Moro,
olen koittanut tehdä isoja saippuakuplia, niinkuin eräässä telkkarin sirkusohjelmassa. Mutta kun ei onnistu.
Olen tehnyt kuplalientä fairystä gkyseriinistä sokerista vedestä mutta se ei pärjää edes kaupan liemille. Mikä on oikea resepti?
Isoja saippuakuplia?
15
57663
Vastaukset
- Junpi
Mä en tienny että siihen on oma reseptiki. :o
Niitoli pienenä aina hauska puhellalle. Fairia mä oon aina veden sekaan vaan sotkenu ja ihan ok kuplia siitä sai. :D - Kurotora
kuplien koko ja kestävyys riippuu usein ainesosien rakenteesta sun muusta
-einiintärkeästä.-
ellet jo ole tätä tehnyt niin koetahan liuoittaa hienoa sokeria veteen ja lisätä koko liuos aikaisemmin käyttämääsi. joskus sokeri suoraan glyseriinin sekoittuneena aiheuttaa mitätöivän reaktion, eli kumpikin ainesosa menettää tehonsa ja silloin ainesosiksi jäävät vesi ja fairy -> melko hutera hokkuspokkus liemi. - Saippuakupla
Pelkästä saippualiuoksestakin syntyy saippuakuplia, mutta jos kuplista haluaa suurempia ja kestävämpiä, tarvitaan muutakin kuin vettä ja saippuaa, sanoo lehtori Kari Hartonen Helsingin yliopiston Kemian laitokselta. Hän neuvoo noudattamaan seuraavaa reseptiä: 60 ml vettä, 50 ml nestemäistä käsiastianpesuainetta, 50 ml glyserolia (saa apteekista), 20 ml siirappia. Tarvittaessa pesuaineen määrää voidaan lisätä.
Jos kuplia puhaltelee sisätiloissa, kannattaa suojata lattia, sillä tällä reseptillä tehdyistä kuplista saattaa jäädä tahmainen jälki, Hartonen muistuttaa. Välineen, jolla kuplia puhaltaa, on hyvä olla sellainen, että liuosta tarttuu mahdollisimman paljon sen reunoihin. Esimerkiksi jos kehyksen tekee rautalangasta, kannattaa punoa monta lankaa yhteen- henkka
Tarkoitit varmaan kysyä lähinnä liuoksen koostumuksesta, mutta tässä vähän välineistäkin. Jättimäisiä ME-luokan saippuakuplia näin jossain tehtävän pyyhkeillä tai lakanoilla eli pyyhe kastetaan saippuaveteen ja sitten tehdään siitä rengas. Puhaltamaan tarvitaan tuuli tai puhallin. :)
- äiti
onko olemassa reseptiä tavallisille saippuakuplille..
Olen nuorempana paljonkin sekoitusta tehnyt, mutta nyt ei tunnu onnistuvan,
liekö laitan liian paljon, tai liian vähän astianpesuainetta, vai onko astianpesu aineissa eroja, mikä on paras?
eli, mikä olisi hyvä vesi-pesuaine suhde, jotta saa kuplat onnistumaan?- TariaRoi
Minun tyttö tekee kupla-aineen laittamalla vettä fairya ja sitten nestemmäistä halpaa liimaa.Sellaista nestemmäistä liimaa jota saa Tiimarista ja muualta ja kuplista tulee ihan hyviä.
Suhdetta en tiedä ja tuskin tyttökään se mittojen mukaan tekee vaan aivan kokeilemalla.
- minä
olen tehnyt fairysta(tai muusta tiskiaineesta mikä vaahtoaa helposti.huonoa esim.sunlight), vedestä ja hienosta sokerista. tiskiainetta niin paljon että vesi näyttää vihreeltä. voisi sanoa että laimenna tiskiainetta vedellä...ja hienoa sokeria olen laittanut kokeilemalla....kannattaa myös odottaa että sokeri sulaa "tiskiveteen"...glyseriiniä en ole koskaan kokeillut ja maalaisjärki olisi sen käyttämistä vastaan, en osaa sitä sen paremmin perustella....ja rautalanka mahdollistaa isot kuplat....huomioi myös puhallus tekniikka!!!!=)
mukavaa kuplien täyteistä kesää!!!!!!!!- Puhaltaja
Fairista ja vedestä seos ja sitten muutama tippa tapettiliisteriä joukkoon. Kuplista tulee kestävämpiä eli isompia!
- Puhuri589658745
Muistelen lukeneeni jostain, että kun lisää saippualiuokseen hieman ruokaöljyä, tulee isoja ja vahvoja kuplia.
- ton
autonvahasamppoo kahden kesän kokemuksella ehdottomasti paras
- kukka
käytä mielummin tätä: fairy siirappi gkyseriini vesi.
sen pitäis toimii - Marchie
Ruotsista löytyy jauhetta jota sekoitetaan veteen (; Tulee jäätäviä kuplia.
- kakka996
Lisätkää saippualiuokseen paljon sokeria, saippuaa, ja vettä,niin minulla niistä tuli vappupallon kokoisia. Isoja kuplia kannattaa puhaltaa alaspäin, ei tuulisessa paikassa.
- Anonyymi
ak olen käyttänyt fairia, glycerol ja pihkaa. pihkaa juoksevana ja/tai myös kuivattuna ja erittäin hienona "pölyä" saa olla sokeri ja melassia myös. välillä onnistuu. no nykyajan nuoriso ei tiedä erittäin erittäin puhtaan ja hyvin jauhettuna ja kun on saanut väriä jauhaa ja kokeilee hiukan sytkärillä niin saatte jotain uskonatonta aikaseks. tähän ohjeeseen joudutte kysymään isoisältä ohjeen.
sen kun vaan muistatte että terveeseen puuhun ei kosketa.
voisinkin testata glukoosi nakuna tai hieman ylilämmitettynä. noissa kaikissa täytyy kiehumis pistettä tarkistaa
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.854918- 1643582
- 533169
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2032056- 351871
- 301813
- 461803
- 571704
- 191633
- 191627