Liitto vai kelan työttömyyskorvaus?

Anonyymi

Onko kellään tietoa miten tämä mahdollista?
Teen osa-aika työtä. 29h vkossa. Olen saanut kelasta soviteltua työttömyyspäivärahaa pienen osa-aika työn päälle joka kuukausi. Kela ilmoitti 2kk sitten että työssäoloehtoni on täyttyny eli he eivät enää maksa jatkossa vaan haettava liiton kassasta rahaa. Liittona super liitto. Olin tästä tyytyväinen koska kaikkialla toitotetaan kuinka liiton rahan on aina isompi kuin kelan raha. Käsittely kesti hemmetin kauan. 1,5kk ja kun vihdoin viikko sitten tuli päätös että huomenna saan ekan rahan niin olin todella yllättynyt summasta. Täysin saman verran kuin tuo kelan raha ollut! Itseasiassa joinakin kuukausina kelan raha ollut enemmänkin. Mitä ihmettä? Oon maksanu liiton jäsenmaksuja 19vuoden ajan ja minkä takia? Mitä hyötyä mun saada sieltä soviteltua päivärahaa jos kela maksaa saman. Kelassa raha tuli aina kahdessa päivässä hakemuksesta ja muutenki selkeä hakuprosessi, lisäksi kelaan saa joka päivä yhteyden.
Onko mahdollista että ne laskeneet väärin vai onko tosiaan niin että liiton raha on sama kuin kelan. Google kertoo että liiton päiväraha on aina suurempi kuin kelan.
Olen laittanut sinne viestiä, eivät oo vastanneet ja tosiaan soittoajat todella huonosti sinne, viikkoon ei ole saanu puhelimella sinne yhteyttä.
Jos todella summa on sama niin ei mun syytä olla liitossa. Kai mä erota saan sieltä ja hakea kelasta tuon rahan? Ihan periaatteesta mua ärsyttää että maksan liitolle joka kk palkastani joka muutenki tosi pieni ja ei mitään hyötyä.

14

313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olet ollut työelämässä 19 vuotta, mutta et ole katsonut järkevämmäksi littyä pelkkään työttömyyskassaan.

      • Anonyymi

        No työttömyyskassaha tämä superkin on. Supertyöttömyyskassastaha hain tätä.
        Mutta ilmeisesti sulla ei ollut tähän kysymykseeni vastausta vaan joku oma naseva kommentti mistä nyt ei ollut hyötyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No työttömyyskassaha tämä superkin on. Supertyöttömyyskassastaha hain tätä.
        Mutta ilmeisesti sulla ei ollut tähän kysymykseeni vastausta vaan joku oma naseva kommentti mistä nyt ei ollut hyötyä.

        Kassan raha on yleensä isompi kuin Kelan, mutta ansin koko perustuu palkkatulojen kokoon. Se on siis sidoksissa ansioihin, eli siitä nimi ansiosidonnainen. Laskurin löydät vaikka YTK:n sivulta.


    • Anonyymi

      "Olen saanut kelasta soviteltua työttömyyspäivärahaa"
      - OK

      "liiton rahan on aina isompi kuin kelan raha"
      - Liiton raha vs. Kelan peruspäiväraha vai Kelan soviteltu päiväraha? Eli
      mitä korvausta sait Kelasta ja mitä korvausta saat nyt kassasta?

      "viikkoon ei ole saanu puhelimella sinne yhteyttä."
      - Hoida yhteydenpito aina kirjallisessa muodossa.

      • Anonyymi

        Kelan soviteltu päiväraha. ja soviteltua saan kassasta. Koko ajan ollut osa-aikatyössä. Joo olin kaksi viikkoa sitten yhteydessä heihin kirjallisesti nettikassan kautta mutta vastausta ei ole kuulunut.


    • Anonyymi

      Ansiosidonnaisesta kertyy eläkettä. Se ensimmäinen käsittelykerta kestää kauemmin jatkossa päivärahan maksu nopeutuu.

    • Anonyymi

      Sitten kun jäät kokonaan työttömäksi liiton päiväraha on suurempi kuin kelan.
      Kela maksaa kokonaan työttömälle 55o e kk

      Liitto maksaa n. 6o pros. Työajan palkasta

      Verot tietenkin pois


      Missä noin tyhmiä ihmisiä olen kasvaa
      Kokoomus perhessäkö kun ei ymmärretä perus asioita

      Känukkäköyeen ja posi face ponnistaa ja lukemaan työlainsäädäntö

      Dinosaurus

      • Anonyymi

        No kauheesti enemmän en liitosta saa jos jään kokonaan työttömäksi koska palkkakaan ei ole kuin reilu tonnin. Eli jos kelasta saa 550€ niin samahan se melki sillonkin.


    • Anonyymi

      "Kela pidättää työmarkkinatuesta ja peruspäivärahasta 20 % veroa. Ansiosidonnaisen päivärahan vero on vähintään 25 % tai oma palkan veroprosenttisi."

      Hae muutosverokortti etuudelle.

      • Anonyymi

        No joo saa kyllä. Mutta, jos verokortilla on esim. vero palkasta 5 % ja ylimenevästä osasta 28 %, niin kassa pidättää tuon 28 %.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joo saa kyllä. Mutta, jos verokortilla on esim. vero palkasta 5 % ja ylimenevästä osasta 28 %, niin kassa pidättää tuon 28 %.

        Etuuksille ja palkalle on omat verokorttinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etuuksille ja palkalle on omat verokorttinsa.

        Kaikki verotus katsotaan lopullisessa verotuksessa, nyt pidätettävät verot ovat ennakkoveroja jos liikaa on verotettu niin palautetaan. Jos on ulosotossa niin vouti vie omansa veronpalautksista mikä onkin oikein. Aika vähän koulussa opetetaan näistä veroasioista, oma poika kauppatieteitten maisteri ja minä amiskoulupohjalta häntä veroasioissa neuvon.


    • Anonyymi

      Ihan aluksi: Ammattiliitot eivät maksa ansiopäivärahaa, eikä työttömyyskassan jäsenyys edellytä mitään muuta jäsenyyttä esim. ammattiliitossa. Joten jos ammattiliiton jäsenmaksu tuntuu liian suurelta/turhalta, kannattaa selvittää, mikä on pelkän työttömyyskassan jäsenmaksu ja mitä saat "erotuksella" eli ammattiliitolle jäävällä osalla.

      Sovitellun päivärahan laskusääntöihin liittyen kannattaa aina olla yhteydessä omaan työttömyyskassaan, jos ei puhelimella niin viestipalvelun kautta eteenpäin.

      Todennäköisesti aloittajan soviteltua päivärahaa rajoittaa hänen päivärahansa perusteena oleva palkka, eli et voi saada kuukaudessa palkkaa sekä päivärahaa yhteensä enempää, kuin palkka mistä ansiopäivärahasi suuruus on laskettu. Tästä on maininta päivärahapäätöksessä.

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksestasi. Etenkin viimeisistä virkkeistä. Ymmärrän että ilmeisesti kassan maksama raha ei ole soviteltuna yhtään isompi kuin kelankaan. Mutta jos jään joskus kokonaan työttömäksi kuten nyt uhkaa olla että kesäksi jään kun ei alalla töitä niin ilmeisesti liiton rahan sillon hitusen parempi kuin kelan. Toivottavashi jatkossa nopeutuu nuo maksuajat, nyt oli viikko siitä päätöksestä raha tilillä. Kelassa tuli aina parissa päivässä


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe