Piipun värähtely?

Anonyymi

Hidastetuissa videoissa näkee kuinka kiväärin piippu "värähtelee" ammuttaessa, tai ei sitä oikeastaan värähtelyksi voi sanoa, pikemminkin holtitonta heilumista ja vääntyilyä.
On se kumma juttu kun nykytekniikalla ei saada piippua sellaiseksi että se ei holtittomasti heilu ja vääntyile.
Rynkkykin näyttää että taipuu rungon ja piipun liittymiskohdasta.
Piippu tulisi rakentaa eri tavalla vaikkapa kaksiseinämäiseksi...eli olisi itse piippu ja siihen molemmista päistä sidottu ulkovaippa ja sidoksia voisi olla vielä tietyissä kohdin koko piipun matkalta. Tällainen piippu olisi jäykempi...täytyy sanoa että "kaikki täytyisi itse tehdä" että hyvä tulisi.

13

663

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Nykysuuntaus on noissa vapaasti värähtelevissä piipuissa. Se on todettu tarkemmaksi. Myös kaikki tarkkuuskiväärit ovat värähtelevillä piipuilla. Vanhoissa kivääreissä tukki jatkui melkein piipun päähän saakka ja oli pannoilla kiinni puristettu. Tämä lopulta huomattiin huonoksi ratkaisuksi.

• Anonyymi

Piipun värähtely ei ole ongelma, koska se tapahtuu joka laukauksella lähes samalla tavalla. Jäykkä piippu on toki paras ja siihen päästään sillä, että piipun reikä on mahdollisimman luonnonsuora ja keskellä kankea. Lisäksi metallissa ei saa olla sisäisiä jännityksiä.

Vaikka rynkyn piippu näyttää heiluvan täysin holtittomasti, niin luoti on jo lähtenyt piipusta ennen kuin holtiton heiluminen alkaa kaasumännän latausliikkeen vääntäessä piippua. Rynkyllä ampuu 10cm kasaa 150m matkalla ja se riittää sen käyttötarkoitukseen vallan mainiosti.

Yleisesti sisäballistiikassa on monta piipun värähtelyyn vaikuttavaa tekijää alkaen iskurin lyönnidta, ruudin syttymisedtä ja paineen noususta, luodin liikkkeeseen ylimenokartioon ja paineiskun sekä rihlauksen vääntö ja kiertoliikkeeseen. Luodin kulku piipussa ja paineen siirtyminen putkessa vääntää myös piippua sekä usean laukauksen lämpövaikutus. Pyrittäessä mahdollisimman tarkkaan lataukseen hautaan lataus, jossa piippukangen suun liike on mahdollisimman pieni luodin jättäessä piipun. Tämä kun löytyy niin ladataan mahdollisimman samalla tavalla patruunoita.

• Anonyymi

Brovning bos järjestelmä,tai puolenkilo kumi klunssi.Niin.helpoa.😼😼😼

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Brovning bos järjestelmä,tai puolenkilo kumi klunssi.Niin.helpoa.😼😼😼

Ei nuo piipun värähtelyä lopeta. Vaativat tarkkaa latauksen ja palikan säätöä. Parempaan tulokseen pääsee hyvälaatuisella piipulla ja siihen sovitetulla latauksella eli k.i.s.s. system rules.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei nuo piipun värähtelyä lopeta. Vaativat tarkkaa latauksen ja palikan säätöä. Parempaan tulokseen pääsee hyvälaatuisella piipulla ja siihen sovitetulla latauksella eli k.i.s.s. system rules.

Mainosmies väittää näin,kyllä on faktaa.Ja siten kisut.😼😼😼

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mainosmies väittää näin,kyllä on faktaa.Ja siten kisut.😼😼😼

Oot tainnut oppia vasta noiden kuvien lisäämisen?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oot tainnut oppia vasta noiden kuvien lisäämisen?

Totta,ammuin juuri koirani.Vitutaa rankasti.😫😫😫

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta,ammuin juuri koirani.Vitutaa rankasti.😫😫😫

Kuinka nyt noin?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuinka nyt noin?

Eläinlääkärin mukaan maaperäbakteeri myrkytys,hoito ei onnistunut.Lopetus ainoa vaihtoehto 😫😫😫

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eläinlääkärin mukaan maaperäbakteeri myrkytys,hoito ei onnistunut.Lopetus ainoa vaihtoehto 😫😫😫

Ystävän menetys tuntuu aina. Otan osaa.

• Anonyymi

Vittusä et tiedä mitään aseista..jos rynkyllä ammutaan laukaus ja piippu notkuu ja koko ase heiluu kuin puutarhaletku ja sinä väität että se tapahtuu kun luoti on jo lähtenyt piipusta...joo joo mutta kun seuraava luoti on taas jo lähdössä niin kyllä se haittaa ja lämpö eikun lisääntyy joka tuo muutosta tuohon koko heiuvaan ja notkuvaan settiin.
        Minä jos piipun ja aseen valmistaudun min er olisi ihan eri planeetalta, minä kun olen paras kaikessa, sen olen elämäni aikana huomannut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vittusä et tiedä mitään aseista..jos rynkyllä ammutaan laukaus ja piippu notkuu ja koko ase heiluu kuin puutarhaletku ja sinä väität että se tapahtuu kun luoti on jo lähtenyt piipusta...joo joo mutta kun seuraava luoti on taas jo lähdössä niin kyllä se haittaa ja lämpö eikun lisääntyy joka tuo muutosta tuohon koko heiuvaan ja notkuvaan settiin.
        Minä jos piipun ja aseen valmistaudun min er olisi ihan eri planeetalta, minä kun olen paras kaikessa, sen olen elämäni aikana huomannut.

Ei sinun tarvitse.AR 15.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos ammut yksittäislaukauksia, niin piippu on jo rauhoitunut kun seuraava lähtee. Sarjalla taas ei ole niin väliä, sillä vain ensimmäinen menee sinne minne tähtäät ja loput sinne tänne. Olen ampunut rk62:lla sarjalla ja epähuomiossa 150m matkalta 5 laukausta. Ensimmäinen oli tähtäyspisteessä, toinen 15cm yläpuolella, kolmas puoli metriä ja loput yli. Sivuhajonta oli noin 10-15cm luokkaa. Yllättävän tarkasti toimisi, jos saisi pidettyä aseen paremmin hallussa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      182
      7720
    2. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      92
      3816
    3. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      67
      2589
    4. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      73
      1630
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      386
      1564
    6. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      64
      1447
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      20
      1436
    8. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      17
      1111
    9. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      1050
    10. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      1048
    Aihe