Uusimmassa Tuulilasissa (8/2001) oli testissä
viisioviset perheautot.
Mikä pisti silmään oli melumittaukset.
Äänekkääksi haukuttu Focus oli 307:n kanssa
ryhmän hiljaisin.
120 km/h edessä/takana dB:
Peugeot 70/71
Ford 71/71
Opel 71/72
Nissan 72/72
Renault 72/73
VW 72/73
Honda 73/73
Mites nyt näin?
Testin muuten voitti Astra.
Focuksen melu?
18
1978
Vastaukset
- Henkka Ford
Melun arviointi on aina ongelmallista, koska
mittari tietenkin "kuulee" eri tavalla kuin
ihminen. Ihmisen arvioidessa melua melun sävy
vaikuttaa siihen mielikuvaan minkä äänen
voimakkuudesta saa. Tietenkin myös nykyisten
autojen "tiukat" alustat välittävät melua
herkästi tienpinnan ja renkaiden välisestä
kosketuksesta, jolloin testipätkän pinnoituksen
kunnolla/tyypillä on merkitystä meluisuuteen.
Samoin tietty rengasvalinnat vaikuttavat asiaan.
Käsittääkseni Focuksen kanssa ei sileillä
pinnoilla ole ongelmia, jolloin se saattaa
silloin olla kohtalaisen meluton ja kenties
pärjää vertailussa hyvinkin.- desi beli
normaali desibeli-mittarissa on alue joka mittaa
melua ihmisen kuuloalueen rajoissa, joten eiköhän
nämä mittarit mittaa juuri niinkuin pitää! ei
siinä mitään ongelmallista ole...älä yritä
puolustella fordia..vai onko sulla joku parempi
mittaustapa...pitääkö mittaajaksi laittaa ford-
fanaatikko istumaan eri autoihin ilman mittaria,
jotta fordin melun mittaustulos pienenisi? - moi
desi beli kirjoitti:
normaali desibeli-mittarissa on alue joka mittaa
melua ihmisen kuuloalueen rajoissa, joten eiköhän
nämä mittarit mittaa juuri niinkuin pitää! ei
siinä mitään ongelmallista ole...älä yritä
puolustella fordia..vai onko sulla joku parempi
mittaustapa...pitääkö mittaajaksi laittaa ford-
fanaatikko istumaan eri autoihin ilman mittaria,
jotta fordin melun mittaustulos pienenisi?No ei se nyt ihan noinkaan mene, sillä on eriasia
jos toinen ääni on kimeää ujellusta ja toinen
matalaa jurinaa, vaikkakin desibelejä on mittarin
mukaan samanverran. - Focusman
desi beli kirjoitti:
normaali desibeli-mittarissa on alue joka mittaa
melua ihmisen kuuloalueen rajoissa, joten eiköhän
nämä mittarit mittaa juuri niinkuin pitää! ei
siinä mitään ongelmallista ole...älä yritä
puolustella fordia..vai onko sulla joku parempi
mittaustapa...pitääkö mittaajaksi laittaa ford-
fanaatikko istumaan eri autoihin ilman mittaria,
jotta fordin melun mittaustulos pienenisi?kimpaannu asiallisista viesteistä. Kyllä mittari
on vaan eri asia kuin ihmisen korva. Lue
autolehtiä niin tiedät. - desi beli
moi kirjoitti:
No ei se nyt ihan noinkaan mene, sillä on eriasia
jos toinen ääni on kimeää ujellusta ja toinen
matalaa jurinaa, vaikkakin desibelejä on mittarin
mukaan samanverran.tarkoitatko sitä, että esim 83dB kimeää ujellusta
on enemmän kuin 85dB matalaa pörinää? ymmärrän
että kimakkaääni käy korviin enemmän.., mutta ei
äänen korkeuden ja sävynperusteella voi sanoa
onko melu kovempaa vai ei! sitä paitsi ihminen
voi havainnoida pienimillään 3dB voimakkuuden
muutoksen, joten helpoin mittaustapa on käyttää
desibeli-mittaria. vai täytyykö testajien ottaa
käyttöön joku tunneyksikkö ja tunneasteikko? - Henkka Ford
desi beli kirjoitti:
normaali desibeli-mittarissa on alue joka mittaa
melua ihmisen kuuloalueen rajoissa, joten eiköhän
nämä mittarit mittaa juuri niinkuin pitää! ei
siinä mitään ongelmallista ole...älä yritä
puolustella fordia..vai onko sulla joku parempi
mittaustapa...pitääkö mittaajaksi laittaa ford-
fanaatikko istumaan eri autoihin ilman mittaria,
jotta fordin melun mittaustulos pienenisi?Focushan oli juuri mittauksen perusteella
hiljaisin Pösön kanssa! Yritin vaan kommentissani
tuoda esille mittauksen vaikeutta ja
subjektiivisen arvostelun ongelmaa! Ei vaan
tainnut upota oikein hedelmälliseen maaperään...?
No further comments! - Insinööri
desi beli kirjoitti:
tarkoitatko sitä, että esim 83dB kimeää ujellusta
on enemmän kuin 85dB matalaa pörinää? ymmärrän
että kimakkaääni käy korviin enemmän.., mutta ei
äänen korkeuden ja sävynperusteella voi sanoa
onko melu kovempaa vai ei! sitä paitsi ihminen
voi havainnoida pienimillään 3dB voimakkuuden
muutoksen, joten helpoin mittaustapa on käyttää
desibeli-mittaria. vai täytyykö testajien ottaa
käyttöön joku tunneyksikkö ja tunneasteikko?Vai sinun mielestä ihminen havaitsee siis vasta
melun kaksinkertaistumisen. Sinulla taitaa olla
huono kuulo, sillä ainakin itse kuulen
huomattavasti pienemmätkin vaihtelut. - desi beli
Insinööri kirjoitti:
Vai sinun mielestä ihminen havaitsee siis vasta
melun kaksinkertaistumisen. Sinulla taitaa olla
huono kuulo, sillä ainakin itse kuulen
huomattavasti pienemmätkin vaihtelut.Desibeli on suhdeyksikkö. Kun esimerkiksi
äänenvoimakkuutta ilmaistaan desibeleissä, vastaa
vertailutaso korvan kuulokynnystä
keskitaajuuksilla. Merkintä "0 dB SPL" ei siis
tarkoita täydellistä hiljaisuutta. Esim. koirat
kuulevat huomattavasti pienempiäkin
voimakkuuksia. Audiosignaalin suuruutta kuvaavana
yksikkönä se on paljon käyttökelpoisempi kuin
tehoa, jännitettä tai virtaa kuvaavat suureet,
koska se vastaa paremmin kuulovaikutelmaa. Kun
äänenpaine kaksinkertaistuu, nousee äänenpaine
noin 6 dB. Kun teho kaksinkertaistuu, nousee
tehotaso nousee noin 3 dB. Kun jännite
kaksinkertaistuu, nousee jännitetaso 6 dB.
Kuuloaisti arvioi äänenvoimakkuuden
kaksinkertaiseksi vasta, kun taso on noussut
suunnilleen 10 desibeliä. Desibeli-käsitettä
ymmärtämätön menee siis täysin sekaisin varsinkin
sitä ajatellessaan. Taidat olla tyhmempää
insinööriä...mutta tässä sulle purtavaa!! - persearska
desi beli kirjoitti:
normaali desibeli-mittarissa on alue joka mittaa
melua ihmisen kuuloalueen rajoissa, joten eiköhän
nämä mittarit mittaa juuri niinkuin pitää! ei
siinä mitään ongelmallista ole...älä yritä
puolustella fordia..vai onko sulla joku parempi
mittaustapa...pitääkö mittaajaksi laittaa ford-
fanaatikko istumaan eri autoihin ilman mittaria,
jotta fordin melun mittaustulos pienenisi?melua...verrattuna aikaisempiin autoihini.
Rengasmelu on melkoinen ja ovista kuuluva suhina
häiritsee. Aivan kun olisi jäännyt takaikkunat
raoleen tai sinne päin. Muuten auto on OK! Tilat
ovat mahtavat! - moi
desi beli kirjoitti:
tarkoitatko sitä, että esim 83dB kimeää ujellusta
on enemmän kuin 85dB matalaa pörinää? ymmärrän
että kimakkaääni käy korviin enemmän.., mutta ei
äänen korkeuden ja sävynperusteella voi sanoa
onko melu kovempaa vai ei! sitä paitsi ihminen
voi havainnoida pienimillään 3dB voimakkuuden
muutoksen, joten helpoin mittaustapa on käyttää
desibeli-mittaria. vai täytyykö testajien ottaa
käyttöön joku tunneyksikkö ja tunneasteikko?No ei tietenkään voi sanoa, että kumpi melu on
kovempaa, ei tietenkään!! Mutta usein lehdissä
arvostelijat eli "testaajat" arvioivat melun
voimakkuuden itse ja sitten se vielä mitataan ja
jos jostain autosta kuuluu korvia särkevää ääntä
(esim ujellusta) niin testaajat usein ilmoittavat
auton olevan meluisa koska se "käy" korviin,
vaikka desibelimittari kertoisi melun olevan
aivan samalla tasolla jonkun muu auton kanssa.
Eli tottakai arvioinnissa käytetään
usein "perstuntumaa" vaikkakin asiahan selviää
mittaamalla. Kyllä minäkin pidän joitakin autoja
meluisina, vaikka varmaankaan eroa johonkin
toiseen autoon ei ole, mutta kun esim. se ujellus
renkaista tulee vain liian selvästi "läpi" ja käy
korviin. Mutta makuasioita kai ne on nuokin. Ja
en moiti nyt ollenkaan jotain merkkiä kuten esim
Focusta. - lennu
desi beli kirjoitti:
normaali desibeli-mittarissa on alue joka mittaa
melua ihmisen kuuloalueen rajoissa, joten eiköhän
nämä mittarit mittaa juuri niinkuin pitää! ei
siinä mitään ongelmallista ole...älä yritä
puolustella fordia..vai onko sulla joku parempi
mittaustapa...pitääkö mittaajaksi laittaa ford-
fanaatikko istumaan eri autoihin ilman mittaria,
jotta fordin melun mittaustulos pienenisi?Mulle ainakin eräs meluinsinööri sanoi, että
desibelimittarit (melumittarit eivät mittaa)samaa
mitä ihmiskorva tajuaa. Kait olet kuullut myös,
että eri ihmisillä on eri kuuloalue. Edelleen
hifi-tekniikan lukemilla ei ole
välitöntä "vaikutusta" miten stereot soi.
- 1.6 Ambiente
..asia voi noin ollakin. Mutta ajetaanpas
normaalilla suomalaisella karkealla asfaltilla
niin johan nousee Focuksessa melu toiseen
potenssiin ja muissa vain hiukan. Siitä se
Focuksen maine johtuu, ei se ole tyhjästä
syntynyt. Missään muusa autossa ei tienpinnan
vaihtelut tunnu melussa yhtä paljon kuin
Focuksessa.- Lost Focus
Ajoin jokin aika sitten 5-ovisella Focuksella n.
500km pätkän ja totesin, että vähänkään
karkeammalla tienpinnalla melu on helvetillinen.
Uudella asfaltilla meno ihan asiallista, muualla
ei. Ilmeisesti sopivalla rengasvalinnalla voi
vaikuttaa meluun jonkin verran, mutta tuskin niin
paljoa, että focusta voisi käyttää matka-ajossa.
Melu on tuskin dB-mittarilla mitattuna mitenkään
erikoinen, mutta taajuus on
juuri "ärsyttävyysalueella".
- Haloo
jos melu haittaa niin laittakaa parisataa donaa
lisää auton hankintaan niin ei tarvi kinata
täällä.- 1.6 Ambiente
Jos me kerran ollaan persaukisia niin mistä me
otetaan parisataa donaa? Kun logiikkasi on tätä
tasoa niin tuskinpa itsekään tuolla järjellä olet
omaisuuksia kerännyt. - Haloo
1.6 Ambiente kirjoitti:
Jos me kerran ollaan persaukisia niin mistä me
otetaan parisataa donaa? Kun logiikkasi on tätä
tasoa niin tuskinpa itsekään tuolla järjellä olet
omaisuuksia kerännyt.Focus on itsellänikin, olen satsannut enemmän
moottoripyöräilyyn. Huvittaa vaan tällainen
naurettava kina jostain yhden desibelin eroista.
Se kuuluu osana tämän hintaluokan autoihin eikä
ole minua haitannut, Focus on ollut hintansa
väärti. - Erni
1.6 Ambiente kirjoitti:
Jos me kerran ollaan persaukisia niin mistä me
otetaan parisataa donaa? Kun logiikkasi on tätä
tasoa niin tuskinpa itsekään tuolla järjellä olet
omaisuuksia kerännyt.Enpä ole nähnyt testiä, mutta pitäisi ensin
tietää mistä dB:stä keskustellaan:
A,B, vai C -painotetusta äänitasosta
(tod.näk. A-äänitaso eli dBA:sta)
A äänitasosta LpA [dB] vai Ekvivalentista A
äänitasosta Lpeq,T [dB]
Nämähän ovat Log-arvoja, joten äänen
intensiteetin kaksinkertaistuessa, äänen taso
nousee 3dB, niin kuin oli todettu. Voi todeta
yhtälöstä:
10 * lg ( I1 / I2 ) dB, jossa verrataan kahden
ääniläheen käyttäytymistä.
Sisämelun mittauksessa lisäongemana on äänen
heijastuminen, joka luonnollisesti on erilainen
eri autoissa ja aiheuttaa virheriskiä itse
mittaustulokseen.
Virherajojen laskeminen ahtaassa tilassa
suoritettujen mittausten jälkeen (auto) on
hankalaa ja virhetoleranssi kasvaa suureksi
johtuen mm. heijastimisista. Väittäisin että
virhetoleranssi on väkisinkin yli 4 dB.
Lisäksi auton melu ei ole tasaista. Tällöin
mittauksessa tulisi käyttää integroivaa
mittauslaitetta, jolloin eri painetasojen
aikavaikutukset tulisi laskettua varmuudella
oikein.
Toinen juttu onkin äänen kuultavuus / fonitaso.
Fonitaso on määritelty 1000Hz kohdalla samaksi
kuin äänitaso dB.nä, mutta esim korvan
havaitseman äänen kuultavuus ei ole suoraan
verrannollinen äänitasoon.
ELI: Voi hyvinkin olla että muutaman dB:n
vaihtelut autossa tuntuvat korvassa täysin
päinvastaiselta johtuen ym. seikoista. - lennu
Erni kirjoitti:
Enpä ole nähnyt testiä, mutta pitäisi ensin
tietää mistä dB:stä keskustellaan:
A,B, vai C -painotetusta äänitasosta
(tod.näk. A-äänitaso eli dBA:sta)
A äänitasosta LpA [dB] vai Ekvivalentista A
äänitasosta Lpeq,T [dB]
Nämähän ovat Log-arvoja, joten äänen
intensiteetin kaksinkertaistuessa, äänen taso
nousee 3dB, niin kuin oli todettu. Voi todeta
yhtälöstä:
10 * lg ( I1 / I2 ) dB, jossa verrataan kahden
ääniläheen käyttäytymistä.
Sisämelun mittauksessa lisäongemana on äänen
heijastuminen, joka luonnollisesti on erilainen
eri autoissa ja aiheuttaa virheriskiä itse
mittaustulokseen.
Virherajojen laskeminen ahtaassa tilassa
suoritettujen mittausten jälkeen (auto) on
hankalaa ja virhetoleranssi kasvaa suureksi
johtuen mm. heijastimisista. Väittäisin että
virhetoleranssi on väkisinkin yli 4 dB.
Lisäksi auton melu ei ole tasaista. Tällöin
mittauksessa tulisi käyttää integroivaa
mittauslaitetta, jolloin eri painetasojen
aikavaikutukset tulisi laskettua varmuudella
oikein.
Toinen juttu onkin äänen kuultavuus / fonitaso.
Fonitaso on määritelty 1000Hz kohdalla samaksi
kuin äänitaso dB.nä, mutta esim korvan
havaitseman äänen kuultavuus ei ole suoraan
verrannollinen äänitasoon.
ELI: Voi hyvinkin olla että muutaman dB:n
vaihtelut autossa tuntuvat korvassa täysin
päinvastaiselta johtuen ym. seikoista.Puhut asiaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302235
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261918Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121479Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121327Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17957
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115741