Kuka keksi piiskaamisen?

Anonyymi

Kuka, milloin ja missä keksi, että piiskattava otetaan mahalleen polvien päälle ja piiskataan siinä? Tietääkö joku teistä jonkun vanhan maininnan tai kuvan tästä tavasta piiskata? Ei taida löytyä ainakaan Raamatusta.

13

2371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vanhin tuollainen piiskaus, johon olen törmännyt on 1800-luvuta.

      Seitsemässä veljeksessä Juhani ottaa Eeron polviensa päälle antaakseen tälle selkäsaunan. Toisten veljesten puuttuminen tilanteeseen pelasti Eeron kuritukselta.

      Tarina on ilmeisesti mielikuvituksen tulosta, mutta siitä voi päätellä, että Aleksis Kivi piti mahdollisena, että lähes 30-vuotias isoveli pystyisi tuolla tavalla piiskaamaan alta parikymppisen veljensä. Kuvitteelliset Jukolan pojat sijoittuvat 1800-luvun alkupuolelle. Tuohon aikaan piiskaaminen on ollut varmaan melkoisen yleinen ilmiö.

    • Anonyymi

      Tavat ovat muuttumassa ainakin täällä päin maailmaa

      Koivuniemen herra jäi eläkkeelle
      Paitsi asenteet myös kurinpito kodeissa on mennyt parempaan suuntaan viimeisen kymmenen vuoden aikana.

      Piiskaaminen on jäänyt ensi kertaa kokonaan pois vanhempien kurinpitotoimien listasta, jos Lastensuojelun Keskusliiton tutkimusta on uskominen. Edellisessä kyselyssä kaksi vuotta sitten 2 prosenttia vastanneista kertoi piiskanneensa lastaan ja vuonna 2006 7 prosenttia oli heilutellut vitsaa.

      Olen ollut lapsi 50 luvulla silloin prosentit olivat erilaisia, piiskan välttänyt lapsi oli harvinaisuus,

      • Anonyymi

        Olen syntynyt 40-luvulla ja piiskan saanti oli kyllä aika tavallista ja ainakin meidän leikkikaveriporukassa monetkin kertoivat saaneensa piiskaa, kun olivat tehneet jotain. Ei siinä ollut mitään erikoista. Nykyaikaan verrattuna oli paljonkin eroa lasten leikeissä. Silloin ei vanhemmat osallistuneet millään tavalla lastensa leikkeihin eikä mihinkään, mitä pihoilla ja metsän reunassa tehtiin. Silloin osallistuivat, jos tapahtui jotakin, ja se oli usein semmoista, että taitettiin se koivurisu ja annettiin vähän pyrstölle.


      • Anonyymi

        Kyselyissä nuo prosenttiosuudet laskevat koko ajan, koska asiaa paheksutaan julkisesti niin paljon, että asiaa ei haluta myöntää. Todellisuudessa nuo piiskausluvut on paljon suuremmat kuin noissa tutkimuksissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyselyissä nuo prosenttiosuudet laskevat koko ajan, koska asiaa paheksutaan julkisesti niin paljon, että asiaa ei haluta myöntää. Todellisuudessa nuo piiskausluvut on paljon suuremmat kuin noissa tutkimuksissa.

        Jep


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyselyissä nuo prosenttiosuudet laskevat koko ajan, koska asiaa paheksutaan julkisesti niin paljon, että asiaa ei haluta myöntää. Todellisuudessa nuo piiskausluvut on paljon suuremmat kuin noissa tutkimuksissa.

        Sain lapsena aika usein piiskaa, nyt jos kuulen puhuttavan piiskaamisesta nolostun, enkä missään nimessä ota asiaan minkäänlaista kantaa. Vaikka olen jo aikuinen niin kuitenkin tunnen vieläkin olevani niitä joita piiskataan. Minkä lainen on ollut heidän lapsuus, jotka aikuisena puhuvat vapaasti ja jopa naureskelevat omille piiskauskokemuksille.


    • Anonyymi

      Minua on nuoruudessa piiskattu paljon. Tärkein syy piiskaamiseen oli se, että olin fyysisesti heikko. Jollen totellut, niin pantiin piiska töihin ja taivuttelemaan minua.

      Nyt aikuisena ei enää ole piiskattu, vaikkka nyt minua asia kiinnostaisi. Pelkän piiskaamisen ajattelu saa aikaan melkoisen seisokin. En ymmärrä, se mikä oli ennen vastenmielistä olisi nyt mukavaa.

    • Anonyymi

      En tiedä, mutta tekis Edvardia nyky pennuillekin

    • Anonyymi

      En tiedä, mutta oletettavasti vanhoillisten ylläpitämä perinne. Toisaalta meidän äiti antoi välillä selkään, mutta toisinaan me sitä kyllä kaivattiinkin.

    • Anonyymi

      Entä kuka keksi, piiskaus tehostuu, kun joku on mukana katsomassa piiskausta tai edes kuulee toisen piiskoista. Itsellä naapurin tyttö on nähnyt ja kuullut, kun saan vitsa tuomion ja lähden sitä suorittamaan. On myös nähnyt piiskauksen. Voi sitä hymyä ja naurua mikä hänellä oli. Hän ei itse saanut ikinä vitsaa. Vaan oli sellainen prinsessa joka tiesi toisten piiskoista.

      • Anonyymi

        Toi kuulostaa unelta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toi kuulostaa unelta

        EI varmaankaan unta ole. Meillä äiti käytti joskus samaa konstia kun antoi minulle piiskaa. Naapurin vuotta nuorempi tyttö oli meillä joskus hoidossa kun tein jotakin tuhmaa ja äiti lähti vitsaa hakemaan. Tyttö oli vahingon iloinen. Äidin tultua sisälle tuli komento laskea housut. Tyttö nauroi kun näki pippelin. Hän katsoi vierestä kun äiti piiskaa antoi ja minä itkin. Tämä tapahtui 80-luvun alussa.


    • Anonyymi

      Muistikuviin on jäänyt ihan konttausiästä, että vanhempia sisaruksiani piiskattiin, lukemattomia eri kertoja. Vanhimmat heistä olivat jo suhteellisen vanhoja, koska meillä on sen verran ikäeroa. Ja jos oikein muistan, niin myös äiti sai piiskaa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3660
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2992
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2890
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2768
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      23
      2683
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2455
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      2159
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1907
    9. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      209
      1888
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1847
    Aihe