyön vaatimat viranomaisluvat, ja nimeämään kohteelle rakennusvalvontaviranomaisen edellyttämän purkutyönjohtajan. Tilaaja on hankkinut kohteelle rakennusvalvontaviranomaisen edellyttämän purkuluvan (liitteenä). Mitä tähän tulee ladata? Mikäli purku-urakkaa tai purkujätteiden kuljetuksia ei ole hoidettu sopimuksen mukaisesti, pidättää Raahen kaupunki oikeuden purkaa sopimus purku-urakoitsijaa enempää kuulematta ja saattaa purkutyö loppuun. Tästä aiheutuneet kustannukset pidätetään urakkasummasta tai peritään oikeusteitse purku-urakoitsijalta. Raahen kaupunki?
      (Vastattu 17.3.2022 15:01:21)
      Purku-urakka tulee olla suoritettuna mennessä 15.7.2022. Kohteeseen on tehty haitta-ainekartoitus, kunta teettää ennen urakkaa kartoituksen.

      17.3.2022 14:53:51, ei tarvitse ladata mitään. Jäi näköjään Raahe vielä korjaamatta kopioinnista, pahoittelut. Puolanka oikea kunta.

    • Anonyymi

      Menetys voi olla 120 000 mutta voitto noin kymmenkertainen. Terveyskeskus on jo maksanut itsensä. Puolangan johtaminen on ollut parasta koko Kainuussa.

      • Anonyymi

        Puolangan terveyskeskus henkilöstöineen on parasta lajissaan Kainuussa. Päätöksentekijät ovat tätä mahdollistaneet, mutta muuten Puolangan johtaminen monelta osin arveluttavaa ja kannattaa kyseenalaistaa kyllä asioihin ja kuntalaisten etuun perustuen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puolangan terveyskeskus henkilöstöineen on parasta lajissaan Kainuussa. Päätöksentekijät ovat tätä mahdollistaneet, mutta muuten Puolangan johtaminen monelta osin arveluttavaa ja kannattaa kyseenalaistaa kyllä asioihin ja kuntalaisten etuun perustuen.

        Parempaa hoito tuskin kainuusta löytyy mitä Puolangalta!


    • Anonyymi

      Lautakunta asioista aivan pihalla. Katsokaa lautakunnan kokoonpanoa.

    • Anonyymi

      Eliittipurkaja hoitaa homman kusetustakuulla

    • Anonyymi

      joo mitä tästäkin kirjoittelusta tulimieleen, noh että kepu ryssii aina

    • Anonyymi

      2. kohtaan "Ala-asteen hajuhaittojen..." Tällä hetkellä tarjousportaalissa esitetyt kysymykset, joihin ei vielä vastattu.
      Alla listattuna kaikki aiemmin lähetetyt kysymykset

      Puolankajärven koulun remontti Hankittava määrä: 1 Urakka € / Urakka Kokonaishinta alv 0 % kyllä/ei "Kyllä" vaaditaan Kohteet Tarjouksen valintaperuste valinta kokonaishinnan perusteella (alin hinta) Liitteenä kosteuskartoitusraportti, jossa muutamia toimenpide-ehdotuksia, joka ei voi olla sama-asia kuin urakkaohjelma.
      KYSYMYS: -Mitä tarjotaan ja miten tarjoukset vertaillaan? -Mikä urakkaraja ja mikä urakan laajuus? -Mistä löytää työselityksen urakalle?
      ________________________________________
      Kysymyksiin ei vielä vastauksia

      • Anonyymi

        Kohdassa 2 on mahdollista kepulien rakenteelliseen korruptioon.

        Ensiksi tekninen johtaja on kepuli. Yritti hiljattain S-salmen valtuustoon sekä aluevaltuutetuksi. Kumpaankaan ei äänet riittänyt.
        Toiseksi puolankalainen varavaltuutettu (äänet ei riittäneet valtuutetuksi) ja rakennusmestari on palkkarenki Kajaanilaisessa rakennusyhtiössä. Rakennusyhtiö rakentaa paraikaa uutta liikuntasalia.
        Onko tarkoitus, että epämääräisellä ja täysin puutteellisella tarjousasiakirjalla homma puljataan ylihintaan ko. rakennusyhtiölle? Jos on silloin täyttyy rakenteellisen kepukorruption määritelmä. Nimittäin kepulirakennusmestari on työmaapäällikkö. Työmaapäälliköille maksetaan kunkin kohteen nettovoitosta provisiota eli tulospalkkaa.
        Eli
        Onko niin että kepulitekn.johtaja tahallaan jättää mahdollisuuden sadantonnin ylihinnoitteluun ko. kohteessa ja kepulirakennusmestari saa siitä valmistumisen jälkeen tulospalkkion omalle tilille? Ylihinnasta jää katteen lisäksi tuhdimpi voitto josta tulospalkkio määritellään.
        Varmaan lautakunta osaa vastata? Ainakin ne jotka eivät edusta kepulipuoluetta. Vai osaako?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kohdassa 2 on mahdollista kepulien rakenteelliseen korruptioon.

        Ensiksi tekninen johtaja on kepuli. Yritti hiljattain S-salmen valtuustoon sekä aluevaltuutetuksi. Kumpaankaan ei äänet riittänyt.
        Toiseksi puolankalainen varavaltuutettu (äänet ei riittäneet valtuutetuksi) ja rakennusmestari on palkkarenki Kajaanilaisessa rakennusyhtiössä. Rakennusyhtiö rakentaa paraikaa uutta liikuntasalia.
        Onko tarkoitus, että epämääräisellä ja täysin puutteellisella tarjousasiakirjalla homma puljataan ylihintaan ko. rakennusyhtiölle? Jos on silloin täyttyy rakenteellisen kepukorruption määritelmä. Nimittäin kepulirakennusmestari on työmaapäällikkö. Työmaapäälliköille maksetaan kunkin kohteen nettovoitosta provisiota eli tulospalkkaa.
        Eli
        Onko niin että kepulitekn.johtaja tahallaan jättää mahdollisuuden sadantonnin ylihinnoitteluun ko. kohteessa ja kepulirakennusmestari saa siitä valmistumisen jälkeen tulospalkkion omalle tilille? Ylihinnasta jää katteen lisäksi tuhdimpi voitto josta tulospalkkio määritellään.
        Varmaan lautakunta osaa vastata? Ainakin ne jotka eivät edusta kepulipuoluetta. Vai osaako?

        Sama kepulirakennusmestari yritti muistaakseni lautakunnan jäsenenä ja valtuutettuna päästä kunnaninsinööriksi. Sen esti esittelijä Määttä. Kepulit olisivat siunanneet tämän kepu-rakenteellisen korruption, mutta eivät uskaltaneet äänestää esittelijä Määtän esitystä kumoon. Määttä esitti että rkm:ä ei koulutus riitä. Tämä tapahtui Määtän eläkkeelle jäännin yhteydessä. Pöytäkirjat löytyy po. asiasta, ellei kepulit ole tuhonneet niitä.
        Kepulirkm nokkautu kun ei rakenteelliseen korrputioon suostuttu ja jätti muistaakseni valtuutetun paikan. Nyt kepulirkm uudelleen yrittänyt valtuutetuksi huonolla menestyksellä. Pyrkyä enemmän kuin kannatusääniä.


      • Anonyymi

        Cloudiassa tarjouksesta kerrottu seuraavaa ja vain seuraavaa:

        Hankinnan kuvaus:
        Alakoululla on todettu olevan välillä hajuongelmia alakerran alueilla ja ongelmia on tutkittu jo pääasiassa pintapuolisesti. Liitteissä on raportti tutkimuksesta mikä on teetetty.


      • Anonyymi

        Ei edelleenkään copymarkolta vastauksia Cloudiaan. Keskeytetäänkö hankinta? Valmistautuuko kunnan kepulaiset häviämään kilpailutusjutun markkinaoikeudessa?


    • Anonyymi

      Joo, tiivistäkää niin jaksaa lukea ja saa jotain tolkkua tuosta höpötyksestä.

    • Anonyymi

      Voi hyvänen aika, äly hoi, älä jätä. Kumman luulet paremmin tietävän mitä Askanmäen keittiöön tarvitaan, korkealle koulutetun dibl.inssin joka ei ole Askanmäkeä nähnytkään vai henkilön joka käyttää ja tekee töitä Askanmäen keittiössä. Mieti vähä.

      • Anonyymi

        Kysymys ei ole tarpeesta jossakin kunnan keittiössä vaan tarjouskilpailun vertailumahdollisuudesta tarjoajien välillä. Itse asiassa kysymyksesi osoittaa kuinka olematon tietotaito sinullakin on julkishallinnon kilpailutuksista. Niiden vaatimuksista. Sinä voit olla teknisen lautakunnan jäsen. Ainakin olet kepuli! Sen kirjoituksesi paljastaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys ei ole tarpeesta jossakin kunnan keittiössä vaan tarjouskilpailun vertailumahdollisuudesta tarjoajien välillä. Itse asiassa kysymyksesi osoittaa kuinka olematon tietotaito sinullakin on julkishallinnon kilpailutuksista. Niiden vaatimuksista. Sinä voit olla teknisen lautakunnan jäsen. Ainakin olet kepuli! Sen kirjoituksesi paljastaa.

        Kilpailulainsäädäntö on monilta osin mätä koska valinta tehdään yleensä pelkän hinnan perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kilpailulainsäädäntö on monilta osin mätä koska valinta tehdään yleensä pelkän hinnan perusteella.

        Kilpailuttaja asettaa valintaperusteet jotka on ilmoitettava tarjouspyynnön mukana.
        Hinnan ei tarvitse olla pääasiallinen peruste, vaan perusteita voi olla useita tarpeen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kilpailuttaja asettaa valintaperusteet jotka on ilmoitettava tarjouspyynnön mukana.
        Hinnan ei tarvitse olla pääasiallinen peruste, vaan perusteita voi olla useita tarpeen mukaan.

        Hinta on valitettavasti yleensä ainut peruste. Hankintoja annetaan hinnan perusteella toteuttaa kaukana olevien arveluttavien lyhytjänteisten toimijoiden. Tällä ajetaan alas paikallistason osaaminen ja omavaraisuus. Kaiken ulkoistaminen ja oman toiminnan saamattomuus ja alasajo on laajasti kuntien tuho epäonnistumisten ja kalliiksi tulemisen myötä. Kuntienkin pitäisi herätä omavaraisuuden merkitykseen toimintansa ja taloutensa jatkuvuuden turvaamiseksi. Toinen asia sinänsä on osata edes oikein kilpailuttaa hankkeet oikeellisine valintaperusteineen. Koijariyrittäjät osaa käyttää kuntien osaamattomuuden voitoikseen. Urakkaan kuulumattomilla kilpailuttajan osaamattomuudesta johtuvilla töillä tekevät rökäle voitot veronmaksajien rahoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hinta on valitettavasti yleensä ainut peruste. Hankintoja annetaan hinnan perusteella toteuttaa kaukana olevien arveluttavien lyhytjänteisten toimijoiden. Tällä ajetaan alas paikallistason osaaminen ja omavaraisuus. Kaiken ulkoistaminen ja oman toiminnan saamattomuus ja alasajo on laajasti kuntien tuho epäonnistumisten ja kalliiksi tulemisen myötä. Kuntienkin pitäisi herätä omavaraisuuden merkitykseen toimintansa ja taloutensa jatkuvuuden turvaamiseksi. Toinen asia sinänsä on osata edes oikein kilpailuttaa hankkeet oikeellisine valintaperusteineen. Koijariyrittäjät osaa käyttää kuntien osaamattomuuden voitoikseen. Urakkaan kuulumattomilla kilpailuttajan osaamattomuudesta johtuvilla töillä tekevät rökäle voitot veronmaksajien rahoilla.

        Juuri näin on asianlaita. Tässä on klassinen esimerkki siitä mihin johtaa viranhaltijan laiskuus ja osaamattomuus. Esimerkki pikkukylästä jossa säästetään lyijykynissä ja vihkoissa, samaan aikaan satojentuhansien vuotoja hankinnoissa.


      • Anonyymi

        Montakohan keittiötä tai muuta rakennelmaa heikolla kokintaidolla lienee suunniteltu ?
        Jokainen tietää että kaikkien rakennuskokonaisuuden suunnitteluun tarvitaan alansa ammattilainen?

        Puolangalla kunnassa niin heikko rakennusalantietämys että hirvittää, vastuupallo pukataan vain toiselle tietämättömälle tomppelille.
        Eipähän tule virkavirhettä kun ei tehä mitään.


    • Anonyymi

      Hakkeen toimitus tarjouspyynnön "kysymykset ja vastaukset"


      KYSYMYS:
      Mistä tarjouspyynnön kohdasta ilmenee maksupostitaulukko ja laskujen maksuaika?

      Tarjouspyynnön (Cloudia) kohdan IV.2.2 mukaan määräaika päättyy 8.4.2022 kello 12:00

      IV.2) Hallinnolliset tiedot
      IV.2.2) Tarjousten tai osallistumishakemusten vastaanottamisen määräaika
      08.04.2022 12:00 (UTC 03:00)

      Tarjouspyynnön (3/2022 World) mukaan määräaika päättyy 15.4.2022 klo 16:00

      Tarjous: Tarjous annetaan Cloudia järjestelmän kautta.
      Tarjouksen jättöaika 15.4.2022 klo 16.00 mennessä.

      KYSYMYS
      Mikä on tarjouksen jättämisen määräaika?


      (Vastattu 31.3.2022 9:56:09)

      1. Pyydetty hinta on ensimmäisen lämmityskauden hinta. Tarjouspyynnön mukaisesti uuden lämmityskauden määristä ja hinnasta sovitaan/neuvotellaan n. 6kk ennen uuden lämmityskauden alkua.

      2. Optiokausien hinta sovitaan mahdollisen optiokauden käyttöönoton tapahtuessa.

      3. Maksu toimitetusta energiasta tapahtuu kuukausittain toimitetun määrän mukaan jälkikäteen.

      4. Koska Claudiassa ilmoitetun päättymisajankohdan ja liitteenä olevan World dokumentin osalta on ristiriita niin myöhempi ilmoitettu ajankohta (15.4.2022 klo 16:00) on tarjouksen jättämisen takaraja.

      • Anonyymi

        Aivan käsittämätön tarjouspyyntö/ sopimus.
        Pyydetty 5 3 vuoden sopimusta. Jossa urakoitsija määrää kuinka suuren korotuksen ilkeää esittää joka vuosi (6kk ennen lämmityskauden alkua). Sopimuksessa yhteyshenkilöiksi nimetty Markku N. (69v) ja elinkeinotoimen Heikki. Kyllä pikkukylän kepu-ukkoja viedään kuin kuoriämpäriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan käsittämätön tarjouspyyntö/ sopimus.
        Pyydetty 5 3 vuoden sopimusta. Jossa urakoitsija määrää kuinka suuren korotuksen ilkeää esittää joka vuosi (6kk ennen lämmityskauden alkua). Sopimuksessa yhteyshenkilöiksi nimetty Markku N. (69v) ja elinkeinotoimen Heikki. Kyllä pikkukylän kepu-ukkoja viedään kuin kuoriämpäriä.

        Markku näyttää olevan ydinasevallan presidentin Vladimir Vladimirovitsin kanssa saman ikäinen.


    • Anonyymi

      Puolangalla kepukantakirja pätevöittää. Alan substanssiosaamista ei tarvita. Raiskatut rahat eivät ole heiltä pois, sillä he nauttivat suojatyöpaikassaan ylisuurta kuukausipalkkaa. Muutamia näyttöjä edellä sanotusta:
      * Sivistysjohtajatar (kepu, ent. kepuvaltuutettu)
      * Tekninen johtaja (kepu, yritti kepuvaltuutetuksi Suomussalmelle sekä aluevaltuustoon)
      *Pazkalaitoksenhoitaja (yritti kepuvaltuutetuksi Puolangalla ja ent. kepu-sivistyslautakuntajäsen)

    • Anonyymi

      Hullujen päivien hankinta nro 4. Ruohonleikkuri Husqvarna

      Kepu-Copy-Markon vastaukset Cloudia pienhankinnat tarjouskilpailutuksen- kysymyksiin.

      KYSYMYS a) millä vertailuperusteella hankinta ratkaistaan? b) vaatimuksena vain 155 leikkuupää. Koneen teholla tai käyttövoimalla ei merkitystä? c) diesel tai bensa -halvin hinta ratkaisee? d) positiokohtainen prioriteetti hankinnassa, jossa 1. hinta ja toisena 2. toimitusaika
      (vastattu 29.3.2022 13:41:37)
      a) halvin hinta on ratkaiseva b) leikkuupää voi olla jotain tuon molemmin puolin, käyttövoimalla ei väliä c) hankinnassa husqvarna ruohonleikkuri, halvin hinta ja nopein toimitusaika ratkaisee

    • Anonyymi

      Vajaamielis hoitaja koulutus vajaa vuosi ,tuolloin.

      • Anonyymi

        Enempää koulusivistystä ei Puolangalla tarvi. Kepulaisuus pätevöittää. Virkaan ja verovarojen raiskaamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enempää koulusivistystä ei Puolangalla tarvi. Kepulaisuus pätevöittää. Virkaan ja verovarojen raiskaamiseen.

        Maa on jo valmiiksi täynnä akateemisia tyhjän toimittajia. Maa tarvitsee osaajia ja tekijöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maa on jo valmiiksi täynnä akateemisia tyhjän toimittajia. Maa tarvitsee osaajia ja tekijöitä.

        Niin. Maa tarvitsee tekijöitä. Älymystön lisäksi. Ei pelkkiä kepuleita. Toisaalta tämä "kepuleiden hankintaosaajahilkka" on pian aikaan eläkeläinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Maa tarvitsee tekijöitä. Älymystön lisäksi. Ei pelkkiä kepuleita. Toisaalta tämä "kepuleiden hankintaosaajahilkka" on pian aikaan eläkeläinen.

        Hupaisa mutta umpikepuilaisuudessa avartava keskustelu käyty fb:ä pari viikkoa sitten.

        Hilkka
        Ehkä kannattaa tehdä kunnon yritysanalyysi ja rajata yritysideaa: miettiä mitä myy, kenelle miten. Asiantuntijat ja elinkeinotoimi auttaa kyllä.

        ... saaden heti vastauksen kunnan teknisen ltk:n jäseneltä.
        Mia
        Tästä mä oon kyllä eri mieltä. Tämän kylän ns. asiantuntijoilta ei kyllä saa apuja jos et nuole niiden persettä. Kunnalla muutenkin on outo suhtautuminen yrittäjiin🤔

        ...jatkuen edelleen julkishallinnon työntekijän (kepuli) yritystietämyksellä (ja kokemuksella?)

        Hilkka
        asiantuntijoita löytyy muualtakin jos omiin ei luota. Sen verran isoista asioista on kyse: omasta tulon muodostuksesta.

        ...ja vastaus Hilkalle
        Mia
        kyllä, mutta kunta voisi satsata oman kylän yrittäjiin hieman enemmän. Vähemmän se ei pysty.

        ...jolloin "kepujen hankitaosaaja" herää uteliaisuuteen...
        Hilkka
        millaista satsausta ajattelet sen olevan?

        ...vastaus...
        Mia
        kunnasta ei saa neuvontaa, eikä se ajattele pieniä yrittäjiä. Ajatellaanpa vaikka grilliä, missä oon ollu jo vuosia. Talvi kun tulee, niin se nakkikoppi motitetaan lumipenkan taakse. Mitään ei tapahdu vaikka siitä kuinka on kuntaan yhteydessä. Paitsi nyt, kun itse pääsin sanomaan siitä teknisen porukassa. Täällä täytyy kuulua sisäpiiriin, että jotain tapahtuu, muuten sulle vaan naureskellaan ja jauhetaan selän takana, että eipä se kannata, miksiköhän tuokin tollasta yrittää. Se on tämä kunta tämmönen. Ja voin kertoa aivan omasta kokemuksesta tämän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hupaisa mutta umpikepuilaisuudessa avartava keskustelu käyty fb:ä pari viikkoa sitten.

        Hilkka
        Ehkä kannattaa tehdä kunnon yritysanalyysi ja rajata yritysideaa: miettiä mitä myy, kenelle miten. Asiantuntijat ja elinkeinotoimi auttaa kyllä.

        ... saaden heti vastauksen kunnan teknisen ltk:n jäseneltä.
        Mia
        Tästä mä oon kyllä eri mieltä. Tämän kylän ns. asiantuntijoilta ei kyllä saa apuja jos et nuole niiden persettä. Kunnalla muutenkin on outo suhtautuminen yrittäjiin🤔

        ...jatkuen edelleen julkishallinnon työntekijän (kepuli) yritystietämyksellä (ja kokemuksella?)

        Hilkka
        asiantuntijoita löytyy muualtakin jos omiin ei luota. Sen verran isoista asioista on kyse: omasta tulon muodostuksesta.

        ...ja vastaus Hilkalle
        Mia
        kyllä, mutta kunta voisi satsata oman kylän yrittäjiin hieman enemmän. Vähemmän se ei pysty.

        ...jolloin "kepujen hankitaosaaja" herää uteliaisuuteen...
        Hilkka
        millaista satsausta ajattelet sen olevan?

        ...vastaus...
        Mia
        kunnasta ei saa neuvontaa, eikä se ajattele pieniä yrittäjiä. Ajatellaanpa vaikka grilliä, missä oon ollu jo vuosia. Talvi kun tulee, niin se nakkikoppi motitetaan lumipenkan taakse. Mitään ei tapahdu vaikka siitä kuinka on kuntaan yhteydessä. Paitsi nyt, kun itse pääsin sanomaan siitä teknisen porukassa. Täällä täytyy kuulua sisäpiiriin, että jotain tapahtuu, muuten sulle vaan naureskellaan ja jauhetaan selän takana, että eipä se kannata, miksiköhän tuokin tollasta yrittää. Se on tämä kunta tämmönen. Ja voin kertoa aivan omasta kokemuksesta tämän.

        Miljoonahankinnat ovat pikkuseikkoja sen rinnalla onko talvella nakkikopin lähellä lunta vai ei. Kuvastaa lautakunnan valvontakykyä viranhaltijaan nähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miljoonahankinnat ovat pikkuseikkoja sen rinnalla onko talvella nakkikopin lähellä lunta vai ei. Kuvastaa lautakunnan valvontakykyä viranhaltijaan nähden.

        Se nakkikoppi kyllä näkyy penkan takaa savumerkkien perusteella ,aina joku
        työntekijöistä sätkällä kulkuoven edessä!


    • Anonyymi

      Ikävän näköistä tosiaan, kun työntekijät tupakoi oven edessä. Menisivät edes takaovelle savulle. Eipä tee mieli grilliruokaa.

      • Anonyymi

        Pysytäänkö aloituksessa? Miljoonahankinnoista Puolangan kunnan hulluilla päivillä. Sinun rahoilla! Tai sinun rahoistasi pois kun täytyy säästää...hankinnat olivat liian kalliita. Kunkin henkilön tupakoinnissa kyse muutamista euroista. Nekin omista. Vai aikooko joku kepukka ryhtyä itsekehuun...minä en polta!


      • Anonyymi

        Pitäisi varmaan pyytää Kunnan terveysviranomainen puuttumaan asiakkaiden
        savustamiseen ovella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisi varmaan pyytää Kunnan terveysviranomainen puuttumaan asiakkaiden
        savustamiseen ovella.

        Ai kepukka taas kehiin? Nyt terveysviranomainen?
        Esterin viimeinen yrittäjä poltteli ovensa edessä. Ei haitannut minua. Söin aina sisällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai kepukka taas kehiin? Nyt terveysviranomainen?
        Esterin viimeinen yrittäjä poltteli ovensa edessä. Ei haitannut minua. Söin aina sisällä.

        Sinäkö se olit esterin ainut asiakas , eihän siellä käynyt ketään ,vaikka olisi
        sisällä polttanut ,mutta nyt tulee uudet yrittäjät ja rupee viinakin virtaamaan ja hyvää
        lounasta seisovasta pöydästä!


    • Anonyymi

      Tässä taas havahdun todellisuuteen Puolangalla. Kävin taannoin Ismon konttorissa kunnantalolla. Puhuimme lautakunnan olemattomasta osaamisesta ynnä muusta.
      Sanoin, oletko pannut merkille että kun puhutaan sadoistatuhansista, puhumattakaan miljoonista, lautakuntalaiset pysyvät hiiren hiljaa ja tuijottavat. Jatkoin että kymppitonneissa sitten takerrutaan johonkin pikkuseikkaan. Se kuvastaa ettei suuri kuva ja kokonaisuus ole hallinnassa taikka lainkaan ymmärretty.
      Ismo tuumasi, että ei niinkään suurissa investoinneissa. Vaan satasissa taikka tuhansissa. Niissä tingataan ja aikaa kuluu. Sitten naurettiin.

      • Anonyymi

        Taannoin kävit Ismo Ollut poissa kohta 2 vuotta!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taannoin kävit Ismo Ollut poissa kohta 2 vuotta!!!

        Tiedän tarkalleen milloin hän irtisanoutui. Taannoin kävin. Lukuisia kertoja. Kollegoja kun ollaan. Puhetta riittää rakennustekniikasta.


    • Anonyymi

      Kukaan ei valvo ketään. Tai kepu valvoo itse itseään. Ts. kiistää että kepulaiset olisivat osaamattomia (vaikka kaikki sen tietää).

      Kohdissa 1,2 ja 4 asiakirjan laatinut kepu Marko (merkitty yht.henkilöksi)
      Kohdassa 3. kepu Markku 69v. (merkitty yht.henkilöksi)
      Kohdassa 5. Kepu Hilkka (merkitty yht.henkilöksi)

    • Anonyymi

      Eläkeläiskepu ja kunnan seminologi ovat lukeneet tätä aloitusta. Tänään aamulla tullut korjaus kilpailutusportaalille.
      Tietojen, tarjousten tai osallistumishakemusten määräaika
      Määräaika 15.4.2022 16:00
      Puupolttoaineen toimitus (hake)
      Kansallinen hankintailmoitus (Korjaus)
      Korjattu
      Julkaistu 5.4.2022 07:50

      • Anonyymi

        Älä kehtaa höpöttää joutavia. Puolangalla on kaikki paremmin kuin muualla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä kehtaa höpöttää joutavia. Puolangalla on kaikki paremmin kuin muualla.

        Aha. Kepuhuijarit parempia Puolangalla kuin muualla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aha. Kepuhuijarit parempia Puolangalla kuin muualla!

        Kaikki Puolangalla ovat kepulaisia puoluekannasta riippumatta. Sen vuoksi Puolanka on ylivertainen muihin verrattuna.


      • Anonyymi

        Eläkeläisvanhus seminologi korjailee ja paikkaa möhläyksiään kun täältä annetaan kehotuksia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aha. Kepuhuijarit parempia Puolangalla kuin muualla!

        Itku tulee työksi kunhan sote selvijää ja valtion avustukset...kepuilla kastuu pöksyt


    • Anonyymi

      Kohdassa 2. Ala-asteen alakerran hajuhaittojen korjaus.
      Onko kaikki lasten huoltajat (ala-aste) kepukkoja vai muuten vain välinpitämättömiä kun ei ole regoineet tähän asiaan? Lasten terveydestä kyse.
      Tehdyssä tarkastusraportissa selostettu olevan ainakin lahonnutta puuta betonin/tiilimuurauksen seassa.

      • Anonyymi

        Ihmettelen jos raportti salattu lasten huoltajilta. Se täytyisi esitellä heti kun tutkimus on valmis.


    • Anonyymi

      Alotajan on sitä mieltä jotta kilpailutaminen on jätetty tekemättä jos asia on noin hän kirjailee asiaa. Voihan olla hänellä kaunaa päätäjiäkohtaan

      • Anonyymi

        Kauna on lievä ilmaisu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauna on lievä ilmaisu!

        Onko Puolangan kunnassa ja kunnanhallinnossa Kremlin tapaisia piirteitä?
        Aloituksessa esille tuotu faktista 120.000 euron menetystä ja mahdollisia muita tulossa olevia samankokoisia pommeja, jotka tosin on kilpailutuksen keskeytyksillä mahdollista estää. Puolankalainen vastaa kuin venäläinen Kremlin aivopesty idiootti. Viranhaltijoiden kilpailutuksen kriteeristön laiminlyönti onkin "kaunaa"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko Puolangan kunnassa ja kunnanhallinnossa Kremlin tapaisia piirteitä?
        Aloituksessa esille tuotu faktista 120.000 euron menetystä ja mahdollisia muita tulossa olevia samankokoisia pommeja, jotka tosin on kilpailutuksen keskeytyksillä mahdollista estää. Puolankalainen vastaa kuin venäläinen Kremlin aivopesty idiootti. Viranhaltijoiden kilpailutuksen kriteeristön laiminlyönti onkin "kaunaa"?

        Isokironkylä meininkiä Puolangallakin, mutta onko siihen varaa.
        https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008728753.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isokironkylä meininkiä Puolangallakin, mutta onko siihen varaa.
        https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008728753.html

        Poliittisin perustein valitut > poliittinen ideologia antaa järjen ja kyvyn toimia virassa/ luottamustoimessa. Eli Puolangan kunnassa samalla tavalla kuin Kremlissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isokironkylä meininkiä Puolangallakin, mutta onko siihen varaa.
        https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008728753.html

        Olin helsinkiläiskoulussa jonkin aikaa kouluisäntänä muutaman kuukauden .Vuoden lopulla piti käyttää loput hankintarahat. Rehtori antoi listan hankittavista tavaroista ja käski hankkia tavaraa niin paljon kuin rahalla saa. Etsin tarjoukset HS eriliikkeistä mutta eihän niitä saanut kun piti ostaa kilpailutetusta liikkeestä, josta sai alennusta kaksikymmentä prosenttia. muista liikkeistä olisi saanut samanmerkkisistä tavaroista alennusta yli neljäkymmentä prosenttia. Lähtöhinnat olivat melkein samat. Kunnallinen kilpailutus on huijausta. Yrittäjänä sain rauta ja rakennustarvikkeista yleensä neljäkymmentä prosenttia alennusta hyllyhinnoista, jolla tavarat myydään kuluttajille.


    • Anonyymi

      Huomioita Ruohonleikkurin hankintaan.

      Hankintailmoituksissa Ylöjärven kaupunki pyytää tarjouksia päältä ajettavasta ruohonleikkurista. Puolangan kunnan pyyntö on kuin irvikuva edellä sanotusta.
      Ylöjärvellä hinnan osuus 70% ja laadun 30% valinnassa.
      Valintakriteereissä minimivaatimukset koneen teholle, kääntymissäteelle, leikkurin korkeussäädöille, jne. Kepu-Copy-Marko voi vielä tehdä keskeytysilmoituksen ja kopioida nyt Yläjärven pyynnön, jolla voi välttää Markkinaoikeudessa häviämisen. Sellaisella menee kunnan maine.

      • Anonyymi

        Ruohonleikkurin tarjouspyyntö oli hävinnyt kokonaan pienhankintojen sivuilta. Hullujen päivien hankintoja näemmä luetaan kunnantalolla.


    • Anonyymi

      Tietäähän sen kun kepumarko kilpailuttanut ensimmäisen kerran elämässään urakoita tullessaan valituksi Puolangan kepukuntaan.

    • Anonyymi

      Kunnalle tulee kalliiksi jos ei ole päteviä

      • Anonyymi

        Samalla lokiikalla ajateltuna aloittaja ei ole ollut pätevä koska on joutunut tulemaan Puolangalle ?


    • Anonyymi

      Mikäli sinua huolestuttaa ala-asteella olevasi lapsen terveys kannattaa hankkia 30.6.2021 päivätty Saneerautekniikka Sartekin tekemä tutkimusraportti. Lapsesi on ollut terveysvaarassa koko kuluneen lukuvuoden.

      Ellei huolestuta lähetä lapsesi kepukunnan kouluun. Keputhan huolehtii lapsesi terveysturvallisuudesta. Ainakin ideologiasi mukaan? Raportti on jukista tietoa ja sen saa tekniseltä toimelta tai kepukkaystäväsi lautakunnasta toimittaa sen sinulle, sillä onhan kiintiö-lautakuntakepukka tietoinen terveysvaarasta (saa nauraa).

      Kepukkamarko jätti vastaamatta kilpailutuksessa esitettyihin kysymyksiin (pienhankinnat Cloudia) tarjousurakoitsijoille, joten tarjouspyyntökin on kaatumassa Kilpailu- ja kuluttajavirastossa. Määräaika vastauksille päättyi perjantaina klo 16.00. Kyllä kepukat järjestää sinulle väistötilat lapsellesi, kun kiintiökepukka -marko tyri osaamattomuuttaan kilpailutuksen ja sen vuoksi kepeukkakunta hankkii jälleen julkisuutta. Kuten pääkepukka 120 000 euron sanktiolla terveyskeskuksen kilpailutuksen tyrinnässä.

      • Anonyymi

        Ei kepulit usko saneeraustekniikan tekemään tutkimukseen lahoavista puujätteistä ala-asteen betonirakenteissa. Se on kaunaa...sanoo kepulit. Samalla hurraavat ja itkevat nähdessään suuuuuuuuren kepukkajohtajansa ja hänen lakeijansa kuntalaisten omistamalla kunnantalolla.
        Kepukkalakeijat pitävät huolta lapsista...kuten Pohjois-Koreassa heidän suuri johtajansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kepulit usko saneeraustekniikan tekemään tutkimukseen lahoavista puujätteistä ala-asteen betonirakenteissa. Se on kaunaa...sanoo kepulit. Samalla hurraavat ja itkevat nähdessään suuuuuuuuren kepukkajohtajansa ja hänen lakeijansa kuntalaisten omistamalla kunnantalolla.
        Kepukkalakeijat pitävät huolta lapsista...kuten Pohjois-Koreassa heidän suuri johtajansa.

        Tutkimuksen tarkoitus:

        Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kosteus- ja rakenneteknisillä tutkimuksilla pohjakerroksen tiloista alapohjan ja perusmuurirakenteiden kuntoa niistä tiloista, joihin 1.3.2021 tehdyssä Sisäilma- ja homekoiratutkimuksessa homekoira oli tehnyt merkkauksia.

        2. Kohteen yleiskuvaus
        Kohde on 1940 luvulla rakennettu kolmikerroksinen betonirunkoinen koulurakennus. Rakennukseen on tehty tilamuutoksia useaan otteeseen ja viimeisin laajempi peruskorjaus on tehty vuosien 2003-2006 aikana.
        Pohjakerroksen tilat ovat osittain maapinnan alapuolella, lattiapinnan ollessa noin 1-2 m alempana ulkopuoleista maanpintaa. Alapohja on maanvarainen betonilaatta ja betoniperusmuurin sisäpuolella on tiilimuuraus


    • Anonyymi

      Miten Puolangalla kusettaako kunta peruskoululaisten koulukuvauksissa? Asiahan tuli esille kuntien jopa yksittäisten viranhaltioiden lahjustenotosta valokuvausliikkeiltä. Hämmentäjien maksajia ovat oppilaiden vanhemmat tietämättään "hyvästä" kilpailuttamisesta.

    • Anonyymi

      Puolanka on hyvä kunta elää ja asua. Täällä on asiat kunnossa sanokoompa Raimo mitä hyvänsä ja eihän sen miehen sanomisia kannata noteerata mitenkään, pakkohoitoon pitäs viiä ja liukkaasti.

      • Anonyymi

        Miksi keput pelkää ilmituotuja asioita? Pelottaako ettei kaikki suostu salaamaan kun havaitsee ne? Ei sellainen henkilö joka paljasti vuosituhannen vaihteessa maan suurimman kartellin kavahda vähättelyjä. Hän tunnistaa ne vuosikymmenten kokemuksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi keput pelkää ilmituotuja asioita? Pelottaako ettei kaikki suostu salaamaan kun havaitsee ne? Ei sellainen henkilö joka paljasti vuosituhannen vaihteessa maan suurimman kartellin kavahda vähättelyjä. Hän tunnistaa ne vuosikymmenten kokemuksella.

        Leevi Lainlukija on surullinen kuvaus ihmiskohtalosta. Kannattaa lukea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi keput pelkää ilmituotuja asioita? Pelottaako ettei kaikki suostu salaamaan kun havaitsee ne? Ei sellainen henkilö joka paljasti vuosituhannen vaihteessa maan suurimman kartellin kavahda vähättelyjä. Hän tunnistaa ne vuosikymmenten kokemuksella.

        Höpö höpö!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö!

        Tämäkin kirjoitusketju osoittaa kepujen hankaloittaman ja kieron ajatustavan.


    • Anonyymi

      Kommunistien vapun mentyä siteerataan puolangan kepuille toveri Stalinia:
      "kun ei ole ihmisiä ei ole ongelmia".
      Tai Oululaista kepuvaltuutettua -naista- "ihmisroskat siivottava kauppakeskus Valkea oven pielistä".
      Puolangan kepuille ei ole ihmisiä jotka eivät kannata heitä tai heidän rakenteellista korruptiotaan.

      • Anonyymi

        Puolangalla ei ole ihmisiä jotka kannattavat kahta joka paikan valittajaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puolangalla ei ole ihmisiä jotka kannattavat kahta joka paikan valittajaa

        Juuri näin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puolangalla ei ole ihmisiä jotka kannattavat kahta joka paikan valittajaa

        Tuskinpa yksikään kuntalainen kaipaa ketään kannattajaa. Ainakaan marinoituneet osaajat.
        Kepukorruptio tuodaan jatkossakin kaikkien silmien eteen luettavaksi. Mukaan luettuna viranhaltijoiden osaamispuutteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa yksikään kuntalainen kaipaa ketään kannattajaa. Ainakaan marinoituneet osaajat.
        Kepukorruptio tuodaan jatkossakin kaikkien silmien eteen luettavaksi. Mukaan luettuna viranhaltijoiden osaamispuutteet.

        Enemmänkin nämä valittajat aiheuttavat myötähäpeää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enemmänkin nämä valittajat aiheuttavat myötähäpeää.

        Se on hyvä että aiheuttaa jotakin. Jotkut harvat tekevät historiaa, pääosa tyytyy lukemaan sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on hyvä että aiheuttaa jotakin. Jotkut harvat tekevät historiaa, pääosa tyytyy lukemaan sitä.

        Rikoshistoriaa ainakin jotkut tekevät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rikoshistoriaa ainakin jotkut tekevät.

        Ne tekee jotka uskaltaa ja osaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne tekee jotka uskaltaa ja osaa.

        Väkivalta naisia kohtaan vaatii tosiaan rohkeutta ja taitoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väkivalta naisia kohtaan vaatii tosiaan rohkeutta ja taitoa.

        Onko poikapuoli käynyt kotona sen jälkeen kun pääsi pois perhehelvetistä?


    • Anonyymi

      KKV on aloittamassa selvitystä kunnanhankintojen hulluista päivistä. Keput vastaavat KKV:n selvityspyyntöön. Ei tänne.

    • Anonyymi

      Työsuojelupiiri oli ainakin kiinnostunut. Homeongelmat pöytäkirjan 12.5.2022 mukaan piilotetaan ja paikataan silikonimassalla. Silikonimassan hinta on 61000 alv eli 75640 euroa. Liikuntasalin purku-urakka oli hiukan yli 50 000 euroa.

      • Anonyymi

        Ruikuttaja taas heräsi!


      • Anonyymi

        Työsuojelupiiri voikin puuttua homeongelman piilottamiseen. Jos se ei kiinnosta alakoulun henkilökuntaa tai lasten huoltajia. Hyvä jos puututaan.


    • Anonyymi

      Kun tämän ammattiruikuttajan juttuja lukee tulee väkisinkin ihmetellyksi miten ihmeessä hän on osannut edes symnytyskanavasta ulos.

    • Anonyymi

      Ei voi enää haukkua Eskoa, niin jotain pitää löytää. On surkea ihminen. !

      • Anonyymi

        Esko Mattia pelkästään kehuttu. Kuinka ahkera työnhakija on. Kaikki tietää kuinka hänen uransa eteni Langalla.


    • Anonyymi

      OSA 1.

      Kepuvaltuustoehdokas Suomussalmelta sekä kepuehdokas maakuntavaaleissa ja Puolangan kuntaa kepujäsenkirjan perusteella valittu ( = rakenteellinen kepukorruption) Marko sepittää hätävalheen tänään lautakunnan päätöksessä. Kepu-Marko ei ole kuullutkaan kuntalain suomasta kuntalaisen vaikuttamismahdollisuudesta. Yhtä vähän kartalla on kepuilija joka puheenjohtaja kylmiltään ja mitään lainsäädäntöä ymmärtämättömänä. Pelkkä kepustatus ei tuota oikeudellista osaamista.

      Alla julkaistaan sanasta sanaan jätetty oikaisuvaatimus lautakunnan nyt käsiteltävänä olevassa asiassa nro 42.



      VAATIMUKSENALAINEN RATKAISU
      Tekninen lautakunta 12.5.2022 pöytäkirjan päätöskohdat 30§, 31§ sekä 32§

      OIKAISUVAATIMUKSEN KÄSITTELIJÄ
      a) Tekninen lautakunta, tai b) kunnanhallitus, mikäli käyttää tässä asiassa otto-oikeuttaan.

      VAATIMUKSET
      1. Vaaditaan kumoamaan 30§, 31§ sekä 32§ kuntalain vastaisena, sillä siitä puuttuu kokonaan kunnan jäsenen laillinen oikeus hakea muutosta kunnallisvalituksella hallinto-oikeudesta . Ensivaiheen eli oikaisuvaatimuksen jälkeen. Oikaisuvaatimusohje sekä oikaisuvaatimusinstanssi puuttuu tyystin.
      2. Kieltämään ja keskeyttämään vaatimuskohdassa 1. merkityt kaikki hankinnat, koska päätös tehty väärässä järjestyksessä ja sivuutettu kunnan jäsenen vaikuttamismahdollisuus kunnallisvalituksella. Oikaisuvaatimuksen jälkeen. Oleellinen oikeusturvavirhe. Kieltämään ja keskeyttämään hankinnat uhalla, että ratkaisun tehneet monijäsenisen elimen jäsenet vastaavat henkilökohtaisesti Perustuslain 118§ 3. mom mukaan aiheuttamastaan vahingosta ja oikeudenloukkauksesta.
      3. Ilmoittamaan viipymättä oikaisuvaatimuksen esittäjälle milloin asia käsitellään .
      4. Velvoittaa lainvastaisen päätöksen tehnyttä lautakuntaa suorittamaan tästä oikaisuvaatimuksesta tähänastiset kulut 250 euroa, vaatimuksen esittäjälle.


      PERUSTELUT

      Tekninen lautakunta on 12.5.2022 tehnyt lainvastaisen ratkaisun. Sanottuun päätökseen ei ole liitetty Kuntalain 94§:n tarkoittamaa ohjetta oikaisuvaatimuksesta, eikä liioin ohjetta saman lain valitusosituksesta kunnallisvalitukselle. Lainvastainen tila ja päätös on kumottava, jotta kansalaisten/ kunnan jäsenten yhdenvertainen vaikutusmahdollisuus asuinkunnan asioihin ja päätöksiin taataan. Kunnan jäsenen on voitava vaikuttaa asuinkuntansa ratkaisuihin, jotka ovat kunnanetujen , että kuntalaisten etujen vastaisia. Tai kokonaan lainvastaisia. Valitusosoitus on olennaisesti puutteellinen. Edelleen on mahdollista, että valitusmahdollisuutta ole edes Markkinaoikeuteen, johtuen kynnysarvosäädöksistä ja siten muutoksenhaku on täydellisesti estetty 12.5.2022 lautakunnan virheellisellä ratkaisulla. Pienhankinnoissa on huomioitava yleinen hallintolainsäädäntö . KKV:n valvonta ja sen käytössä olevat toimenpiteet eivät vaikuta mahdollisuuteen hakea muutosta säännönmukaisin muutoksenhakukeinoin taikka mahdollisuuteen tehdä hallintolain mukainen hallintokantelu muulle viranomaiselle. Lisäksi kunnan asukkaan oikeudesta tehdä oikaisuvaatimus ja kunnallisvalitus säädetään kuntalain 16 luvussa .
      Lautakunta on riidatta osoittanut, ettei he hallitse edes perusasioita. Siten kuntalaisen oikeusturvaa on horjutettu vähäistä enemmän. On kohtuutonta, mikäli kunnan jäsen joutuu johtamaan teknistä lautakuntaa ensiasteena oikaisuvaatimuksin ja sen jälkeen hallinto-oikeudessa aivan perusasioissa, jotka kuuluu lautakunnan jäsenen hallita. Ilmeisesti lautakunnan koostumus osoittaa laajemminkin Puolangan kunnanhallinnon mitätöntä osaamista, jota hallinnon ulkopuoliset kunnan jäsenet joutuvat paikkaamaan milloin milläkin laillisuusvalvonnan- tai oikeussuojan keinolla. Poliittinen aate ei näytä liioin tuottavan ymmärrystä eikä osaamista Puolangan kunnanhallinnossa.

      Muun ohessa seuraavana asiaa perustellaan oikeusohjeilla.

      • Anonyymi

        OSA 2.

        11.9.2017
        EOAK/4661/2016
        Ratkaisija: Apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin
        Kuntalain (365/1995) 11 luvussa säädettiin oikaisuvaatimuksesta ja kunnallisvalituksesta.
        Kuntalain 89 §:n 1 momentin mukaan kunnanhallituksen ja lautakunnan, niiden jaoston sekä
        niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.
        Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla.
        Kuntalain 90 §:n mukaan 1 momentin mukaan valtuuston ja kuntayhtymän 81 §:n 1
        momentissa tarkoitetun toimielimen päätökseen sekä kunnanhallituksen, lautakunnan ja
        johtokunnan oikaisuvaatimuksen johdosta antamaan päätökseen haetaan muutosta
        kunnallisvalituksella hallinto-oikeudelta. Pykälän 2 momentin mukaan valituksen saa tehdä
        sillä perusteella, että 1) päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, 2) päätöksen tehnyt
        viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai 3) päätös on muuten lainvastainen.
        Kuntalain 91 §:n mukaan päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei
        saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta.
        Kuntalain 94 §:n 1 momentin mukaan päätökseen, josta saa tehdä kunnallisvalituksen, on
        liitettävä valitusosoitus. Pykälän 2 momentin mukaan päätökseen, josta saa tehdä
        oikaisuvaatimuksen, on liitettävä ohjeet oikaisuvaatimuksen tekemiseksi. Pykälän 3 momentin mukaan päätökseen, josta ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, on liitettävä ilmoitus muutoksenhakukiellosta. Muutoksenhakukiellosta on muutoin voimassa, mitä hallintolainkäyttölaissa (586/96) säädetään.
        Hallintolainkäyttölain 5 §:ssä säädetään päätöksen valituskelpoisuudesta. Pykälän 1
        momentin mukaan päätöksellä, josta saa valittaa, tarkoitetaan toimenpidettä, jolla asia on
        ratkaistu tai jätetty tutkimatta.
        Hallintolainkäyttölain 14 §:n 1 momentin mukaan päätökseen, josta saa valittaa, on liitettävä
        valitusosoitus. Pykälän 2 momentin mukaan
        Valitusosoituksessa on mainittava 1) valitusviranomainen, 2) viranomainen, jolle
        valituskirjelmä on toimitettava sekä 3) valitusaika ja mistä se lasketaan. Pykälän 3 momentin
        mukaan valitusosoituksessa on selostettava säännökset valituskirjelmän sisällöstä ja liitteistä
        sekä valituksen perille toimittamisesta. Pykälän 4 momentin mukaan, jos asiassa tarvitaan
        valituslupa, valitusosoituksessa on mainittava myös siitä sekä valituslupaa koskeva lainkohta
        ja perusteet, joilla valituslupa voidaan myöntää.
        Hallintolainkäyttölain 15 §:ssä säädetään ilmoituksesta valituskiellosta. Pykälän mukaan, jos
        valittaminen on kielletty erityisen säännöksen perusteella, päätöksessä on ilmoitettava
        valituskiellosta. Ilmoituksessa on mainittava, mihin säännökseen kielto perustuu

        Kuntalaki (365/1995) on kumottu 1.5.2015 voimaan tulleella kuntalailla (410/2015). Sen 147
        §:n voimaantulosäännöksen mukaan muun ohella kuntalain 16 luvun oikaisuvaatimusta ja
        kunnallisvalitusta koskevia säännöksiä sovelletaan vuonna 2017 valittavan valtuuston
        toimikauden alusta lukien.


        Oikeuskirjallisuudessa (Harjula-Prättälä: Kuntalaki – taustat ja tulkinnat, Helsinki 2016, s. 881-901) on todettu kunnallishallinnon muutoksenhakujärjestelmästä sekä oikaisuvaatimuksesta ja sen käsittelystä muun ohella seuraavaa:

        Oikaisuvaatimusmenettely on hallintomenettelyä eikä hallintolainkäyttöä. Hallintolakiin on vuonna 2010 otettu oikaisuvaatimusmenettelyä sääntelevä 7a luku, jonka tarkoituksena on ohjata oikaisuvaatimuksen käsittelyä yleisesti. Kuntalain oikaisuvaatimusmenettely on kunnallisvalituksen pakollinen esivaihe, ja menettelyssä noudatetaan ensisijaisesti kuntalakia ja toissijaisesti hallintolakia.

        Kunnallisvalituksen voi tehdä vain laillisuusperusteella. Oikaisuvaatimuksen sen sijaan voi päätökseen tyytymätön tehdä sekä tarkoituksenmukaisuus- että laillisuusperusteella. Vaatimuksen voi tehdä sekä kunnan jäsen että asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa. Oikeudesta oikaisuvaatimuksen tekemiseen säädetään 137 §:ssä. Oikaisuvaatimus on varsinaisen lainkäytöksi katsottavan muutoksenhaun eli kunnallisvalituksen pakollinen esivaihe. Jos päätöksestä voi tehdä oikaisuvaatimuksen, siitä ei vielä voi tehdä kunnallisvalitusta. Kunnan muun toimielimen kuin valtuuston sekä kunnan luottamushenkilön ja viranhaltijan päätöksestä on aina ensin tehtävä oikaisuvaatimus.

        Jos oikaisuvaatimusta ei jätetä prosessinedellytysten puuttumisen vuoksi tutkimatta, siinä esitetyt laillisuusvirheet on tutkittava, ja on harkittava myös, onko päätöstä muutettava vaatimuksen tekijän esittämät tarkoituksenmukaisuusperusteet huomioon ottaen. Oikaisuvaatimuksen käsittelyn on oltava joustavaa ja nopeaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OSA 2.

        11.9.2017
        EOAK/4661/2016
        Ratkaisija: Apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin
        Kuntalain (365/1995) 11 luvussa säädettiin oikaisuvaatimuksesta ja kunnallisvalituksesta.
        Kuntalain 89 §:n 1 momentin mukaan kunnanhallituksen ja lautakunnan, niiden jaoston sekä
        niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.
        Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla.
        Kuntalain 90 §:n mukaan 1 momentin mukaan valtuuston ja kuntayhtymän 81 §:n 1
        momentissa tarkoitetun toimielimen päätökseen sekä kunnanhallituksen, lautakunnan ja
        johtokunnan oikaisuvaatimuksen johdosta antamaan päätökseen haetaan muutosta
        kunnallisvalituksella hallinto-oikeudelta. Pykälän 2 momentin mukaan valituksen saa tehdä
        sillä perusteella, että 1) päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, 2) päätöksen tehnyt
        viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai 3) päätös on muuten lainvastainen.
        Kuntalain 91 §:n mukaan päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei
        saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta.
        Kuntalain 94 §:n 1 momentin mukaan päätökseen, josta saa tehdä kunnallisvalituksen, on
        liitettävä valitusosoitus. Pykälän 2 momentin mukaan päätökseen, josta saa tehdä
        oikaisuvaatimuksen, on liitettävä ohjeet oikaisuvaatimuksen tekemiseksi. Pykälän 3 momentin mukaan päätökseen, josta ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, on liitettävä ilmoitus muutoksenhakukiellosta. Muutoksenhakukiellosta on muutoin voimassa, mitä hallintolainkäyttölaissa (586/96) säädetään.
        Hallintolainkäyttölain 5 §:ssä säädetään päätöksen valituskelpoisuudesta. Pykälän 1
        momentin mukaan päätöksellä, josta saa valittaa, tarkoitetaan toimenpidettä, jolla asia on
        ratkaistu tai jätetty tutkimatta.
        Hallintolainkäyttölain 14 §:n 1 momentin mukaan päätökseen, josta saa valittaa, on liitettävä
        valitusosoitus. Pykälän 2 momentin mukaan
        Valitusosoituksessa on mainittava 1) valitusviranomainen, 2) viranomainen, jolle
        valituskirjelmä on toimitettava sekä 3) valitusaika ja mistä se lasketaan. Pykälän 3 momentin
        mukaan valitusosoituksessa on selostettava säännökset valituskirjelmän sisällöstä ja liitteistä
        sekä valituksen perille toimittamisesta. Pykälän 4 momentin mukaan, jos asiassa tarvitaan
        valituslupa, valitusosoituksessa on mainittava myös siitä sekä valituslupaa koskeva lainkohta
        ja perusteet, joilla valituslupa voidaan myöntää.
        Hallintolainkäyttölain 15 §:ssä säädetään ilmoituksesta valituskiellosta. Pykälän mukaan, jos
        valittaminen on kielletty erityisen säännöksen perusteella, päätöksessä on ilmoitettava
        valituskiellosta. Ilmoituksessa on mainittava, mihin säännökseen kielto perustuu

        Kuntalaki (365/1995) on kumottu 1.5.2015 voimaan tulleella kuntalailla (410/2015). Sen 147
        §:n voimaantulosäännöksen mukaan muun ohella kuntalain 16 luvun oikaisuvaatimusta ja
        kunnallisvalitusta koskevia säännöksiä sovelletaan vuonna 2017 valittavan valtuuston
        toimikauden alusta lukien.


        Oikeuskirjallisuudessa (Harjula-Prättälä: Kuntalaki – taustat ja tulkinnat, Helsinki 2016, s. 881-901) on todettu kunnallishallinnon muutoksenhakujärjestelmästä sekä oikaisuvaatimuksesta ja sen käsittelystä muun ohella seuraavaa:

        Oikaisuvaatimusmenettely on hallintomenettelyä eikä hallintolainkäyttöä. Hallintolakiin on vuonna 2010 otettu oikaisuvaatimusmenettelyä sääntelevä 7a luku, jonka tarkoituksena on ohjata oikaisuvaatimuksen käsittelyä yleisesti. Kuntalain oikaisuvaatimusmenettely on kunnallisvalituksen pakollinen esivaihe, ja menettelyssä noudatetaan ensisijaisesti kuntalakia ja toissijaisesti hallintolakia.

        Kunnallisvalituksen voi tehdä vain laillisuusperusteella. Oikaisuvaatimuksen sen sijaan voi päätökseen tyytymätön tehdä sekä tarkoituksenmukaisuus- että laillisuusperusteella. Vaatimuksen voi tehdä sekä kunnan jäsen että asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa. Oikeudesta oikaisuvaatimuksen tekemiseen säädetään 137 §:ssä. Oikaisuvaatimus on varsinaisen lainkäytöksi katsottavan muutoksenhaun eli kunnallisvalituksen pakollinen esivaihe. Jos päätöksestä voi tehdä oikaisuvaatimuksen, siitä ei vielä voi tehdä kunnallisvalitusta. Kunnan muun toimielimen kuin valtuuston sekä kunnan luottamushenkilön ja viranhaltijan päätöksestä on aina ensin tehtävä oikaisuvaatimus.

        Jos oikaisuvaatimusta ei jätetä prosessinedellytysten puuttumisen vuoksi tutkimatta, siinä esitetyt laillisuusvirheet on tutkittava, ja on harkittava myös, onko päätöstä muutettava vaatimuksen tekijän esittämät tarkoituksenmukaisuusperusteet huomioon ottaen. Oikaisuvaatimuksen käsittelyn on oltava joustavaa ja nopeaa.

        Kepuilu työllistää turhan paljon ja aiheuttaa ylimääräisiä kuluja. Kepuilu edesauttaa toiminnallaan, ymmärtämättömyydellään ja salailulla jatkuvaa oikaisuvaatimusten ja valitusten lisääntymistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OSA 2.

        11.9.2017
        EOAK/4661/2016
        Ratkaisija: Apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin
        Kuntalain (365/1995) 11 luvussa säädettiin oikaisuvaatimuksesta ja kunnallisvalituksesta.
        Kuntalain 89 §:n 1 momentin mukaan kunnanhallituksen ja lautakunnan, niiden jaoston sekä
        niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.
        Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla.
        Kuntalain 90 §:n mukaan 1 momentin mukaan valtuuston ja kuntayhtymän 81 §:n 1
        momentissa tarkoitetun toimielimen päätökseen sekä kunnanhallituksen, lautakunnan ja
        johtokunnan oikaisuvaatimuksen johdosta antamaan päätökseen haetaan muutosta
        kunnallisvalituksella hallinto-oikeudelta. Pykälän 2 momentin mukaan valituksen saa tehdä
        sillä perusteella, että 1) päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, 2) päätöksen tehnyt
        viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai 3) päätös on muuten lainvastainen.
        Kuntalain 91 §:n mukaan päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei
        saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta.
        Kuntalain 94 §:n 1 momentin mukaan päätökseen, josta saa tehdä kunnallisvalituksen, on
        liitettävä valitusosoitus. Pykälän 2 momentin mukaan päätökseen, josta saa tehdä
        oikaisuvaatimuksen, on liitettävä ohjeet oikaisuvaatimuksen tekemiseksi. Pykälän 3 momentin mukaan päätökseen, josta ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, on liitettävä ilmoitus muutoksenhakukiellosta. Muutoksenhakukiellosta on muutoin voimassa, mitä hallintolainkäyttölaissa (586/96) säädetään.
        Hallintolainkäyttölain 5 §:ssä säädetään päätöksen valituskelpoisuudesta. Pykälän 1
        momentin mukaan päätöksellä, josta saa valittaa, tarkoitetaan toimenpidettä, jolla asia on
        ratkaistu tai jätetty tutkimatta.
        Hallintolainkäyttölain 14 §:n 1 momentin mukaan päätökseen, josta saa valittaa, on liitettävä
        valitusosoitus. Pykälän 2 momentin mukaan
        Valitusosoituksessa on mainittava 1) valitusviranomainen, 2) viranomainen, jolle
        valituskirjelmä on toimitettava sekä 3) valitusaika ja mistä se lasketaan. Pykälän 3 momentin
        mukaan valitusosoituksessa on selostettava säännökset valituskirjelmän sisällöstä ja liitteistä
        sekä valituksen perille toimittamisesta. Pykälän 4 momentin mukaan, jos asiassa tarvitaan
        valituslupa, valitusosoituksessa on mainittava myös siitä sekä valituslupaa koskeva lainkohta
        ja perusteet, joilla valituslupa voidaan myöntää.
        Hallintolainkäyttölain 15 §:ssä säädetään ilmoituksesta valituskiellosta. Pykälän mukaan, jos
        valittaminen on kielletty erityisen säännöksen perusteella, päätöksessä on ilmoitettava
        valituskiellosta. Ilmoituksessa on mainittava, mihin säännökseen kielto perustuu

        Kuntalaki (365/1995) on kumottu 1.5.2015 voimaan tulleella kuntalailla (410/2015). Sen 147
        §:n voimaantulosäännöksen mukaan muun ohella kuntalain 16 luvun oikaisuvaatimusta ja
        kunnallisvalitusta koskevia säännöksiä sovelletaan vuonna 2017 valittavan valtuuston
        toimikauden alusta lukien.


        Oikeuskirjallisuudessa (Harjula-Prättälä: Kuntalaki – taustat ja tulkinnat, Helsinki 2016, s. 881-901) on todettu kunnallishallinnon muutoksenhakujärjestelmästä sekä oikaisuvaatimuksesta ja sen käsittelystä muun ohella seuraavaa:

        Oikaisuvaatimusmenettely on hallintomenettelyä eikä hallintolainkäyttöä. Hallintolakiin on vuonna 2010 otettu oikaisuvaatimusmenettelyä sääntelevä 7a luku, jonka tarkoituksena on ohjata oikaisuvaatimuksen käsittelyä yleisesti. Kuntalain oikaisuvaatimusmenettely on kunnallisvalituksen pakollinen esivaihe, ja menettelyssä noudatetaan ensisijaisesti kuntalakia ja toissijaisesti hallintolakia.

        Kunnallisvalituksen voi tehdä vain laillisuusperusteella. Oikaisuvaatimuksen sen sijaan voi päätökseen tyytymätön tehdä sekä tarkoituksenmukaisuus- että laillisuusperusteella. Vaatimuksen voi tehdä sekä kunnan jäsen että asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa. Oikeudesta oikaisuvaatimuksen tekemiseen säädetään 137 §:ssä. Oikaisuvaatimus on varsinaisen lainkäytöksi katsottavan muutoksenhaun eli kunnallisvalituksen pakollinen esivaihe. Jos päätöksestä voi tehdä oikaisuvaatimuksen, siitä ei vielä voi tehdä kunnallisvalitusta. Kunnan muun toimielimen kuin valtuuston sekä kunnan luottamushenkilön ja viranhaltijan päätöksestä on aina ensin tehtävä oikaisuvaatimus.

        Jos oikaisuvaatimusta ei jätetä prosessinedellytysten puuttumisen vuoksi tutkimatta, siinä esitetyt laillisuusvirheet on tutkittava, ja on harkittava myös, onko päätöstä muutettava vaatimuksen tekijän esittämät tarkoituksenmukaisuusperusteet huomioon ottaen. Oikaisuvaatimuksen käsittelyn on oltava joustavaa ja nopeaa.

        Virheet on aivan selvät lautakunnalla. Johtuu selvästi osaamattomuudesta.
        Kannattaa tehdä hallinto-oikeudelle muutosvaatimus.
        -Käsittely ei ole ollut nopeaa ja joustavaa. Aikaa mennyt noin viisi viikkoa.
        -Toimielimen tekemää virhettä ei voi korjata muut kuin toimielin tai kh. Eli lautakunnan päätös lainvastainen.
        -Alkuperäinen päätös lainvastainen ei suinkaan "tulostusvirhe". Muutos evätty kaikilta ja kaikissa instansseissa. Siis oikaisuvaatimuksena sekä Markkinaoikeudelle. Markkinaoikeuden kynnysarvo 150 000 euroa, jota hankinta ei ylittänyt eli sinnekään ei voinut viedä asiaa.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4299
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      236
      2110
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1560
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1381
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      253
      1070
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1057
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1035
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      136
      1033
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      933
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      908
    Aihe