Vappu työväen ja opiskelijoiden juhla

Anonyymi

Nyt vietämme jälleen Vappua ,joka liitetään vahvasti työväen ja opiskelijoiden vuoden kohokohtaan kevääseen. Siis Hauskaa vappua kaikille. Tällä keskustelufoorumilla kun olemme niin haluaisin perehtyä työväen vappuun jolla on todella pitkät perinteet. Vappumarssit Helsingissä kommunisteilla omansa ja demareilla omansa. Vaikka työväki vahvasti järjestäytyi 1900 alkupuolella ja vaati oloihinsa parannusta niin kuljetusalalla järjestäytyminen oli tosi hankalaa ja vähäistä. Teollisuudessa metalliliitto, paperiliitto jne jäsenyys työntekijöillä oli huipussaan.
Jostain syystä kuljetusala laahasi aina perässä.Syynä ehkä sellainen ajattelu ,että kuljettajia verrattiin rakennusteollisuuden apupoikiin, lapiomiehiin eli pidettiin nykymittakaavalla sellaisina "reppanoina" jos rumasti sanoo.Ilmeisesti kyseiset työntekijät itsekin pitivät itseään reppanoina ja karttoivat ammattiyhdistys toimintaa. Itse olen 1960-luvun nuori ja muistan hyvin TV uutisten jutun 1970 luvulta jossa AKT:n toimitsijat olivat maamme rajoilla ja pysäyttivät rekat ja jos AKT:n jäsenkirjaa ei löytynyt niin matka tyssäsi siihen. Mielestäni tällainen toimintakaan ei ole hyväksyttävää. Jokaisella on oikeus olla liiton jäsen tai ei.
Nyt kun elämme 2022 vuotta niin mielestäni ammattiyhdistystoimintaa ja puolueita ei pidä yhdistää mikään side. Ammattiyhdistystoiminnan päätavoite pitää olla pelkästään kuljettajien ansiotason ja työehtojen pitäminen samalla tasolla mitä se on muillakin aloilla eli ajaa kuljettajien etuja kun vastassa on vahva työnantajapuoli.

2

135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin samaa puupää porukkaa me kuskit olemme edelleen. 2 tuntia on vappuna kulunut ja ei yhtään kommenttia edelliseen kirjoitukseen joka minun mielestä oli hyvin totuudenmukainen kuvaus kuljettajien aktiivisuudesta työmarkkinoilla menneinä vuosina. No eipä siinä ole mitään ihmeteltävää olemme saakelin saamatonta sakkia ja hajanaista porukkaa joka ei saa edes keinotekoisesti aikaan mitään yhteishenkeä. Kas kummaa se on työnantajajärjestöjen mieleen joilla rivit on suorassa ja tiukasti. Oikein käy kateeksi terveydenhoitoalan lakot ja kiistat. Tehy irtisanoo kaikki jäset viroistaan jos neuvottelutulokseen ei päästä. Ja se päätös pitää. Naisissa on siis voimaa ja me miehet olemme sellaisia vellihousuja luusereita( tällainen mielikuva ainakin minulle jää)

      • Anonyymi

        Me vanhanajan kunnon kommunistit ja SDP haalariporukka rasvarit, hitsarit,rakennustyömiehet ja sekatyömiehet olemme kaikki poispyyhittyä porukkaa esimerkiksi Suomen eduskunnasta. Vasemmistoliitossa ja SDP:ssä tätä perusduunari porukkaa ei edusta enää yhtään kansanedustajaa. Ne ajat ovat ohitse jolloin vallankahvassa oli tosi miehet Ele Alenius ja Aarne Saarinen , he olivat tosi miehiä, myös porvarit arvostivat suuresti.
        Taisto Sinisalon porukka SKP oli niin taistolainen ryhmittymä että ,hyvä kun loppui. Miehiä kiinnostaa vapaa-ajalla vain löhöily, harrastukset ja alkoholin nauttiminen nykyään. Kukaan ei halua olla työpaikan luottamusmies? Kukaan ei halua edes kuulua AKT:n? Kun on tuo yleinen työttömyyskassa jossa vuosimaksu on tosi pieni. Vasemmistoliitolla ei ole enää nykyisin mitään voimaa tehdä koko Suomea ravisuttavia päätöksiä. SDP:stä on tullut ihan pelle puolue Sanna Marinin johdolla. Rouva tai nykyään neiti menee nykyisin ihan muissa aatoksissa pitkin poikin tuolla maailmalla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5100
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2357
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1867
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1568
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1195
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe