Oh, Ubuntu on ihanentavampi...

Anonyymi

Tästä aiheesta onkin ollut jo paljon kiistaa. Mutta nyt haluaisin oikeasti tietää ilman tappelua, onko Ubuntu parempi kuin Windows? Onko se asentamisen arvoinen? Onko se Windows-käyttäjälle unelma?
On se unelma. Ei ole haittaohlemia, eikä matoja taikka viruksia. Se on unelma, sille joka unelmaa tavoittelee.

29

649

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ubuntu on paljon parempi kuin windows.

    • Anonyymi

      Ubuntu toimii, windows ei toimi!

      • Anonyymi

        Ubuntu on HYVÄ!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ubuntu on HYVÄ!

        On kuin sinulle tehty, värikin on sopivan ruskea, sanovat että siinä on hajukin mukana pitäneekö paikkansa.


    • Anonyymi

      Minusta se ei ole kovin hyvä, Debian on parempi.

      • Anonyymi

        Maku asioita.


    • Anonyymi

      Muuten Ubuntu on hyvä mutta en tykkää Ubuntun työpöytäjärjestelmästä, waylandista enkä snapista. Siksi valitsen mielummin Xubuntun, Linux Mintin ja Debianin.

      • Anonyymi

        Et siis tykkää mistään hyvästä :D

        Mutta ainahan saa valita!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et siis tykkää mistään hyvästä :D

        Mutta ainahan saa valita!

        Tykkään minä hyvästä mutta en tykkää Gnome-työpöydästä, Waylandista ja Snapista! Ne eivät mielestäni ole hyviä, Xfce, Xorg ja deb-paketit on mielestäni parempia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tykkään minä hyvästä mutta en tykkää Gnome-työpöydästä, Waylandista ja Snapista! Ne eivät mielestäni ole hyviä, Xfce, Xorg ja deb-paketit on mielestäni parempia!

        Gnome-työpöydästä, Wayland ja Snap on juurikin parhautta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Gnome-työpöydästä, Wayland ja Snap on juurikin parhautta!

        Pöh, ne juuri pilaa emo-Ubuntun eli ovat täyttä...p*skaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tykkään minä hyvästä mutta en tykkää Gnome-työpöydästä, Waylandista ja Snapista! Ne eivät mielestäni ole hyviä, Xfce, Xorg ja deb-paketit on mielestäni parempia!

        Nää on makuasioita!
        Mistä työpöydästä tykkää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tykkään minä hyvästä mutta en tykkää Gnome-työpöydästä, Waylandista ja Snapista! Ne eivät mielestäni ole hyviä, Xfce, Xorg ja deb-paketit on mielestäni parempia!

        Gnome on ihan riitävän helposti muokattavissa ulkoasultaa haluamakseen.
        Ja on helppo ja nopea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pöh, ne juuri pilaa emo-Ubuntun eli ovat täyttä...p*skaa!

        Älä sinä kollivapinen mussuta valheitasi!


    • Anonyymi

      Anroid on on paska! Senhän kertoo jo "käyttöehtosopimus", joka tyystin puuttuu ubuntusta.

      • Anonyymi

        Onhan sekin, mutta on "läpihuutojuttu", että ei edes pallinkarva värähdä. ...

        Outoja ongelmia tosin on paljon. Esim kun kirjoitin tuota em. ensimmäistä riviviä, niin aukesi yhtäkkiä joku kalenterisivu tai jotain ala gnome-shell...
        Tuollainen ihmeellinen "kummitteleu" on ollut aininaan gnomen-shellin ongelma, joten miksi ei voi korjata/läpikäydä vanhaa koodia? Elikkä ongelma on siellä vanhassa kirjastossa/koodissa, joka tekee tuollaisia ihmeellisyyksiä, tai vain olen väärässä...


      • Anonyymi

        Androit on parhata mobile os:ssiä!


      • Anonyymi

        H Ä I R I K K Ö !


    • Anonyymi

      Haittaohjelmat eivät ole mikään ongelma Windowsissakaan.

      Paremmuus vähän riippuu siitä, että mihin käyttötarkoitukseen tulee. Ubuntu on ylivoimanen kun ajetaan paikallisesti jotain datan käsittelyä. Sillä kun saa sen "pilven" paikallisesti.

      Ubuntussa taas kovasti yritetään saada kaikki tungettua snap -paketteihin jotka ovat raskaita, ja selainkin on siinä, että kun ajetaan pelkkää käyttöliittymää niin Windows on jokseenkin varmasti toimii nykyään nopeammin tässä.

      Ubuntun tukikäytännöt ovat paremmat kuin Windowsin. Ubuntussa on kaikki ominaisuudet valmiina ja jokainen julkaisu tuettuna 5v. Sitten jos maksaa subscriptionia, saa toiset 5v tukea.

      Windowsin julkaisut ovat tuettuna vain puolitoista vuotta, mutta organisaatiokäyttöön sitten saa Enterprisea jossa saa Ubuntun tapaan 10v tuen. Nuo lisenssipuljaamiset Windowsissa vaan on perseestä.

      Windowsin asentaminen on aivan perseestä, että yleisohje on: "älä asenna". Jo senkin takia että pitää ostaa lisenssi. Windows on parasta hankkia esiasennettuna.

      Ubuntua sen sijaan voi helposti asentaa vaikka johonkin NUC:n tai Jetsoniin.

      • Anonyymi

        Haittaohjelmat On lähestulkoon Windowsin ongelma! iOS on toisin suurin kärsijä!
        Androidin ohjelmissa on haittaohjelmia löydetty mutta se on niiden asennusongelma,
        MacOS:ään on muutamia aktiivisia haittaohjelmia!
        Linuxjärjestelmiin ei edeleenkään ole yhtään massahaitaketta.


    • Anonyymi

      Miten oletat windowsin yltävän kisaamaan ? Romu mikä romu

    • Anonyymi

      Kaikkihan sen tietää, että Ubuntu on vain aloittelijoille ja pikkutytöille koristeltu ja kuorrutettu "Pirkka Debian ", joskin sekin on ylivoimainsesti etevämpi Winukkaan verrattuna.

      • Anonyymi

        Joo.

        Näin se edelleenkin on.

        Tosi Linux käyttäjien ympäristöä hallitsee edelleen alkuperäinen 'punaunen hattu', Debian vielä menee, mutta nämä penskoille väritellyt Minrit ja Ubuntut herättävät lähinnä säälin sekaista hymähtelyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo.

        Näin se edelleenkin on.

        Tosi Linux käyttäjien ympäristöä hallitsee edelleen alkuperäinen 'punaunen hattu', Debian vielä menee, mutta nämä penskoille väritellyt Minrit ja Ubuntut herättävät lähinnä säälin sekaista hymähtelyä.

        Ubuntu oli ilmestyessään kiva helppokäyttöisyyden ja helpon ylläpidon takia tavalliselle tallaajalle kuin myös palvelimissa se loisti aikoinaan juurikin edullisuuden takia.

        Nykyään se ylläpito tavallisen tallaajan käyttöjärjestelmissä on yleisesti helppoa, ja palvelimissa se ei oikein tarjoa etulyöntiasemaa. Eikä myöskään IoT puolella.

        Vahvin alue Ubuntulla on ohjelmistokehittäjien käytössä tekoälysovelluksissa. Jälkimmäinen johtuu hyvin pitkälti siitä, että nVidia tykkää suosia Ubuntua.


    • Anonyymi

      Mulla on ollut tietokoneita kohta 20 vuotta. Ensimmäinen sattu olemaan win xp, markettikone. Silloin osasin suurinpiirtein käynnistää koneen ja pelata pasianssia.

      Vuosien varrella on ollut yhtä sun toista käyttöjärjestelmää ja eri koneita. Onneksi nuorempana "hairahdin" kokeilemaan jotain linux jakelua. En osaa sanoa mikä oli syy, mutta tykästyin ensi kokeilulta. Silloin oli vielä erittäin tärkeää "kuulua tasaisen harmaaseen massaan" joten kokeiluksi jäi. Mulla on vanha kone, joka rakennettiin silloisiin tarpeisiin. Toistaiseksi toimii. Mutta kuullessani uutisen että win10 ei ollutkaan se viimeinen win käyttis ja päivitys systeemin ilmoittaessa julmasti "hanki uusi kone, käytät liian vanhaa tekniikkaa tulevalle uudelle win11 versiolle" päädyin radikaaliin ratkaisuun ja latasin ja asensin ubuntun.

      Tämä valikoitui sillä ajatuksella, kun ennen ubuntuun vaihtoa pengoin nettiä joitain päiviä, saadakseni vastauksen kysymykseeni voiko linuxilla pelata pc pelejä, miten se tapahtuu ja mikä linux soveltuu siihen parhaiten. Ikänsä vuoksi tämä kone ei ole raketti, enkä enää edes oleta sen olevan. Kummasti yksi peli pc puolelta, jota olen pelannut ykkös versiosta lähtien, toimii ubuntussa vakaammin kuin millään pc koneella, millä olen sitä pelannut. Ei sen pelikuntoon saaminen ollut lähellekään niin helppoa kuin pc:llä (levy cd asemaan ja asenna ohjeiden mukaan, olet valmis pelaamaan 30 minuutissa) mutta opetti vähintäänkin ohjeiden lukutaitoa ja kärsivällisyyttä.

      Windowsiin (ja macciin) verrattuna tämä on siitä kiva järjestelmä, että perusjutut on valmiina kun se on asennettu. Säästää aikaa ja vaivaa, kun ei tarvitse jotain tekstintuotto ohjelmaa etsiä ja vertailla niiden paremmuutta netin ihmeellisestä maailmasta, eikä tarvitse pelätä lataavansa konetta täyteen pöpöjä, kun lataa väärästä paikasta. Ja jos tarvitseekin apua jossain ongelmassa, ensimmäinen vastaus ei ole tyly "kvg" ja "oot iha paska etsä muka osaa ja tiedä?"

      Simppeli ja kiva käyttöjärjestelmä :)

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe