Leveät ja matalat renkaat ovat lasten renkaita ja niissä on pelkästään huonoja puolia

Anonyymi

Autojen yhä tiukkenevat ympäristö- ja päästövaatimukset pakottavat rengasvalmistajia viemään renkaiden kehitystä aivan toiseen suuntaan.

Tulevaisuuden rengas on nykyistä kapeampi ja profiililtaan korkeampi, koska kapean renkaan vierintävastus on leveää pienempi ja sitä kautta säästyy energiaa. Korkeudella taas saadaan vaikutettua renkaan ajomukavuuteen. Leveä rengas on kova, epämukava ja äänekäs. Lisäksi matalaprofiilisen kolauttaa helpommin routakuoppaan tai reunakorokkeeseen rikki. Kapeampi rengas on myös kukkarolle selvästi edullisempi vaihtoehto.

Suomalaisella uraisella, päällystetyllä kynnöspellolla kapeampi rengas on suuntavakaampi. Leveät renkaat ovat varsin ikäviä uraisella kestopäällysteellä. Irtosoraisella hiekkatiellä kannattaa myös malttaa kaasun polkemisessa, sillä pitoa leveissä renkaissa ei ole.

- Kyse ei ole ihan pienestä jutusta, sillä renkaan vaikutus auton polttoaineen kulutukseen on peräti 20 prosenttia, kertoo Michelin tutkimus- ja kehitysosaston johtaja Terry GettyChallenge Bibendum -tapahtumassa Chengdussa. Autotesteissäkin pitäisi aina kertoa minkälaiset renkaat eri autoissa oli.

Kapea rengas ei myöskään joudu niin herkästi vesiliirtoon. Ylileveissä matalaprofiilirenkaista ei ole mitään teknistä hyötyä normiliikenteessä. Se on pelkästään vajaaälyisten vinksahtanut muotioikku.

Korkea ja kapea rengas (profiili 60-70) on:

-pehmeämpi
-hiljaisempi
-suuntavakaampi
-turvallisempi ongelmakelillä(sade, loska)
-pienempi vierinvastus
-halvempi
-ympäristö ja päästöystävällisempi
-energiataloudellisempi
-kestävämpi
-paremman näköinen
-mahtuu kapeaan tilaan lokasuojan alle, ei syö auton hyötytilaa
-kevyempi, pieni jousittamaton massa
-pienempi uraherkkyys

Miksi vielä ostetaan rumia, kalliitaa ja turvattomia matalia ja leveitä lätysköitä?

http://www.ts.fi/teemat/auto ja liikenne/170652/Kapeampi rengas antaaleveaa paremman pidon

Järkirengas. Prius Plug-in hybrid 2017. Rengaskoko 195/65 15"

73

942

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Alottajalle tärkein ominaisuus on HALVEMPI.

      • Anonyymi

        Mikä on hyvä ominaisuus profiililtaan esim.
        245-19/40? Nopea kuluminen, uraherkkyys, melu,
        hinta, isompi polttoaineen kulutus, vai mikä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on hyvä ominaisuus profiililtaan esim.
        245-19/40? Nopea kuluminen, uraherkkyys, melu,
        hinta, isompi polttoaineen kulutus, vai mikä?

        Hei.
        Ulkonäkö ja race-fiilis.

        Kun nuo kaksi kriteeriä täytyy, niin muulla ei ole väliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei.
        Ulkonäkö ja race-fiilis.

        Kun nuo kaksi kriteeriä täytyy, niin muulla ei ole väliä.

        .......vastasi lapsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on hyvä ominaisuus profiililtaan esim.
        245-19/40? Nopea kuluminen, uraherkkyys, melu,
        hinta, isompi polttoaineen kulutus, vai mikä?

        Napakka ja ohjaa sinne minne halutaan. Ei lillu ja heiluta autoa hallitsemattomasti.
        Moottorilehdessä oli juuri testi kolmen eri koon samasta renkaasta ja kas, levein ja matalin ja suurin vannekoko antoi pienimmän vierintävastuksen, eli pelkillä olettamuksilla voi astua paskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        .......vastasi lapsi.

        Minulla autoilua takana jo 40 vuotta ja olen aina tykännyt ajaa autolla jossa on napakampi alusta ja tiukemmat ajo-ominaisuudet kuin perushalvoilla kinnereillä huojuvilla ominaisuuksilla.


      • Anonyymi

        Ostin juuri uudet kesärenkaat. Matalampi oli halvempi, tyydyin siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on hyvä ominaisuus profiililtaan esim.
        245-19/40? Nopea kuluminen, uraherkkyys, melu,
        hinta, isompi polttoaineen kulutus, vai mikä?

        Eihän niitä olekaan tarkoitettu Yariksiin ja Corolloihin, joten mikä ärsyttää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän niitä olekaan tarkoitettu Yariksiin ja Corolloihin, joten mikä ärsyttää?

        No juuri se oma Toyota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Napakka ja ohjaa sinne minne halutaan. Ei lillu ja heiluta autoa hallitsemattomasti.
        Moottorilehdessä oli juuri testi kolmen eri koon samasta renkaasta ja kas, levein ja matalin ja suurin vannekoko antoi pienimmän vierintävastuksen, eli pelkillä olettamuksilla voi astua paskaan.

        Kyseessä ei ole olettamus.


    • Anonyymi

      Rekisteriotteessa maininta ettei tuollaisia saa edes alle laittaa.

    • Anonyymi

      Vielä 80-luvulla niin sanottu normaaliprofiili oli 80 ja joillain hurjilla oli 70-profiiliset. Matalampia ei Suomessa juuri näkynyt. Niin tai näin, Saksan moottoritieolosuhteet määrittävät, millaiset renkaat valmistajat laittavat autoihin. Suuntaus on yhä matalampaan.

      • Anonyymi

        Suuntaus ei ole matalampaan, vaikka kuinka lapset siitä haaveilisivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuntaus ei ole matalampaan, vaikka kuinka lapset siitä haaveilisivat.

        No, onko uusissa automaaleissa korkeaprofiilisia? Profiili 50-60 tavallisin.


      • Anonyymi

        Miksi aasialaisissa on myös nykyaikaiset renkaat, vaikka siellä on suurin osa teistä todella surkeita ja reikäisiä?


      • Anonyymi

        (0-luku on jo mennyttä ja kaikki kehittyy. Nyt ei enää renkaan tarvitse joustaa kun joustot tehdään jousituksella ja alustan suunnittelulla. Ennen tiet oli vielä paljon huonompia.


    • Anonyymi

      Autojen alustat suunnitellaan nykyään nykyrenkaitten muukaan toimiviksi ja siksi tuo aloitus on mitä suurinta paskaa.
      Ennen vanhaan renkaan suurta joustoa pidettiin osana jousituksen suunnittelua ja siksi autot olivat velttoja ja löysiä lilluja, paitsi japanilaiset jotka olivat pintakovia ja jouset löi helposti pohjaan.
      Priuksen kapea rengas on tarkoitettu ekorenkaaksi joka suurilla paineilla vierii herkästi ja tietenkin halpa rengaskoko sopii Toyotan tuotanto filosofiaan jossa säästetään kaikessa, jopa maalikerroksen vahvuudesta.

      • Anonyymi

        Juu, Priuksen erittäin liukkaita ensiasennusrenkaita on moitittu koeajoissa ja testeissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, Priuksen erittäin liukkaita ensiasennusrenkaita on moitittu koeajoissa ja testeissä.

        Kaikkien sähköautojen renkaat ovat liukkaita, jos testaaja ei ymmärrä mistä on kysymys.


      • Anonyymi

        Kuvitelmasi eivät tee sinusta asiantuntijaa.


    • Anonyymi

      Olikos kotimaisessakin ohjelmassa joskus kun laittoivat skodaan jotkut matalat renkaat225/40 18 tuumaa ja aika radalla oli huonompi kuin alkuperäisillä 16" 205 /55 vastaavaa oli jossakin yuotube jutussa opeliin alkuperäisllä kerkesi kaikessa paremmin kuin rekisteriotteen mukaisilla isoimmilla renkailla,,,että urheilullisuus kun auto lasketaan vielä siihen minimiin8 senttiin katoaa lopullisesti, viimeksi kun katsoin Rovanperän, ihana ihana poitsu, voittoa kyllä toyota oli korkeilla renkailla ja korkealla ja asfalttia ajettiin??

      • Anonyymi

        Tuossa on se hölmö puoli ettei kukaan aja radalla, eikä sillä tyylillä liikenteessä.
        Rengaspaineet ratkaisee paljon ja tietenkin itse rengas, eli tuollaiset "vertailut" on tehtävät osaavasti, että sillä olisi edes jotain arvoa.


      • Anonyymi

        "toyota oli korkeilla renkailla"
        Kyllä ne kaikki renkaat jokaisella olivat kokoa 235/40-18, niin pehmeät, kovat kuin saderenkaatkin.


    • Anonyymi

      Aiak monesti tarjous rengas 225/45 17 " joka ei oikeastaan ole hyvä mihinkään sen kun laittaa 50 sarjaa kuten vaikka uudemmissa audeissa , toyotissa, bmw yms maksaa enemmän mutta näille teille hyvät,,,nastoilla jyrsityillä teillä kyllä kuluu todella nopeaan.

      • Anonyymi

        50 sarjalaiset on paljon kalliimmat kuin 45 sarjalaiset, eikä niissä ole kauheaa eroa, voit ostaa 235/45 ja ilmatila ei juurikaan muutu ja saat halvemmalla.


    • Anonyymi

      Kannattaa ehkä katsoa muutakin kuin kokoa. Tietysti naisen kanssa ei kannata väitellä jos nainn sanoo et koolla on väliä.

      Mutta renkaisiin hyvä rengas toimii oli se koko mikä vain? Ainakin pitäisi toimia.
      Jos se sopii auton alle ja vanteelle sen pitäisi toimia hyvin. halpa kumi voi olla hyvä?
      Ei kortsu vaan auton rengas. Ehkä jopa yllättävän hyvä? Tässä todiste siitä:

      Nankang Sportnex AS-2 on todellinen vesikelin voittaja. Upeat testitulokset sekä Tuulilasissa että Tekniikan Maailmassa osoittavat Nankangin olevan rengasmaailman parhaimmistoa, mutta silti edulliseen hintaan.


      Nankang Sportnex AS-2 TuulilasiNeljäs sija ja upeat 8,6 pistettä Tuulilasin suuressa kesärengastestissä

      Nankang Sportnex AS-2 sijoittui erinomaisesti neljänneksi Tuulilasin tekemässä rengastestissä (Tuulilasi 3/2017). Erityisen hyvin Nankang pärjäsi sadekelillä. Tuulilasi lausuikin Nankangista: "Etenkin hyvä märkäpito ilahduttaa. Sateella ajokäytös on kiitettävän neutraalia." Nankang menestyi tasaisen mainiosti myös muilla osa-alueilla saaden jokaisesta mittauksesta arvosanaksi vähintään kahdeksikon. Tasaisen suorituksen seurauksena konaisarvosana jäi vain puoli pistettä testivoitosta.
      "Hinnaltaan edullinen Nankang yllätti parantuneilla otteillaan"

      Nankang oli selkeästi testin edullisin rengas, johon myös Tuulilasi kiinnitti huomiota. Tuulilasi kertoi Nankangin olleen jopa 50 euroa testin toiseksi halvinta rengasta edullisempi, ja kallein rengas oli peräti 79% Nankangia kalliimpi. Tästä huolimatta Nankang oli erinomaisesti testin neljäs, jääden vain puoli pistettä testivoitosta. Pisteytyksessä olennaisesti muita edullisempaa hintaa ei kuitenkaan huomioitu mitenkään.


      nankang_as2_tuotesivu.jpgErinomainen menestys Tekniikan Maailman suuressa kesärengastestissä

      Nankang Sportnex AS-2 on Tekniikan Maailman (8/2016) kesärengastestin todellinen menestyjä, joka pärjäsi erittäin hyvin huomattavasti kalliimpien merkkirenkaiden joukossa. Lopputuloksessa arvosanaero Nankangin ja Michelinin välillä on vain 0,4 pistettä. Nankang saa kouluarvosanaksi 8,1 ja Michelin 8,5. Ero on häilyvän pieni.

      Tulos on herkkua kaikille autoilijoille, jotka haluavat ostaa kesärenkaat edullisemmin ja luottaa siihen, että saavat turvalliset renkaat. Tekniikan Maailman testissä korostuu ensisijaisesti kesärenkaiden turvallisuus. Nankang saa kehuja erityisesti turvallisuuteen liittyvissä osatekijöissä, kuten märkäpidossa sekä ajettavuudessa kuivalla.
      Nankangin jarrupito märällä on hyvä

      Nankangin jarrupito märällä saa arvosanaksi 9, kun taas esimerkiksi Michelinin tulos on 8. Myös jarrutuksessa kuivalla Nankang on parempi kuin Michelin. Ajettavuuspidossa märällä sekä ajettavuudessa kuivalla Nankang ja Michelin saavat samat arvosanat.

      Mutta se kannattaa muistaa ettei autot ole samanlaisia. Joku mikä toimii jossain autossa ei välttämättä toimi toisessa ja toinen kuski tykkää toisenlaisesta renkaasta kuin kolmas. Yhdelle on pito tärkeä ja toiselle kestävyys. Kolmannelle hiljaisuus ja neljännelle märkäpito. Mitä me tästä taas opimme? (emme mitään luulisin) *

      • Anonyymi

        Tuotteiden valmistajat ja myyjät haluavat usein käyttää Tekniikan Maailman testituloksia markkinoinnissaan. Se sopii meille. Me myös luovutamme maksutta heidän käyttöönsä TM:n testilogon ja tähtikuvion.

        Usein tuotteiden valmistustapa ja ominaisuudet muuttuvat vuosien myötä. Renkaissa kierrätyskumin osuus voi kasvaa. Kuviointi voi muuttua. Valmistava tehdas ja jopa valmistusmaa voivat vaihtua. Ja niin edelleen.

        On hyvin mahdollista, että muutama vuosi testin jälkeen samalla nimellä myytävä tuote poikkeaa merkittävästi testatusta tuotteesta.

        Siksi meillä on yksi ehto: testitulostamme saa käyttää markkinoinnissa korkeintaan vuoden ajan testin jälkeen.

        Yleensä ehtomme ei ole ongelma valmistajille ja myyjille, mutta Kontion, Linglongin ja Nankangin edustaja on sitä toistuvasti rikkonut.

        Me voimme estää logomme ja tähtikuvion käytön, mutta meillä ei ole keinoa estää testituloksen sanallista siteeraamista, vaikka tulos olisi ikivanhakin.

        Pitkään harkittuamme päätimme jättää Kontion, Linglongin ja Nankangin vertailusta pois. Me emme halua, että yleisölle markkinoidaan tuotetta vanhoilla testituloksilla, jotka eivät ehkä enää vastaa myytävän tuotteen ominaisuuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuotteiden valmistajat ja myyjät haluavat usein käyttää Tekniikan Maailman testituloksia markkinoinnissaan. Se sopii meille. Me myös luovutamme maksutta heidän käyttöönsä TM:n testilogon ja tähtikuvion.

        Usein tuotteiden valmistustapa ja ominaisuudet muuttuvat vuosien myötä. Renkaissa kierrätyskumin osuus voi kasvaa. Kuviointi voi muuttua. Valmistava tehdas ja jopa valmistusmaa voivat vaihtua. Ja niin edelleen.

        On hyvin mahdollista, että muutama vuosi testin jälkeen samalla nimellä myytävä tuote poikkeaa merkittävästi testatusta tuotteesta.

        Siksi meillä on yksi ehto: testitulostamme saa käyttää markkinoinnissa korkeintaan vuoden ajan testin jälkeen.

        Yleensä ehtomme ei ole ongelma valmistajille ja myyjille, mutta Kontion, Linglongin ja Nankangin edustaja on sitä toistuvasti rikkonut.

        Me voimme estää logomme ja tähtikuvion käytön, mutta meillä ei ole keinoa estää testituloksen sanallista siteeraamista, vaikka tulos olisi ikivanhakin.

        Pitkään harkittuamme päätimme jättää Kontion, Linglongin ja Nankangin vertailusta pois. Me emme halua, että yleisölle markkinoidaan tuotetta vanhoilla testituloksilla, jotka eivät ehkä enää vastaa myytävän tuotteen ominaisuuksia.

        Koskeeko tämä myös autotesti tuloksia? Koska valmistaja saa muuttaa autoa jos haluaa.
        Esimerkiksi 2019 voitettu talvitesti ei ole enään todellinen koska autot on muuttuneet.

        Eli vain vuoden ikäinen testi on todellisuutta.

        Eli testitulokset on täysin tapauskohtaisia koska ei tehdä testejä kaikilla renkailla kaikilla markkinoilla olevilla autoilla. Kaikki ne on kuitenkin erilaisia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koskeeko tämä myös autotesti tuloksia? Koska valmistaja saa muuttaa autoa jos haluaa.
        Esimerkiksi 2019 voitettu talvitesti ei ole enään todellinen koska autot on muuttuneet.

        Eli vain vuoden ikäinen testi on todellisuutta.

        Eli testitulokset on täysin tapauskohtaisia koska ei tehdä testejä kaikilla renkailla kaikilla markkinoilla olevilla autoilla. Kaikki ne on kuitenkin erilaisia?

        Ei se testissä pärjännyt tuote miksikään muutu.

        Mutta jos mainostat uutta tuotetta vanhan tuotteen testimenestyksellä, niin se ei ole okei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se testissä pärjännyt tuote miksikään muutu.

        Mutta jos mainostat uutta tuotetta vanhan tuotteen testimenestyksellä, niin se ei ole okei.

        uudet testit tukee kyllä vanhojen testien tuloksia: https://www.youtube.com/watch?v=176LXZFUucc


    • Anonyymi

      Jos Michelin ei sovi kesärenkaiksi, niin vika on autossa.

      • Anonyymi

        Tojottimeen kelpaa hyvin linlongit kun ei niissä ole ajo-ominaisuuksiakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tojottimeen kelpaa hyvin linlongit kun ei niissä ole ajo-ominaisuuksiakaan.

        Vapun jälkeen taas rölli itkee, kuinka Toyotan ominaisuudet ovat kelvanneet parhaiten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vapun jälkeen taas rölli itkee, kuinka Toyotan ominaisuudet ovat kelvanneet parhaiten.

        Onneksi kenenkään ei ole pakko ostaa Tojoa. Hyvää melun huumaa sinullekin!


    • Anonyymi

      Kyllä jos Nokia renkaita pakotetoimilla mitätöidään täytyy olla sen verran selkärankaa ettei myöskään kiinalaista rengas osta!
      kiina kuitenkaan EI ole tuominnut venäjän hyökkäystä!

    • Anonyymi

      Autossa pitää olla riittävän pehmeä iskunvaimennin ja joustovara.

      Sitten järkevä vannekoko että profiililtaa toimiva rengas mahtuu alle. Jos jarrulevyn ja satulan takia joutuu pitämään isoa vannetta niin se on suunnitteluvika.

      Mitä isompi vanne niin vastaavasti rengas joutuu madaltumaan muuten eivät sovi muuten pyörimään.

      2000 luvun loppupuolella on tullut näitä hyvittavia uusia autoja joissa on väärä vanne jo uutena autossa, näkee jo uusista markkinointikuvista että on niin kuin väärät renkaat alla, auto voi olla iso.

      Syö alustan osiakin nopeammin tuollaiset matalat renkaat, rengas välittää iskut halkeamista ja montuista tehokkaammin puslaan, palloniveleen,

      • Anonyymi

        Juuri näin se on. Tämä vahvistaa aloittajan tekstiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin se on. Tämä vahvistaa aloittajan tekstiä.

        F 1 autoissa ei ole vielä näkynyt matalaprofiilisia teinirenkaita, ne kun ovat tarkoitettu ja rakennettu ajamista varten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        F 1 autoissa ei ole vielä näkynyt matalaprofiilisia teinirenkaita, ne kun ovat tarkoitettu ja rakennettu ajamista varten.

        F1-renkaiden koko määritellään kabineteissa ihan omilla perusteilla.


      • Anonyymi

        Kerro tuo Toyotan suunnittelijoille, että osaavat tehdä seuraavista malleista tyydyttäviä autoja.


    • Anonyymi

      Mun Dotkessa on 195/80R14. Hyvin kulkoo ja polttaa kumea!

    • Anonyymi

      Älköön mikään maahantuoja tuoko Suomeen leveillä ja matalilla renkailla varustettuja autoja.

      • Anonyymi

        Miksi ei? Aiheuttaako ne kateutta Toyota piireissä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ei? Aiheuttaako ne kateutta Toyota piireissä?

        Toyotassa halpa rengas on AINA parempi kuin kalliimpi tunnetusta syystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotassa halpa rengas on AINA parempi kuin kalliimpi tunnetusta syystä.

        Siirtykää levitaation käyttöön kuten tukkirekat pehmeillä pikkuteillä. "Tie meidän kuljetusta huomaakaan." https://www.youtube.com/watch?v=q-sfclmX_Sc


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ei? Aiheuttaako ne kateutta Toyota piireissä?

        Sääliä vaan. Sivusta.


    • Anonyymi

      Meillä lapset käyttävät kyllä kenkiä!

    • Anonyymi

      Järki rengas Priussiin, hihii! Testeissä noita ensiasennusrenkaita moitittiin liukkaudesta. Kapea ja korkea rengas sopii rumiin ja alustaltaan surkeille autoille, eli Toyotaan.

      • Anonyymi

        Oma kokemus matalista ja ylileveistä renkaista:
        Pelkkiä ongelmia !! Ei mitään positiivista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma kokemus matalista ja ylileveistä renkaista:
        Pelkkiä ongelmia !! Ei mitään positiivista!

        Mikä on sinusta matala ja ylileveä rengas?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on sinusta matala ja ylileveä rengas?

        Kaikki alle 50 ja yli 215


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki alle 50 ja yli 215

        Miten toimia jos alle ei saa laittaa noin onnettomia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten toimia jos alle ei saa laittaa noin onnettomia?

        Osta Toyota niin on kuin kottikärryllä etenisi eikä liika tehokaan vaivaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten toimia jos alle ei saa laittaa noin onnettomia?

        Vaikka sulla autoon vannekoko kasvaisikin ja renkaankoko niin oletettavaa on, että renkaan korkeus sulla säilyisi suhteessa suht samana eli yhtä joustamattomana.
        Ja, vaikka 215 olis sun autoon kapearengas niin ei se leveämpikään rengas silti enempää pitoa tuo vaan päinvastoin. Sivusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki alle 50 ja yli 215

        Mopoauton kokoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma kokemus matalista ja ylileveistä renkaista:
        Pelkkiä ongelmia !! Ei mitään positiivista!

        Priuksen ajo-ominaisuudet ei kestä kunnon renkaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Priuksen ajo-ominaisuudet ei kestä kunnon renkaita.

        Oiskohan kuitenkin niin että oikeanlaiset renkaat parantavat ajo-ominaisuuksia. Liian leveät vaan huonontavat niitä. Näin se menee tutkitusti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mopoauton kokoja.

        Silti sulla voi olla suhteessa samanlaiset renkaat isommassa autossa ja näin ollen se mataluus ja ylileveys pysyy suhteessa samana auton kokoon nähden.
        Ja johonkin rekan renkaisiin verrattuna sun auton renkaita vois ihan yhtälailla vastaavasti verrata neppisauton renkaiksi. Sivusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka sulla autoon vannekoko kasvaisikin ja renkaankoko niin oletettavaa on, että renkaan korkeus sulla säilyisi suhteessa suht samana eli yhtä joustamattomana.
        Ja, vaikka 215 olis sun autoon kapearengas niin ei se leveämpikään rengas silti enempää pitoa tuo vaan päinvastoin. Sivusta.

        Ei se pitoa tuokkaan juurikaan enempää mutta pitää oll aleveämpi kuin 215 rekisteriotteen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se pitoa tuokkaan juurikaan enempää mutta pitää oll aleveämpi kuin 215 rekisteriotteen mukaan.

        Se on suhteellista. Sivusta.


    • Anonyymi

      Parhaat renkaat tojoon ovat umpikumirenkaat joihin voi itse kaivertaa urat.

      • Anonyymi

        Lapsiko siellä on " tietoa " jakamassa ihan kokemuspohjalta?


    • Anonyymi

      Riippuu paljolti autosta. Leveistä renkaista on vaan haittaa jos ei oo voimaa. Kulutus vaan nousee eikä kule mihinkään.

      • Anonyymi

        Noniin, nythän alkoi tulemaan järkyttävän uskottavaa ja luotettavaa tietoa märkäkorvajonnelta. Ihan kulkemiseenkin vaikuttaa?


      • Anonyymi

        Ja, vaikka on voimaakin niin kapeammilla renkailla saa silti kulutusta pienemmäksi ja kulkee paremmin. Sivusta.


    • Anonyymi

      Suomen teillä leveät renkaat on hirveät ajettavat. No siitä vatkauksesta voi takapenkillä joku saada orgasmin.

    • Anonyymi

      Matalat ja leveät renkaat lisäävät valtavasti rengasmelua. Älköön kukaan asentako autoonsa leveitä ja matalia renkaita. Maahnatuojat, älkää tuoko maahan sellaisia autoja.

      • Anonyymi

        Juuei, senverran on järki kasvanut että toista kierrosta en kyllä enää ostaisi . Ei mitään muuta kuin urahakua ja rengasmelua lisää. Opin kerrasta!


      • Anonyymi

        Toyotan ajo-ominaisuudet ei tarvitse hyviä renkaita, mutta hyvillä ajo-ominaisuuksilla varustetut autot hyötyy paljon hyvistä renkaista.
        Ei niitä muuten rengasvalmistajat kehittäis jatkuvasti.
        Michelin kärjessä. Opettele jotain renkaista ensin tojomies.
        https://youtu.be/U5JMkSy57qQ


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotan ajo-ominaisuudet ei tarvitse hyviä renkaita, mutta hyvillä ajo-ominaisuuksilla varustetut autot hyötyy paljon hyvistä renkaista.
        Ei niitä muuten rengasvalmistajat kehittäis jatkuvasti.
        Michelin kärjessä. Opettele jotain renkaista ensin tojomies.
        https://youtu.be/U5JMkSy57qQ

        Toyotan ajo-ominaisuuksissa tai oikeastaan niiden puutteessa menisi Michelinit hukkaan.

        Itsellä Michelinit, koko 245/35 (ensiasennusrengaskoko) eikä vetele. Tosin auto on Tojotaa paljon parempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotan ajo-ominaisuuksissa tai oikeastaan niiden puutteessa menisi Michelinit hukkaan.

        Itsellä Michelinit, koko 245/35 (ensiasennusrengaskoko) eikä vetele. Tosin auto on Tojotaa paljon parempi.

        BMW orginaali vastaan Michelin specsattu testi.
        Ei uskois mutta eroa on! https://youtu.be/COA630Juf_U


    • Anonyymi

      Toyotat suunnitellaan kaupunkinopeuksille ja 65-70 sarjan renkaille.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      184
      8485
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4588
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4158
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      54
      3632
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3156
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2910
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2616
    8. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      38
      2394
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2083
    10. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      2056
    Aihe