Kuohuviini?

Matilda

Tarjoatteko ristiäisissä kuohuviiniä?Jos, niin missä vaiheessa malja kohotetaan?Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä...

17

6830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarja

      ole yksissäkään sellaisissa ristiäisissä ollut missä olisi tarjottu.
      Enkä osaa kyllä sanoa missä vaiheessa se tarjottaisiin,ehkä juuri kun kastetilaisuus on päättynyt,ennen kahvittelua,itse olen kyllä vähän vanhoillinen vissiin tässä asiassa,etten ilkeäisi papin läsnäollessa tarjota...

    • äitie

      en oikein osaa yhdistää ristiäisiä ja alkoholia. jos haluatte maljan lapselle kohottaa, niin käyttäkää edes alkoholitonta juomaa.

      kyse on kuitenkin seurakuntaan liittämisestä ja Jumalan lapseksi antamisesta. nimenhän voi antaa ilman kirkollisia ristimisiäkin.

      malja? toimituksen jälkeen jaetaan maljat ja kohotetaan ne, ennen kahville/ruualle käyntiä.

    • Mamma

      Moi,Me ainakin ajateltiin tarjota kuoharit ristiaisissa. Sopivaksi hetkeksi ajateltiin kastetoimituksen jalkeen, ennen ruokaa ja kahvia. Mikas juhlapaivaa paremmin sopii kuin onnittelumalja!

    • äitikkäinen

      Eipä minusta kuulu vauva ja alkoholi samaan juhlaan, eihön se viini kuulu rippijuhlaankaan muuta kuin ehtoollispöydässä.

      • äitee +4

        tuohon juhlaan ei alkoholi kuulu toisin kuin nimiäisissä sen voi hyvin ottaa mukaan.


      • Autoilijan erikoinen

        Ristiäisissä ei meilläkään ole kuohuviiniä tarjottu, mutta rippijuhlissa on. Onhan se nuoren 1. Suuri Juhla ja maljan kohotus paikallaan. Onpa meidän juhlissa pappikin maljan nostanut, mitäs pahaa siinä on?
        Muistakaa aina varata myös alkoholiton vaihtoehto, meidän suvussa ainakin se tekee paremmin kauppansakin.


    • xxx

      olen eri mieltä.
      kyllä ristiäisissä voi kuohuviini lasillisen tarjota aikuisille vieraille juhlan kunniaksi.

      ajankohta voisi olla kahvittelun jälkeen,kun pappikin on lähtenyt.

      itselläni on 2 lasta ja molemmissa on yksi lasillinen tarjottu kuohuviiniä.vieraat kun ovat
      oleet niin tuttuja.

      itse olen 3:lle lapselle kummi ja kahdessa niissä
      tarjoiltiin lasi kuohuviiniä.ja toisessa kohteliaasti,myös papille tarjottiin,joka myös
      kohteliaasti kieltäytyi,koska oli autolla ja pyysi
      jotain muuta kylmää juotavaa,eli hänelle kelpasi
      sitten limu(shamppanja lasista)!:)

      ei se ole ryyppäämistä,vaan maljan kohotus
      juhlapäivän kunniaksi.!

      • Matilda

        Kiitos teille kaikille kommnteista.Täytyy harkita tuota kuohariasiaa...netistä vaan löysin vinkkejä ristiäisiin.Itse olen ollut useissa ristiäisissä, mutta kuohoviini ei ole koskaan tarjottu, ajattelin siis kysäistä, kuinka yleistä käytäntö on.


    • kannata

      leikkiä parempaa mitä oikeasti on.

    • on tarjottu

      Meillä on tarjottu kuohuviinilasilliset molempien lasten ristiäisissä, toimituksen jälkeen lapsen kunniaksi, ennen kahveja.

      Pappi oli läsnä ja otti myös kummallakin kertaa (sama pappi) lasillisen.

      Mielestäni kyllä kuohuviinimalja sopii erinomaisesti. Juhlistaa hetkeä kun kohotetaan lapselle malja.

    • marina

      miksi sen täytyy olla kuoharia?

      onnittelumaljan voi kohottaa alkoholittomallakin juomalla. meillä on ollut sekä rippi-, että yo-juhlissa onnittelumaljoina mustaherukanlehdistä tehtyä "lemmenjuomaa" ja jos sen täytyy olla kuoharia, niin onhan sitä olemassa alkoholittomanakin.

      kuten joku edellisistäkin kirjoittajista mainitsi, niin minunkaan mielestäni alkoholi ja lapsi eivät kuulu missään muodossa yhteen.

    • tiinu

      mielestäni voi aivan hyvin tarjota kuoharia ristiäisissä... kysymys on kuitenkin niin pienestä määrästä alkoholia, että on vähän turha sanoa, että lapsi ja alkoholi ei kuulu yhteen.
      ja kyllähän useimmissa häissä ja rippijuhlissakin tarjotaan kuoharia vaikka onkin kirkolliset toimitukset kysymyksessä... muistaa vain laittaa alkoholittoman vaihtoehdon tarjolle...

      • Make 82

        Onpa kyllä kumma ku pitää joka paikassa alkoholilla läträtä. Ei mtn viinoja varsinkaan ristiäisiin. Ajattelitko tarjota papillekin? :o


      • henni
        Make 82 kirjoitti:

        Onpa kyllä kumma ku pitää joka paikassa alkoholilla läträtä. Ei mtn viinoja varsinkaan ristiäisiin. Ajattelitko tarjota papillekin? :o

        Mitähän ihmeen viinalla läträämistä se on jos yhden lasin per aikuinen tarjoaa kuoharia???
        Tietenkin se voi mennä läträämiseksi jos vieraalla on omatkin juomat mukana(kuoharista tuskin riittää läträttäväksi jos on ostanut sitä vain maljoja varten) ja jos ei pysty hillitsemään omaa alkoholin juontiaan!
        Ja kyllä minä ainakin sitä papille tarjoaisin, mutta ymmärrän jos kieltäytyy ja pidän huolen, että tarjolla on myös alkoholiton vaihtoehto. Kyllä mielestäni niin hienoa tilaisuutta kun kaste voi kuoharilla juhlistaa jos haluaa (itse toimituksen jälkeen vasta tietenkin!).Yksi kuoharimalja ei tee juhlasta sen huonompaa eikä sen parempaa, mutta en näe asiassa mitään pahaakaan kun kuitenkin on noin pienestä alkoholimäärästä kysymys.


      • Mou
        Make 82 kirjoitti:

        Onpa kyllä kumma ku pitää joka paikassa alkoholilla läträtä. Ei mtn viinoja varsinkaan ristiäisiin. Ajattelitko tarjota papillekin? :o

        ...suomalaista ajattelua alkoholin käytöstä, sitä on täällä niin paljon alkoholismia, että se (alkoholi) yhdistetään aina kännäämiseen, eikä sitä voida ajatella maljana lapselle, kuten esin Keski-Euroopassa tehdään, säälittävää!


    • Mä vaan

      Olin eilen kastejuhlassa ja siellä tarjottiin alkoholitonta boolia,jossa oli muistaakseni mustaherukkamehua ja Spritea. Oli hyvää ja raikasta,sai paljon kehuja.....

      • äippä

        Meillä oli lauantaina ristiäiset ja kyllä tarjottiin kuohuviiniä vieraille. Ei kai se ole viinalla läträämistä, jos lasilliset kohottaa. Pappikin kohotti maljat kansaamme.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      78
      5791
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2526
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2007
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1765
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1311
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe