Näittekö tänään dokkarin joka käsitteli kuulonaleneman mahdollisia haittavaikutuksia. Mulla todettiin työterveystarkastuksessa kuulonalenema (joka oli minulle yllätys). Lääkärin näyttämän kaavion mukaan kuulokäyrässäni muistaakseni kuoppa kahdessa viimeisessä oikeanpuoleisessa palkissa. Tarkoitti kuulemma sitä, että en välttämättä kuule lehtien haivinaa tai heinäsirkkojen siritystä. Mutta puheen alueella sillä ei pitäisi olla mitään vaikutusta. Kysyin vielä, että "eikö mitään?" ja lääkäri totesi näin olevan. Mutta dokkarin katsottuani mulle kirkastui, että tuontapaisia onglmia (joskin kai melko lieviä) mulla juuri on. Tajusin, että joudun töissä esim. puhelimessa normaalia useammin pyytämään asiakasta toistamaan nimensä ym. ja mielestäni mulla on ollut jo pitkään jonkin sortin tasapainohäiriöitä. Lisäksi pienessäkin metelissä esim. puhuminen vaatii huomattavasti enemmän keskittymistä.
R A I V O S T U T T A A jos olen esim. intissä (tosin olen harrastanut ammuntaa siviilielämässäkin mutta huolehtinut paria poikkeusta lukuunottamatta kuuloni suojauksesta) saanut kuulovamman ja nyt valtio haluaa päästä kuin koira veräjästä. Muistan kun kerran annettiin "ilmahälytys ja mentiin ampumaan "lekoa" enkä saanut ajoissa kuulosuojaimia ja tulppia korviini ja ympärillä paukkui niin että korvissa soin pitkään. Lisäksi olin tykistön viestissä ja tykistökranaatit iskeytyivät lähimmillään alle 200 metrin päähän. Kuulovamma on varmasti tullut valtiolla ja haluan siitä korvausta. Mitä haittaluokkaa alenema kahdessa palkissa vastaa ja kuinka edetä. Mikään ein raivostuta enempää kuin että mun terveyteni on tärvääntynyt ilman omaa syytäni. Ja kun tulen vanhemmaksi, vamman takia olenn varmaan umpikuuro jo joskus seitsemänkymppisenä!
Kuulonalenema
9
4138
Vastaukset
- minä
lääkärille myös noista tasapaino häiriöistä?? muistatko minkä verran tuo kuulonalentuma oli? ihan mielenkiinnosta kyselen...
- raivostunut
En kertonut tasapainohäiriöistä. Se on täysin kontrollissa. En ole esim. kertaakaan elämässäni katkonut luita ym. Muistan, että kuuloasteikko oli jaettu pystysuoriin palkkeihin (n. 10 kpl) ja oikealla puolella oli korkeimmat äänet ja vasemmalla matalat. Niissä kahdessa oikeanpuoleisessa palkissa kuulokäyrä teki kuopan (muistaakseni pystysuorat palkit oli oli jaettu vielä vaakarivein)muistaakseni n. kaksi pykälää alaspäin. Mun mielestä lääkärin olisi kyllä pitänyt ohjata jatkotutkimuksiin jos kerran kuulo on molemmissa korvissa heikentynyt niinkin paljon, että ei välttämättä kuule lehtien havinaa tai heinäsirkkojen siritystä.
- vain
raivostunut kirjoitti:
En kertonut tasapainohäiriöistä. Se on täysin kontrollissa. En ole esim. kertaakaan elämässäni katkonut luita ym. Muistan, että kuuloasteikko oli jaettu pystysuoriin palkkeihin (n. 10 kpl) ja oikealla puolella oli korkeimmat äänet ja vasemmalla matalat. Niissä kahdessa oikeanpuoleisessa palkissa kuulokäyrä teki kuopan (muistaakseni pystysuorat palkit oli oli jaettu vielä vaakarivein)muistaakseni n. kaksi pykälää alaspäin. Mun mielestä lääkärin olisi kyllä pitänyt ohjata jatkotutkimuksiin jos kerran kuulo on molemmissa korvissa heikentynyt niinkin paljon, että ei välttämättä kuule lehtien havinaa tai heinäsirkkojen siritystä.
sinne ,ymmärän hyvin pointtisi kuulon suhteen ,kuitenkin sirkkojensiritystä ja lehtien kahinaa ei kannata pitää minään ehdottomana rajana,yli 40 ei kuule kuin puolet kansasta ko.ääniä,menet vain jatkotutkimuksiin kuulokeskukseen ,siellä asiaan tulee tarkka selvyys
- kkk
vain kirjoitti:
sinne ,ymmärän hyvin pointtisi kuulon suhteen ,kuitenkin sirkkojensiritystä ja lehtien kahinaa ei kannata pitää minään ehdottomana rajana,yli 40 ei kuule kuin puolet kansasta ko.ääniä,menet vain jatkotutkimuksiin kuulokeskukseen ,siellä asiaan tulee tarkka selvyys
Ei kannata murehtia asiaa noin kamalasti. Kuulosi on kuitenkin ilmeisesti "normaalin" rajoissa, eli et tarvitse esimerkiksi kuulolaitetta ja puheen kuuleminen on tietysti se kaikista tärkein seikka. Ja asia mistä saat mielestäni olla erittäin onnellinen on se, että sinulla ei ole tinnitusta (?). Ko. vaiva on mielestäni pahempi kuin lievä kuulovaurio.
- minä
raivostunut kirjoitti:
Kyselen vielä.. minkä ikäinen olet? sinulla ei ole ollut muita oireita esim. päänsärkyä?
Kiinnitin vain huomiota heti näihin kahteen asiaan; kuulonalenemaan ja tasapainohäiriöihin. Joskus ne voivat olla merkki jostakin sairaudesta, joka oireilee noin. Omakohtaisia kokemuksia nimittäin on (itse olen nuori tapaus). Minullakin oli/on tasapainohäiriöitä ei kovin pahoja mutta kuitenkin. En lentänyt esim. koskaan nurin tms. Kuulonalenemakin löytyi tutkimuksissa. Kyllä sinuna vaatisin lisää jatkotutkimuksia ja kerro ihmeessä tasapainohäiriöistäkin vaikka susta tuntuisikin että ne on "hallinnassa". Ehkä vaikka pikkusen parempi liioitellakin oireita että pääset jatkotutkimuksiin! :) - raivostunut
minä kirjoitti:
Kyselen vielä.. minkä ikäinen olet? sinulla ei ole ollut muita oireita esim. päänsärkyä?
Kiinnitin vain huomiota heti näihin kahteen asiaan; kuulonalenemaan ja tasapainohäiriöihin. Joskus ne voivat olla merkki jostakin sairaudesta, joka oireilee noin. Omakohtaisia kokemuksia nimittäin on (itse olen nuori tapaus). Minullakin oli/on tasapainohäiriöitä ei kovin pahoja mutta kuitenkin. En lentänyt esim. koskaan nurin tms. Kuulonalenemakin löytyi tutkimuksissa. Kyllä sinuna vaatisin lisää jatkotutkimuksia ja kerro ihmeessä tasapainohäiriöistäkin vaikka susta tuntuisikin että ne on "hallinnassa". Ehkä vaikka pikkusen parempi liioitellakin oireita että pääset jatkotutkimuksiin! :)Viittaatko kenties siihen menierin-tautiin josta tuolla aikaisemminkin oli puhetta?
- minä
raivostunut kirjoitti:
Viittaatko kenties siihen menierin-tautiin josta tuolla aikaisemminkin oli puhetta?
sekin voi olla yksi vaihtoehto. Yksi vaihtoehto, tosin harvinainen, voi olla kasvainkin päässä. (omalla kohdallani näin oli) Mielestäni tärkeää olisi että pääsisit lisätutkimuksiin. Parempi tutkia perusteellisesti ettei jää vaivaamaan.
- jaa?
minä kirjoitti:
sekin voi olla yksi vaihtoehto. Yksi vaihtoehto, tosin harvinainen, voi olla kasvainkin päässä. (omalla kohdallani näin oli) Mielestäni tärkeää olisi että pääsisit lisätutkimuksiin. Parempi tutkia perusteellisesti ettei jää vaivaamaan.
Näitä tasapaino-oireita olen havainnut jo bainakin 10 vuotta ja eikös nekin voi liittyä juuri noihin korvajuttuihin. Syöpä olisi kai vienyt hengen siinä ajassa. Kyllä tää taitaa olla ihan kuulovamma ja siten ihan itsestäni ja "biologiastani" riipumaton vamma ja se pistää vihaksi. En mä kuole mihinkään sairauteen ainakaan ennen 80 ikävuotta. Ja suunnitelmiini ei todellakaan millään sovi olla kuuro vielä 70-vuotiaana.
- minä
jaa? kirjoitti:
Näitä tasapaino-oireita olen havainnut jo bainakin 10 vuotta ja eikös nekin voi liittyä juuri noihin korvajuttuihin. Syöpä olisi kai vienyt hengen siinä ajassa. Kyllä tää taitaa olla ihan kuulovamma ja siten ihan itsestäni ja "biologiastani" riipumaton vamma ja se pistää vihaksi. En mä kuole mihinkään sairauteen ainakaan ennen 80 ikävuotta. Ja suunnitelmiini ei todellakaan millään sovi olla kuuro vielä 70-vuotiaana.
Ei mulla ollut syöpä onneksi. Hyvälaatuinen kasvain. Minun tapauksessa oli kasvanut pitkän aikaa, vuosia.
Mut jos uskot vahvasti että "intti vei sun kuulon" niin se vaikuttaa sitten varmaan todennäköisemmältä kuin että joku sairaus vaivaisi.
"En mä kuole mihinkään sairauteen ainakaan ennen 80 ikävuotta." -Hyvä asenne sulla! :)
"Ja suunnitelmiini ei todellakaan millään sovi olla kuuro vielä 70-vuotiaana." -Joo ei sopinut minunkaan suunnitelmiin. Toisin vaan kävi toisen korvan osalta...:(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941749
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2411579- 891356
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651025Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9904- 46862
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika36842