Stadsfullmäktige i Lojo ansöker hos statsrådet

Anonyymi

att få fortsätta som en tvåspråkig kommun åren 2023 - 2032.
Lojo har sedan år 1997 på frivillig grund varit en tvåspråkig kommun.

28

130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En vanlig tvåspråkig kommun har både svensk - och finskspråkiga invånare,minst 8 %
      av invånarna hör till minoriteten.

    • Anonyymi

      Lojo har ju i tiderna haft rätt så stor svenskspråkig befolkning.

      • Anonyymi

        Lohjan väkiluku on n. 46.000 henkeä. Ruotsinkielisiä on 3,5 % eli noin 1.600 henkeä.
        Näillä numeroilla laki ei edellytä kaksikielisyyttä, mutta kaupungin päätöksellä sitä voidaan hakea.
        Virallinen kaksikielisyys mahdollistaa valtion maksamat kaksikielisyystuet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lohjan väkiluku on n. 46.000 henkeä. Ruotsinkielisiä on 3,5 % eli noin 1.600 henkeä.
        Näillä numeroilla laki ei edellytä kaksikielisyyttä, mutta kaupungin päätöksellä sitä voidaan hakea.
        Virallinen kaksikielisyys mahdollistaa valtion maksamat kaksikielisyystuet.

        Visst får Lojo också pengar.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Visst får Lojo också pengar.

        Lojo är tydligen nöjd med sin frivilliga tvåspråkighet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lojo är tydligen nöjd med sin frivilliga tvåspråkighet.

        Invånarna tydligen också.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lohjan väkiluku on n. 46.000 henkeä. Ruotsinkielisiä on 3,5 % eli noin 1.600 henkeä.
        Näillä numeroilla laki ei edellytä kaksikielisyyttä, mutta kaupungin päätöksellä sitä voidaan hakea.
        Virallinen kaksikielisyys mahdollistaa valtion maksamat kaksikielisyystuet.

        Lojo är nöjd med arrangemanget.


      • Anonyymi

        Lojo vill ännu ta hand om sina svenskspråkiga invånare.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lojo vill ännu ta hand om sina svenskspråkiga invånare.

        Ruotsinkielisillä on myönteinen vaikutus kuntaan, se on selvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lojo vill ännu ta hand om sina svenskspråkiga invånare.

        Det ska Lojo få stort plus för.


      • Anonyymi

        Lojo vill inte utrota sina svenskspråkiga invånare.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lohjan väkiluku on n. 46.000 henkeä. Ruotsinkielisiä on 3,5 % eli noin 1.600 henkeä.
        Näillä numeroilla laki ei edellytä kaksikielisyyttä, mutta kaupungin päätöksellä sitä voidaan hakea.
        Virallinen kaksikielisyys mahdollistaa valtion maksamat kaksikielisyystuet.

        Pengar behövs alltid.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lojo är tydligen nöjd med sin frivilliga tvåspråkighet.

        Lojo har gjort eget val.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lojo vill ännu ta hand om sina svenskspråkiga invånare.

        Det lyfter man på hatten för.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lojo vill inte utrota sina svenskspråkiga invånare.

        Det är unikt.


      • Anonyymi

        Så som så många andra orter som nu har finskspråkig majoritet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Invånarna tydligen också.

        Det fungerar bra.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lojo är tydligen nöjd med sin frivilliga tvåspråkighet.

        Då är ju allt bra.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Visst får Lojo också pengar.

        Men Lojo har också utgifter för att tvåspråkigheten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Det fungerar bra.

        Det är ju fint.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lojo är tydligen nöjd med sin frivilliga tvåspråkighet.

        De har själva valt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lojo är nöjd med arrangemanget.

        Det bestämmer riktigt själva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lojo är tydligen nöjd med sin frivilliga tvåspråkighet.

        Då är allting okej.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Men Lojo har också utgifter för att tvåspråkigheten.

        Klart att de kostar.


    • Anonyymi

      Kaksikielisyyttä voisi tukea vielä enemmän kuin mitä tehdään, kansalliskielet pitäisi olla etusijalla kaikessa.

      • Finland är nog det enda landet som man har besökt där nationalspråket och i bästa fall nationalspråken (Posti - blanda inte med PostNord :) ) sidsteppas till förmån för något främmande språk. I alla andra länder som man har besökt kommer nationalspråken först och eventuella hjälpspråk efteråt. Men så är Finland idag ett språkens totala u-land.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Finland är nog det enda landet som man har besökt där nationalspråket och i bästa fall nationalspråken (Posti - blanda inte med PostNord :) ) sidsteppas till förmån för något främmande språk. I alla andra länder som man har besökt kommer nationalspråken först och eventuella hjälpspråk efteråt. Men så är Finland idag ett språkens totala u-land.

        Man måste hålla med dig,tyvärr är det så.


      • Anonyymi

        De språken borde vara, men här är det engelska istället.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1046
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      643
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe