elikkä olisin laittamassa mopon valon paikalle sellasta kantikasta 12v led työvaloa, mopossa ei ole akkua ja valolle tuleva (tasa)virta on tosi epätasaista, tyhjäkäynnillä valo välkkyy hieman joka ei voi olla sille hyväksi ja kaasuttaessa valo sammuu kokonaan, miten tämän valon saisi toimimaan normaalisti, riittääkö joku kondensaattori viritelmä vai pitääkö olla akku?
mopon led lisävalo
9
2246
Vastaukset
- Anonyymi
Mopon magneetosta puskee varsin isoakin jännitettä kuormittamattomana. Periaatteessa onnistuu laittamalla tasasuuntaajan jälkeen iso elektrolyyttikondensaattori ja sen perään jännitettä alentamaan joku kiinalainen hakkuritehonlähde - moduuli joka sietää tarpeeksi suurta sisäänmenojännitettä.
Virran katkaisu siten, että pistetään poikki magneetolta elektrolyyyttikondensaattorille menevä johto.- Anonyymi
Kannattaisi varmaa kysellä esimerkiksi mopopalstalta, jos siis kuvittelee löytävänsä vastauksen suomi24:n puolelta.
https://keskustelu.suomi24.fi/ajoneuvot-ja-liikenne/kaksipyoraiset-kulkuneuvot/mopot - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaisi varmaa kysellä esimerkiksi mopopalstalta, jos siis kuvittelee löytävänsä vastauksen suomi24:n puolelta.
https://keskustelu.suomi24.fi/ajoneuvot-ja-liikenne/kaksipyoraiset-kulkuneuvot/mopotTuolla ajoneuvopuolella mopojonnet ja rekkapenat kykenevät älylliseen keskusteluun vieläkin harvemmin
Homma hoituu tällä palstalla juurikin kuten joku tuossa on kuvannut. Eli kokoaaltotasasuuntaus, lyytti ja hakkuri tai regu tehotransistorilla.
Aloittaja puhuu tasavirrasta mutta epäilen hieman. Ennenwanhaan ajovalot toimivat vaihtovirralla ja akkua ladattiin puoliaaltotasasuuntauksella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaisi varmaa kysellä esimerkiksi mopopalstalta, jos siis kuvittelee löytävänsä vastauksen suomi24:n puolelta.
https://keskustelu.suomi24.fi/ajoneuvot-ja-liikenne/kaksipyoraiset-kulkuneuvot/mopotei siellä ole muuta kun trolleja ja huonoja ideoita
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuolla ajoneuvopuolella mopojonnet ja rekkapenat kykenevät älylliseen keskusteluun vieläkin harvemmin
Homma hoituu tällä palstalla juurikin kuten joku tuossa on kuvannut. Eli kokoaaltotasasuuntaus, lyytti ja hakkuri tai regu tehotransistorilla.
Aloittaja puhuu tasavirrasta mutta epäilen hieman. Ennenwanhaan ajovalot toimivat vaihtovirralla ja akkua ladattiin puoliaaltotasasuuntauksella.Taipuvainen uskomaan myös ettei sinne tule tasasähköä. Omassa kiinanskootterissa on akku, mutta siitä huolimatta ajovalolle tulee vaihtovirtaa. Ajovalo siis toimii vain moottorin käydessä. Parkit, vilkut ja jarruvalo toimivat akulla. Työvaloissa on jonkinäköinen säädin joka rajoittaa ledien viran. Miten suuren jännitteen se huolii on arvoitus ellei sitä valmistaja ole kertonut. Varminta rakentaa tuo ketju: tasasuuntaus,elektrolyytti,regulaattori.
Työvalon kanssa näkee ajella. Eri asia on sitten vastaantulioiden mielipide. Mopojakin koskee jonkinäköisen asetukset valaisimista ja siitä voi tulla jonkinäköistä kitkaa liikenteessä. Vaikka itse kannatan edes jonkinäköistä toimivaa valaisinta kun on niitä ihan pimeitä sattunut pyörimään ympärillä. Valaisimet mopoissa ovat huonoja tai kuten omassa skootterissa surkea. Löytyy siitä kumminkin kaksi valoasentoa. Pitäs olla lyhyet ja pitkät. Lähinnä se on kaarteenajo ja suoraan. Lyhyissa kaksi keilaa etuviistoon ja pitkissä yksi kapea eteen. Ledipolttimoa olen miettinyt, mutta laiskuus vaivannut etten ole lähtenyt tekemään muutoksia. Siinä on kumminkin säätämistä saada ne valokeilat oikean laiseksi. Ajan niin vähän pimeällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taipuvainen uskomaan myös ettei sinne tule tasasähköä. Omassa kiinanskootterissa on akku, mutta siitä huolimatta ajovalolle tulee vaihtovirtaa. Ajovalo siis toimii vain moottorin käydessä. Parkit, vilkut ja jarruvalo toimivat akulla. Työvaloissa on jonkinäköinen säädin joka rajoittaa ledien viran. Miten suuren jännitteen se huolii on arvoitus ellei sitä valmistaja ole kertonut. Varminta rakentaa tuo ketju: tasasuuntaus,elektrolyytti,regulaattori.
Työvalon kanssa näkee ajella. Eri asia on sitten vastaantulioiden mielipide. Mopojakin koskee jonkinäköisen asetukset valaisimista ja siitä voi tulla jonkinäköistä kitkaa liikenteessä. Vaikka itse kannatan edes jonkinäköistä toimivaa valaisinta kun on niitä ihan pimeitä sattunut pyörimään ympärillä. Valaisimet mopoissa ovat huonoja tai kuten omassa skootterissa surkea. Löytyy siitä kumminkin kaksi valoasentoa. Pitäs olla lyhyet ja pitkät. Lähinnä se on kaarteenajo ja suoraan. Lyhyissa kaksi keilaa etuviistoon ja pitkissä yksi kapea eteen. Ledipolttimoa olen miettinyt, mutta laiskuus vaivannut etten ole lähtenyt tekemään muutoksia. Siinä on kumminkin säätämistä saada ne valokeilat oikean laiseksi. Ajan niin vähän pimeällä.Onkohan tuo yleinen systeemi moposkoottereissa, että valot toimii vaihtovirralla? Hehkupolttimot ei välitä, onko AC vai DC, mutta entäs halogeenit?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onkohan tuo yleinen systeemi moposkoottereissa, että valot toimii vaihtovirralla? Hehkupolttimot ei välitä, onko AC vai DC, mutta entäs halogeenit?
Halogeeni on hehkulanka polttimo.
Ja on yleinen systeemi ainakin ollut. Tasasuuntaamisesta tulee merkittäviä tehohäviöitä ja hehkulankapolttimoille tasasuuntaaminen on täysin turhaa. Pitäisi siis periaatteessa mitoittaa isompi magneetto, jotta voi lämmittää tasasuuntaussiltaa turhaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Halogeeni on hehkulanka polttimo.
Ja on yleinen systeemi ainakin ollut. Tasasuuntaamisesta tulee merkittäviä tehohäviöitä ja hehkulankapolttimoille tasasuuntaaminen on täysin turhaa. Pitäisi siis periaatteessa mitoittaa isompi magneetto, jotta voi lämmittää tasasuuntaussiltaa turhaan.Schottky - diodeilla tasasuuntaus tai sitten synkronisesti ohjatuilla mosfeteillä vielä pienemmän häviön saavuttamiseksi. Teho-schottky - diodin yli jännitehäviö on paljon pienempi kuin piidiodilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Schottky - diodeilla tasasuuntaus tai sitten synkronisesti ohjatuilla mosfeteillä vielä pienemmän häviön saavuttamiseksi. Teho-schottky - diodin yli jännitehäviö on paljon pienempi kuin piidiodilla.
Vielä pienempi häviö on ilman diodia ollenkaan, lisäksi se on halvempi toteuttaa sarjatuotannossa.
Kyllä esim kmx125 meni vakiona kaikki magneeton sähkö sillan läpi akkuun. Vähän kalliimpi toteuttaa mutta huomattavasti parempi lopputulos kun valot ei himmene tyhjäkäynnillä ja sammu kokonaan kun painaa vielä jarrua samaan aikaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073215GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531092Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24851