Kadun tyräleikkausta missä asennettiin tyräverkko

Anonyymi

Minulle tehtiin vuosia sitten vatsanpeitteiden tyräleikkaus navan yläpuolelle. Tyrä oli pieni, mutta lääkäri suositteli leikkausta.
Olen katunut leikkausta siitä päivästä kun sinne menin. Leikkauksen jälkeen kipu ja epämukavuus tyräverkosta on paljon suurempaa mitä pienestä tyrästä oli harmia. Heti alkuunkin leikkauksen jälkeen kivut oli isoja. Haitat kasvoi hyötyjä suuremmiksi. Olen toivonut että olisin vain jäänyt seurailemaan sitä tyrää enkä rynnännyt leikkaukseen varsinkaan yhden lääkärin mielipiteellä jonka pohjalta löysinkin itseni seuraavaksi jo kirurgia näkemästä. Ei oikein jäänyt koskaan tunnetta että oikeasti olisi joltakin saanut kunnollisen analyysin hyötyjen ja haittojen suhteesta vaan lääkärin mielipide oli yksinomaa positiivinen puhuen pääsääntöisesti vain hyödyistä. Toivon että olisin pyytänyt toisen lääkärin mielipiteen ainakin. Olen lukenut että pienempiä tyriä voi myös jäädä seurailemaan ja jälkikäteen olisin juuri tehnyt näin. Minulla on sukulainen jolla on ollut samankaltainen tyrä vanhuuteen asti eikä ole kuroutunut eikä tuottanut isoja ongelmia vaikkei ole leikattukaan.

Ennen tyräleikkausta olin liikunnallinen ja tykkäsin tehdä lihaskuntoliikkeitä mutta verkon jälkeen vatsalihasliikkeiden teko on aiheuttanut pistäviä kivuliaita epämukavia vihlaisuja leikatulla alueella. Joskus kyljelleen siirtyminen aiheuttaa terävän vihlaisun tyräverkon kohdalla etenkin jos olen yrittänyt tehdä vatsalihasliikkeitä. Tunnen epämukavuutta verkon takia ja joudun siis varomaan jotain liikkeitä. Tunnen verkon painellessani vatsaa ja sen verkon reunalla on arkuuden ja epämukavuuden tunnetta. Olen lukenut että ilmeisesti kivut näiden verkkojen takia voi olla suht yleisiä, mutta tästä ei mainittu kunnolla.

Kivut pysyy hallinnassa jos en harjoita vatsalihaksiani vaikka satunnaisesti se verkon alue saattaa siitäkin huolimatta kipuilla. Verkko on alentanut elämänlaatuani kun joudun näin varomaan. En tuntenut tällaisia kipuja siis pelkän tyrän kanssa.

Kysyin lääkäriltä voiko verkko tuottaa ongelmia raskausaikana mutta lääkäri vakuutteli että ei. Minua rehellisesti sanottuna pelottaa vihlaisevien kipujen ja epämukavuuden paheneminen jos tulisin raskaaksi. Tunnen ahdistusta siitä että kivut muuttuisivat satunnaisista jatkuviksi jos verkon alueelle tulee venytystä. Tunnen myös ahdistusta siitä, että verkko on asennettu kehooni loppuiäkseni ja onko verkon materiaali oikeasti turvallista loppuiän käytössä kehon sisällä (esim niin että siitä ei irtoa mitään tai se ei ala jotenkin leikkautumaan syvemmin kudoksiini kiinni) ja jos joskus joutuisi sen poistamaan olisiko se kuin purkan irrottaisi hiuksista, hankala saada irti. Lisäksi mietityttää onko verkon materiaalia tutkittu kunnolla esim autoimmuunisairauksien suhteen. Suvussani on paljon autoimmuunisairauksia. Aina kun kehoon asennetaan vieraita materiaaleja on riskejä. Kehooni on puhjennut paljon ihottumaa verkon jälkeen ja on jatkuvaa aivosumua mutta en ikinä voi tietää voisiko näillä olla yhteys.

7

4420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Esimerkiksi kun tämän Ylen jutun lukee mielestäni minulla on ihan ymmärrettäviä huolia. Kovin ollaan nopeiden ja heppoisten tutkimusten perusteella ihmisten kehoihin tunkemassa vempeleitä loppuiäksi.
      https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/11/25/hengenvaarallisia-implantteja-ja-unohdettuja-potilaita-miljardibisneksen

      Kuva näistä hoitokeinosta ja niiden ongelmista tarkentuu vasta kun näitä on jo laitettu paljon ihmisten kehoihin.
      Tässä esimerkkikuvauksia ongelmista tyräverkoissa:

      https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/tyran-tukiverkkoleikkauksista-paljon-komplikaatioita/
      https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/tyraverkko-poistetaan-usein-kivun-vuoksi/
      https://www.bbc.com/news/health-45604199

      Autoimmuunisairauksien ja tyräverkkojen yhteydestä (vaatii vielä tutkimusta):
      https://www.medicaldevice-network.com/news/surgical-mesh-implants-autoimmune-disorders/
      https://www.ualberta.ca/folio/2018/07/surgical-mesh-implants-may-cause-autoimmune-disorders.html

      • Anonyymi

        "Markkinoille tuotavaa lääkinnällistä laitetta ei tarvitse testata etukäteen niin perusteellisesti kuin lääkettä.

        Lääkkeen tulo markkinoille kestää tyypillisesti yli kymmenen vuotta, jonka aikana tehdään useita tutkimuksia ihmisillä. Lääke tarvitsee viranomaisen hyväksynnän.

        Lääkinnälliseltä laitteelta ei edellytetä pitkäaikaisten vaikutusten tutkimista, ja se voi tulla markkinoille jo muutamassa vuodessa. Laitteelle antaa hyväksynnän ilmoitettu laitos (notified body), joka on luvanvarainen kaupallinen yhtiö.

        Yksinkertaistettuna lääkkeiden ja lääkinnällisten laitteiden markkinoilletulo poikkeaa toisistaan näin:

        Kun ilmoitettu laitos on antanut CE-merkinnän laitteelle, sitä voi myydä kaikissa EU-maissa.

        – Vain pienelle osalle implanteista tehdään kliinisiä kokeita, vain viidelle prosentille korkean riskin sydänimplanteistakin. Valmistajat sanovat, että he testaavat laitteet tarkkaan, mutta tämä tarkoittaa laitteen ja sen materiaalien kestävyyden tutkimista, sanoo Jeanne Lenzer.

        Saksalaisen Süddeutsche Zeitung -lehden toimittajat ovat tutustuneet Saksan ja Tanskan johtavien terveysviranomaisten väliseen sähköpostiviestintään. Siitä käy ilmi, että 90 prosentilla korkean riskin laitteista ei ole omaa kliinistä tutkimustietoa. Tämä siksi, että ne on arvioitu tarpeeksi samanlaisiksi jo markkinoilla olevien laitteiden kanssa.

        Pitkäaikaisvaikutuksia ihmiskehoon seurataan tavallisesti vasta kun implantti on potilaan ihon alla."

        https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/11/25/hengenvaarallisia-implantteja-ja-unohdettuja-potilaita-miljardibisneksen


    • Anonyymi

      Tällaistakin pohdintaa verkon asentamisesta nuorille naisille on. Tyräkorjauksissa ei välttämättä kannata asentaa verkkoa. Synteettinen tyräverkko voi olla yhteydessä kipuun raskausaikana mistä lääkäri ei maininnut sanallakaan ja epäilen hänen asiantuntijjuttaan asiassa. Toki tyräverkko voi estää siis tyrän uusiutumista paremmin mutta myös muut tekijät pitäisi ottaa huomioon!

      Mielelläni kuulen jos jollakin on kokemuksia raskausajasta vatsaan asennetun tyräverkon kanssa.

      "Patient Factors to Consider

      This patient presents with a symptomatic hernia that contains a loop of , so it should be repaired in order to avoid any future injury to the intestine. The question of whether to use mesh or no mesh in this patieintestinent is important because of her age and interest in getting pregnant. Data has shown that using a synthetic mesh in a young woman who may get pregnant can cause pain and discomfort while pregnant; therefore, for an umbilical hernia in a healthy female, a primary closure without mesh can be a good option. This will fix the hernia in the majority of the patients while avoiding any issues with possible future pregnancies.

      Takeaways

      Symptomatic hernias should be repaired

      Hernias can be repaired with mesh or no mesh; patients should be educated on the potential benefits as well as pitfalls of either option

      In young women of childbearing age, there can be an added benefit to avoiding mesh placement in the abdomen"
      https://columbiasurgery.org/news/case-study-hernia-young-woman-mesh-or-no-mesh

    • Anonyymi

      Mielellään kuulen jos jollakin toisella vastaavia kokemuksia kivuista tyräverkon kanssa tai leikkauksen jälkeen puhjenneista muista oireista. Olen löytänyt netistä tarinoita esimerkiksi kroonisesta väsymyksen kaltaisista oireista ja autoimmuunireaktioista mitkä on puhjennut kun kehoon asennellaan tällaista synteettistä polypropyleeniverkkoa.

      Vaikkei akuuttia hylkimisreaktiota tule, voi silti tulla muuntyyppisiä oireita pitemmällä aikavälillä.

      Mielelläni kuulen myös jos jollakin on kokemusta verkon poistamisesta. Tai onko tietoa lääkäreistä Suomessa, joilla voisi olla kokemusta tyräverkkoon liittyvistä ongelmista.

      Lisäksi jos jollakin on kokemusta raskaudesta vatsaan asennetun verkon kanssa niin kiinnostaisi kuulla.

    • Anonyymi

      Minulle on laitettu 14 vuotta sitten verkkoa vatsaan haavatyrän takia.
      Sen jälkeen ei mennyt kuin vuosi, kun verkko ja jotkut suolet olivat kuroutuneet jotenkin solmuun.
      Tuli uusi leikkaus, ja uutta verkkoa.
      Loppujen lopuksi oli kahta eri verkkoa yhteensä neljän vatsaleikkauksen jälkeen.

      Kun viidettä kertaa leikattiin, otettiin toista verkkoa pois kai suurin osa, toista ei voitu ottaa, kun oli kasvanut kiinni ties minne.
      Paljon on ollut vatsan kanssa kipuilua ym. ongelmaa. Esim. suolitukoksia tulee aika herkästi, viimeksi tukos johtui kiinnikkeistä.

      Raskaana en ole ollut, enkä olisi edes ajatellut raskautta, koska juurikin verkkojen takia epäilytti aika paljon.
      No, enää ei tosin ikäkään ole suotuisa lasten saannille.

      Kun minulla oli kauan sitten ensimmäinen vatsaleikkaus hoitovirheineen, silloin jo sanottiin, että vatsa/suolisto tulee vaivaamaan lopun elämää, eikä asia ole jäänyt yhtään kyseenalaiseksi.
      Eihän tämä mukavaa ole, mutta pakkohan se on hyväksyä kun ei muuta voi.

      • Anonyymi

        Olen pahoillani, kuulostaa että olet joutunut kokemaan paljon vastoinkäymisiä hoitomatkallasi. Raskaita juttuja varmasti olleet kokea tuollaiset uusintaleikkaukset ja hoitovirheet. Toivottavasti jatkossa asiat menee paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen pahoillani, kuulostaa että olet joutunut kokemaan paljon vastoinkäymisiä hoitomatkallasi. Raskaita juttuja varmasti olleet kokea tuollaiset uusintaleikkaukset ja hoitovirheet. Toivottavasti jatkossa asiat menee paremmin.

        Kiitos sulle kirjoituksestasi.

        Vastoinkäymisiä on kyllä riittänyt, ja toki toivo paremmasta kytee useasti mielessä, vaikka loppujen lopuksi tämä ei tästä paremmaksi muutu vatsan osalta.

        Mulle antaa voimia se, että oon hyväksynyt elämäni olevan tällaista vähän vaikeampaa, sekä fyysisesti että henkisesti.
        Helppoa ei tietenkään ole, haasteita riittää.
        Elämä on myös täynnä yllätyksiä tällaisen vatsan kanssa, koskaan ei tiedä, mitä tapahtuu seuraavaksi.
        Toisaalta kuitenkin ajattelen, että olen sentään hengissä ja vielä jokseenkin toimintakykyinen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2001
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1912
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1495
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe