mopon led lisävalo

Anonyymi

elikkä olisin laittamassa mopon valon paikalle sellasta kantikasta 12v led työvaloa, mopossa ei ole akkua ja valolle tuleva (tasa)virta on tosi epätasaista, tyhjäkäynnillä valo välkkyy hieman joka ei voi olla sille hyväksi ja kaasuttaessa valo sammuu kokonaan, miten tämän valon saisi toimimaan normaalisti, riittääkö joku kondensaattori viritelmä vai pitääkö olla akku?

9

1717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mopon magneetosta puskee varsin isoakin jännitettä kuormittamattomana. Periaatteessa onnistuu laittamalla tasasuuntaajan jälkeen iso elektrolyyttikondensaattori ja sen perään jännitettä alentamaan joku kiinalainen hakkuritehonlähde - moduuli joka sietää tarpeeksi suurta sisäänmenojännitettä.

      Virran katkaisu siten, että pistetään poikki magneetolta elektrolyyyttikondensaattorille menevä johto.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisi varmaa kysellä esimerkiksi mopopalstalta, jos siis kuvittelee löytävänsä vastauksen suomi24:n puolelta.

        https://keskustelu.suomi24.fi/ajoneuvot-ja-liikenne/kaksipyoraiset-kulkuneuvot/mopot

        Tuolla ajoneuvopuolella mopojonnet ja rekkapenat kykenevät älylliseen keskusteluun vieläkin harvemmin

        Homma hoituu tällä palstalla juurikin kuten joku tuossa on kuvannut. Eli kokoaaltotasasuuntaus, lyytti ja hakkuri tai regu tehotransistorilla.

        Aloittaja puhuu tasavirrasta mutta epäilen hieman. Ennenwanhaan ajovalot toimivat vaihtovirralla ja akkua ladattiin puoliaaltotasasuuntauksella.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla ajoneuvopuolella mopojonnet ja rekkapenat kykenevät älylliseen keskusteluun vieläkin harvemmin

        Homma hoituu tällä palstalla juurikin kuten joku tuossa on kuvannut. Eli kokoaaltotasasuuntaus, lyytti ja hakkuri tai regu tehotransistorilla.

        Aloittaja puhuu tasavirrasta mutta epäilen hieman. Ennenwanhaan ajovalot toimivat vaihtovirralla ja akkua ladattiin puoliaaltotasasuuntauksella.

        Taipuvainen uskomaan myös ettei sinne tule tasasähköä. Omassa kiinanskootterissa on akku, mutta siitä huolimatta ajovalolle tulee vaihtovirtaa. Ajovalo siis toimii vain moottorin käydessä. Parkit, vilkut ja jarruvalo toimivat akulla. Työvaloissa on jonkinäköinen säädin joka rajoittaa ledien viran. Miten suuren jännitteen se huolii on arvoitus ellei sitä valmistaja ole kertonut. Varminta rakentaa tuo ketju: tasasuuntaus,elektrolyytti,regulaattori.

        Työvalon kanssa näkee ajella. Eri asia on sitten vastaantulioiden mielipide. Mopojakin koskee jonkinäköisen asetukset valaisimista ja siitä voi tulla jonkinäköistä kitkaa liikenteessä. Vaikka itse kannatan edes jonkinäköistä toimivaa valaisinta kun on niitä ihan pimeitä sattunut pyörimään ympärillä. Valaisimet mopoissa ovat huonoja tai kuten omassa skootterissa surkea. Löytyy siitä kumminkin kaksi valoasentoa. Pitäs olla lyhyet ja pitkät. Lähinnä se on kaarteenajo ja suoraan. Lyhyissa kaksi keilaa etuviistoon ja pitkissä yksi kapea eteen. Ledipolttimoa olen miettinyt, mutta laiskuus vaivannut etten ole lähtenyt tekemään muutoksia. Siinä on kumminkin säätämistä saada ne valokeilat oikean laiseksi. Ajan niin vähän pimeällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taipuvainen uskomaan myös ettei sinne tule tasasähköä. Omassa kiinanskootterissa on akku, mutta siitä huolimatta ajovalolle tulee vaihtovirtaa. Ajovalo siis toimii vain moottorin käydessä. Parkit, vilkut ja jarruvalo toimivat akulla. Työvaloissa on jonkinäköinen säädin joka rajoittaa ledien viran. Miten suuren jännitteen se huolii on arvoitus ellei sitä valmistaja ole kertonut. Varminta rakentaa tuo ketju: tasasuuntaus,elektrolyytti,regulaattori.

        Työvalon kanssa näkee ajella. Eri asia on sitten vastaantulioiden mielipide. Mopojakin koskee jonkinäköisen asetukset valaisimista ja siitä voi tulla jonkinäköistä kitkaa liikenteessä. Vaikka itse kannatan edes jonkinäköistä toimivaa valaisinta kun on niitä ihan pimeitä sattunut pyörimään ympärillä. Valaisimet mopoissa ovat huonoja tai kuten omassa skootterissa surkea. Löytyy siitä kumminkin kaksi valoasentoa. Pitäs olla lyhyet ja pitkät. Lähinnä se on kaarteenajo ja suoraan. Lyhyissa kaksi keilaa etuviistoon ja pitkissä yksi kapea eteen. Ledipolttimoa olen miettinyt, mutta laiskuus vaivannut etten ole lähtenyt tekemään muutoksia. Siinä on kumminkin säätämistä saada ne valokeilat oikean laiseksi. Ajan niin vähän pimeällä.

        Onkohan tuo yleinen systeemi moposkoottereissa, että valot toimii vaihtovirralla? Hehkupolttimot ei välitä, onko AC vai DC, mutta entäs halogeenit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan tuo yleinen systeemi moposkoottereissa, että valot toimii vaihtovirralla? Hehkupolttimot ei välitä, onko AC vai DC, mutta entäs halogeenit?

        Halogeeni on hehkulanka polttimo.

        Ja on yleinen systeemi ainakin ollut. Tasasuuntaamisesta tulee merkittäviä tehohäviöitä ja hehkulankapolttimoille tasasuuntaaminen on täysin turhaa. Pitäisi siis periaatteessa mitoittaa isompi magneetto, jotta voi lämmittää tasasuuntaussiltaa turhaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halogeeni on hehkulanka polttimo.

        Ja on yleinen systeemi ainakin ollut. Tasasuuntaamisesta tulee merkittäviä tehohäviöitä ja hehkulankapolttimoille tasasuuntaaminen on täysin turhaa. Pitäisi siis periaatteessa mitoittaa isompi magneetto, jotta voi lämmittää tasasuuntaussiltaa turhaan.

        Schottky - diodeilla tasasuuntaus tai sitten synkronisesti ohjatuilla mosfeteillä vielä pienemmän häviön saavuttamiseksi. Teho-schottky - diodin yli jännitehäviö on paljon pienempi kuin piidiodilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Schottky - diodeilla tasasuuntaus tai sitten synkronisesti ohjatuilla mosfeteillä vielä pienemmän häviön saavuttamiseksi. Teho-schottky - diodin yli jännitehäviö on paljon pienempi kuin piidiodilla.

        Vielä pienempi häviö on ilman diodia ollenkaan, lisäksi se on halvempi toteuttaa sarjatuotannossa.

        Kyllä esim kmx125 meni vakiona kaikki magneeton sähkö sillan läpi akkuun. Vähän kalliimpi toteuttaa mutta huomattavasti parempi lopputulos kun valot ei himmene tyhjäkäynnillä ja sammu kokonaan kun painaa vielä jarrua samaan aikaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      37
      2651
    2. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      38
      2467
    3. Onko kaivattusi perään

      Moni muukin?
      Ikävä
      95
      1779
    4. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      86
      1321
    5. Olen aina vain

      Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?
      Ikävä
      51
      1320
    6. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      5
      1205
    7. Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen

      Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?
      Maailman menoa
      287
      1132
    8. Nainen jos pitää sanoa

      Ne huonot puolet mitä omaat niin kestätkö kritiikin.
      Ikävä
      56
      1048
    9. Kumpi teistä rakastui ensin?

      Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi
      Ikävä
      38
      799
    10. Niin se vain on

      Haluatko kuulla salaisuuden mies rakastan sua.
      Ikävä
      27
      770
    Aihe