Akun varaus 55% mutta yössä tyhjäksi

Anonyymi

Outo homma. Illalal akunvaraus oli tuo 55% mutta aamulla täysin tyhjä, eikä luuri tietty inahtanutkaan.

Data oli off, kuten sen aina pidän ellei ole tavetta netille, eli ainakaan yön aikana tapahtunut jokin automaattine päivitys ymv. ei varausta ole syönyt.

Uutena ostettu, kevyessä käytössä oleva Nokia 2.3 joka taitaa olla nyt suunnilleen kahden vuoden vanha, eli akun ei pitäisi vielä oireilla.

Ai niin, jostakin IT-artikkelista taannoin luin että akun varaus olisi hyvä koettaa pitää aina muistaaksnei 60%-90% paikkeilla, eli päästää kovin alas. Olen nyt siis useimmiten ladannut akun kun varaus on tuon 60% paikkeilla, mutta heräsi epäilys onko se "opettanut" akun olettamaan olevansa tyhjä jos kun varaus laskee tuonne 50% paikkeille. Mutta on sen varaus aika ajoin paljon alemmaksikin laskenut ennen latausta, ilman ongelmia.

16

2121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Netti kannattaa pitää aina päällä.. Jokin sovellus siellä vie virtaa.

      • Anonyymi

        Joo,data ja sijainti ainakin,automaattiset päivitykset puhelimen omasta datasta, koska on älypuhelin niin silloin toimii parhaiten. Olen vuosia pitänyt aina päällä, automaattisella 22-05 äänettömyydellä.


    • Anonyymi

      En ole aloittaja, mutta minulla on myös vajaa 2 vuotta vanha jossa Android 11 käyttis, ja yhtäkkiä se alkoi kuluttamaan nopeasti akkua ihan itsekseen, ilman että käyttötapa tai käyttöympäristö olisivat mitenkään muuttuneet. "Solun valmiustila" vastaa nyt 90% virran kulutuksesta. Mistä se voisi johtua? Virransäästötilakin on päällä.

      • Anonyymi

        Android 11 myös kyseessä, vasta hiljattain siihen päivitin, joskaan en ole tehnyt netissä kierrosta nähdäkseni onko sen suhtene ollut murheita ja jos, niin millaisia. Kun päivityksen jälkeen unohdin tapojeni vastaisesti datan päälle, niin varaustila laski aiempaan nähden huomattavasti nopeammin

        Tuo "solun valmiustila" on tekniseltä merkitykseltään itselleni puhdas arvoitus.

        Nyt eilisen täyteen latauksen jälkeen se edelleen näyttää 100%:n varaustilaa, ei puheluita, ei nettiä, ei dataa. Yleensä vastaavassa tilanteessa varauksesta katoaa ainakin muutama prosentti vuorokaudessa ja noin kerran viikkoon tarvitsee ladata, silloin kun vähän käyttöä ja data off. Tiedä sitten onko varausen analyysi ja sen näyttö jostakin syystä muuttunut epäluotettavaksi.

        ap


    • Anonyymi

      Pienelle akulle tuo on hyvä saavutus.

    • Anonyymi

      Nokialla perinteet kunniassa. Akkumittari ei päivity, vaan näyttää samaa lukemaa siihen asti, kun puhelin sammuu akun tyhjennyttyä.

      Samoin toimiin kentänvoimakkuusmittari eli puhelin hukkaa yhteyden tukiasemaan, mutta näytöllä koko ajan täydet tolpat.

      Näin toimi useampiki kehuttu nuukialainen. Ne on syytä buutata kerran päivässä, jotta saa nuo toiminnot herätettyä henkiin.

      • Anonyymi

        Kotuullista olisi kuitenkin olla yleistelemättä, sillä kaikissa luureissa ilmenee erilaisia ongelmia aika ajoin, joskus. Itselläni tuo luuri on toiminut sen parisen vuotta kuin se kuulu junan klosetti, eli ilman murheita ... ainakin ennen Android 11 päivitystä.

        Nyt akun varaus ilmoittaa 98% ilman luurin käyttöä ... joka on silti ilmeisesti hieman optimistinen, muta tarkkailaan.

        ap


    • Anonyymi

      Itse en käytä tuota sovellusta, mutta joillakin se voi ollla ongelmana.

      "Tyhjeneekö Android-puhelimesi akku pika­vauhtia? Syy voi olla tämä sovellus"

      "Googlen Viestit-sovelluksessa vaikuttaa olevan virhe, joka voi kuumentaa puhelinta ja syödä akkua. Asiasta kertoo 9to5Google."

      - https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000008767661.html

      ap

    • Anonyymi

      Teki taas samat, eilen illalla varaus oli 46% mutta nyt aamulla akku täysin tyhjä ja puhelin sammunut.

      Ilmeisesti nuo virran loppumiseen sammumistilanteet eivät muutenkaan ole hyväksi akulle eikä puhelimelle, systeemin vakaudelle.

      Ennen Android 11 päivitystä tällaista ei tapahtunut kertaakaan, eli epäilen päivityksen sekoittaneen varaustilan ilmoituksen, varaus laskee mutta puhelin ilmoittaa sen virheellisesti. Täydestä tuohon puhelimen ilmoittamaan 46%:n meni normaalia paljon enempi aikaa.

      Toivottavasti itse akku ei ole tekemässä kepposia, oletan ett¨'ei.

    • Anonyymi

      Olen varsin paljon noudattanut tuota 3.-kohdan ohjetta, joskin lataan noin 90%:n asti, mutta nyt heräsi epäilys, että voiko akun tuolla metodilla kuitenkin opettaa huonoille tavoille, eli se alkaakin kuvitella akun olevan tyhjä 45%:n kohdalla?

      *

      * Lue 7 ohjetta puhelimen lataukseen – ”Akun saa vuodessa vaihtokuntoon”

      3. "Yritä pitää akun lataus 65–75 prosentissa tai vähintään 45–75 prosentissa."

      "– Kyllä siinä on ajatusta. Sitä on jonkin verran tutkittu, että akku säilyttää parhaiten varauksensa suurin piirtein tässä välissä. Kun akku ei ole ihan täynnä, mutta ei tyhjäkään, se pysyy kauimmin toimintakunnossa. Pätevä neuvo sinänsä, mutta käytännössä vaikea toteuttaa."

      - https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000005522442.html

      ap

      • Anonyymi

        Ohjeena tuosta voisi olla apua, mikäli puhelimessa olisi akun latauksen päättyminen mahdollista asettaa 75% varaustilan kohdalle. Kun sellaista toimintaa ei ole niin käytännössä mahdotonta toteuttaa.

        Ongelma korjaantunee tulevien puhelinmallien kohdalla kun puhelimen akku pitää taas olla itse vaihdettavissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohjeena tuosta voisi olla apua, mikäli puhelimessa olisi akun latauksen päättyminen mahdollista asettaa 75% varaustilan kohdalle. Kun sellaista toimintaa ei ole niin käytännössä mahdotonta toteuttaa.

        Ongelma korjaantunee tulevien puhelinmallien kohdalla kun puhelimen akku pitää taas olla itse vaihdettavissa.

        "Ongelma korjaantunee tulevien puhelinmallien kohdalla kun puhelimen akku pitää taas olla itse vaihdettavissa."

        Milloin tuollainen tervetullut direktiivi astuu voimaan?

        ps. Nyt oli ensimmäinen lataus sitten avauksen, eli lataus kesti noin 19 vuorokautta, joskin tuo luuri on ollut päällä mutta levossa, en ole käyttänyt sitä enkä ottanut siihen puheluita vastaan. Kuitenkin oli tuo virheellinen lataustason ilmoitus, 46% eilen illalla.

        ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohjeena tuosta voisi olla apua, mikäli puhelimessa olisi akun latauksen päättyminen mahdollista asettaa 75% varaustilan kohdalle. Kun sellaista toimintaa ei ole niin käytännössä mahdotonta toteuttaa.

        Ongelma korjaantunee tulevien puhelinmallien kohdalla kun puhelimen akku pitää taas olla itse vaihdettavissa.

        Akut kyllä kestää yli 3-vuotta vaikkei latauksista niin välitä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohjeena tuosta voisi olla apua, mikäli puhelimessa olisi akun latauksen päättyminen mahdollista asettaa 75% varaustilan kohdalle. Kun sellaista toimintaa ei ole niin käytännössä mahdotonta toteuttaa.

        Ongelma korjaantunee tulevien puhelinmallien kohdalla kun puhelimen akku pitää taas olla itse vaihdettavissa.

        Olen onnistunut jäljittämään pari kertaa, mikä akun tyhjentää kotona ollessa. Ensimmäisessä tapauksessa OnePlussan akku tyhjeni reitittimen wlan asetuksen takia. Syy löytyi Asuksen Smart Connectista, joka käyttää kahta verkkoa samalla ssid tunnuksella. Idea on tasata kuormaa 2,4 ja 5Ghz verkkojen välillä. Toinen tapaus oli Google sovellus , joka näyttää puhelimessa , jos jotain toistetaan telkkarissa netin kautta. Siirsin luurin yhteyden eri wlan verkkoon, ja kulutus rauhoittui, kun luuri ei nähnyt enää telkkaria wlanissa. Kumma sinänsä, että Androidin virrankulutuslogiikan mukaan siinä ei ole mittä ihmeellistä, kun akun varauksesta hupenee 50% vaikka puhelin on deep sleep tilassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen onnistunut jäljittämään pari kertaa, mikä akun tyhjentää kotona ollessa. Ensimmäisessä tapauksessa OnePlussan akku tyhjeni reitittimen wlan asetuksen takia. Syy löytyi Asuksen Smart Connectista, joka käyttää kahta verkkoa samalla ssid tunnuksella. Idea on tasata kuormaa 2,4 ja 5Ghz verkkojen välillä. Toinen tapaus oli Google sovellus , joka näyttää puhelimessa , jos jotain toistetaan telkkarissa netin kautta. Siirsin luurin yhteyden eri wlan verkkoon, ja kulutus rauhoittui, kun luuri ei nähnyt enää telkkaria wlanissa. Kumma sinänsä, että Androidin virrankulutuslogiikan mukaan siinä ei ole mittä ihmeellistä, kun akun varauksesta hupenee 50% vaikka puhelin on deep sleep tilassa.

        Ja onhan näitä muitakin akunsyöjiä ilmaantunut: https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000008767661.html


    • Anonyymi

      20-80% ite lataan 95-100%

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe