Minulla on viisi sisarusta, itselläni ei ole aviopuolisoa eikä lapsia, vanhempani ovat jo kuolleet. Jos testamenttaan omaisuuteni yhdelle sisaruksistani mutta jos käy niin että hän ehtii kuolemaan ennen minua eikä testamenttia ole muutettu niin kuka silloin perii? Elossa olevat sisarukset vai testamentissa mainitun kuolleen sisaren lapset?
Kuka perii
11
160
Vastaukset
- Anonyymi
Viimeksi mainitut tulevat kuolleen testamentinsaajan sijaan, ellet ole muuta määrännyt testamentissa tai ei voida muutoin päätellä sinun tarkoittaneen.
ks. tark PK 11 luku.- Anonyymi
Kun testamentinsaaja kuolee ennen hänen testamenttiin perustuvan oikeutensa tultua voimaan tulee hänen perillisensä hänen sijaansa, MUTTA vain, jos sijaantulijat ovat myös vainajaan nähden perillisasemassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun testamentinsaaja kuolee ennen hänen testamenttiin perustuvan oikeutensa tultua voimaan tulee hänen perillisensä hänen sijaansa, MUTTA vain, jos sijaantulijat ovat myös vainajaan nähden perillisasemassa.
No, nehän tapauksessa ovat vainajaan nähden perillisasemassa. Sisaruksen rintaperlliset ovat vainajaan nähden hänen veljen/siskon poikia/tyttäriä.
MUTTA tämä sääntö pätee VAIN ja AINOASTAAN, ellei testamentin tekijän tarkoituksesta voida muuta päätellä. PK 11:1 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, nehän tapauksessa ovat vainajaan nähden perillisasemassa. Sisaruksen rintaperlliset ovat vainajaan nähden hänen veljen/siskon poikia/tyttäriä.
MUTTA tämä sääntö pätee VAIN ja AINOASTAAN, ellei testamentin tekijän tarkoituksesta voida muuta päätellä. PK 11:1Testamentinsaaja on voinut erota ja avioitua uudelleen. Lapset voivat olla, sekä omia, että uuden puolison lapsia, tai vain uuden puolison.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Testamentinsaaja on voinut erota ja avioitua uudelleen. Lapset voivat olla, sekä omia, että uuden puolison lapsia, tai vain uuden puolison.
??? Sisaren lapset opn kyllä ainoastaan ja vain sisaren rintaperillisiä. Muita vaihtoehtoja ei ole. Puolison lapset eivät voi liittyä asiaan eikä tietysti liitykään.
- Anonyymi
>>>> Elossa olevat sisarukset vai testamentissa mainitun kuolleen sisaren lapset?
Jos testamentin saaja kuolee ennen kuin hänen testamenttiin perustuva oikeutensa on tullut voimaan tai jos testamenttia ei muutoin voida hänen kohdaltaan panna täytäntöön, tulevat hänen jälkeläisensä hänen sijaansa, mikäli heillä olisi ollut oikeus periä testamentin tekijä. (PK 11 luku 6 §)- Anonyymi
Tässä se tärkein pykälä, PK 11:1
Testamentti on niin tulkittava, että tulkinnan voidaan otaksua vastaavan testamentin tekijän tahtoa. Sen vuoksi on tämän luvun säännöksiä noudatettava vain, mikäli ei testamentin määräyksestä, sen tarkoitukseen ja muihin olosuhteisiin nähden, ole katsottava muuta johtuvan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä se tärkein pykälä, PK 11:1
Testamentti on niin tulkittava, että tulkinnan voidaan otaksua vastaavan testamentin tekijän tahtoa. Sen vuoksi on tämän luvun säännöksiä noudatettava vain, mikäli ei testamentin määräyksestä, sen tarkoitukseen ja muihin olosuhteisiin nähden, ole katsottava muuta johtuvan.Lue avaus. Testamentin tekijä on edelleen hengissä. Loput voi kysyä L-Höpöltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lue avaus. Testamentin tekijä on edelleen hengissä. Loput voi kysyä L-Höpöltä.
Aiheellinen huomautus. Miksikäs ap. lisäisi loppuun: "Jos mainittu sisarukseni on kuollut ennen minua, perinnön saavat hänen lapsensa lain mukaan."
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lue avaus. Testamentin tekijä on edelleen hengissä. Loput voi kysyä L-Höpöltä.
Testamentintekijän elossa oleminen ei muuta asiaa mitenkään. Jollei hän muuta testamenttiaan sisarensa kuoltua ennen häntä, noudatetaan ensisijaisesti PK 11:1 niin kuin olen todennut.
PK 11:6 otetaan huomioon, jos testamentin tekijän tarkoituksesta ja muista olosuhteista ei muuta johdu.
Asiaa voi toki ajatella niin, että jollei avaaja muuta testamenttiaan, vaikka hänen testamentissa edunsaajana oleva sisruksensa on kuollut kauan aikaa ennen testamentin tekijää, se tulkitaan olosuhteeksi, joka HEIKENTÄÄ PK 11:6 merkitystä. Kun hän ei ol muuttanut testamenttiaa sisaren lasten hyväksi, hänen voidaan ajatella testamentin rauenneen eikäsiten olevan enää voimassa. Silloin avaajan jäämistö jaettaisiin hänen kuoltuaan lakimääräisille perillisille (joita tosin olisi myös muiden ohella mainitun sisaren lapsetkin. Heidän osuutensa olisi kuitenkin pienempi tällöin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Testamentintekijän elossa oleminen ei muuta asiaa mitenkään. Jollei hän muuta testamenttiaan sisarensa kuoltua ennen häntä, noudatetaan ensisijaisesti PK 11:1 niin kuin olen todennut.
PK 11:6 otetaan huomioon, jos testamentin tekijän tarkoituksesta ja muista olosuhteista ei muuta johdu.
Asiaa voi toki ajatella niin, että jollei avaaja muuta testamenttiaan, vaikka hänen testamentissa edunsaajana oleva sisruksensa on kuollut kauan aikaa ennen testamentin tekijää, se tulkitaan olosuhteeksi, joka HEIKENTÄÄ PK 11:6 merkitystä. Kun hän ei ol muuttanut testamenttiaa sisaren lasten hyväksi, hänen voidaan ajatella testamentin rauenneen eikäsiten olevan enää voimassa. Silloin avaajan jäämistö jaettaisiin hänen kuoltuaan lakimääräisille perillisille (joita tosin olisi myös muiden ohella mainitun sisaren lapsetkin. Heidän osuutensa olisi kuitenkin pienempi tällöin.Sulla on paha turhan pätemisen tarve.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445199Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243420Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982802Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552608- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261871Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161381