Lähdössä 5 viikon matkalle Euroopan ulkopuolelle. Taas riesana, mitä pakata mukaan. Yleensä pakkaan mukaan paljon vaatteita ja muutamat kengät erilaisiin tilaisuuksiin. Lisäksi otan mukaan paketin Suomessa paahdettua kahvia (sitä ilman en tule toimeen, saan migreenin), muovisen suodattimen ja suodatinpusseja. Mukaan ruisleipää ja paketti hapankorppuja. Näitä ei saa kaukomailla. Tuntuu, että raahaan mukanani turhan paljon vaatteita mutta kun niitä pitää olla mukana hellepäiviin, retkiin, kylmiin iltoihin ja öihin. Mistä voisin luopua? Mukaan myös fööni, shampoo ja balsami.
Jossain matkustuspalstalla joku kertoi, että hänelle riittää käsimatkatavarat ja loput ostaa paikan päällä. Kai se nyt sentään riippuu maasta, mihin matkustaa ja mitä sieltä voi ostaa? Minulle ei tule kuuloonkaan, että ostaisin esim kenkiä ulkomailta, ovat liian pieniä ,mulla naisten koko 40-42 valmistajasta riippuen. Harvassa maassa myydään niin laadukkaita kenkiä kuin Suomessa. En myöskään halua tehdä turhanpäiväisiä heräteostoksia vaatteiden suhteen. Halpisriepuja, joita ei sitten käytä Suomessa.
Mitä te muut yli kuusikymppiset pakkaatte mukaan noin kuukauden lomalle? Kiinnostaa tietää, onko muilla ongelmia pakkaamisen suhteen ja mitä pitää ehdottamasti pakata mukaan.
Pakkaaminen matkalle - yli 60 v. kokemukset/neuvot
27
383
Vastaukset
- Anonyymi
"Taas riesana, mitä pakata mukaan." Eikö kokemus vieläkään ole opettanut sinua ?
Itsehän sinä parhaiten tiedät mitä tarvitset eikä me.
Minulla ei ole ollut koskaan ongelmia. Kokemus on opettanut mitä ottaa mukaan
ja olen reissannut kolme kuukautta ja puoli vuottakin yhtä soittoa. - Anonyymi
Varmaan provo ja vitsi koko aloitus. Vain junttivauva ei voi elää
ilman ruisleipää.- Anonyymi
Jotkut kuolee jo viikossa ilman ruisleipää, hernekeittoa ja lihapullia.
Suomalaisen ruokabaarin etsiminen on ensimmäinen asia kun ulkomaille pääsee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomalaisen ruokabaarin etsiminen on ensimmäinen asia kun ulkomaille pääsee.Läskisoosin puute on usein kuolinsyynä muslimimaissa turistoivalle
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomalaisen ruokabaarin etsiminen on ensimmäinen asia kun ulkomaille pääsee.Tää on niiiiiin huvittavaa - miksi ylipäätään lähteä noin kauas?? Pitkä lentomatka, seisoskelua ja odottelua kentillä. ällöttävää ihmismassaa ja turistirysiä. No, kukin tietenkin matkaa tyylillään ja ottaa mukaansa mitä ottaa....hekoheko
- Anonyymi
"Harvassa maassa myydään niin laadukkaita kenkiä kuin Suomessa"
Suomessa myytävät kengät on suurin osa ulkomailta tuotuja.
Myydään niitä sielläkin. . .- Anonyymi
Jos mihinkä niin hyviin kenkiin kannattaa satsata kun lähtee reissuun. Kenkien pitää olla hyvin sisäänajetut jo Suomessa. Laatuun kannattaa panostaa vaikka maksaa enemmän kuin halvat cittarin kengät. Sievin kengät on tehty Suomessa. Palmrothin kengät on suunniteltu suomalaisten jalkaan sopiviksi vaikka valmistetaan Portugalissa. Euroopassa sentään päinvastoin kuin halvat Kiinassa ja Intiassa tehdyt kengät. Ikä tuo mukanaan kaikenlaista jalkaongelmaa. Sen vuoksi kannattaa käyttää vain suomalaiseen jalkaan suunniteltuja, leveälestisiä kenkiä. Toki kenkiä myydään muuallakin mutta kun lähtee matkalle niin ei kannata laskea sen varaan. Voipi välttää monet rakkulat ja epämukavat kävelyretket.
- Anonyymi
Ei kannata matkustaa jos tarvii kysellä
Europpan ulkopuolella kannattaa ottaa eri tavaroita Etelä-Navalle
ja Ugandassa ei suksia voi käyttää
nämä tuppaa usein unohtumaan - Anonyymi
Olen käynyt myös usein etelässä, Helsingissä, Espoossa, Kotkassa, Hangossakin ja kerran jopa Tukholmassa ja sehän sijaitsee koko Suomen eteläpuolella.
'Reissumies' - Anonyymi
mahdollisimman vähän ottaa mukaan,
vain tarvittavat vaatteet ja hammasharja,
paikanpäältä voi ostaa jotain mikä siellä on hyvä käyttää,
usein minulla paikanpäältä ostetut vaatteet ei enään täällä suomessa ole koskaan passanneet päälle,
vain sielä niissä maisemissa, missä kulloinki on lomaillu, - Anonyymi
Huolehdi pikikset ,sukat ja liivit on useammat. Kenkäsi hyvät laadukat lenkkarit ja 1 sandaalit. Toimii ja lenkkarit on muotia jopa juhlatiaisuudet .Mukavia shortseja2 kpl.3 t-paitaa. 2 pitkähihasta. Goleghousut konessa ja rotsi tai hupari. Pesulat o joka majatalo,kuin hotelit hetkessä pesty ja kuivat. Jos on rahaa matkusta on vaateita rahaa tarvitaessa ostaa paikan päältä.
- Anonyymi
Sehän nyt palaa vain halusta kertoa , että matkustaa ulkomaille ja
oikein Euroopan ulkopuolelle. (ensimmäisenä suomalaisena koskaan :))))))))
luullen)
Ehkä on sama joka käy eläkeläisristeilyillä näkemättä muuta kuin laivan sisältä.
Sama tyyppi teki Köpiksen reissun ja laittoi sieltä viiden minuutin välein
kuulumisia 70 ja 80 plussaan, missä kahvilassa istuu ja mitä juo ja syö.- Anonyymi
Liekkö jo laittanut mökkiammeeseensa veden?
- Anonyymi
Pisin matkamme vaimoni kanssa kesti 3 kuukautta. Periaatteemme on aina ollut, että jos jossakin on ihmisiä niin jollakinhan ne tulevat toimeen.
Kohdealueesta riippuen on hankittava tarvittava estolääkitys.
Koskaan emme ole roijanneet mukana mitään ruokaa, kahvia tai fasun sinistä.
Rättien suhteen jouduin neuvotteluun vaimoni kanssa. Huomautin, että kohdealueilla lienee rättien ostamismahdollisuus. Luultavasti löytyy pesuloitakin koska emme mene Amazonin viidakkoon.
Jos on hankaluutta niin heittää menemään kun voi ostaa tilalle uutta.
3kk oli oikeastaan helpompi hoitaa rättien suhteen kuin ensimmäinen viikon risteily.
Jo etukäteen oli tiedossa, että laivalta saa kaikkea tarvittavaa ja Neitsytsaarten satamakaupungeista taatusti voi ostaa tarvitsemansa, niin vaimo olisi halunnut mukaan puoli vaatekaapillista.
Selvisimme kuitenkin kahdella kookkaalla matkalaukulla.
Seuraavalla kerralla nekin olivat kevyempiä. - Anonyymi
Pääsitpäs kehumaan.
- Anonyymi
Aikalailla sama viettää päivä itiksessä. Saa tarpeekseen "ulkomaalaisista" aivan varmasti.
- Anonyymi
Rasisti on maailman tyhmin ihminen.
- Anonyymi
5 viikkoa on aika pitkä aika, ota mukaan sellainen pikkupyykkiin käyvä saippua, suusuojaimia, koronan omatesti tai kaksi. Muutama purtilo nestetasapainotabletteja, ripulia estäviä tabletteja, lääkkeesi ja lääkereseptikopia aurinkovoidetta, laastareita, hyttysvoidetta/tai hyttysservettejä.
Jonkin verran maan valuuttaa kaiken varalta. Tarkista että passisi on voimassa vielä puoli vuotta lähtöpäivästä laskien, ja matkavakuutus joka voimassa ainakin 45 vuorokautta. Kopio passista ja matkalipuistasi sekä vakuutuksestasi. Ota selvää SOS hätäpalvelu puhelinnumerosta.
Totta maar täytyy ottaa mukaan sellaiset kengät joilla on jo kävelty ennenkin. Kaikista huonoimmat aluvaatteesi jotka voit laittaa roskiin ennen kotiinlähtöä. - Anonyymi
Yli 60v kannattaa myös muistaa otta riittävästi vaippoja mukaan
Nykyisin en enää matkustele juuri lainkaan.
Ennen pakkasin liikaa vaatteita mukaan, reissusin paljon. Nykyinen mielipiteeni on, vain sellaisa vaatteita joita tykkään pitää. Ei sellaisia joita ehkä voisi pitää päällään jossain tilanteessa.
Monesti kuljetin mukanani vaatteita joita en käyttänyt lainkaan.- Anonyymi
Jätä huonekalut kotiin !
- Anonyymi
Kiitos kaikista asiallisista vastauksista. Osasin odottaa, että tulee myös törkyviestejä. Se vaan on tätä päivää. Henkilöt, jotka eivät koskaan ole matkustaneet omaa kotikuntaansa pidemälle, katsovat asiakseen laittaa katkeria ja kateellisia, tyhmiä viestejä tyyliin "pääsitpäs kehumaan", "jätä huonekalut kotiin" jne. Jos typerien viestien lähettäminen helpottaa heidän oloaan niin olen onnellinen heidän puolestaan.
Mielestäni ei ole kehumista, jos kertoo omista matkakokemuksistaan. Se on tosiasioiden kertomista ja niistä saavat vinkkiä sekä minä että muut kiinnostuneet.
Kuten aloitusviestissä totesin, pakkaaminen on riesa mutta se ei tarkoita, ettenkö pysty pakkaamaan. Ei ole vielä jäänyt yhtään matkaa väliin tämän riesan takia.- Anonyymi
Täysin turhaa ja tuomittavaa touhua tuollainen matkustelu ilman mitään todellista ja oikeaa syytä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täysin turhaa ja tuomittavaa touhua tuollainen matkustelu ilman mitään todellista ja oikeaa syytä.
Mistä tiedät, ettei minulla ole todellista ja oikeaa syytä tähän 5 viikon matkaani? En ole kertonut matkani syytä aloitusviestissä. Jos teen niin sanottuja,normaaleja lomamatkoja niiden pituus on 1-2 viikkoa. En ole turhan päiten ostanut lentolippuja 5 viikon matkaan Euroopan ulkopuolelle vaan siihen on syynsä, jota en halua avata juurikin kaltaistesien kommenttien takia, joilla ei ole mitään tekemistä itse aiheen eli pakkaamisen kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä tiedät, ettei minulla ole todellista ja oikeaa syytä tähän 5 viikon matkaani? En ole kertonut matkani syytä aloitusviestissä. Jos teen niin sanottuja,normaaleja lomamatkoja niiden pituus on 1-2 viikkoa. En ole turhan päiten ostanut lentolippuja 5 viikon matkaan Euroopan ulkopuolelle vaan siihen on syynsä, jota en halua avata juurikin kaltaistesien kommenttien takia, joilla ei ole mitään tekemistä itse aiheen eli pakkaamisen kanssa.
Euroopan ulkopuoli on hyvin moni-ilmeinen asia.
Menetkö rinkkareisulle Etelä-Amerikkaan?
Sukulaisiin jenkkilään?
Nepaliin mietiskelemään?
Kiinaan omatoimimatkalle?
Kongon Demokraattiseen tasavaltaan "avustelemaan?
Jne. Jne.
5 viikkoa Euroopan ulkopuolella ei kerro juuri mitään!
Länsimaisen kulttuurin piirissä vai alkukantaisemmissa oloissa valottaisi asiaa paljon enemmän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Euroopan ulkopuoli on hyvin moni-ilmeinen asia.
Menetkö rinkkareisulle Etelä-Amerikkaan?
Sukulaisiin jenkkilään?
Nepaliin mietiskelemään?
Kiinaan omatoimimatkalle?
Kongon Demokraattiseen tasavaltaan "avustelemaan?
Jne. Jne.
5 viikkoa Euroopan ulkopuolella ei kerro juuri mitään!
Länsimaisen kulttuurin piirissä vai alkukantaisemmissa oloissa valottaisi asiaa paljon enemmän.Selvyyden vuoksi. Länsimaisella tarkoitan myös Euroopan ulkopuolista pollukkaa. Mm. Amerikat, Australia ja Uusi Seelanti. Ulkopuolisista myös mm. Japani, osat Kiinaa ja Intiaa jne. Kyse on oikeastaan elintasoon liittyvästä tapa- ja palvelukulttuurista.
Muslimimaat ovat luku sinänsä vaikka seiltäkin löytyy siedettäviä kohteita, muitakin kuin niitä "rysiä".
- Anonyymi
Euroopan ulkopuolelle, sivistyneelle alueelle mennessämme selviämme vaimoni kanssa yhdellä yhteisellä, pienehköllä matkalaukulla ja kumpikin omalla, matkustamon mittoihin mahtuvalla vetolaukulla.
Euroopan alueella olemme selvinneet jo pitkään noilla vetolaukuilla. Käytämme paikallisia palveluja kuten noilla "ulkopuolisillakin" yhden matkalaukun alueilla.
Meillä on yhteisiä matkoja yhteen laskettuna noin 6 vuotta. Ensimmäinen 1970 enkä laske mukaan naapurimaitamme. Seuraava oli 4,5 viikkoa vuonna 1971.
Viimeinen oli juuri ennen koronaa.
Olemme olleet eläkkeillä 26 vuotta.
KOSKAAN emme ole raahanneet mukana ruokaa! EI KOSKAAN. Typerämpää en voi kuvitella kuin kahvin ja jonkun näkkärin raahaaminen. Ei voi olla kysymys terveydestäkään.
Kotiin päin olen tuonut valikoituja, säilyviä herkkuja. Juomien suhteenkin olen kranttu. Meksikosta toin tequilaa jossa oli toukka pullon pohjalla. Kuubasta mm. Muleta rommia. Kotiutuessamme jenkeistä Mainen Bangorin kautta sorruin ostamaan styrox laatikollisen hummereita. Olin kuin Vileen. Sai halvalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan493202Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282919- 1212336
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281442- 111346
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802