Isoja saippuakuplia?

Jules

Moro,

olen koittanut tehdä isoja saippuakuplia, niinkuin eräässä telkkarin sirkusohjelmassa. Mutta kun ei onnistu.

Olen tehnyt kuplalientä fairystä gkyseriinistä sokerista vedestä mutta se ei pärjää edes kaupan liemille. Mikä on oikea resepti?

15

56759

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Junpi

      Mä en tienny että siihen on oma reseptiki. :o
      Niitoli pienenä aina hauska puhellalle. Fairia mä oon aina veden sekaan vaan sotkenu ja ihan ok kuplia siitä sai. :D

    • Kurotora

      kuplien koko ja kestävyys riippuu usein ainesosien rakenteesta sun muusta
      -einiintärkeästä.-
      ellet jo ole tätä tehnyt niin koetahan liuoittaa hienoa sokeria veteen ja lisätä koko liuos aikaisemmin käyttämääsi. joskus sokeri suoraan glyseriinin sekoittuneena aiheuttaa mitätöivän reaktion, eli kumpikin ainesosa menettää tehonsa ja silloin ainesosiksi jäävät vesi ja fairy -> melko hutera hokkuspokkus liemi.

    • Saippuakupla

      Pelkästä saippualiuoksestakin syntyy saippuakuplia, mutta jos kuplista haluaa suurempia ja kestävämpiä, tarvitaan muutakin kuin vettä ja saippuaa, sanoo lehtori Kari Hartonen Helsingin yliopiston Kemian laitokselta. Hän neuvoo noudattamaan seuraavaa reseptiä: 60 ml vettä, 50 ml nestemäistä käsiastianpesuainetta, 50 ml glyserolia (saa apteekista), 20 ml siirappia. Tarvittaessa pesuaineen määrää voidaan lisätä.
      Jos kuplia puhaltelee sisätiloissa, kannattaa suojata lattia, sillä tällä reseptillä tehdyistä kuplista saattaa jäädä tahmainen jälki, Hartonen muistuttaa. Välineen, jolla kuplia puhaltaa, on hyvä olla sellainen, että liuosta tarttuu mahdollisimman paljon sen reunoihin. Esimerkiksi jos kehyksen tekee rautalangasta, kannattaa punoa monta lankaa yhteen

      • henkka

        Tarkoitit varmaan kysyä lähinnä liuoksen koostumuksesta, mutta tässä vähän välineistäkin. Jättimäisiä ME-luokan saippuakuplia näin jossain tehtävän pyyhkeillä tai lakanoilla eli pyyhe kastetaan saippuaveteen ja sitten tehdään siitä rengas. Puhaltamaan tarvitaan tuuli tai puhallin. :)


    • äiti

      onko olemassa reseptiä tavallisille saippuakuplille..
      Olen nuorempana paljonkin sekoitusta tehnyt, mutta nyt ei tunnu onnistuvan,
      liekö laitan liian paljon, tai liian vähän astianpesuainetta, vai onko astianpesu aineissa eroja, mikä on paras?

      eli, mikä olisi hyvä vesi-pesuaine suhde, jotta saa kuplat onnistumaan?

      • TariaRoi

        Minun tyttö tekee kupla-aineen laittamalla vettä fairya ja sitten nestemmäistä halpaa liimaa.Sellaista nestemmäistä liimaa jota saa Tiimarista ja muualta ja kuplista tulee ihan hyviä.
        Suhdetta en tiedä ja tuskin tyttökään se mittojen mukaan tekee vaan aivan kokeilemalla.


    • minä

      olen tehnyt fairysta(tai muusta tiskiaineesta mikä vaahtoaa helposti.huonoa esim.sunlight), vedestä ja hienosta sokerista. tiskiainetta niin paljon että vesi näyttää vihreeltä. voisi sanoa että laimenna tiskiainetta vedellä...ja hienoa sokeria olen laittanut kokeilemalla....kannattaa myös odottaa että sokeri sulaa "tiskiveteen"...glyseriiniä en ole koskaan kokeillut ja maalaisjärki olisi sen käyttämistä vastaan, en osaa sitä sen paremmin perustella....ja rautalanka mahdollistaa isot kuplat....huomioi myös puhallus tekniikka!!!!=)

      mukavaa kuplien täyteistä kesää!!!!!!!!

      • Puhaltaja

        Fairista ja vedestä seos ja sitten muutama tippa tapettiliisteriä joukkoon. Kuplista tulee kestävämpiä eli isompia!


    • Puhuri589658745

      Muistelen lukeneeni jostain, että kun lisää saippualiuokseen hieman ruokaöljyä, tulee isoja ja vahvoja kuplia.

    • ton

      autonvahasamppoo kahden kesän kokemuksella ehdottomasti paras

    • kukka

      käytä mielummin tätä: fairy siirappi gkyseriini vesi.
      sen pitäis toimii

    • Marchie

      Ruotsista löytyy jauhetta jota sekoitetaan veteen (; Tulee jäätäviä kuplia.

    • kakka996

      Lisätkää saippualiuokseen paljon sokeria, saippuaa, ja vettä,niin minulla niistä tuli vappupallon kokoisia. Isoja kuplia kannattaa puhaltaa alaspäin, ei tuulisessa paikassa.

    • Anonyymi

      ak olen käyttänyt fairia, glycerol ja pihkaa. pihkaa juoksevana ja/tai myös kuivattuna ja erittäin hienona "pölyä" saa olla sokeri ja melassia myös. välillä onnistuu. no nykyajan nuoriso ei tiedä erittäin erittäin puhtaan ja hyvin jauhettuna ja kun on saanut väriä jauhaa ja kokeilee hiukan sytkärillä niin saatte jotain uskonatonta aikaseks. tähän ohjeeseen joudutte kysymään isoisältä ohjeen.
      sen kun vaan muistatte että terveeseen puuhun ei kosketa.
      voisinkin testata glukoosi nakuna tai hieman ylilämmitettynä. noissa kaikissa täytyy kiehumis pistettä tarkistaa

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      73
      5146
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2376
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1887
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1578
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1358
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1206
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe