Piipun värähtely?

Anonyymi

Hidastetuissa videoissa näkee kuinka kiväärin piippu "värähtelee" ammuttaessa, tai ei sitä oikeastaan värähtelyksi voi sanoa, pikemminkin holtitonta heilumista ja vääntyilyä.
On se kumma juttu kun nykytekniikalla ei saada piippua sellaiseksi että se ei holtittomasti heilu ja vääntyile.
Rynkkykin näyttää että taipuu rungon ja piipun liittymiskohdasta.
Piippu tulisi rakentaa eri tavalla vaikkapa kaksiseinämäiseksi...eli olisi itse piippu ja siihen molemmista päistä sidottu ulkovaippa ja sidoksia voisi olla vielä tietyissä kohdin koko piipun matkalta. Tällainen piippu olisi jäykempi...täytyy sanoa että "kaikki täytyisi itse tehdä" että hyvä tulisi.

13

324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nykysuuntaus on noissa vapaasti värähtelevissä piipuissa. Se on todettu tarkemmaksi. Myös kaikki tarkkuuskiväärit ovat värähtelevillä piipuilla. Vanhoissa kivääreissä tukki jatkui melkein piipun päähän saakka ja oli pannoilla kiinni puristettu. Tämä lopulta huomattiin huonoksi ratkaisuksi.

    • Anonyymi

      Piipun värähtely ei ole ongelma, koska se tapahtuu joka laukauksella lähes samalla tavalla. Jäykkä piippu on toki paras ja siihen päästään sillä, että piipun reikä on mahdollisimman luonnonsuora ja keskellä kankea. Lisäksi metallissa ei saa olla sisäisiä jännityksiä.

      Vaikka rynkyn piippu näyttää heiluvan täysin holtittomasti, niin luoti on jo lähtenyt piipusta ennen kuin holtiton heiluminen alkaa kaasumännän latausliikkeen vääntäessä piippua. Rynkyllä ampuu 10cm kasaa 150m matkalla ja se riittää sen käyttötarkoitukseen vallan mainiosti.

      Yleisesti sisäballistiikassa on monta piipun värähtelyyn vaikuttavaa tekijää alkaen iskurin lyönnidta, ruudin syttymisedtä ja paineen noususta, luodin liikkkeeseen ylimenokartioon ja paineiskun sekä rihlauksen vääntö ja kiertoliikkeeseen. Luodin kulku piipussa ja paineen siirtyminen putkessa vääntää myös piippua sekä usean laukauksen lämpövaikutus. Pyrittäessä mahdollisimman tarkkaan lataukseen hautaan lataus, jossa piippukangen suun liike on mahdollisimman pieni luodin jättäessä piipun. Tämä kun löytyy niin ladataan mahdollisimman samalla tavalla patruunoita.

      • Anonyymi

        Brovning bos järjestelmä,tai puolenkilo kumi klunssi.Niin.helpoa.😼😼😼


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Brovning bos järjestelmä,tai puolenkilo kumi klunssi.Niin.helpoa.😼😼😼

        Ei nuo piipun värähtelyä lopeta. Vaativat tarkkaa latauksen ja palikan säätöä. Parempaan tulokseen pääsee hyvälaatuisella piipulla ja siihen sovitetulla latauksella eli k.i.s.s. system rules.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nuo piipun värähtelyä lopeta. Vaativat tarkkaa latauksen ja palikan säätöä. Parempaan tulokseen pääsee hyvälaatuisella piipulla ja siihen sovitetulla latauksella eli k.i.s.s. system rules.

        Mainosmies väittää näin,kyllä on faktaa.Ja siten kisut.😼😼😼


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mainosmies väittää näin,kyllä on faktaa.Ja siten kisut.😼😼😼

        Oot tainnut oppia vasta noiden kuvien lisäämisen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oot tainnut oppia vasta noiden kuvien lisäämisen?

        Totta,ammuin juuri koirani.Vitutaa rankasti.😫😫😫


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta,ammuin juuri koirani.Vitutaa rankasti.😫😫😫

        Kuinka nyt noin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka nyt noin?

        Eläinlääkärin mukaan maaperäbakteeri myrkytys,hoito ei onnistunut.Lopetus ainoa vaihtoehto 😫😫😫


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläinlääkärin mukaan maaperäbakteeri myrkytys,hoito ei onnistunut.Lopetus ainoa vaihtoehto 😫😫😫

        Ystävän menetys tuntuu aina. Otan osaa.


      • Anonyymi

        Vittusä et tiedä mitään aseista..jos rynkyllä ammutaan laukaus ja piippu notkuu ja koko ase heiluu kuin puutarhaletku ja sinä väität että se tapahtuu kun luoti on jo lähtenyt piipusta...joo joo mutta kun seuraava luoti on taas jo lähdössä niin kyllä se haittaa ja lämpö eikun lisääntyy joka tuo muutosta tuohon koko heiuvaan ja notkuvaan settiin.
        Minä jos piipun ja aseen valmistaudun min er olisi ihan eri planeetalta, minä kun olen paras kaikessa, sen olen elämäni aikana huomannut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vittusä et tiedä mitään aseista..jos rynkyllä ammutaan laukaus ja piippu notkuu ja koko ase heiluu kuin puutarhaletku ja sinä väität että se tapahtuu kun luoti on jo lähtenyt piipusta...joo joo mutta kun seuraava luoti on taas jo lähdössä niin kyllä se haittaa ja lämpö eikun lisääntyy joka tuo muutosta tuohon koko heiuvaan ja notkuvaan settiin.
        Minä jos piipun ja aseen valmistaudun min er olisi ihan eri planeetalta, minä kun olen paras kaikessa, sen olen elämäni aikana huomannut.

        Ei sinun tarvitse.AR 15.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vittusä et tiedä mitään aseista..jos rynkyllä ammutaan laukaus ja piippu notkuu ja koko ase heiluu kuin puutarhaletku ja sinä väität että se tapahtuu kun luoti on jo lähtenyt piipusta...joo joo mutta kun seuraava luoti on taas jo lähdössä niin kyllä se haittaa ja lämpö eikun lisääntyy joka tuo muutosta tuohon koko heiuvaan ja notkuvaan settiin.
        Minä jos piipun ja aseen valmistaudun min er olisi ihan eri planeetalta, minä kun olen paras kaikessa, sen olen elämäni aikana huomannut.

        Jos ammut yksittäislaukauksia, niin piippu on jo rauhoitunut kun seuraava lähtee. Sarjalla taas ei ole niin väliä, sillä vain ensimmäinen menee sinne minne tähtäät ja loput sinne tänne. Olen ampunut rk62:lla sarjalla ja epähuomiossa 150m matkalta 5 laukausta. Ensimmäinen oli tähtäyspisteessä, toinen 15cm yläpuolella, kolmas puoli metriä ja loput yli. Sivuhajonta oli noin 10-15cm luokkaa. Yllättävän tarkasti toimisi, jos saisi pidettyä aseen paremmin hallussa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4993
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4533
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2911
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe