Tehotuuletus tuhoaa terveyden

Anonyymi

Minulla on ihan hyvä asunto muuten, mutta tehotuuletus 24/7 pilaa koko jutun. Tästä on varmaan keskusteltu täällä, mutta ehkä tästä löytyisi vielä sanottavaa. Tiedän aika paljon ihmisiä, jotka kärsivät tästä. Keinot ja vitsit ovat vähissä. Vuokranantajaa asia ei kiinnosta. Muutto on ilmeisesti ainoa vaihtoehto, mutta asunnossa on paljon hyviä puolia.

32

1830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä tehotuuletus? Laita vähän pienemmälle.

      • Anonyymi

        Ei voi laittaa pienemmälle. Asun vuokrakerrostalossa, jossa on koneellinen poisto ja korvausilmaa tulee venttiileiden lisäksi sieltä sun täältä riippuen siitä millä teholla kone milloinkin on.
        Tämä poistoilmanvaihto on ihan hyvä juttu, silloin kun kone ei ole liian isolla teholla, mutta silloin kun teho on liian iso, niin veto tuntuu koko ajan.

        Minulla on kokemusta sopivalla teholla toimivasta poistoilmanvaihdosta. Sen huomaa vasta silloin, kun se ei toimi, esimerkiksi kun kone on mennyt rikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi laittaa pienemmälle. Asun vuokrakerrostalossa, jossa on koneellinen poisto ja korvausilmaa tulee venttiileiden lisäksi sieltä sun täältä riippuen siitä millä teholla kone milloinkin on.
        Tämä poistoilmanvaihto on ihan hyvä juttu, silloin kun kone ei ole liian isolla teholla, mutta silloin kun teho on liian iso, niin veto tuntuu koko ajan.

        Minulla on kokemusta sopivalla teholla toimivasta poistoilmanvaihdosta. Sen huomaa vasta silloin, kun se ei toimi, esimerkiksi kun kone on mennyt rikki.

        Jos sitä korvausilmaa tulee "sieltä sun täältä" niin syy todennäköisesti on siinä, että ne korvausilmaventtiilit on tukossa/tukittu; tai niitä ei ole riittävästi.

        Hallittu ilmanvaihto tarkoittaa, että ilma virtaa sisään ja ulos suunnitelluista paikoista; ei likaisena vääristä paikoista ja rakenteiden läpi.

        InsinööriX


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sitä korvausilmaa tulee "sieltä sun täältä" niin syy todennäköisesti on siinä, että ne korvausilmaventtiilit on tukossa/tukittu; tai niitä ei ole riittävästi.

        Hallittu ilmanvaihto tarkoittaa, että ilma virtaa sisään ja ulos suunnitelluista paikoista; ei likaisena vääristä paikoista ja rakenteiden läpi.

        InsinööriX

        Kiitos vastauksesta InsinööriX. Vastauksesi oli lyhyt ja ytimekäs. Olet varmaan tämän alan ammattilainen. Korvausilmaventtiilit ovat auki, mutta korvausilma joka sieltä tulee on täysin riittämätön. Talossa on alun alkaen ollut painovoimainen ilmanvaihto. En tiedä milloin on siirrytty koneelliseen ilmanvaihtoon.

        Osa asukkaista (jotka tarkenevat paremmin) pitää ikkunoita ja ovia auki. Minullakin on tuuletusluukut auki näin kesäaikaan.

        Ilmanvaihdon tehtävähän on tuulettaa asuntoja ei asukkaita. Kun korvausilma tulee ikkunoista, niin veto tuntuu. Asukkailla ei taida olla keinoja parantaa tilannetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi laittaa pienemmälle. Asun vuokrakerrostalossa, jossa on koneellinen poisto ja korvausilmaa tulee venttiileiden lisäksi sieltä sun täältä riippuen siitä millä teholla kone milloinkin on.
        Tämä poistoilmanvaihto on ihan hyvä juttu, silloin kun kone ei ole liian isolla teholla, mutta silloin kun teho on liian iso, niin veto tuntuu koko ajan.

        Minulla on kokemusta sopivalla teholla toimivasta poistoilmanvaihdosta. Sen huomaa vasta silloin, kun se ei toimi, esimerkiksi kun kone on mennyt rikki.

        koneellinen poisto? no ruuvaa poistoilma venttiiliä pienemmäksi


    • Anonyymi

      Tämän keskustelun otsikko tuntuu hieman liioitellulta, mutta siinä voi olla totta enemmän kuin arvaakaan. Ihmiset ovat niin erilaisia. Toista häiritsee pienikin ilmavirtaus ja toinen ei huomaa mitään kovassakaan ilmavirtauksessa eli siis vedossa. Olen koko ikäni kuunnellut ihmisten tarinoita ja murheita. Varsinkin vanhemmat henkilöt joilla voi olla vakava perussairaus eivät siedä vetoa oikein hyvin, vaan heillä alkaa olla kipuja siellä täällä. Kipuja, joiden aiheuttajaa on vaikea selvittää.

      Veto on silloin liiallista ja haitallista, kun se tuntuu koko ajan. Se aiheuttaa jännitystiloja ja pysyvä jännitystila on todella paha juttu. Muistan erään vanhan rouvan, joka tavatessamme oli hyvännäköinen, älykäs ja huumorintajuinen, viihdyimme hyvin yhdessä. Hän joutui sellaisiin oloihin, jossa veto tuntui koko ajan. Minäkin tunsin sen. Näin, kuinka hän muuttui. Hänelle tuli kaikenlaisia kipuja. Hän laihtui todella paljon. Hän sanoi "Kun veto tuntuu koko ajan luissa ja ytimissä, niin ei tämä kodilta tunnu, mutta onpahan asunto."
      Häntä ei enää ole, en unohda häntä koskaan. Meillä oli hieno ystävyys vaikka hän oli aika paljon vanhempi kuin minä.

      Aina kun kuulen, että ihmiselle tulee kipuja, joiden syytä ei saada selville, tai jännitystiloja niin että rentoutuminen on vaikeaa tulee mieleen, että onko perimmäinen syy vetoinen asunto. Sitä ei valitettavasti huomioida tarpeeksi.

      • Anonyymi

        Ilmastointiin on varmaan olemassa paljon kaikenlaisia standardeja ja määräyksiä siitä minkä verran ilman pitää vaihtua. Miten sellainen asia onko ns. tehostettua ilmastointia vai ei. Nyt tietenkin on kyse kerrostalon ilmanvaihdosta. Olen asunut taloissa joissa ei ole tehostettua ilmastointia ja taloissa joissa sitä on. Talot, joissa ei ole ollut tehostettua ilmastointia ovat olleet hyviä taloja, eikä ilmanvaihdon kanssa ole ollut mitään ongelmaa.

        Talot joissa on ollut tehostettua ilmastointia ovat olleet vetoisia, talvella kylmiä ja kesällä kuumia. Ilmeisesti ilmanvaihto n ollut liian isolla teholla tai siellä on ollut joku muu ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmastointiin on varmaan olemassa paljon kaikenlaisia standardeja ja määräyksiä siitä minkä verran ilman pitää vaihtua. Miten sellainen asia onko ns. tehostettua ilmastointia vai ei. Nyt tietenkin on kyse kerrostalon ilmanvaihdosta. Olen asunut taloissa joissa ei ole tehostettua ilmastointia ja taloissa joissa sitä on. Talot, joissa ei ole ollut tehostettua ilmastointia ovat olleet hyviä taloja, eikä ilmanvaihdon kanssa ole ollut mitään ongelmaa.

        Talot joissa on ollut tehostettua ilmastointia ovat olleet vetoisia, talvella kylmiä ja kesällä kuumia. Ilmeisesti ilmanvaihto n ollut liian isolla teholla tai siellä on ollut joku muu ongelma.

        Onko joku kokeillut teltassa nukkumista sisätiloissa asunnon vetoisuudesta tai jostakin muusta syystä johtuen. Näin telkkarissa mainoksen, jossa lapsille oli laitettu teltta sisälle. Telttaan oli laitettu kaksi petiä. Näytti aika hyvältä. Täytyy olla tietyntyyppinen teltta, en tiedä niistä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko joku kokeillut teltassa nukkumista sisätiloissa asunnon vetoisuudesta tai jostakin muusta syystä johtuen. Näin telkkarissa mainoksen, jossa lapsille oli laitettu teltta sisälle. Telttaan oli laitettu kaksi petiä. Näytti aika hyvältä. Täytyy olla tietyntyyppinen teltta, en tiedä niistä mitään.

        Aina teltta pystyssä, kun sängyssä ollaan!


    • Anonyymi

      minä taas tarvitsen sitä ilmaa ja runsaasti ,asunnoissa on liian pienet ilmanvaihdot,julkisissa tiloissa on yhtä hyvät ilmanvaihdot kuin ulkona olisi

      • Anonyymi

        tai sitten kokonaan painovoimainen ilmanvaihto piti sanoa vielä


      • Anonyymi

        Varmaan riippuu asunnosta onko ilmanvaihto riittävä. En muista asuneeni asunnossa, jossa ilma meinaa loppua ja joka asunnossa on yleensä muutama ikkuna jonka voi avata tarvittaessa.
        Olen samaa mieltä julkisten tilojen ilmanvaihdosta, se on pääsääntöisesti hyvä. Se on täysin koneellinen ilmanvaihto ja koneita voidaan säätää.
        Minua kiinnostaa erityisesti painovoimainen ilmanvaihto. Minulla ei ole siitä käytännön kokemusta, mutta olen kuullut siitä pelkkää hyvää. Onkohan sitä jo kerrostaloissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan riippuu asunnosta onko ilmanvaihto riittävä. En muista asuneeni asunnossa, jossa ilma meinaa loppua ja joka asunnossa on yleensä muutama ikkuna jonka voi avata tarvittaessa.
        Olen samaa mieltä julkisten tilojen ilmanvaihdosta, se on pääsääntöisesti hyvä. Se on täysin koneellinen ilmanvaihto ja koneita voidaan säätää.
        Minua kiinnostaa erityisesti painovoimainen ilmanvaihto. Minulla ei ole siitä käytännön kokemusta, mutta olen kuullut siitä pelkkää hyvää. Onkohan sitä jo kerrostaloissa?

        Painovoimainen ilmanvaihto on yleensä vanhemmissa kiinteistöissä. Siihen vaikuttaa todella paljon vallitsevat olosuhteet, eli ei ihan paras järjestelmä. Tosin ei myöskään tee liian kovaa alipainetta asuintiloihin.

        Tuossa hieman lisäinfoa ko. Järjestelmästä..
        https://www.meillakotona.fi/artikkelit/painovoimainen-ilmanvaihto-nain-sen-tehostaminen-onnistuu


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kiitos linkeistä. Siellä on kattava tietopaketti.


      • Anonyymi

        kunnon tuubaa tuossa sivustolla,kaveri asunut 15 vuotta omassa kerrostalo kaksiossaan ja yli 10 vuotta ollut suljettu kokonaan poistoilmaventtiili kylppäristä,ei mitään ongelmia,käy suihkussa päivittäin ja pyykinkuivaus konetta käytetään usein


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kunnon tuubaa tuossa sivustolla,kaveri asunut 15 vuotta omassa kerrostalo kaksiossaan ja yli 10 vuotta ollut suljettu kokonaan poistoilmaventtiili kylppäristä,ei mitään ongelmia,käy suihkussa päivittäin ja pyykinkuivaus konetta käytetään usein

        Mielenkiintoinen viesti. Jos tämä on totta, eikä ole kirjoitettu keskustelun virkistämiseksi. Olisi kiva saada lisäinfoa. Tässä puhutaan vain kylppäristä. Uskon, että asunnossa kuitenkin ilma vaihtuu ja paikat kuivaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kunnon tuubaa tuossa sivustolla,kaveri asunut 15 vuotta omassa kerrostalo kaksiossaan ja yli 10 vuotta ollut suljettu kokonaan poistoilmaventtiili kylppäristä,ei mitään ongelmia,käy suihkussa päivittäin ja pyykinkuivaus konetta käytetään usein

        Home tulee yllättäen ja sillä ei ole peruutusvaihdetta.
        Kun tulee pientä yskää, se voi olla merkki vakavasta ja se pinnan uusiminen jopa seinien ja lattian on kallista. Polttamalla ei oikein ole hometta pois saatu. Tai vaikka sädesientä.

        Ne on tauteja jotka tulee kuten asbesti, eräille muutaman tunnin työstä 30 v kuluttua, kuten minun kanssani olleelle kesäpojalle/opiskelijalle 50v. Ja minulle ei vielä vaikka tein 20 v asbestitöitä, olen 82v.

        En kyllä kylppäristä sulkisi, mutta keittiöstä ja vaatehuoneesta. Ja on kyllä vieläkin niin heikosti eristettyjä kerrostaloja , että varsinkin talvella luonnollinen kylmän-lämpimän ilman vaihtuminen tapahtuu kaikista rei iistä jopa seinän läpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Home tulee yllättäen ja sillä ei ole peruutusvaihdetta.
        Kun tulee pientä yskää, se voi olla merkki vakavasta ja se pinnan uusiminen jopa seinien ja lattian on kallista. Polttamalla ei oikein ole hometta pois saatu. Tai vaikka sädesientä.

        Ne on tauteja jotka tulee kuten asbesti, eräille muutaman tunnin työstä 30 v kuluttua, kuten minun kanssani olleelle kesäpojalle/opiskelijalle 50v. Ja minulle ei vielä vaikka tein 20 v asbestitöitä, olen 82v.

        En kyllä kylppäristä sulkisi, mutta keittiöstä ja vaatehuoneesta. Ja on kyllä vieläkin niin heikosti eristettyjä kerrostaloja , että varsinkin talvella luonnollinen kylmän-lämpimän ilman vaihtuminen tapahtuu kaikista rei iistä jopa seinän läpi.

        mihin se home tulee muka kerrostalossa? betoniko muka homehtuu?betoni ei homehdu ja ennen hometta kerrostalossa pitää olla kasvihuonemaiset olosuhteen eli vesi suorastaan valuu seinillä ja silloin alat huomaamaan se jo kylppärin laatoissa ,kyllä tuo on ihan pötyä jos vähänkin ilmanvaihto pelaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Home tulee yllättäen ja sillä ei ole peruutusvaihdetta.
        Kun tulee pientä yskää, se voi olla merkki vakavasta ja se pinnan uusiminen jopa seinien ja lattian on kallista. Polttamalla ei oikein ole hometta pois saatu. Tai vaikka sädesientä.

        Ne on tauteja jotka tulee kuten asbesti, eräille muutaman tunnin työstä 30 v kuluttua, kuten minun kanssani olleelle kesäpojalle/opiskelijalle 50v. Ja minulle ei vielä vaikka tein 20 v asbestitöitä, olen 82v.

        En kyllä kylppäristä sulkisi, mutta keittiöstä ja vaatehuoneesta. Ja on kyllä vieläkin niin heikosti eristettyjä kerrostaloja , että varsinkin talvella luonnollinen kylmän-lämpimän ilman vaihtuminen tapahtuu kaikista rei iistä jopa seinän läpi.

        "En kyllä kylppäristä sulkisi, mutta keittiöstä ja vaatehuoneesta. Ja on kyllä vieläkin niin heikosti eristettyjä kerrostaloja , että varsinkin talvella luonnollinen kylmän-lämpimän ilman vaihtuminen tapahtuu kaikista rei iistä jopa seinän läpi" no tässä asissa olet ihan oikeassa,omassa vanhassa kerrostalossa ilmat tulee välillä milloin mistäkin mutta ei se minua haittaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mihin se home tulee muka kerrostalossa? betoniko muka homehtuu?betoni ei homehdu ja ennen hometta kerrostalossa pitää olla kasvihuonemaiset olosuhteen eli vesi suorastaan valuu seinillä ja silloin alat huomaamaan se jo kylppärin laatoissa ,kyllä tuo on ihan pötyä jos vähänkin ilmanvaihto pelaa

        Ei homehdu itse betoni tai keraaminen laatta, mutta juuri kylpyhuoneessa niiden laattojen päällä ja etenkin saumoissa on aina orgaanista likaa/pölyä, joka kelpaa mainiosti ruoaksi homeille ja bakteereille. Kunhan niitä vain myös "juotetaan" eli ilma on tarpeeksi kosteaa (>70% RH). Homee iskee kyllä optimaalisissa kosteus-olosuhteissa jopa silikonisaumoihinkin.

        Todellisuudessa homesieni ei "juo" eli valuvassa tai seisovassa vedessä se ei menesty. Se saa vetensä samoin kuin hyönteisetkin (pölypunkit, luteet, kirput, yms.) ilman tai materiaalin sisältämästä kosteudesta, joka on ihmiselle näkymätöntä.

        InsinööriX


    • Anonyymi

      AP sinulle sanon että sitten kun home on tuhonnut sun hengitystiet niin voin sanoa että todellakin tarvitset sitä tehotuuletusta ja vielä enemmän

    • Anonyymi

      Aloitukseen.
      Helppo pienentää, laita muovikassi imuventtiiliin tai muuta.

      Ilmanvaihdon ja tuloilman pitäisi olla niin että asunnosta vetää rappukäytävään päin, kun esim. savulla tai kynttilänliekillä koettaa , siis ulko-oven raosta tai postiluukusta.

      Jos rappukäytävästä tulee sisäänpäin, silloin pitää pienentää imua tai avata reikää josta tulee ilma.

      UUDESSA TALOSSA pitää olla tehotuuletus 2-3 vuotta jotta kaasut ja päästöt poistuu. Toki ei kuole, mutta voivat aiheuttaa muutaman kymmenen vuoden kuluttua useita sairauksia.

      • Anonyymi

        Olen peittänyt kylppärin poistoventtiilin muovipussilla (vanha konsti). Se ei auta asiaa. Asunnossa on pari muuta pienempää poistoa. Mielestäni asunnossa ilma vaihtuu aika paljon rakenteiden kautta. Kaikkia reikiä ei voi tukkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen peittänyt kylppärin poistoventtiilin muovipussilla (vanha konsti). Se ei auta asiaa. Asunnossa on pari muuta pienempää poistoa. Mielestäni asunnossa ilma vaihtuu aika paljon rakenteiden kautta. Kaikkia reikiä ei voi tukkia.

        Minulla on asunto, mutta ei ole kotia. Oletteko koskaan miettineet mikä ero niillä on. Silloin kun minulla oli koti en koskaan pohtinut tällaisia asioita. Eroja on helppo löytää. Asunnosta on hyvä lähteä ulos - kotiin on hyvä palata. Kotona on kiva tehdä ihan mitä vaan - asunnossa täytyy miettiä mitä voi tehdä.

        Tämä on ihan lapsellinen juttu, mutta en nyt keksi muutakaan. Täytyy palata sinne asuntoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen peittänyt kylppärin poistoventtiilin muovipussilla (vanha konsti). Se ei auta asiaa. Asunnossa on pari muuta pienempää poistoa. Mielestäni asunnossa ilma vaihtuu aika paljon rakenteiden kautta. Kaikkia reikiä ei voi tukkia.

        miksei rakenne vuotoja tukita? nehän on yleensä ulkoseinän vastaisella puolella esim jos jääkaappi/pakastin kaapisto on ulkoseinää vasten ja sen takana puhisee ,omassakin asunnossa tulee vähän tunkkaista ilmaa sieltä mutta itse en voi ottaa irti kun ei ole minun asunto ja kaapisto on typerästi ankkuroitu pikanaulalla seinään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        miksei rakenne vuotoja tukita? nehän on yleensä ulkoseinän vastaisella puolella esim jos jääkaappi/pakastin kaapisto on ulkoseinää vasten ja sen takana puhisee ,omassakin asunnossa tulee vähän tunkkaista ilmaa sieltä mutta itse en voi ottaa irti kun ei ole minun asunto ja kaapisto on typerästi ankkuroitu pikanaulalla seinään

        Ilmarakoja jätetään joskus tarkoituksella, että ilmanvaihto varmasti riittää. Eräs huoltomies kertoi, että joskus joudutaan ottamaan asiantuntija etsimään ilmaraot, kun niitä ei löydetä, kun ne on piilotettu rakenteisiin.

        Millainen selitys löytyy siihen, kun kyseessä on poistoilmanvaihto ja tuloilma tulee suoraan ulkoa ja nyt se on kylmää, mutta kun tehotuuletukset alkaa, niin tuloilma on lämmintä. Kun ilmanvaihto on isolla teholla niin tuloilma tuntuu ihan liian lämpimältä ja epämiellyttävältä. Mikä sen ilman lämmittää. Omistusasunnoissa joissa olen asunut eri puolella Suomea ei ole ollut tätä ongelmaa, siellä on ollut aina hyvä ja riittävä ilmanvaihto ilman tehotuuletuksia. Omistusasunnossa jossa asuin 10 vuotta kone oli täydellä teholla klo 8-klo 20 ja puoliteholla yöaikaan klo 21-klo 8. Ilmanvaihto ei häirinnyt normaalia elämää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmarakoja jätetään joskus tarkoituksella, että ilmanvaihto varmasti riittää. Eräs huoltomies kertoi, että joskus joudutaan ottamaan asiantuntija etsimään ilmaraot, kun niitä ei löydetä, kun ne on piilotettu rakenteisiin.

        Millainen selitys löytyy siihen, kun kyseessä on poistoilmanvaihto ja tuloilma tulee suoraan ulkoa ja nyt se on kylmää, mutta kun tehotuuletukset alkaa, niin tuloilma on lämmintä. Kun ilmanvaihto on isolla teholla niin tuloilma tuntuu ihan liian lämpimältä ja epämiellyttävältä. Mikä sen ilman lämmittää. Omistusasunnoissa joissa olen asunut eri puolella Suomea ei ole ollut tätä ongelmaa, siellä on ollut aina hyvä ja riittävä ilmanvaihto ilman tehotuuletuksia. Omistusasunnossa jossa asuin 10 vuotta kone oli täydellä teholla klo 8-klo 20 ja puoliteholla yöaikaan klo 21-klo 8. Ilmanvaihto ei häirinnyt normaalia elämää.

        "Millainen selitys löytyy siihen, kun kyseessä on poistoilmanvaihto"

        Selitys on aivan yksinkertainen ja terveyskeskuksessa sinut ohjataan saamaan se selitys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Millainen selitys löytyy siihen, kun kyseessä on poistoilmanvaihto"

        Selitys on aivan yksinkertainen ja terveyskeskuksessa sinut ohjataan saamaan se selitys.

        Sinä varmaan kävit jo terveyskeskuksessa. Sait varmaan diagnoosin ja lääkkeet. Päättelin siitä kun tiedät noin hyvin terveyskeskuksen tilanteen. Siis, että sieltä saa selityksiä.

        Myönnän, että tuo minun viestini voi olla vähän vaikeaselkoinen, ainakin henkilölle, jonka ei ole tarvinnut ajatella näitä ilmanvaihtojuttuja.

        Täällä on ollut kirjoituksia, joista näkee että kirjoittaja on hyvin perillä ilmanvaihtoasioista. Vaikka joku vastaisi asiallisesti kysymykseeni, niin ei se helpota elämää noissa oloissa. Joskus on kylmää, joskus lämmintä, mutta veto on se pahin. Tiedän montakin asukasta, jotka kärsivät tehotuuletuksesta niin kuin minäkin, mutta näillä mennään.

        Edelleen minua kiinnostaa tuo ilmanvaihto. Veto lattianrajassa on niin kova, että vierailla palelee jalkoja. Onneksi minulla on lämpimät tossut joita vieraat käyttävät mielellään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä varmaan kävit jo terveyskeskuksessa. Sait varmaan diagnoosin ja lääkkeet. Päättelin siitä kun tiedät noin hyvin terveyskeskuksen tilanteen. Siis, että sieltä saa selityksiä.

        Myönnän, että tuo minun viestini voi olla vähän vaikeaselkoinen, ainakin henkilölle, jonka ei ole tarvinnut ajatella näitä ilmanvaihtojuttuja.

        Täällä on ollut kirjoituksia, joista näkee että kirjoittaja on hyvin perillä ilmanvaihtoasioista. Vaikka joku vastaisi asiallisesti kysymykseeni, niin ei se helpota elämää noissa oloissa. Joskus on kylmää, joskus lämmintä, mutta veto on se pahin. Tiedän montakin asukasta, jotka kärsivät tehotuuletuksesta niin kuin minäkin, mutta näillä mennään.

        Edelleen minua kiinnostaa tuo ilmanvaihto. Veto lattianrajassa on niin kova, että vierailla palelee jalkoja. Onneksi minulla on lämpimät tossut joita vieraat käyttävät mielellään.

        Ei ne terveyskeskuksessa mitään selitä. Hesperiassa tai viimeistään Niuvanniemessä ne selittää jos ne arvelee että olet ymmärryskykyinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne terveyskeskuksessa mitään selitä. Hesperiassa tai viimeistään Niuvanniemessä ne selittää jos ne arvelee että olet ymmärryskykyinen.

        Luin vielä uudelleen ensimmäisen viestisi, että onko siinä mitään järkeä. Minun mielestäni ei ollut. Terveyskeskuksella ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Sinulle Hesperia ja Niuvanniemi ovat varmaan tuttuja paikkoja.

        En jatka tätä tämän enempää. Kaikilla meillä on ongelmamme. Minä haluaisin kodin, jossa voisin elää normaalia elämää, minun elämääni. Kaikkea hyvää Sinulle!

        Itse ajattelen, että niin kauan kun on elämää, niin kauan on toivoa. Siis että jotakin hyvää tapahtuisi. (esim. veikkausvoitto, tarpeeksi iso, siis yli 100 000 euroa. Silloin voisin ostaa itselleni kodin.) Hymynaama! (En löytänyt tästä näppäimistöstä)


    • Anonyymi

      pahin keksintö on esentaa ilto kerrostaloon mikä on kosteassa paikassa tehdaskäryjen keskellä. Ilto vettää kaiken ulkoilman sisälle huonoistoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1748
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      161
      1135
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      62
      1113
    4. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      24
      921
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      920
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      915
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      860
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      769
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      61
      764
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      731
    Aihe