Kattovalaisimen sähkökytkentä

Anonyymi

Moro! Asensin joitain aikoja sitten erään naistutun asuntoon kattovalaisimen, ns plafondin. Kytkin valaisimen suojamaan nollan kanssa yhteen. Kun kytkin valot päälle, valaisimesta kuului kova paukahdus. Oliko kyseessä virheellinen kytkentä? Valaisin kuitenkin toimii. Voiko valaisimen suojamaan kytkeä nollan kanssa yhteen?

28

1165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä väliä enää, siinä meni vähäisetkin senssit sen naisen kanssa.😂

      • Anonyymi

        Niin tais mennä... 😄

        Aloittaja


    • Anonyymi

      Nousiko savua?

      • Anonyymi

        Naisestako?


      • Anonyymi

        Ei noussut savua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei noussut savua.

        Ei päässyt pukille.


    • Anonyymi

      Palsta on siltinkin aktivoitu :-D

    • Anonyymi

      Ei voi eikä pidä eikä tarvitse. Jos katosta ei tule suojamaadoitusjohdinta, niin valaisinta ei silloin kyseisessä tilassa suojamaadoiteta.

      • Anonyymi

        Nollaus oli perustapa maadoitukseen vuosikymmenet. Jos pistorasiat on maadoitettu, pitää valaisinkin maadoittaa.

        Toki aloittajan tiedoilla ei kannata lähteä tekemään. Pitää myös varmistaa, ettei mene väärin. Väreihin ei saa luottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nollaus oli perustapa maadoitukseen vuosikymmenet. Jos pistorasiat on maadoitettu, pitää valaisinkin maadoittaa.

        Toki aloittajan tiedoilla ei kannata lähteä tekemään. Pitää myös varmistaa, ettei mene väärin. Väreihin ei saa luottaa.

        Ei tarvitse valaisinta maadoittaa jos se ei ole kosketusetäisyydellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nollaus oli perustapa maadoitukseen vuosikymmenet. Jos pistorasiat on maadoitettu, pitää valaisinkin maadoittaa.

        Toki aloittajan tiedoilla ei kannata lähteä tekemään. Pitää myös varmistaa, ettei mene väärin. Väreihin ei saa luottaa.

        Ja jos pistorasiat ko. tilassa maadoittamattomat niin valaisinta ei saa mennä maadoittamaan! -tai saa mutta pistorasiat on sitten vaihdettava maadoitetuiksi.
        Se että kattorasiassa ei ole jo valmiiksi suojajohdinta odottamassa (-nollattua...) viittaisi siihen että maadoitusta ei saa mennä tekemään, mutta aivan varmasti tämä ei sitä todista, kun sen on joku saattanut mennä repimään irtikin purkaessaan edellistä valaisinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nollaus oli perustapa maadoitukseen vuosikymmenet. Jos pistorasiat on maadoitettu, pitää valaisinkin maadoittaa.

        Toki aloittajan tiedoilla ei kannata lähteä tekemään. Pitää myös varmistaa, ettei mene väärin. Väreihin ei saa luottaa.

        Jos pistorasiat on maadoitettu, niin kyllä kattopisteestäkin se maadoitus löytyy. Jos ei löydy, niin tarvitse valaisimia lähteä nollailemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pistorasiat on maadoitettu, niin kyllä kattopisteestäkin se maadoitus löytyy. Jos ei löydy, niin tarvitse valaisimia lähteä nollailemaan.

        On vaan nähty että se kevi joka nollasta lähtenyt onkin revitty irti sieltä valaisimen mukana -joten taaskaan ei pidä olettaa mitään varsinkaan sähkön kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pistorasiat on maadoitettu, niin kyllä kattopisteestäkin se maadoitus löytyy. Jos ei löydy, niin tarvitse valaisimia lähteä nollailemaan.

        Jos asennus on tehty Varmuusmääräysten mukaan, niin ainoastaan pistorasiat piti maadoittaa jos ne olivat neljää metriä lähempänä maadoitettua rasiaa. Valaisimien maadoittaminen ei liity pistorasioiden maadoittamiseen millään lailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On vaan nähty että se kevi joka nollasta lähtenyt onkin revitty irti sieltä valaisimen mukana -joten taaskaan ei pidä olettaa mitään varsinkaan sähkön kanssa.

        Mistä tiedät että nollasta on joskus lähtenyt kevi?
        Ettei vain olisi aivan omaa kuvitelmaasi eli huuhaajutut huuhaapalstalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos asennus on tehty Varmuusmääräysten mukaan, niin ainoastaan pistorasiat piti maadoittaa jos ne olivat neljää metriä lähempänä maadoitettua rasiaa. Valaisimien maadoittaminen ei liity pistorasioiden maadoittamiseen millään lailla.

        Kyse tilaluokituksesta johon molemmat vaikuttavat - joten kirjoitit höpöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse tilaluokituksesta johon molemmat vaikuttavat - joten kirjoitit höpöä.

        Paskapuhetta havaittu.
        Minä asun 1980-luvulla rakennetussa talossa. Valaisimia varten katossa on nolla- ja vaihejohdin. Keittlössä on sukorasiat seinässä muttei se valaisinasennuksiin mitään vaikuttanut rakennusajan määräysten mukaan eikä vaikuta nykyistenkään määräysten mukaan.
        Jos olohuoneen kattoon asentaisi kruunuvalopistorasian niin siinähän menisi ranelta sormi suuhun ja toinen hanuriin kun se yrittäisi keksiä mihin se kevin kytkisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paskapuhetta havaittu.
        Minä asun 1980-luvulla rakennetussa talossa. Valaisimia varten katossa on nolla- ja vaihejohdin. Keittlössä on sukorasiat seinässä muttei se valaisinasennuksiin mitään vaikuttanut rakennusajan määräysten mukaan eikä vaikuta nykyistenkään määräysten mukaan.
        Jos olohuoneen kattoon asentaisi kruunuvalopistorasian niin siinähän menisi ranelta sormi suuhun ja toinen hanuriin kun se yrittäisi keksiä mihin se kevin kytkisi.

        Entäs jos asentaisi keittiön kattoon kruunupistorasian. Varmaan ranelta menisi nyrkki kyynärpäätä myöten suuhun ja toinen hanuriin kun se rupeaisi miettimään miten ja mihin kytkisi sen kevin.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kiitoksia kommenteista! Tosiaan, katossa olevissa johdoissa ei ollut ollenkaan suojamaa-johtoa. Valaisimen suojamaajohto ei ole enää kytkettynä nollajohtoon. Kiitoksia avusta! 👍

      • Anonyymi

        Mutta mitäs lajia ne pistorasiat on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta mitäs lajia ne pistorasiat on?

        Tuskinpa katossa mitään pistorasiaa on jos sieltä sojottaa vain nolla- ja vaihepiuha.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa katossa mitään pistorasiaa on jos sieltä sojottaa vain nolla- ja vaihepiuha.

        Juu, katossa ei ole mitään valaisinpistorasiaa. Ainoastaan nolla- ja kaksi vaihe-piuhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, katossa ei ole mitään valaisinpistorasiaa. Ainoastaan nolla- ja kaksi vaihe-piuhaa.

        Tuo on tarkoitettu kruunuvalaisimelle. Kolminapainen sokeripala piuhojen päähän ja sitten nolla ja vaihe käyttöön jos yksilamppuisen valaisimen haluat ottaa käyttöön.
        Jos ei ole katossa keviä tyrkyllä niin unohda koko kevi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on tarkoitettu kruunuvalaisimelle. Kolminapainen sokeripala piuhojen päähän ja sitten nolla ja vaihe käyttöön jos yksilamppuisen valaisimen haluat ottaa käyttöön.
        Jos ei ole katossa keviä tyrkyllä niin unohda koko kevi.

        Kiitoksia neuvosta! 👍


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on tarkoitettu kruunuvalaisimelle. Kolminapainen sokeripala piuhojen päähän ja sitten nolla ja vaihe käyttöön jos yksilamppuisen valaisimen haluat ottaa käyttöön.
        Jos ei ole katossa keviä tyrkyllä niin unohda koko kevi.

        Kannattaa kuitenkin teipata se Kevin pää umpeen. Muuten on pieni mahdollisuus, että osuu sokeripalan ruuvin.


      • Anonyymi
        okaro kirjoitti:

        Kannattaa kuitenkin teipata se Kevin pää umpeen. Muuten on pieni mahdollisuus, että osuu sokeripalan ruuvin.

        Mutta jos laittaa siihen USA-mallisen 0-luokan pistokkeen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos laittaa siihen USA-mallisen 0-luokan pistokkeen?

        Ehdottomasti kaikki käyttämättömät johtimet kannattaa päättää pistokytkimeen.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe