en uskalla kertoa äidille

pelkuri

mulla alkoi kuukautiset vähän aikaa sitten. en ole kertonut ollenkaan äidilleni tai en kehtaa. joskus olen kuullut äitini kysyvän isosiskoltani tiiätkö mihin ne mun kuukautissuojat on kadonneet. mä en oikeen ees tiiä miten mä kertoisin siitä äidille vai pitäiskö ees?

40

5823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan...

      On varmaan jännittävä tilanne, mutta kerro nyt ihmeessä vaan, eihän niissä ole mitään pahaa ja ne tulee kaikille naisille. Äitisi on varmasti vain iloinen että kerrot, eihän sinun tarvitse muuta sanoa äidillesi kuin että kuukautisesi ovat alkaneet, ei siihen sen ihmeempiä rituaaleja tarvitse. =)

    • röhmä

      vieläkään, vaikka jo tulleet vuosia. nyt sitä on enään niin vaikeaa kertoa. mäkin otin mutsilta aina siteen silloin tällöin ettei se huomais, mutta on aivan varmaan huomannut ja tietää. nyt käyn ite ostamassa.
      yritin silloin kertoa ja menin äitini sängyn viereen aamulla kun hän vielä nukkuin. olin juuri sanomassa, mutta hän ärähti jotain ja jotenkin se luokkas niin paljon että menin itkien kouluun, enkä siis saanut kerrottua asiaa. en tiedä mikä siinä on niin vaikeaa, mutta en ylensääkään kerro asioistani mitään kenellekään tai siis aika valikoitusti. ehkä olen vaan niin sulkeutunut. suosittelisin kuitenkin sua kertoamaan..ei se ole niin kamala asia ja se helpottaa suunnattomasti elämää kun ei tarvitse salailla koko ajan et on menkat. itse en enään niin monen vuoden päästä siihen kykene..

    • kerroin..

      eli en itekkään uskaltanut kertoa heti äitille. mutta niinhän se on että kaikille naisille ne tulee.. kerroin sillein et heitin jotain vitsiä missä oli kuukautisista tai siteistä ja siinä samalla sit sanoin putkeen et mullakin on alkanu menkat..sillein..

    • nuski

      ensin mä en kehtaannu mut sit 3men päivän pääst kehtasin.. ei siin ees ollu mitää sellaista "pelottavaa" se outtoi minua tosi paljon ku mun ei tarvis esim. ostaa ite siteitä ;)

    • isosisko

      Taitaa olla jonkinlainen tabu, ettei niistä teillä puhuta. Siis ei niis oo mitään hävettävää, joka ikisellä naisella alkaa kuukautiset. Se on niin simppeli homma. Olet siis just niin normaali kuin kuuluu ollakin. Tuleehan sinusta tavallaan sitten niinku aikuinen ja voi olla että siitä tuntee jotain alitajuista syyllisyyttä vanhempiensa edessä, kun kasvaa tytöstä vähitellen tasavertaiseksi naiseksi.

      Pistä isosiskos kertomaan se asia äitilles. Tai kirjota lapulle joku lyhyt teksti. "Alko kuukautiset, voitko tuoda kaupasta mulle omia siteitä" tai jotain muuta sellasta.

    • dora

      Niin, miksi ihmeessä sinun edes pitäisi kertoa äidillesi tai kenellekään, jos et halua? Eihän se äitisi asia ole, (ellet sitten varasta hänen suojiaan). Osta itse omat suojasi, ja pidä asia omana tietonasi!

    • Mnää

      En olisi itse kertonut, mutta oli niin pahat kuukautiskivut että kieriskelin melkein lattialla, ja se tuli jotenkin siinä ilmi.
      Älä ota paineita, eiköhän asia jossakin vaiheessa itsestään selviä tai äitisi ehkä kysyy.

    • nimetön

      mä lähetin mun äidille tekstiviestin että mulla on alkanu menkat:) en vaan uskaltanu sanoo sitä kasvotusten:)

      • vaikeus?

        Miten menkoista kertominen tuntuu olevan niin todella vaikea asia?
        Kerrot vaan ihan ohimennen äidillesi, että menkat alkoi.
        Voi olla vaikeaa salailla sellasta asiaa pidempään.
        Mulle ei tuottanut ongelmia mainita asiasta äidilleni, se ei suhtautunut asiaan oikein mitenkään, meinas vaan että "vai niin, tarviiko mun käydä ostamassa sulle jotain?"
        Paljon vaikeampi juttu olikin kertoa sitte poikaystävälleni. Mua harmitti suunnattomasti, koska olisin halunnut vaan sivuuttaa asian ihan mainitsemalla ja lopettamalla siihen.
        Mutta toinen alkoi kysellä niistä jotain, että onko kipuja tai jotain?
        En mä halua niistä liiemmin keskustella, pakollinen riesa ovat ja tulevat milloin tulevat, onneksi harvoin minulla=)


    • Linda

      Olimme perheeni kanssa kesälomalla mummolassa ja kun oltiin tultu ulkoa kävin vessassa ja huomasin verta alushousuissa. Säikähdin ihan kauheesti ja menin itkien äidin luo ja sanoin että mulla valuu verta alapäästä. Äiti lohdutti ja sanoi että mulla alko menkat. Yhdessä pestiin housut ja juteltiin. Toki olin kuullut menkoista mutta kun ne omalle kohdalle tuli niin menin jotenkin paniikkiin. Nyt muistelen vähän huvittuneena tapausta. Siitä on aika monta vuotta. Olen nyt 25-vuotias.
      Kuukautiset eivät ole mitään likaista tai epänormaalia. Kertokaa rohkeesti äidillenne. Joskus ne ovat heilekin alkaneet ja voitte vaihtaa ajatuksia. Saatat saada äidiltäsi hyödyllistä tietoa.

    • Evita

      Kerro ihmeessä, eihän siinä ole mitään noloa! Pyydä äitisi vaikka huoneeseesi, ja sitten vain sanot, että sinulla alkoi kuukautiset. Äitisi on varmasti hyvillään siitä, että kerrot, ja luultavasti myös ylpeä siitä, että tyttärestä on tullut nainen. Jatkossa hän myös tietää ostaa enemmän siteitä ja tamponeita, koska käyttäjiäkin on enemmän.

    • Nimetön

      Itse kirjoitin lappusen äitille missä kerroin asian ja että olin lainannut muutaman siteen häneltä. En millään pystynyt silloin kertomaan kasvotusten, joten tiedän miltä se tuntuu. Koulusta tultua äiti kysyi onko minulla jotakin kysyttävää asiasta ja onnitteli nuorta naista=)

    • varjopuoli

      ..Kyllä sen muistaa itsekkin silloin 12vuotiaana.. :) Meidän äiti oli osannu jo varautua ja ostaa sidepaketin valmiiksi. Rohkeutta vaan, kyllä se äitisi varmaan jo odotteleekin niitä alkavaksi.. Äideillä kun on sellainen tapa aavistaa tyttäriensä elämää..

    • ´ÄRÖRFPGVBKÖL

      mul alko tnää menkat enkä pysty sanoo ;(

      • Rohkeutta ;)

        Mullakin alkoi menkat just viime viikolla just enne kouluretkeä...
        Mut ei se ollu mitenkään hirveetä. Sun äitis on ihan varmasti kokenu ihan saman tilanteen. :)
        Itsekkin sanoin vaan "ohimennen" eikä siitä tullut sen suurempaa juttua.
        Rohkeesti vaan!! :D


    • sdftgsyh

      sanot rohkeesti tai jos et uskalla nii kirjotat kirjeen ja kerrot siinä tai sitten lähetät tekstarin...äitisi on kokoenut juuri saman tilanteen...Menkat on aivan normaali asia naisten elämässä!:) Tsemppiä! :D

    • rhtrthbw

      Minä en ite ikinä kertonu. Annoin äidin vaan huomata sen ite. Käytin nimittäin hänen suojiaan. Olen äidin kanssa talon ainut naispuolinen henkilö, joten tiesin, että lopulta hän huomaa suojien katoavan. Meni pari kuukautta ja sitten huomasikin.
      Oli vain hakenut kaupasta minulle suojia toi ne huoneeseeni ja sanoi, että taidat tarvita nyt omia tällaisia. Ei sen suurempaa draamaa. :)
      Oli mulle jotenkin vaan niin vaikea ajatuksenakin kävellä äidin eteen ja kertoa. Jos et millään pysty sanomaan itse, käytä sen suojia, kyllä se huomaa.

    • Tietää, en kertonut

      Moikka ! En ole kertonut suullisesti äidilleni kuukautisista, mutta hän on huomannut ne muutamista pikkuhousuista & yhdistä lakanoista. Hän ostaa minulle aina sidesuojia & jättää ne koulupöydälleni. Kerran kaupassa hän kysyi, tarvitsinko suojia, mutta nolostuin niin, ettei hän ole sen jälkeen kysellyt. En pysty puhumaan asiasta yms.

    • ? help ?

      .. Mulla alko menkat 3 pv sit .. en oo ite uskaltanu kertoo ko en tiiä miten se reagoiiiiiiii .. :;( auttakaaminua :'( en tiiä miten sen sanoisin sille ?

    • muleioomenkkoiviel

      mulla ei oo menkat alkanu, mut mun äiti kysy pari kertaa et tiiänkö mitkä menkat on, vastasin tiiän, ja kerran ku se sai semmosen kirjekuoren jossa oli kaikenlaisia lappusia, missä oli kuukautis juttuja, nii siinä oli myös semmone meiän ikäsille oleva vihkonen jossa kerrottiin murrösiästä ja menkoista, ja se sano mulle et saan lukee sen vihkosen :) et mun pitää kertoo ja haluan kertoo kun mun menkat alkaa, ja kai siitä tulee helppoo kun kertoo heti.

    • likcdhg

      Muistan, kun mulla alkoi kuukautiset joskus yläasteen 7- tai 8:lla luokalla, enkä uskaltanut millään kertoa äitilleni. Meillä on aina ollut kotona tuollaiset asiat, seksi jne. jonkinlainen tabu ja mua vain ahdisti todella paljon. Lopulta ehkä parin kuukauden päästä äitini pääsi itse asian jäljille ja tuli multa kysymään suoraan, ehkä jopa tivaamaan, mä tietenkin panikoin tai jotain ja itketti muutenkin. Sen jälkeen äitini vaan raivosi, kuinka hän on pettynyt, etten voinut kertoa heti ja voivoi kuinka pettynyt onkaan. Toisti varmaan sata kertaa samaa asiaa aiheuttaen mulle entistä enemmän ahdistusta ja pelkoa tilanteesta. Sen jälkeen en ole koskaan puhunut mistään henkilökohtaisista ongelmistani tai asioistani hänelle, vaikka ihan hyvissä väleissä kuitenkin olemme.

    • pelottaaa

      heräsin tänä aamuna, tiesin et menkat alko jotenki. illalla luin lehestä jotain menkkajuttuja ja sitte yöllä en saanu unta ja näin unta menkoista... pelottavaa. kun heräsin nii ne oli alkanu. oon shokissa. en uskalla sanoo äitille!! se on töissä

    • Menopaussille

      Hei Pelkuri :) Mulla on monta tytärtä,osa niistä ei "uskaltanut" kertoa kuukautisista,eikä mun mielestä nyt tarvikkaan,kyllä mä sen ymmärrän ettei kehtaa!!
      Se on kovin iso juttu ja tietyn ikäisenä jotenkin ehkä nolo...vai mikä ois oikea sana...ehkä tiiät mitä tarkoitan?
      Voihan sitä vaikka huikkasta että hei,mä otin siteitä tai että mä tarttisin nyt kaupasta niitä siteitä ,miltä se kuulostaisi?
      Silloin kun ootte ihan kahden Äidin kanssa...no,meillä on hyvin harvinaisia hetkiä,että oon jonkun lapsen kanssa kahden kesken :)
      Ne on sun kuukautiset,älä ota turhia stressejä niistä

    • mamie

      mun tytär oli aamulla kirjoittanut kirjeen jossa oli että tarvitsen sitten siteitä,mulla on kuukautiset alkaneet joitakin aikoja sitten.kun oli kaksi naista talossa ja siteitä pitp olla molemmille niin kirjeen jälkeen ostin siteet ja rahaa annoin lapsislisistä että saan henkilökohtaisia tuotteita ostaa,hyvä vinkki eikä meillä numeroa tehty,mulla penskana sama juttu,oli ollu jo vuosia ennenkuin nolona tuli ilmi saunassa

    • menkkatyttö

      Itselläni vuoto alkoi hirveän runsaana 12-vuotiaana. Olin ihan lapsi vielä, leikin nukeilla jne ja tuli ihan puun takaa ne menkatkin. Kivut oli sietämättömät ja verta tuli aivan HIRVEÄN PALJON. Eli itse koin menkkapainajaisen..

      Äidille en tietenkään uskaltanut kertoa ja siteitä en osannut käyttää. Otin vain verrapaperia vinon pinon ja pistin pikkareihin.. Huonosti suojasivat tietenkin ja koko ajan tuli läpi. Pesin verisiä housuja öisin kylppärissä ja ripustin sängyn alle kuivumaan. Ja tosiaan 3-4 kertaa sain housuja vaihtaa. Olo oli ihan kamala ja itkin koko ajan.

      Menkkoja oli kestänyt pari päivää, olin leikkimässä huoneeni lattialla kun äiti kolkutti ovelle ja sanoi että hänellä on vähän asiaa. Sitten hän tuli huoneeseen ja sulki oven perässään ja kysyi: "mikset ole äidille kertonut että sulla on kuukautiset alkanu?" aloin itkeä ihan mielettömästi häpeästä ja nöyryytyksestä kun "salaisuuteni" oli paljastunut.. Äiti kertoi että oli öisin kuullut kun olin vaatteita pessyt ja huomannut myös että wc-paperirulla oli melkein joka päivä lopussa. Sitten oli imuroidessa huomannut sängyn alaisen vaatteidenkuivaussysteemini. Äiti sitten kertoi että hänellä alkoi runsaasti ja oli kovat kivut ja kysyi minkälaiset mulla on ollu jne. :) Sitten kerroin äidile ja äiti antoi mulle Burana 1g -tabletin ja näytti missä niitä pitää (saanut itse lääkäriltä reseptin niihin menkkakipujen takia) ja saan sieltä tarvittaessa sitten ottaa. Sitten hän näytti minulle siteet ja pikkuhousunsuojat ja sanoi että saan myös niitä käyttää, alkuun on hyvä tunnin välein vaihtaa side. Äiti myös sanoi että nyt minun on korkea aika aloittaa päivittäinen alapesu, kuukautisten aikaan pesut aina kun käy vessassa. Aiemmin siis peseydyin vain kaksi-kolme kertaa viikossa saunailtoina.

      Äiti alkoi myös jutella kanssani "aikuisemmin" ja muutenkin huomioi tavallista enemmän. Toi minulle kaupasta hajuvesiä ja deodorantteja sekä käytiin sitten rintsikkaostoksillakin. ;)

      Suosittelen siis että rohkeasti vain kertomaan. Kyllä se äiti kuitenkin saa tietää jossain vaiheessa. Hän arvostaa luottamustasi kertoa siitä itse. :)

    • Rommi Pommi

      Mulla alko muutama päivä sitte enkä viel oo kertonu mut ostin jo siteitä...ja kyllä se varmaan on jo huomannu ja ite huomasin koulussa ruokkiksen jälkee ku kävin vessassa ja alushousut oli ihan veressä!! siinä sitte taittelin vaa vessapaperii ja kotona laitoin pesuu ja ne on jo kait pesty niin eiköhän se tiedä...ehkä kerron joskus
      ku viitin ja ehin ja saan aikaseks...oon 12w :)

      Sulle Pelkuri, kannattaa lähettää vaikka tekstari tai kirje jossa pyydät et voisko se ostaa sulle siteitä tai jotain muuta vastaavaa...

    • jooooo<zsjhr039r

      En vaan uskalla kertoo mulla alko noin pari päivää sitten mut en uskalla kertoo:(

    • tosi kuin vesi

      Mä täytän kohta 19 eikä mun menkat ole vielä alkanu. Miettikääpä sitä! V*tuttaa aika lailla..

    • Menkaton tyttö!

      Mulla ei ole alkanut vielläkään ja mun kaverilla on alkanut ja se mielistelee sillä, että sillä on alkanut menkat! ;(

      • menkallinen

        No, tuskin mielistelee kauaa kunhan huomaa mitä ne tuo tullessaan vieläpä kuukausittain. Odottele ihan rauhassa ilman paineita, kyllä se sinunkin aikasi vielä tulee ja pääset "nauttimaan" näistä "iloista".


    • hellureiijejejje

      et sinä pelkuri ole. :)minustaki oli vaikeeta kertoo asia äidille.. laitoin sille viestin että kuukautiset alko nyt... :D sitte äiyi tuli juttelemaan. tee vaikka samanlain :)

    • yksin kertaisia..

      Keksin itse pari yksinkertaista keinoa kertoa menkoista äidille joten päätin jakaa ne tässä niille joita kyseinen asia pelottaa. Elikkäs ne menis näin: eka ois et vois jäädä tahalleen kiinni "side varkaudesta" ja toinen ois et kysyis vaan sillai "ohimennen" et voisko lainata vähä siteitä. Toivon et näistä ois ollu apua jollekkin, ja laittakaa ihmeessä tänne jos joku on kokeillu. Onnee kertomisen kanssa!!

      • turhaa salailua

        Miksi ihmeessä sitä ei sitten voi sanoa suoraan?? Moista varkautta tai lainaamista on turha keksiä kun reiluinta on sanoa suoraan, että menkat alkoi onko siteitä?! Jokainen äiti tietää jo tyttärensä syntyessä, että tulee se päivä jolloin ne alkaa joten reilusti vain kertomaan!!


    • T4994

      Olen parikymppinen tyttö enkä ole vieläkään sanonut äidilleni siitä. Ei ole ollut syytä. Ei sitä tarvitse sanoa. Kaipa hän on jo sen arvannut. Siteitä äiti osti minulle jo kun olin ihan pieni, että sieltä sitten voisin ottaa.

      • tätiläinen

        Ehkei tarvitse, mutta jos ajatellaan, että myöhemmin tulee menkkojen suhteen jotain vaikeuksia niin on todennäköistä, että sittenhän sitä vaikea kertoa onkin kun ei ole saanut sanotuksi edes sitä, että ne on alkaneet. Kertokaa reilusti sehän kertoo jo hyvästä äiti tytär suhteesta!!


    • Anonyymi

      Itsellä alkoi kun olin 12vuotias joskus loppu syksystä. Oli tullut verta hojsuhin ja olin laittanut ne pesuun niin äiti sanoi seuraavana aamuna, että ei kannata lautaaa valkoisia housuja kun nuo sinun eiliset housut ovat ihan veressä. Ja sanoi sitä edellisenä päivänä, että toin siteitä että sitten kun ne sinun kuukautiset alkavat niin voit käyttää näitä. Ja vien nämä yläkerran vessaan.

    • Anonyymi

      Itsekkään en ole vielä kertonut äitille tai edes kavereille vaikka on jo viidennen menkat.

    • Anonyymi

      Itellä alko just tänään ja oon 10-vuotias :) kävin vaa sanomas et mul alko menkat

    • Anonyymi

      Mul on vähän sama ztilanne itel ollu kohta puol vuotta menkat enkä oo uskaltanut kertoo joka kerta oo silleen nyt kerron mut aina alkaa jänistää

    • Anonyymi

      Jos sul alkais tänään menkat nii sano vaan ekalla kerralla se menee vaan vaikeemaks ja vaikeemaks kertoo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2860
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2420
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2200
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2002
    5. 171
      1842
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1836
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe