HEI TAAS RAKAS PÄIVÄKIRJANI.

Anonyymi

Muuten kävin eilen koeajamassa toyota fortuneria paikallisella edustajalla, oletko sinä koskaan edes ajanut tuota autoa, se on nimenomaan hyppykeppi kuten aikaisemmin kerroinkin, alusta rakenteesta joutuen, ajo tuntuma on samantyyylinen kuin 80-90 luvun chevy caprice classicissa, koska alustan rakenne on lähes sama, mutta toyota landcruicer on erinomainen ajaa, mutta hinta on hirveä, samoin hyvä on ajaa mitsu pajero, joissa on erillainen alusta rakenne. Kävin myös mopoilemassa, ostamassa lakua muutaman kymmenen kilometrin päässä. Siltikin ehdin kirjoittaa suomi24 palstalle 15 minuutin välein.

44

60

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jep joo kitos tiedosta tervesiä sinne maailmalle.Täältä Itä_Helsinki.vanha nainen 6.4.22. Mikä muuten kellon aika siellä,kun täällä nyt 7:28 aamu

    • Anonyymi

      Voi Pyhä Neitsyt Maria ja Buddha vielä siihen päälle noita numerosensein auto ja kahvikeskusteluja.

      Selvää yksinpuhelua. "Kummankin" jutut ja muistelot aina sijoittuu 80-90 luvulle. Se lienee sitä aikaa kun hän vielä oli elossa.

      Vaihteeksi se on Fortunerin kuva joka laukaisi sairaalloisen kateuden sankarissa ja on oikein käynyt koeajeluillakin ja todennut "riisikipon hyppykepiksi".

      2022 mallin Fortunerin alustan vertaaminen 80- luvun jenkkiautoihin on sitä tuttua numbatuubaa jossa ei ole päätä eikä häntää.

      Verenpainetaudista (muiden ohella) kärsivä ukko käy ostamassa lakua muutaman kymmenen kilometrin päästä. Sitten nuo yhdyssanavirheet, jotka on ihan omaa luokkaansa. "Isolla veljellä" jne. -Kuinka iso se sinun isoveljesi oikein on, kun itse olet tuon kokoinen? Kirjoittaisitko pikkuveljen muotoon "pikkuisella veljellä"?

      Tässä sinulle lakritsasta tietopaketti. Yhdessä sikari- ja viinaharrastuksesi kanssa lopputulos on nähtävissä.

      "Lakritsilla on pitkään tiedetty olevan farmakologisia vaikutuksia. Lakritsimakeisten ja lakritsiuutetta sisältävien lääke- ja tupakkavalmisteiden runsaaseen käyttöön voi liittyä natriumin retentiota, turvotuksia, verenpaineen nousua ja hypokalemiaa ilman reniini-angiotensiinijärjestelmän aktivaatiota.
      Aluksi lakritsin sisältämän glykyrretiinihapon arveltiin stimuloivan suoraan munuaisten mineralokortikoidireseptoreita.
      Viimeaikaisten tutkimusten mukaan lakritsin vaikutus kohdistuu munuaisten mineralokortikoidireseptoreita suojaavaan järjestelmään. Lakritsin sisältämä glykyrretiinihappo estää munuaisissa kortisolia inaktiiviseksi kortisoniksi muuttavan entsyymin 11b-hydroksisteroididehydrogenaasin toimintaa, jolloin kortisolin sitoutuminen mineralokortikoidireseptoriin lisääntyy ja aldosteronin kaltainen vaikutus kasvaa"

      T 2010

      PS: Yli 40 tuhannen euron uutta autoa et pääse Toyotalla koeajamaan ilman luottokorttia, johon laitetaan katevaraus depositille ja vakuutukselle. Joten se siitä koeajosta.

      Nykyaikaisissa autoissa kuten 2020 -luvun Fortunereissa voit sähköisesti asettaa alustan kolmeen eri asetukseen. Soft- asetus on mukava kun ajaa hiljaa. Normal on normaaliin ajoon ja Sport kovaan ajoon.

      • Anonyymi

        Hienoa poika, kävin ajamassaa ko auton ja se on hyppykeppi, vaikka kuinka alustelet sähköllä alustaa sillä ei ole tuohon merkitystä, se on kaikkien automallien ongelma joissa on alusta pickupeista, sorry vaan poika... isot maasturit eivät ole niin tehty vaan niissä on itsekantava kori, toyota landcruiser sekä mitsu pajero.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa poika, kävin ajamassaa ko auton ja se on hyppykeppi, vaikka kuinka alustelet sähköllä alustaa sillä ei ole tuohon merkitystä, se on kaikkien automallien ongelma joissa on alusta pickupeista, sorry vaan poika... isot maasturit eivät ole niin tehty vaan niissä on itsekantava kori, toyota landcruiser sekä mitsu pajero.

        On se tuo kateus kamalaa.


      • Aina sijoittuu ? Sinun juttusi aina sijoittuu tuollaiseen bablaan kun on pakko änkee jotain viisasteleen.

        Vai tarvitset sinä luottokortit ja katevaraukset päästäksesi koeajamaan autoja, no sinun ongelmasi, tuskin kovin monen muun.

        Sijoittuu 80-90 luvulle ..... lataa taas joku elämänkerta, vaikka kuinka susta tuli kloppina miljonääri ja päädyit tienaamisen sijaan näpräämään omakotitaloa 90 prosenttisesti yksin.

        Sulla ei oo uskallusta tulla 2022 luvulle tänne saamaan turpaas räps, koska ei ole räpsäyteltävää.

        Vastaankin tässä samalla Numballe että taitaa vaimollasi olla ajatuksena liiketoimintaa ja että yhdessä Caprisessa oli vaneripenkki mutta toisessa 3 penkkiriviä takimmaisen selkä menosuuntaan.


      • Anonyymi
        SENSSU kirjoitti:

        Aina sijoittuu ? Sinun juttusi aina sijoittuu tuollaiseen bablaan kun on pakko änkee jotain viisasteleen.

        Vai tarvitset sinä luottokortit ja katevaraukset päästäksesi koeajamaan autoja, no sinun ongelmasi, tuskin kovin monen muun.

        Sijoittuu 80-90 luvulle ..... lataa taas joku elämänkerta, vaikka kuinka susta tuli kloppina miljonääri ja päädyit tienaamisen sijaan näpräämään omakotitaloa 90 prosenttisesti yksin.

        Sulla ei oo uskallusta tulla 2022 luvulle tänne saamaan turpaas räps, koska ei ole räpsäyteltävää.

        Vastaankin tässä samalla Numballe että taitaa vaimollasi olla ajatuksena liiketoimintaa ja että yhdessä Caprisessa oli vaneripenkki mutta toisessa 3 penkkiriviä takimmaisen selkä menosuuntaan.

        Veljekset saapuivat yhtaikaa paikalle ja taasko tulee turpaan ja räpsräps ja molemmat kävitte koeajamassa ja molemmilla oli Caprise, vai olisiko kuitenkin Caprice mutta Caprice on kylläkin henkilöauto eikä siinä ole vaneripenkkejä. Taisit sekoittaa siihen Starcraftiin nyt jutut kun teillä "molemmilla" on tuo kirottu lukihäiriö ja 80 luvusta on niin kauan että muistot ovat lahonneet kuin paraisten kohtuumiljoonasaaren rappuset.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Veljekset saapuivat yhtaikaa paikalle ja taasko tulee turpaan ja räpsräps ja molemmat kävitte koeajamassa ja molemmilla oli Caprise, vai olisiko kuitenkin Caprice mutta Caprice on kylläkin henkilöauto eikä siinä ole vaneripenkkejä. Taisit sekoittaa siihen Starcraftiin nyt jutut kun teillä "molemmilla" on tuo kirottu lukihäiriö ja 80 luvusta on niin kauan että muistot ovat lahonneet kuin paraisten kohtuumiljoonasaaren rappuset.

        Kyllä pataan paukahtaa jos Neito uskaltautuu räpsäyttämään pääsylippunsa titteliotteluun.
        Mutta kun Neito kaipaa jopa sinun jokapäiväisen internetpuolustuksen, niin se siinä sitten sekin turpaan veto ..... sanoja riittää ei muuta.

        En ole koeajanut mitään, enkä lukenut Numballa olleen Caprise eikä Caprice mutta sinähän pilkunnussijana tiedät kaiken, mutta....
        Kyllä vaan oli farmareita ja niissä oli nimenomaan takapenkki sentin pehmusteella ja saranoilla.
        Staari on paku ja niissäkin oli sama verokikkailu.

        Selaapppa nyt siellä junttilassa vaikka nettiautoos ja palaa taasen viisaampana vittuilemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa poika, kävin ajamassaa ko auton ja se on hyppykeppi, vaikka kuinka alustelet sähköllä alustaa sillä ei ole tuohon merkitystä, se on kaikkien automallien ongelma joissa on alusta pickupeista, sorry vaan poika... isot maasturit eivät ole niin tehty vaan niissä on itsekantava kori, toyota landcruiser sekä mitsu pajero.

        Otit varmaan valokuvia koeajosta?

        Kertoisitko alusta- asiamies tarkempia yksityiskohtia, että miten nämä alustat poikkeavat toisistaan ja miksi?

        Kerro myös miksi alustan (jousitus, iskunvaimennus) säätäminen Fortunerissa ei toimi?

        Kuulostaa nuo juttusi autojen tekniikoista ihan samalta kuin kuulin naapurin Erkin kertovan kaverilleen Hödelle Datsunistaan Lahdessa 1975 vuonna. Kummallakaan ei ollut hajuakaan mistä puhuivat, mutta heistä tuntui siltä.

        T 2010

        PS: Nyt liikenteeseen onneksi, niin ei tarvi näitä älyttömyyksiäsi täältä lukea.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Otit varmaan valokuvia koeajosta?

        Kertoisitko alusta- asiamies tarkempia yksityiskohtia, että miten nämä alustat poikkeavat toisistaan ja miksi?

        Kerro myös miksi alustan (jousitus, iskunvaimennus) säätäminen Fortunerissa ei toimi?

        Kuulostaa nuo juttusi autojen tekniikoista ihan samalta kuin kuulin naapurin Erkin kertovan kaverilleen Hödelle Datsunistaan Lahdessa 1975 vuonna. Kummallakaan ei ollut hajuakaan mistä puhuivat, mutta heistä tuntui siltä.

        T 2010

        PS: Nyt liikenteeseen onneksi, niin ei tarvi näitä älyttömyyksiäsi täältä lukea.

        Joo sulla olikin pitkä kaffitunti, mahtoiko jässähtää lattiamassat ennen liippausta pahastikin.


      • Anonyymi
        SENSSU kirjoitti:

        Joo sulla olikin pitkä kaffitunti, mahtoiko jässähtää lattiamassat ennen liippausta pahastikin.

        Kylläpä nyt taas sattuikin veljekset ihan samaan aikaan paikalle, olipa yllätys.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kylläpä nyt taas sattuikin veljekset ihan samaan aikaan paikalle, olipa yllätys.

        Neiti ja Neidin klooni samaan aikaan ei ole vastaavasti mikään yllätys vaan vakio.


      • Anonyymi
        SENSSU kirjoitti:

        Aina sijoittuu ? Sinun juttusi aina sijoittuu tuollaiseen bablaan kun on pakko änkee jotain viisasteleen.

        Vai tarvitset sinä luottokortit ja katevaraukset päästäksesi koeajamaan autoja, no sinun ongelmasi, tuskin kovin monen muun.

        Sijoittuu 80-90 luvulle ..... lataa taas joku elämänkerta, vaikka kuinka susta tuli kloppina miljonääri ja päädyit tienaamisen sijaan näpräämään omakotitaloa 90 prosenttisesti yksin.

        Sulla ei oo uskallusta tulla 2022 luvulle tänne saamaan turpaas räps, koska ei ole räpsäyteltävää.

        Vastaankin tässä samalla Numballe että taitaa vaimollasi olla ajatuksena liiketoimintaa ja että yhdessä Caprisessa oli vaneripenkki mutta toisessa 3 penkkiriviä takimmaisen selkä menosuuntaan.

        Joo se taitaa olla pidemmänpäälle ajatuksena, ostaa nyt tarpeet kun saa halvalla, ja odotella sitten parempia aikoja, ei tämä kurjuus ikuisesti kestä.


    • Anonyymi

      Meilläpäin noita "paikallisia edustajia" kutsutaan autoliikkeiksi tai perinteisemmin autokaupoiksi

      • Anonyymi

        Tuolta ostan vakuutukseni voit tietysti sinäkin sitä käyttää... se on edullinen ja hyvät ehdot, voi rekisteröityä ja löydät kaikki vakuutuksesi sieltä tunnuksesi alta.
        https://www.dhipaya.co.th/th/


    • Anonyymi

      Numeromies väitti että Fortunerin alustan vuoksi se pomppii ja sanoo näin:
      "isot maasturit eivät ole niin tehty vaan niissä on itsekantava kori, toyota landcruiser sekä mitsu pajero"

      Katsotaanpas tilannetta.

      Tässä kuvassa on Fortunerin alusta: https://gomotors.net/pics/Toyota/toyota-fortuner-sr-30-d-4d-05.jpg?i

      Tässä kuvassa on Pajeron alusta: http://i534.photobucket.com/albums/ee349/beetroottwo/DSCN0811.jpg

      Tässä kuvassa on Land Cruiserin alusta. https://i.ytimg.com/vi/iUh5um1Z0Us/maxresdefault.jpg

      Näissä kaikissa kolmessa on siis alusta. Itsekantava kori on joissakin uusimmissa Mitsun malleissa. Oli sitten itsekantava kori tai erillinen alusta, niin kummassakin ratkaisussa vaimennuksesta vastaa jousitus ja iskunvaimennus, eikä sillä ole siihen merkitystä onko auto pomppuisa vai ei. Uudet citymaasturit saa kaikki säädettyä niin pehmeiksi kuin haluaa.

      Tervetuloa 2000 luvulle numeromies. Itsekantavan korin etuina on keveys ja halpa valmistaa, mutta sitä koria on hankalaa saada oikaistua kolarin jäljiltä, joten ne tuppaa olemaan kertakäyttökoreja. Alustallinen on helppo oikaista tai uusia osittain. Auton rungon jäykkyys ei riipu siitä onko siinä erillinen alusta vai ei. Rungollinen kestää pidempään ja kantaa enemmän. Joten puhuit taas aivan höpöjä, numeromies. Joka kerta.

      • Voi hyvänen aika sentään ... en sano muuta, ei tarvitse, koska idiootilla puuhaa koko rahan edestä tai oikeastaan ...... väitän että ei voi ajaa ilman tukirintaliivejä sillä Suzukin Susuki pikkujeepillä.
        Voisitko imuroida siitäkin tekniset tiedot ?


      • Anonyymi
        SENSSU kirjoitti:

        Voi hyvänen aika sentään ... en sano muuta, ei tarvitse, koska idiootilla puuhaa koko rahan edestä tai oikeastaan ...... väitän että ei voi ajaa ilman tukirintaliivejä sillä Suzukin Susuki pikkujeepillä.
        Voisitko imuroida siitäkin tekniset tiedot ?

        Ketuttaako kun taas puhuit ihan omasta päästäsi mitä mieleen juolahtaa ja sitten joku julmuri kertoo sinulle miten asiat on todellisessa elämässä? Sinun kannattaa varmaan vetää näitä kaikkia pataan jos ne vaan sitä ennen RÄPS RÄPS.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ketuttaako kun taas puhuit ihan omasta päästäsi mitä mieleen juolahtaa ja sitten joku julmuri kertoo sinulle miten asiat on todellisessa elämässä? Sinun kannattaa varmaan vetää näitä kaikkia pataan jos ne vaan sitä ennen RÄPS RÄPS.

        En ole ottanut sanallakaan kantaa koeajoon enkä alustoihin, meidän autoissa on kuules hukkapala sellaiset alustat, että kelpaa ainakin meille ihan ok.


      • Anonyymi
        SENSSU kirjoitti:

        En ole ottanut sanallakaan kantaa koeajoon enkä alustoihin, meidän autoissa on kuules hukkapala sellaiset alustat, että kelpaa ainakin meille ihan ok.

        "Meidän autoissa"?? Ai Kovasen invatakseissa vai?? millä logiikalla ne on sinun autoja?


    • Anonyymi

      "If you're wondering if a body-on-frame design is safer than a unibody design, the answer is no. Body-on-frame vehicles lack crumple zones, which can lead to severe injuries and even fatalities in collisions."

      Eli Itsekantava kori on kalliimpi ja paljon turvallisempi koska siinä on ruttuun menevät rakenteet kolarissa.
      Rungon päälle rakennettu, kuten HiLux, ForTuner etc, on halpa ratkaisu ja tappavampi. Runkoon ei voi rakentaa ns "crumble zones" eli kasaan meneviä alueita.

      No, Thaimaassa ei ihmishengelle panna paljon arvoa koska Budhismissa "tullaan takasin" jossakin muodossa. Vaikka puuna tai eläimenä.

      • Anonyymi

        Noin olen kanssa itseni antanut ymmärtää, tämän takia kaikki isot maasturit ovat siirtymässä itsekantavaan koriin, samoin ohjattavuuden ja hyppykeppi ilmiön takia... tämä oli hyvin yleistä 80-90 luvun jenkkiraudoissa, siksi niitä nimenomaan kutsuttiin hyppykepeiksi, lulliksi...


        https://www.hemmings.com/stories/article/body-on-frame-vs-unit-body

        Älä 2010 aina puhu paskaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin olen kanssa itseni antanut ymmärtää, tämän takia kaikki isot maasturit ovat siirtymässä itsekantavaan koriin, samoin ohjattavuuden ja hyppykeppi ilmiön takia... tämä oli hyvin yleistä 80-90 luvun jenkkiraudoissa, siksi niitä nimenomaan kutsuttiin hyppykepeiksi, lulliksi...


        https://www.hemmings.com/stories/article/body-on-frame-vs-unit-body

        Älä 2010 aina puhu paskaa...

        Tuolla väittämäsi perusteella kaikki alustalliset autot olisivat olleet "hyppykeppejä" historiassa ja asiahan ei näin ole laisinkaan. Edelleenkin vaimennuksesta vastaa jousitus, iskarit ja lisänä myös kumityynyt korin ja alustan välissä vaimentamassa värinöitä ja tärinöitä. Nykyaikaisissa autoissa alustaa säädetään sähköisesti. Pomppuisat citymaasturit jäi sinne 2000 luvun ensimmäiselle vuosikymmenelle. Pickupit on siksi pomppuisampia, koska niiden kantavuus on Thaimaassa tehty suureksi ja niissä on järeämmät jouset ja jousipakat joka tuntuu sitten ahterissa jos ei ole pokaa päällä.
        Asialla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä alustan tai itsekantavan korin kanssa.

        Sinun numeromiehen kannattaa jo unohtaa nuo asiantuntijaleikit, kun et viitsi ikinä ottaa mistään selvää, kunhan vaan auot suutasi ja sitten aloitat googlailun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla väittämäsi perusteella kaikki alustalliset autot olisivat olleet "hyppykeppejä" historiassa ja asiahan ei näin ole laisinkaan. Edelleenkin vaimennuksesta vastaa jousitus, iskarit ja lisänä myös kumityynyt korin ja alustan välissä vaimentamassa värinöitä ja tärinöitä. Nykyaikaisissa autoissa alustaa säädetään sähköisesti. Pomppuisat citymaasturit jäi sinne 2000 luvun ensimmäiselle vuosikymmenelle. Pickupit on siksi pomppuisampia, koska niiden kantavuus on Thaimaassa tehty suureksi ja niissä on järeämmät jouset ja jousipakat joka tuntuu sitten ahterissa jos ei ole pokaa päällä.
        Asialla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä alustan tai itsekantavan korin kanssa.

        Sinun numeromiehen kannattaa jo unohtaa nuo asiantuntijaleikit, kun et viitsi ikinä ottaa mistään selvää, kunhan vaan auot suutasi ja sitten aloitat googlailun.

        Niin ne onkin, olleet aina, pomppu johtuu nimenomaan alustarakenteesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ne onkin, olleet aina, pomppu johtuu nimenomaan alustarakenteesta.

        Joo mutta kaikissa mainitsemissasi autoissa on erillinen alusta. Fortunerissa, Pajerossa ja Land Cruiserissa. Miksi siis väität että vain Fortuner pomppii ja nuo kaksi muuta ei pompi?
        En usko sinun olleen ikinä edes kyydissä 2012 tai uudemmassa autossa, kun puhelet ihan läpiä päähäsi. Pehmeät jousitukset ja laiskat iskarit oli hirvityksiä vanhoissa jenkkirasseissa, isoissa bemareissa ja mersuissa. Kurviin kun ajoit kovaa raskaalla autolla niin etukulma painui asfalttiin kiinni, auto aliohjautui ja pyrki kaarteesta pellolle kumit ulvoen.
        Tässä kohtaa nimenomaan on autoissa tapahtunut se kehitys. Ei niiaa, ei puske vaan luistaa hallitusti kaikilla neljällä pyörällä ja sitten tulee vielä luistonesto apuun.
        Ensimmäiset luistonestot 2000 luvun alussa oli aggressiivisia ja heitteli autoa miten sattuu. Nykyään ne reagoi nopeammin ja siten ettei sitä edes huomaa ja voi vetää kurviin kumit jodlaten turvallisesti tai väistää esteitä elon tiellä.

        Muistan että sanoit ettei autot ole kehittyneet lainkaan. 30 vuodessa kehitystä on kuitenkin tullut valtavasti, vielä kun otetaan huomioon sähköautot ja autojen ylipäätään muuttuminen tietokoneiksi. Ollaan tosi lähellä luotettavaa automaattiohjausta. Se sinun ladasi oli tosi kaukana siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta kaikissa mainitsemissasi autoissa on erillinen alusta. Fortunerissa, Pajerossa ja Land Cruiserissa. Miksi siis väität että vain Fortuner pomppii ja nuo kaksi muuta ei pompi?
        En usko sinun olleen ikinä edes kyydissä 2012 tai uudemmassa autossa, kun puhelet ihan läpiä päähäsi. Pehmeät jousitukset ja laiskat iskarit oli hirvityksiä vanhoissa jenkkirasseissa, isoissa bemareissa ja mersuissa. Kurviin kun ajoit kovaa raskaalla autolla niin etukulma painui asfalttiin kiinni, auto aliohjautui ja pyrki kaarteesta pellolle kumit ulvoen.
        Tässä kohtaa nimenomaan on autoissa tapahtunut se kehitys. Ei niiaa, ei puske vaan luistaa hallitusti kaikilla neljällä pyörällä ja sitten tulee vielä luistonesto apuun.
        Ensimmäiset luistonestot 2000 luvun alussa oli aggressiivisia ja heitteli autoa miten sattuu. Nykyään ne reagoi nopeammin ja siten ettei sitä edes huomaa ja voi vetää kurviin kumit jodlaten turvallisesti tai väistää esteitä elon tiellä.

        Muistan että sanoit ettei autot ole kehittyneet lainkaan. 30 vuodessa kehitystä on kuitenkin tullut valtavasti, vielä kun otetaan huomioon sähköautot ja autojen ylipäätään muuttuminen tietokoneiksi. Ollaan tosi lähellä luotettavaa automaattiohjausta. Se sinun ladasi oli tosi kaukana siitä.

        Millä autolla kommentoija ajelee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta kaikissa mainitsemissasi autoissa on erillinen alusta. Fortunerissa, Pajerossa ja Land Cruiserissa. Miksi siis väität että vain Fortuner pomppii ja nuo kaksi muuta ei pompi?
        En usko sinun olleen ikinä edes kyydissä 2012 tai uudemmassa autossa, kun puhelet ihan läpiä päähäsi. Pehmeät jousitukset ja laiskat iskarit oli hirvityksiä vanhoissa jenkkirasseissa, isoissa bemareissa ja mersuissa. Kurviin kun ajoit kovaa raskaalla autolla niin etukulma painui asfalttiin kiinni, auto aliohjautui ja pyrki kaarteesta pellolle kumit ulvoen.
        Tässä kohtaa nimenomaan on autoissa tapahtunut se kehitys. Ei niiaa, ei puske vaan luistaa hallitusti kaikilla neljällä pyörällä ja sitten tulee vielä luistonesto apuun.
        Ensimmäiset luistonestot 2000 luvun alussa oli aggressiivisia ja heitteli autoa miten sattuu. Nykyään ne reagoi nopeammin ja siten ettei sitä edes huomaa ja voi vetää kurviin kumit jodlaten turvallisesti tai väistää esteitä elon tiellä.

        Muistan että sanoit ettei autot ole kehittyneet lainkaan. 30 vuodessa kehitystä on kuitenkin tullut valtavasti, vielä kun otetaan huomioon sähköautot ja autojen ylipäätään muuttuminen tietokoneiksi. Ollaan tosi lähellä luotettavaa automaattiohjausta. Se sinun ladasi oli tosi kaukana siitä.

        Tosiasiassa autot eivät ole kehittyneet lainkaan 30 vuodessa, tarkalleen sama tekniikka on käytössä vieläkin, mutta elekronikkaa on tullut lisää, ei muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiasiassa autot eivät ole kehittyneet lainkaan 30 vuodessa, tarkalleen sama tekniikka on käytössä vieläkin, mutta elekronikkaa on tullut lisää, ei muuta.

        Elektroniikkako ei ole kehitystä eikä se että on olemassa jo sähköautoja jotka vie sinut perille samalla kun nukut takapenkillä? Minustse on valtava harppaus 80 luvun öljyruutista joissa pakokaasut haisi öljylle ja glygolille. Nykyiset autot myös juttelee sinulle halutessasi ja voit ohjelmoida henk koht käyttäjäasetukset. Tutkat, automaattiset jarrut jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiasiassa autot eivät ole kehittyneet lainkaan 30 vuodessa, tarkalleen sama tekniikka on käytössä vieläkin, mutta elekronikkaa on tullut lisää, ei muuta.

        Siltähän se tuntuu jos istuu 25 vuotta vanhan Navaran kyydissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elektroniikkako ei ole kehitystä eikä se että on olemassa jo sähköautoja jotka vie sinut perille samalla kun nukut takapenkillä? Minustse on valtava harppaus 80 luvun öljyruutista joissa pakokaasut haisi öljylle ja glygolille. Nykyiset autot myös juttelee sinulle halutessasi ja voit ohjelmoida henk koht käyttäjäasetukset. Tutkat, automaattiset jarrut jne.

        Niinkuin sanoin elekroniikkaa on autoihin ja kaikkeen muuhunkin tullut, mutta autot eivät ole kehittyneet yhtään mihinkään, sinunkin viestissäsi kaikki "kehitys" on nimenomaan elekroniikan tuomia lisäominaisuuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinkuin sanoin elekroniikkaa on autoihin ja kaikkeen muuhunkin tullut, mutta autot eivät ole kehittyneet yhtään mihinkään, sinunkin viestissäsi kaikki "kehitys" on nimenomaan elekroniikan tuomia lisäominaisuuksia.

        Noinkin voi toki ajatella, jos ei ajattele ollenkaan. Autojen kehitystä voisi ehkä verrata telkkareiden kehitykseen 30 vuodessa.

        Ensin oli pienet mustavalkoiset kuvaputkitelkkarit, lähetys oli analoginen ja kanavia vain yksi. Ei ollut liitäntämahdollisuuksia eikä kaukosäätimiä, hinnat oli pilvissä ja laatu olematon.

        Ei ollut tallennusmahdollisuutta, ennenkuin tuli VHS ja beta- videot. Äänenlaatu oli surkea ja kuva rakeinen. Telkan piti lämmetä ennenkuin se käynnistyi. Antenneja väänneltiin talojen katoilla huutaen ohjeita ikkunassa olevalle perheenjäsenelle.

        Sitten tuli taulutelevisiot, plasmanäytöt, OLED- näytöt, LCD näytöt, LCD, QLED, 4k tekniikkaa, 3D- tekniikkaa ja vaikka mitä. Siirryttiin digiaikaan.

        Ero menneeseen on kuin yöllä ja päivällä. Lisäksi aivan kuin autokin, nykyiset telkkarit on täynnä liitäntämahdollisuuksia. Niitä voi ohjata kumpaakin etänä, käyttää tietokoneena, näyttönä, langattomana puhelimena, soittimena ja vaikka minä.

        Nykyaikaista autoa säädetään tietokoneella, eikä ruuvimeisselillä ja kiintoavaimilla.

        Jos logiikkasi kulkee samaa rataa autojen kanssa, niin annas kun arvaan että numerosenseillä on vanha kuvaputkitelkkari ja sanot että se on maailman paras telkkari ja ettei nykyäänkään ole vielä keksitty niin hyvää telkkaria?

        Muistan kun lapsena haaveilin että polkupyörä kulkisi itsestään kahvaa kääntämällä ja äänettömästi. Nykyään se on mahdollista. Siihen aikaan sähköfillari olisi ollut valtava harppaus.

        Ne on köyhät ja kateelliset ne jotka lohduttaa itseään todistelemalla itselleen että tämä kahden tuhannen euron Navara on ihan yhtä hyvä auto kuin uusi japsi. Se ei ole. Se on ihan ok kulkuneuvo mutta se ei ole yhtä hyvä kuin uudemmat. Kehitys menee yhteensuuntaan ja se on eteenpäin.

        T 2010


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinkin voi toki ajatella, jos ei ajattele ollenkaan. Autojen kehitystä voisi ehkä verrata telkkareiden kehitykseen 30 vuodessa.

        Ensin oli pienet mustavalkoiset kuvaputkitelkkarit, lähetys oli analoginen ja kanavia vain yksi. Ei ollut liitäntämahdollisuuksia eikä kaukosäätimiä, hinnat oli pilvissä ja laatu olematon.

        Ei ollut tallennusmahdollisuutta, ennenkuin tuli VHS ja beta- videot. Äänenlaatu oli surkea ja kuva rakeinen. Telkan piti lämmetä ennenkuin se käynnistyi. Antenneja väänneltiin talojen katoilla huutaen ohjeita ikkunassa olevalle perheenjäsenelle.

        Sitten tuli taulutelevisiot, plasmanäytöt, OLED- näytöt, LCD näytöt, LCD, QLED, 4k tekniikkaa, 3D- tekniikkaa ja vaikka mitä. Siirryttiin digiaikaan.

        Ero menneeseen on kuin yöllä ja päivällä. Lisäksi aivan kuin autokin, nykyiset telkkarit on täynnä liitäntämahdollisuuksia. Niitä voi ohjata kumpaakin etänä, käyttää tietokoneena, näyttönä, langattomana puhelimena, soittimena ja vaikka minä.

        Nykyaikaista autoa säädetään tietokoneella, eikä ruuvimeisselillä ja kiintoavaimilla.

        Jos logiikkasi kulkee samaa rataa autojen kanssa, niin annas kun arvaan että numerosenseillä on vanha kuvaputkitelkkari ja sanot että se on maailman paras telkkari ja ettei nykyäänkään ole vielä keksitty niin hyvää telkkaria?

        Muistan kun lapsena haaveilin että polkupyörä kulkisi itsestään kahvaa kääntämällä ja äänettömästi. Nykyään se on mahdollista. Siihen aikaan sähköfillari olisi ollut valtava harppaus.

        Ne on köyhät ja kateelliset ne jotka lohduttaa itseään todistelemalla itselleen että tämä kahden tuhannen euron Navara on ihan yhtä hyvä auto kuin uusi japsi. Se ei ole. Se on ihan ok kulkuneuvo mutta se ei ole yhtä hyvä kuin uudemmat. Kehitys menee yhteensuuntaan ja se on eteenpäin.

        T 2010

        Olet sinä melkoinen venkula, niinkuin sanoin ei autot ole kehittyneet yhtään mihinkään, vaan elekroniikka on tai paremmin puolijohdetekniikka on kehittynyt valtavasti viimeisin 50 vuoden aikana, tästä on myös autojentekniikka saannut osansa, nyt allan ymmärtää millaista on pelata shakkia pulujen kanssa.

        Varsinaisesti tv tekniikka ei ole kovinkaan hyvä vertailukohta, koska se on aina perustunut elekroniikkaa, kun puolijohdetekniikka kehittyi se vaikutti olennaisesti tv tekniikkan kehitykseen.

        Kaskun et verrannut puhelintekniikkaan niin olisimme kaikki saaneet nauraa..

        Ihan sama tilanne on autoissa, on myös lentokoneissa, voimalateollisuudessa...

        By NumBall
        ps muistuu mieleen jokun visionäärin kommentti asiasta, jos autot olisi kehittynyt samaa vauhtia kuin puolijohdetekniikka, auto kuluttaisi sokeripalan verran energiaa 1000 kilometrillä, ohjaisi itse itseään, toisin joku autojobbari vastasi että autoa ei kutenkaan pysäytettäisi start painiketta painamalla, mikä sekin osoittautui huuhaaksi, nimittäin nyt on markkinoilla tullut autoja, jotka käynnistyvät ja sammuvat samasta napista.

        Navara on vuodelta 2010, olen ostanut sen uutena, sillä on ajettu 120.000 kilsaa, öljyt vaihdatettu 10.000 kilsan välein, joten sillä ajellaan vielä 30 vuotta jos elinpäivä vaan riittää, en tiedä paljonko se arvo on tänä päivänä, eikä edes kiinnosta.

        MOT
        Autojen kehitystä ei voi mitenkään verrata televisioiden kehitykseen, autot eivät ole kehittyneet yhtään mihinkään 30 vuoden aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet sinä melkoinen venkula, niinkuin sanoin ei autot ole kehittyneet yhtään mihinkään, vaan elekroniikka on tai paremmin puolijohdetekniikka on kehittynyt valtavasti viimeisin 50 vuoden aikana, tästä on myös autojentekniikka saannut osansa, nyt allan ymmärtää millaista on pelata shakkia pulujen kanssa.

        Varsinaisesti tv tekniikka ei ole kovinkaan hyvä vertailukohta, koska se on aina perustunut elekroniikkaa, kun puolijohdetekniikka kehittyi se vaikutti olennaisesti tv tekniikkan kehitykseen.

        Kaskun et verrannut puhelintekniikkaan niin olisimme kaikki saaneet nauraa..

        Ihan sama tilanne on autoissa, on myös lentokoneissa, voimalateollisuudessa...

        By NumBall
        ps muistuu mieleen jokun visionäärin kommentti asiasta, jos autot olisi kehittynyt samaa vauhtia kuin puolijohdetekniikka, auto kuluttaisi sokeripalan verran energiaa 1000 kilometrillä, ohjaisi itse itseään, toisin joku autojobbari vastasi että autoa ei kutenkaan pysäytettäisi start painiketta painamalla, mikä sekin osoittautui huuhaaksi, nimittäin nyt on markkinoilla tullut autoja, jotka käynnistyvät ja sammuvat samasta napista.

        Navara on vuodelta 2010, olen ostanut sen uutena, sillä on ajettu 120.000 kilsaa, öljyt vaihdatettu 10.000 kilsan välein, joten sillä ajellaan vielä 30 vuotta jos elinpäivä vaan riittää, en tiedä paljonko se arvo on tänä päivänä, eikä edes kiinnosta.

        MOT
        Autojen kehitystä ei voi mitenkään verrata televisioiden kehitykseen, autot eivät ole kehittyneet yhtään mihinkään 30 vuoden aikana.

        Ymmärrän kyllä mitä NumBall tarkoittaa, mutta kuitenkin hänen esille tuoma ajatus on enemmänkin filosofinen, kuin tekninen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet sinä melkoinen venkula, niinkuin sanoin ei autot ole kehittyneet yhtään mihinkään, vaan elekroniikka on tai paremmin puolijohdetekniikka on kehittynyt valtavasti viimeisin 50 vuoden aikana, tästä on myös autojentekniikka saannut osansa, nyt allan ymmärtää millaista on pelata shakkia pulujen kanssa.

        Varsinaisesti tv tekniikka ei ole kovinkaan hyvä vertailukohta, koska se on aina perustunut elekroniikkaa, kun puolijohdetekniikka kehittyi se vaikutti olennaisesti tv tekniikkan kehitykseen.

        Kaskun et verrannut puhelintekniikkaan niin olisimme kaikki saaneet nauraa..

        Ihan sama tilanne on autoissa, on myös lentokoneissa, voimalateollisuudessa...

        By NumBall
        ps muistuu mieleen jokun visionäärin kommentti asiasta, jos autot olisi kehittynyt samaa vauhtia kuin puolijohdetekniikka, auto kuluttaisi sokeripalan verran energiaa 1000 kilometrillä, ohjaisi itse itseään, toisin joku autojobbari vastasi että autoa ei kutenkaan pysäytettäisi start painiketta painamalla, mikä sekin osoittautui huuhaaksi, nimittäin nyt on markkinoilla tullut autoja, jotka käynnistyvät ja sammuvat samasta napista.

        Navara on vuodelta 2010, olen ostanut sen uutena, sillä on ajettu 120.000 kilsaa, öljyt vaihdatettu 10.000 kilsan välein, joten sillä ajellaan vielä 30 vuotta jos elinpäivä vaan riittää, en tiedä paljonko se arvo on tänä päivänä, eikä edes kiinnosta.

        MOT
        Autojen kehitystä ei voi mitenkään verrata televisioiden kehitykseen, autot eivät ole kehittyneet yhtään mihinkään 30 vuoden aikana.

        Huomenta, taidan ottaa hieman nyt kantaa tähän autoasiaan, mutta korostan että tämä vain kannanotto enemmänkin pohdittavaksi kuin mielipiteeni, koska minulla ei aiheesta riittävästi tietoisuutta.

        Oli auto sitten ikä tahansa ns. ennenvanhaan, eli kun minä ja dinosaurukset olimme nuoria, niin kun ajettiin autoa niin silloin ajettiin autoa.
        Myös kun auto kaipasi korjausta niin se korjattiin muualla kuin tietokoneeseen kytkettynä.

        Elektroniikan ja tietotekniikan kehittymisen myötä autoilu kokonaisuudessaan on saanut aivan toiset piirteet.

        Nykyisin kuski räplää puhelintaan kun auto jarruttelee ja väistelee, sekä korjaa ajolinjojaan, jopa ottaa katuparkin kun vain saa tiedon mihin taskuun.

        Sitten on nämä jotka puhelimella antaa autolleen luvan käyttää vähemmän tai enemmän hevosvoimia, sekä valitsee ajomoodiksi kuten lukea saattoi auton alustalle pehmeän, puolikovan tai sporttiasetuksen.
        Näitä sporttiasetusautoja tarkkailee kun kuski painaa bedaalia, erinäiset luiston estot sun muut automatiikat korjaten sporttikuskin virheitä.

        Luin aikanaan kun katumaasturit sähköisine hienouksineen alkoi olemaan suuremmassa muodissa, niin liikenneonnettomuuksien syyksi huomattiin seikka, että kuljettajat luottavat liikaa autonsa hienouksiin ja sen johdosta ylittävät oman osaamistasonsa vieden auton tilanteeseen, jossa auto automaattitekniikallaan ei enään korjaa tilannetta ja sen myöhäistä myös kuskille.

        Hieman saman kaltaista ongelmaa josta olen enmmän tietoinen, on moottoripyöräilyyn liittyen.
        Tosin oli ennenkin tyyppejä jotka vahingossa 200.000 km ajettuaan hoksasi vahingossa miten moottoripyörää ohjataan ja piti / pitää itseään lähes ratapyöräilijänä.

        Moottoripyöräilyn perusasioita on ymmärtää ja mahdollisesti kokea harjoittelutilanteessa kaikkea mahdollista joka vastaan tulee melko varmaan lähes jokaiselle ainakin vuosikymmenien harrastuksen aikana.
        Niitä on mm. takapyörän pidon loppuminen kurvissa monesta syystä pahimman ollessa esimerkiksi hiekkaa asfaltilla tai kuten suomessa oli tapana, paikata halkeamia piellä joka tienpitäjän murha-aseena toimi jopa suoralla osuudella Klaukkalasta Hesaan päin kohtalona kerran.
        Toinen on oikean jarrutustekniikan hallitseminen ilman automatiikkaa.

        Nykyisin moottoripyörissä on myös kaikki mahdollinen elektroniikka takaamassa turvallisuutta, eikä nykyajan nuoriso varsinkaan saa opetusta kuin kyseisiin kaksipyöräisiin automaatteihin joissa heidän täytyy osata vain kaksi asiaa, vääntää kaasukahvaa tai painaa jotain jarrukahvaa niin pyörä ajattelee kaiken muun.

        Tottakai kaikki kehitys on eduksi, mutta se ei ole eduksi kaikilla osa-alueilla kun sen varjolla jää ymmärryksen ulkopuolelle monta tärkeää asiaa, sekä asenteet muodostuu välinpitämättömiksi, joita varsinkin automaattiautoilijoiden keskuudessa ilmenee jopa täysin järjettömin tempauksin.


    • Anonyymi

      Olen ollut Fortunerin kyydissä ja kyyti oli ääneton ja pehmyt - automainen.

      Sen saa sellaiseksi kun on auton suht' korkeaprofiiliset renkaat, ei 6-kankasia truck'in kovia renkaita. Eikä ylisuuria idioottimaisia 20-24" vanteita! Niitä näkee nuorilla.
      Samoin saa iskareilla ja niiden säädoillä.

      Ainut asia joka hypyttää on jäykkä / painava taka-akseli. Ei ole IRS'ää eli erillistä jousitusta.

    • Anonyymi

      Ripustukset (pyörien) ovat samanlaiset, olivat ne kiinni sitten korissa tai alustassa. Lopun ratkaisee se, millaiset jouset ja iskarit on. Loppu on makuasia. Jotkut tykkää terhakasta kovasta alustasta ja jotkut pehmeästä. Kova alusta reagoi nopeammin ja siksi kovassa menossa käytetään sport-asetusta.

    • Anonyymi

      Ripustukset (pyörien) ovat samanlaiset, olivat ne kiinni sitten korissa tai alustassa"

      Mainitse yksi rungollinen auto jossa on erillisjousitus takana.

      En sano ettei olisi mutta en tiedä yhtään. Tiedän paljo n autoista.

      Samoin; Kierrejouset takana kun on runko. Yleensä on lehtijouset mallia 1800 luku. Ne pompottavat oli vaikka mitkä säädettävät iskarit.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Mersun rungollisissa maastureissa esim G-sarjassa on erillisjousitus, eikä ne lehtijousipakatkaan yhtä aikaa jousta, jos pomppu tulee vain toiselle takapyörälle. Siksi niitä on kaksi. Molemmille puolille kaksi, kuten on erillisjousiakin. Henkilökäyttöön citymaastureihin laitetaan löysemmät pakat kuin pickuppeihin. Kaikissa perinteisissä järeissä maastoautoissa on rungollinen alusta ja useimmissa lehtijouset. Landrover jne. Niin sanottu "pomppuisuus" on sitä toivotumpi, mitä enemmän maasto-ominaisuuksia tai kantavuutta kaivataan. Katuajossa se on makuasia. Itse pidän hirveimpinä ajaa pehmeitä pikku sedaneja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mersun rungollisissa maastureissa esim G-sarjassa on erillisjousitus, eikä ne lehtijousipakatkaan yhtä aikaa jousta, jos pomppu tulee vain toiselle takapyörälle. Siksi niitä on kaksi. Molemmille puolille kaksi, kuten on erillisjousiakin. Henkilökäyttöön citymaastureihin laitetaan löysemmät pakat kuin pickuppeihin. Kaikissa perinteisissä järeissä maastoautoissa on rungollinen alusta ja useimmissa lehtijouset. Landrover jne. Niin sanottu "pomppuisuus" on sitä toivotumpi, mitä enemmän maasto-ominaisuuksia tai kantavuutta kaivataan. Katuajossa se on makuasia. Itse pidän hirveimpinä ajaa pehmeitä pikku sedaneja.

        Anteeks, siis molemmille puolille omansa piti sanomani lehtijousista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeks, siis molemmille puolille omansa piti sanomani lehtijousista.

        Jos osallistut keskusteluun sinulla pitää olla MINIMI tuntemus asioista ja nimistä.

        Googlaa ja opettele mikä "Erillisjousitus" eli IRS = Independent Rear Suspension" on.

        PS. Se on helppo katsoa > mene auton alle ja jos on vetarit näkyvissä perämurikan molemmilla puolilla se on IRS. Siinä ei koskaa ole lehtijousia, tai en ole koskaan nähnyt.


    • Anonyymi

      PS. HUMMER H1 on erillisellä takajousituksella mutta ei sitä voi autoksi sanoa..

    • Anonyymi

      "Hei paikallinen edustaja! Haluaisin ajaa uudella Toyota Fortunerilla, koska näin sellaisesta valokuvan suomikaksnelosen matkailuosiossa. Ok kiitos. Käyn tuossa vähän kylillä pyörähtämässä vaan. Ohoh onpas tämä pomppuisa hyppykeppi tämä riisikippo, noh tulipahan kokeiltua. Täytyy sanoa että autot ei ole kehittyneet yhtään 30 vuodessa vaan näissä on edelleen neljä rengasta, ihan kuin silloinkin kun minulla oli Lada 1200 - 2107malli, joka on kuningasauto edelleen.
      Arvoisa paikallinen edustaja, en nyt osta teiltä yhtään uutta Toyota Fortuneria, koska se ei ole yhtään parempi kuin 1992 mallin Toyotat, kiitos"

      By NumBaII, 61vuotta ladamiehenä

    • Anonyymi

      Merkintä päiväkirjaani. Kiljusatsi pantu käymään tänään klo 18.00

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 kuoli kolarissa

      Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.
      Joensuu
      325
      12202
    2. Suomea odottaa karu kohtalo

      Mitäs menitte uhkailemaan ja leikkimään kovaa. Ei mitään mahdollisuuksia Venäjää vastaan.
      Maailman menoa
      418
      3446
    3. Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa

      Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei
      Ikävä
      95
      1888
    4. Kuka on oikein

      Kaivattusi?
      Ikävä
      92
      1683
    5. Mikä on lempikuvasi

      Kaivatustasi?
      Ikävä
      83
      1633
    6. Mitä sinä näet

      kun katsot peiliin?
      Ikävä
      95
      1139
    7. Onko kenelläkään tästä tietoo?

      https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te
      Haapavesi
      41
      1101
    8. Se helpottaisi oloa jos

      Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      73
      937
    9. Ihastukselleni

      Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn
      Ikävä
      21
      933
    10. Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?

      Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e
      Maailman menoa
      251
      908
    Aihe