Focuksen melu?

Epätietoinen

Uusimmassa Tuulilasissa (8/2001) oli testissä
viisioviset perheautot.

Mikä pisti silmään oli melumittaukset.
Äänekkääksi haukuttu Focus oli 307:n kanssa
ryhmän hiljaisin.

120 km/h edessä/takana dB:

Peugeot 70/71
Ford 71/71
Opel 71/72
Nissan 72/72
Renault 72/73
VW 72/73
Honda 73/73

Mites nyt näin?

Testin muuten voitti Astra.

18

1978

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Henkka Ford

      Melun arviointi on aina ongelmallista, koska
      mittari tietenkin "kuulee" eri tavalla kuin
      ihminen. Ihmisen arvioidessa melua melun sävy
      vaikuttaa siihen mielikuvaan minkä äänen
      voimakkuudesta saa. Tietenkin myös nykyisten
      autojen "tiukat" alustat välittävät melua
      herkästi tienpinnan ja renkaiden välisestä
      kosketuksesta, jolloin testipätkän pinnoituksen
      kunnolla/tyypillä on merkitystä meluisuuteen.
      Samoin tietty rengasvalinnat vaikuttavat asiaan.
      Käsittääkseni Focuksen kanssa ei sileillä
      pinnoilla ole ongelmia, jolloin se saattaa
      silloin olla kohtalaisen meluton ja kenties
      pärjää vertailussa hyvinkin.

      • desi beli

        normaali desibeli-mittarissa on alue joka mittaa
        melua ihmisen kuuloalueen rajoissa, joten eiköhän
        nämä mittarit mittaa juuri niinkuin pitää! ei
        siinä mitään ongelmallista ole...älä yritä
        puolustella fordia..vai onko sulla joku parempi
        mittaustapa...pitääkö mittaajaksi laittaa ford-
        fanaatikko istumaan eri autoihin ilman mittaria,
        jotta fordin melun mittaustulos pienenisi?


      • moi
        desi beli kirjoitti:

        normaali desibeli-mittarissa on alue joka mittaa
        melua ihmisen kuuloalueen rajoissa, joten eiköhän
        nämä mittarit mittaa juuri niinkuin pitää! ei
        siinä mitään ongelmallista ole...älä yritä
        puolustella fordia..vai onko sulla joku parempi
        mittaustapa...pitääkö mittaajaksi laittaa ford-
        fanaatikko istumaan eri autoihin ilman mittaria,
        jotta fordin melun mittaustulos pienenisi?

        No ei se nyt ihan noinkaan mene, sillä on eriasia
        jos toinen ääni on kimeää ujellusta ja toinen
        matalaa jurinaa, vaikkakin desibelejä on mittarin
        mukaan samanverran.


      • Focusman
        desi beli kirjoitti:

        normaali desibeli-mittarissa on alue joka mittaa
        melua ihmisen kuuloalueen rajoissa, joten eiköhän
        nämä mittarit mittaa juuri niinkuin pitää! ei
        siinä mitään ongelmallista ole...älä yritä
        puolustella fordia..vai onko sulla joku parempi
        mittaustapa...pitääkö mittaajaksi laittaa ford-
        fanaatikko istumaan eri autoihin ilman mittaria,
        jotta fordin melun mittaustulos pienenisi?

        kimpaannu asiallisista viesteistä. Kyllä mittari
        on vaan eri asia kuin ihmisen korva. Lue
        autolehtiä niin tiedät.


      • desi beli
        moi kirjoitti:

        No ei se nyt ihan noinkaan mene, sillä on eriasia
        jos toinen ääni on kimeää ujellusta ja toinen
        matalaa jurinaa, vaikkakin desibelejä on mittarin
        mukaan samanverran.

        tarkoitatko sitä, että esim 83dB kimeää ujellusta
        on enemmän kuin 85dB matalaa pörinää? ymmärrän
        että kimakkaääni käy korviin enemmän.., mutta ei
        äänen korkeuden ja sävynperusteella voi sanoa
        onko melu kovempaa vai ei! sitä paitsi ihminen
        voi havainnoida pienimillään 3dB voimakkuuden
        muutoksen, joten helpoin mittaustapa on käyttää
        desibeli-mittaria. vai täytyykö testajien ottaa
        käyttöön joku tunneyksikkö ja tunneasteikko?


      • Henkka Ford
        desi beli kirjoitti:

        normaali desibeli-mittarissa on alue joka mittaa
        melua ihmisen kuuloalueen rajoissa, joten eiköhän
        nämä mittarit mittaa juuri niinkuin pitää! ei
        siinä mitään ongelmallista ole...älä yritä
        puolustella fordia..vai onko sulla joku parempi
        mittaustapa...pitääkö mittaajaksi laittaa ford-
        fanaatikko istumaan eri autoihin ilman mittaria,
        jotta fordin melun mittaustulos pienenisi?

        Focushan oli juuri mittauksen perusteella
        hiljaisin Pösön kanssa! Yritin vaan kommentissani
        tuoda esille mittauksen vaikeutta ja
        subjektiivisen arvostelun ongelmaa! Ei vaan
        tainnut upota oikein hedelmälliseen maaperään...?
        No further comments!


      • Insinööri
        desi beli kirjoitti:

        tarkoitatko sitä, että esim 83dB kimeää ujellusta
        on enemmän kuin 85dB matalaa pörinää? ymmärrän
        että kimakkaääni käy korviin enemmän.., mutta ei
        äänen korkeuden ja sävynperusteella voi sanoa
        onko melu kovempaa vai ei! sitä paitsi ihminen
        voi havainnoida pienimillään 3dB voimakkuuden
        muutoksen, joten helpoin mittaustapa on käyttää
        desibeli-mittaria. vai täytyykö testajien ottaa
        käyttöön joku tunneyksikkö ja tunneasteikko?

        Vai sinun mielestä ihminen havaitsee siis vasta
        melun kaksinkertaistumisen. Sinulla taitaa olla
        huono kuulo, sillä ainakin itse kuulen
        huomattavasti pienemmätkin vaihtelut.


      • desi beli
        Insinööri kirjoitti:

        Vai sinun mielestä ihminen havaitsee siis vasta
        melun kaksinkertaistumisen. Sinulla taitaa olla
        huono kuulo, sillä ainakin itse kuulen
        huomattavasti pienemmätkin vaihtelut.

        Desibeli on suhdeyksikkö. Kun esimerkiksi
        äänenvoimakkuutta ilmaistaan desibeleissä, vastaa
        vertailutaso korvan kuulokynnystä
        keskitaajuuksilla. Merkintä "0 dB SPL" ei siis
        tarkoita täydellistä hiljaisuutta. Esim. koirat
        kuulevat huomattavasti pienempiäkin
        voimakkuuksia. Audiosignaalin suuruutta kuvaavana
        yksikkönä se on paljon käyttökelpoisempi kuin
        tehoa, jännitettä tai virtaa kuvaavat suureet,
        koska se vastaa paremmin kuulovaikutelmaa. Kun
        äänenpaine kaksinkertaistuu, nousee äänenpaine
        noin 6 dB. Kun teho kaksinkertaistuu, nousee
        tehotaso nousee noin 3 dB. Kun jännite
        kaksinkertaistuu, nousee jännitetaso 6 dB.
        Kuuloaisti arvioi äänenvoimakkuuden
        kaksinkertaiseksi vasta, kun taso on noussut
        suunnilleen 10 desibeliä. Desibeli-käsitettä
        ymmärtämätön menee siis täysin sekaisin varsinkin
        sitä ajatellessaan. Taidat olla tyhmempää
        insinööriä...mutta tässä sulle purtavaa!!


      • persearska
        desi beli kirjoitti:

        normaali desibeli-mittarissa on alue joka mittaa
        melua ihmisen kuuloalueen rajoissa, joten eiköhän
        nämä mittarit mittaa juuri niinkuin pitää! ei
        siinä mitään ongelmallista ole...älä yritä
        puolustella fordia..vai onko sulla joku parempi
        mittaustapa...pitääkö mittaajaksi laittaa ford-
        fanaatikko istumaan eri autoihin ilman mittaria,
        jotta fordin melun mittaustulos pienenisi?

        melua...verrattuna aikaisempiin autoihini.
        Rengasmelu on melkoinen ja ovista kuuluva suhina
        häiritsee. Aivan kun olisi jäännyt takaikkunat
        raoleen tai sinne päin. Muuten auto on OK! Tilat
        ovat mahtavat!


      • moi
        desi beli kirjoitti:

        tarkoitatko sitä, että esim 83dB kimeää ujellusta
        on enemmän kuin 85dB matalaa pörinää? ymmärrän
        että kimakkaääni käy korviin enemmän.., mutta ei
        äänen korkeuden ja sävynperusteella voi sanoa
        onko melu kovempaa vai ei! sitä paitsi ihminen
        voi havainnoida pienimillään 3dB voimakkuuden
        muutoksen, joten helpoin mittaustapa on käyttää
        desibeli-mittaria. vai täytyykö testajien ottaa
        käyttöön joku tunneyksikkö ja tunneasteikko?

        No ei tietenkään voi sanoa, että kumpi melu on
        kovempaa, ei tietenkään!! Mutta usein lehdissä
        arvostelijat eli "testaajat" arvioivat melun
        voimakkuuden itse ja sitten se vielä mitataan ja
        jos jostain autosta kuuluu korvia särkevää ääntä
        (esim ujellusta) niin testaajat usein ilmoittavat
        auton olevan meluisa koska se "käy" korviin,
        vaikka desibelimittari kertoisi melun olevan
        aivan samalla tasolla jonkun muu auton kanssa.
        Eli tottakai arvioinnissa käytetään
        usein "perstuntumaa" vaikkakin asiahan selviää
        mittaamalla. Kyllä minäkin pidän joitakin autoja
        meluisina, vaikka varmaankaan eroa johonkin
        toiseen autoon ei ole, mutta kun esim. se ujellus
        renkaista tulee vain liian selvästi "läpi" ja käy
        korviin. Mutta makuasioita kai ne on nuokin. Ja
        en moiti nyt ollenkaan jotain merkkiä kuten esim
        Focusta.


      • lennu
        desi beli kirjoitti:

        normaali desibeli-mittarissa on alue joka mittaa
        melua ihmisen kuuloalueen rajoissa, joten eiköhän
        nämä mittarit mittaa juuri niinkuin pitää! ei
        siinä mitään ongelmallista ole...älä yritä
        puolustella fordia..vai onko sulla joku parempi
        mittaustapa...pitääkö mittaajaksi laittaa ford-
        fanaatikko istumaan eri autoihin ilman mittaria,
        jotta fordin melun mittaustulos pienenisi?

        Mulle ainakin eräs meluinsinööri sanoi, että
        desibelimittarit (melumittarit eivät mittaa)samaa
        mitä ihmiskorva tajuaa. Kait olet kuullut myös,
        että eri ihmisillä on eri kuuloalue. Edelleen
        hifi-tekniikan lukemilla ei ole
        välitöntä "vaikutusta" miten stereot soi.


    • 1.6 Ambiente

      ..asia voi noin ollakin. Mutta ajetaanpas
      normaalilla suomalaisella karkealla asfaltilla
      niin johan nousee Focuksessa melu toiseen
      potenssiin ja muissa vain hiukan. Siitä se
      Focuksen maine johtuu, ei se ole tyhjästä
      syntynyt. Missään muusa autossa ei tienpinnan
      vaihtelut tunnu melussa yhtä paljon kuin
      Focuksessa.

      • Lost Focus

        Ajoin jokin aika sitten 5-ovisella Focuksella n.
        500km pätkän ja totesin, että vähänkään
        karkeammalla tienpinnalla melu on helvetillinen.
        Uudella asfaltilla meno ihan asiallista, muualla
        ei. Ilmeisesti sopivalla rengasvalinnalla voi
        vaikuttaa meluun jonkin verran, mutta tuskin niin
        paljoa, että focusta voisi käyttää matka-ajossa.
        Melu on tuskin dB-mittarilla mitattuna mitenkään
        erikoinen, mutta taajuus on
        juuri "ärsyttävyysalueella".


    • Haloo

      jos melu haittaa niin laittakaa parisataa donaa
      lisää auton hankintaan niin ei tarvi kinata
      täällä.

      • 1.6 Ambiente

        Jos me kerran ollaan persaukisia niin mistä me
        otetaan parisataa donaa? Kun logiikkasi on tätä
        tasoa niin tuskinpa itsekään tuolla järjellä olet
        omaisuuksia kerännyt.


      • Haloo
        1.6 Ambiente kirjoitti:

        Jos me kerran ollaan persaukisia niin mistä me
        otetaan parisataa donaa? Kun logiikkasi on tätä
        tasoa niin tuskinpa itsekään tuolla järjellä olet
        omaisuuksia kerännyt.

        Focus on itsellänikin, olen satsannut enemmän
        moottoripyöräilyyn. Huvittaa vaan tällainen
        naurettava kina jostain yhden desibelin eroista.
        Se kuuluu osana tämän hintaluokan autoihin eikä
        ole minua haitannut, Focus on ollut hintansa
        väärti.


      • Erni
        1.6 Ambiente kirjoitti:

        Jos me kerran ollaan persaukisia niin mistä me
        otetaan parisataa donaa? Kun logiikkasi on tätä
        tasoa niin tuskinpa itsekään tuolla järjellä olet
        omaisuuksia kerännyt.

        Enpä ole nähnyt testiä, mutta pitäisi ensin
        tietää mistä dB:stä keskustellaan:

        A,B, vai C -painotetusta äänitasosta
        (tod.näk. A-äänitaso eli dBA:sta)

        A äänitasosta LpA [dB] vai Ekvivalentista A
        äänitasosta Lpeq,T [dB]

        Nämähän ovat Log-arvoja, joten äänen
        intensiteetin kaksinkertaistuessa, äänen taso
        nousee 3dB, niin kuin oli todettu. Voi todeta
        yhtälöstä:

        10 * lg ( I1 / I2 ) dB, jossa verrataan kahden
        ääniläheen käyttäytymistä.

        Sisämelun mittauksessa lisäongemana on äänen
        heijastuminen, joka luonnollisesti on erilainen
        eri autoissa ja aiheuttaa virheriskiä itse
        mittaustulokseen.

        Virherajojen laskeminen ahtaassa tilassa
        suoritettujen mittausten jälkeen (auto) on
        hankalaa ja virhetoleranssi kasvaa suureksi
        johtuen mm. heijastimisista. Väittäisin että
        virhetoleranssi on väkisinkin yli 4 dB.

        Lisäksi auton melu ei ole tasaista. Tällöin
        mittauksessa tulisi käyttää integroivaa
        mittauslaitetta, jolloin eri painetasojen
        aikavaikutukset tulisi laskettua varmuudella
        oikein.

        Toinen juttu onkin äänen kuultavuus / fonitaso.
        Fonitaso on määritelty 1000Hz kohdalla samaksi
        kuin äänitaso dB.nä, mutta esim korvan
        havaitseman äänen kuultavuus ei ole suoraan
        verrannollinen äänitasoon.

        ELI: Voi hyvinkin olla että muutaman dB:n
        vaihtelut autossa tuntuvat korvassa täysin
        päinvastaiselta johtuen ym. seikoista.


      • lennu
        Erni kirjoitti:

        Enpä ole nähnyt testiä, mutta pitäisi ensin
        tietää mistä dB:stä keskustellaan:

        A,B, vai C -painotetusta äänitasosta
        (tod.näk. A-äänitaso eli dBA:sta)

        A äänitasosta LpA [dB] vai Ekvivalentista A
        äänitasosta Lpeq,T [dB]

        Nämähän ovat Log-arvoja, joten äänen
        intensiteetin kaksinkertaistuessa, äänen taso
        nousee 3dB, niin kuin oli todettu. Voi todeta
        yhtälöstä:

        10 * lg ( I1 / I2 ) dB, jossa verrataan kahden
        ääniläheen käyttäytymistä.

        Sisämelun mittauksessa lisäongemana on äänen
        heijastuminen, joka luonnollisesti on erilainen
        eri autoissa ja aiheuttaa virheriskiä itse
        mittaustulokseen.

        Virherajojen laskeminen ahtaassa tilassa
        suoritettujen mittausten jälkeen (auto) on
        hankalaa ja virhetoleranssi kasvaa suureksi
        johtuen mm. heijastimisista. Väittäisin että
        virhetoleranssi on väkisinkin yli 4 dB.

        Lisäksi auton melu ei ole tasaista. Tällöin
        mittauksessa tulisi käyttää integroivaa
        mittauslaitetta, jolloin eri painetasojen
        aikavaikutukset tulisi laskettua varmuudella
        oikein.

        Toinen juttu onkin äänen kuultavuus / fonitaso.
        Fonitaso on määritelty 1000Hz kohdalla samaksi
        kuin äänitaso dB.nä, mutta esim korvan
        havaitseman äänen kuultavuus ei ole suoraan
        verrannollinen äänitasoon.

        ELI: Voi hyvinkin olla että muutaman dB:n
        vaihtelut autossa tuntuvat korvassa täysin
        päinvastaiselta johtuen ym. seikoista.

        Puhut asiaa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2235
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1918
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1479
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1327
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      957
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      741
    Aihe