Virallinen sammutinkeskustelu

Anonyymi

Se on nyt ja tässä.
Perinteinen ja kauan odotettu.

Tuli nimittäin mieleen, että joku voisi alkaa myymään palvelua, johon viedään sammutin ja se vaihdetaan leimattuun muutaman eron hinnalla.
Siis eräänlainen vaihtopullojärjestelmä.

Palvelun tarjoaja koputtelee palautuneet pullon silloin, kun ehtii eikä tule sesonkivaihtelua muuten kuin vaihdon osalta.

En usko, että kukaan on kovin kiintynyt siihen pullonsa eikä sen vaihtaminen jonkun toisen veneessä olleeseen tunnu pahalta.

77

1041

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei huono idea...

    • Anonyymi

      Telineet on erilaisia!
      Miksi se hinta tippuisi muutamaan euroon tuolla systeemillä?

      • Anonyymi

        Koska palvelun määrä vähenee. Eihän sammuttimen tarkastukseen kulu lainkaan materiaaleja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska palvelun määrä vähenee. Eihän sammuttimen tarkastukseen kulu lainkaan materiaaleja.

        Miten vähenee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska palvelun määrä vähenee. Eihän sammuttimen tarkastukseen kulu lainkaan materiaaleja.

        Koputteleppa parilla eurolla ja elätä sillä ittes.


    • Anonyymi

      Meidä seurassa saa ilmaiseksi tarkistaa.

      Käyttämäni lämmin halli kutsuu tarkastajan talvella tarkastamaan halukkaiden sammuttimet ilmaiseksi.

      Vakuutusyhtiöni tarjoaa veloituksestta sammuttimien ilmaisen tarkastuksen.

      En ymmärrä, miksi joku maksaisi tarkistuksesta...

      • Anonyymi

        En usko, että ilmaiseksi, mutta teille maksutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko, että ilmaiseksi, mutta teille maksutta.

        Kaikki aina maksaa, tavalla tai toisella.


    • Anonyymi

      Viet sinne vuoden vanhan sammuttimen ja saat tilalle 9 vuotta vanhan joka menee uusiksi kun 10 vuotta tulee täyteen? Ei jatkoon!

      • Anonyymi

        Kaasupulloilla homma toimii.


    • Anonyymi

      Ei jonottamista, ei tiukkaa aikataulua, ei erillisveloitusta: Nimi ja puh.nro sammuttimen kylkeen. Sammuttimet kerätään tietyn aikajakson aikana kuomulliseen peräkärryyn veneseuran pihassa, tai luovutetaan vakuutusyhtiölle. Sammutinhuolto tekee temppunsa oman aikataulunsa mukaan, soittaa ellei sammutinta enää saa hyväksyttyä. Sammuttimet noudettavissa tietyn aikaikkunan puitteissa sieltä minne ne jätettiin.

    • Anonyymi

      Mikä ongelma tässä ratkeaa? Vien sammuttimeni tarkastukseen yleensä syksyllä, maksoi viimeksi muistaakseni 9 €.

      • Anonyymi

        Minä käytin marketin pihalla Tapiolan "ilmaisessa" tarkastuksessa.


    • Anonyymi

      Eikö muijankin voisi vaihtaa samalla tavalla?
      Tosin frigidin vaihtaminen hiekkapilluun ei ole kovin hyvä diili

    • Anonyymi

      Oliskohan aika jonkun keksiä sellaiset ököttimet sammutuspulloihin, ettei tartte koputella ja tarkastutella kelepo laitteita. Tuntuu jo kivikautiselta touhulta tuo nykyinen systeemi.
      Oon ikäni muljautunu vesillä kaikenlaisten koneiden kanssa, eikä kertaakaan ole yrittänytkään vene eikä moottori palaa.

      • Anonyymi

        Kyseessähän on pelkkä bisness sekä tarkastajille että viranomaisille. Järjen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Nyt vain se bisness uhkaa loppua kun tarkastuksen hinta alkaa olla sama kuin uuden sammuttimen. Ehkä uusille sammuttimille tuleekin sitten joku lisävero...


      • Anonyymi

        Eikä mitään vakuutuksiakaan kannata ottaa kun ei ole mitään koskaan sattunut. Vara-ankkurikin on turha, sillä varsinainenkaan ei ole koskaan jäänyt pohjaan. Moottorin huoltoakaan tai hihnoja ei kannata vaihtaa kun ne eivät ole ikinä katkenneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä mitään vakuutuksiakaan kannata ottaa kun ei ole mitään koskaan sattunut. Vara-ankkurikin on turha, sillä varsinainenkaan ei ole koskaan jäänyt pohjaan. Moottorin huoltoakaan tai hihnoja ei kannata vaihtaa kun ne eivät ole ikinä katkenneet.

        Nyt sotkit asiat samaan pataan ruostuneita alushousuja myöten. Esim, ankkurissa pitää olla kaksi köyttä, toinen on veneen ankkurointiin, ja toinen ankkurin irrottamiseen pohjasta..
        Oon pannu pitkän veneilyelämäni aikana merkille, että ihmiselle annettu selväpäinen järki on paras vakuutus, eikä maksa paljon. Se sisältää myös moottorin huollot ja tarpeellisten työkalujen mukana pitämisen, jopa pulaan joutuneiden veneilijöiden auttamiseksi, joilla ei ole järki neuvonut edes varapotkuriakaan mukaan.
        Vaahtosammutin on sakkojen torjuntalaite, ja kelluntaliivit lämmittää tuulitakin alla aika hyvin, kun sattuu ilkeän kolea ilmasto samalle järvelle. Sakot niilläkin saa torjuttua, ja kun pysyy veneenlaitojen sisäpuolella, ei tartte apuva huuvella.
        Ja jos saa ison hauen veneeseen, kannattaa sammuttaa kone, ettei käy kuin kävi yhelle äijälle, että sattui tavallista tomrerampi hauki, joka huitaisi pyrstöllään käynnissä olevan moottorin kaasukahvan täysille, jolloin seisaallaan kompuroiva äijä lähti perälaudan yli, ja vene karkasi hauen kanssa täyttä vauhtia rantalepikkoon.
        Onko sinun tiedossa vakuutusta moiselle touhulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt sotkit asiat samaan pataan ruostuneita alushousuja myöten. Esim, ankkurissa pitää olla kaksi köyttä, toinen on veneen ankkurointiin, ja toinen ankkurin irrottamiseen pohjasta..
        Oon pannu pitkän veneilyelämäni aikana merkille, että ihmiselle annettu selväpäinen järki on paras vakuutus, eikä maksa paljon. Se sisältää myös moottorin huollot ja tarpeellisten työkalujen mukana pitämisen, jopa pulaan joutuneiden veneilijöiden auttamiseksi, joilla ei ole järki neuvonut edes varapotkuriakaan mukaan.
        Vaahtosammutin on sakkojen torjuntalaite, ja kelluntaliivit lämmittää tuulitakin alla aika hyvin, kun sattuu ilkeän kolea ilmasto samalle järvelle. Sakot niilläkin saa torjuttua, ja kun pysyy veneenlaitojen sisäpuolella, ei tartte apuva huuvella.
        Ja jos saa ison hauen veneeseen, kannattaa sammuttaa kone, ettei käy kuin kävi yhelle äijälle, että sattui tavallista tomrerampi hauki, joka huitaisi pyrstöllään käynnissä olevan moottorin kaasukahvan täysille, jolloin seisaallaan kompuroiva äijä lähti perälaudan yli, ja vene karkasi hauen kanssa täyttä vauhtia rantalepikkoon.
        Onko sinun tiedossa vakuutusta moiselle touhulle.

        On taas niin, niin todentuntuinen juttu, että! Kaikkea siellä järvilöillä sattuu ja tapahtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt sotkit asiat samaan pataan ruostuneita alushousuja myöten. Esim, ankkurissa pitää olla kaksi köyttä, toinen on veneen ankkurointiin, ja toinen ankkurin irrottamiseen pohjasta..
        Oon pannu pitkän veneilyelämäni aikana merkille, että ihmiselle annettu selväpäinen järki on paras vakuutus, eikä maksa paljon. Se sisältää myös moottorin huollot ja tarpeellisten työkalujen mukana pitämisen, jopa pulaan joutuneiden veneilijöiden auttamiseksi, joilla ei ole järki neuvonut edes varapotkuriakaan mukaan.
        Vaahtosammutin on sakkojen torjuntalaite, ja kelluntaliivit lämmittää tuulitakin alla aika hyvin, kun sattuu ilkeän kolea ilmasto samalle järvelle. Sakot niilläkin saa torjuttua, ja kun pysyy veneenlaitojen sisäpuolella, ei tartte apuva huuvella.
        Ja jos saa ison hauen veneeseen, kannattaa sammuttaa kone, ettei käy kuin kävi yhelle äijälle, että sattui tavallista tomrerampi hauki, joka huitaisi pyrstöllään käynnissä olevan moottorin kaasukahvan täysille, jolloin seisaallaan kompuroiva äijä lähti perälaudan yli, ja vene karkasi hauen kanssa täyttä vauhtia rantalepikkoon.
        Onko sinun tiedossa vakuutusta moiselle touhulle.

        Eiköhän vahinkovakuutukset juuri vahinkoja korvaa. Kaukosäätölaitteiden vaihde-/kaasukahvojen toimintaperiaate ei mahdollista tarinan tapahtumaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän vahinkovakuutukset juuri vahinkoja korvaa. Kaukosäätölaitteiden vaihde-/kaasukahvojen toimintaperiaate ei mahdollista tarinan tapahtumaa.

        Kyllä tuo on aivan mahdollinen skenaario.
        Nykyisin on käytössä yhden otteen kaasu/vaihdevipu, joka on vapaalla pystyasennossa.
        Moottori käy silloin tyhjäkäynnillä. Jos se vipu siitä työnnetään nopealla liikkellä esim. eteenpäin, niin veneen koko ja moottoriteho huomioon otettuna vene voi lähteä sillä sekunnilla kuten se tunnettu hauki kaislikosta.

        Minulle kävi kerran laiturissa seistessä jopa niin, että vaihdevipu (ilmeisesti tärinästä)hivutti ominpäin eteenpäin ja kytki vaihteen päälle - onneksi vain tyhjäkäynnillä.

        Enennen vanhaan kun vaihteiston käynnistyslukot eivät olleet vielä yleistyneet, niin monta veneilijää putosi veneestä käynnistyksen yhteydessä.
        Vaihde oli jäänyt päälle ja kun kuski antoi käynnistykseen reippaasti kaasua, niin vene ryntäsi karkuun.
        Jos kone oli vielä kääntyneenä ja käynnistäjä veti sitä seisaaltaan, niin sukellushan siitä seurasi.
        Pahimmat tapaukset johtivat siihen, että se vene jäi kiertämään sen uivan kuskin ympäri, joka johti siihen, että hän jäi sinne rinkiin vangiksi.
        Ei nämä tappokytkimet ja käynnistyslukot ole turhia varusteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuo on aivan mahdollinen skenaario.
        Nykyisin on käytössä yhden otteen kaasu/vaihdevipu, joka on vapaalla pystyasennossa.
        Moottori käy silloin tyhjäkäynnillä. Jos se vipu siitä työnnetään nopealla liikkellä esim. eteenpäin, niin veneen koko ja moottoriteho huomioon otettuna vene voi lähteä sillä sekunnilla kuten se tunnettu hauki kaislikosta.

        Minulle kävi kerran laiturissa seistessä jopa niin, että vaihdevipu (ilmeisesti tärinästä)hivutti ominpäin eteenpäin ja kytki vaihteen päälle - onneksi vain tyhjäkäynnillä.

        Enennen vanhaan kun vaihteiston käynnistyslukot eivät olleet vielä yleistyneet, niin monta veneilijää putosi veneestä käynnistyksen yhteydessä.
        Vaihde oli jäänyt päälle ja kun kuski antoi käynnistykseen reippaasti kaasua, niin vene ryntäsi karkuun.
        Jos kone oli vielä kääntyneenä ja käynnistäjä veti sitä seisaaltaan, niin sukellushan siitä seurasi.
        Pahimmat tapaukset johtivat siihen, että se vene jäi kiertämään sen uivan kuskin ympäri, joka johti siihen, että hän jäi sinne rinkiin vangiksi.
        Ei nämä tappokytkimet ja käynnistyslukot ole turhia varusteita.

        Nyt on vaikea ymmärtää. Kaukosäätölaitteet toimivat siten, että tyhjäkäynnillä vaihdevivun on oltava keskellä vapaalla, muuten vene liikkuu. Kun lähdetään eteenpäin, tartutaan vivun kahvaan mukavalla kämmenotteella ja samalla painetaan sormilla kahvan alapuolella olevaa vapautuspainiketta, vaihde menee tämän jälkeen päälle työntämällä vipua eteenpäin. V. 1948 syntyneenä tiedän, että näin ne ovat toimineet ennenkin. Tämä vapaa-asennon lukitus on varmasti estänyt monenlaiset onnettomuudet. Hyvät jutut menisivätkin piloille jos tuon lukituksen ohittaminen pitäisi selittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on vaikea ymmärtää. Kaukosäätölaitteet toimivat siten, että tyhjäkäynnillä vaihdevivun on oltava keskellä vapaalla, muuten vene liikkuu. Kun lähdetään eteenpäin, tartutaan vivun kahvaan mukavalla kämmenotteella ja samalla painetaan sormilla kahvan alapuolella olevaa vapautuspainiketta, vaihde menee tämän jälkeen päälle työntämällä vipua eteenpäin. V. 1948 syntyneenä tiedän, että näin ne ovat toimineet ennenkin. Tämä vapaa-asennon lukitus on varmasti estänyt monenlaiset onnettomuudet. Hyvät jutut menisivätkin piloille jos tuon lukituksen ohittaminen pitäisi selittää.

        Ei taida nuo lukituksella varustetut kaasukahvat olla kovin yleisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida nuo lukituksella varustetut kaasukahvat olla kovin yleisiä.

        Mahtaako muunlaisia markkinoilla ollakaan. Kertokaa jos tiedätte.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtaako muunlaisia markkinoilla ollakaan. Kertokaa jos tiedätte.

        No ainakin Bella 655 2001 malli ja bensa Mercruiser.
        Ainoastaan normaali vaihteiston vapautus löytyy kahvasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ainakin Bella 655 2001 malli ja bensa Mercruiser.
        Ainoastaan normaali vaihteiston vapautus löytyy kahvasta.

        Kysyttiin, että onko sellaisia kaukosäätölaitteita joissa ei ole vaihteiston vapaa-asennon lukitusta. Voin myös vakuuttaa, että Mercruiserin laitteissa tämä ominaisuus taatusti on. Toisin sanoen, vaihdetta ei saa päälle, ei eteen tai taakse, ilman vapautuspainikkeen samanaikaista painamista. Hauenpyrstöllä tämä on täysin mahdoton tehtävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on vaikea ymmärtää. Kaukosäätölaitteet toimivat siten, että tyhjäkäynnillä vaihdevivun on oltava keskellä vapaalla, muuten vene liikkuu. Kun lähdetään eteenpäin, tartutaan vivun kahvaan mukavalla kämmenotteella ja samalla painetaan sormilla kahvan alapuolella olevaa vapautuspainiketta, vaihde menee tämän jälkeen päälle työntämällä vipua eteenpäin. V. 1948 syntyneenä tiedän, että näin ne ovat toimineet ennenkin. Tämä vapaa-asennon lukitus on varmasti estänyt monenlaiset onnettomuudet. Hyvät jutut menisivätkin piloille jos tuon lukituksen ohittaminen pitäisi selittää.

        Miksi sinulle on noin tärkeää yrittää kieltää tuon tarinan todellisuus?
        Vastauksesi on melko ylimielisesti muotoiltu, sillä et voi tietää minkälaiset hallintalaitteet tuon kertomuksen veneessä on.
        Kuvitellaan, että siinä tehovivussa on tuo mainitsemasi lukitus, mutta tuo kalastaja antoi siinä koneessa olla pieni liike eteenpäin esim. ohjattavuuden takia.
        Tuossa tapauksessa se lukitus on tietenkin auki ja raju osuma tehovipuun voi aiheuttaa tuollaisen ryntäyksen kuin tarinassa kerrotaan.
        Kyllä tuo kertomus voi aivan hyvin olla totta ja vaikka ei olisikaan, niin meillä ei ole mitään syytä mennä sitä tuomitsemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sinulle on noin tärkeää yrittää kieltää tuon tarinan todellisuus?
        Vastauksesi on melko ylimielisesti muotoiltu, sillä et voi tietää minkälaiset hallintalaitteet tuon kertomuksen veneessä on.
        Kuvitellaan, että siinä tehovivussa on tuo mainitsemasi lukitus, mutta tuo kalastaja antoi siinä koneessa olla pieni liike eteenpäin esim. ohjattavuuden takia.
        Tuossa tapauksessa se lukitus on tietenkin auki ja raju osuma tehovipuun voi aiheuttaa tuollaisen ryntäyksen kuin tarinassa kerrotaan.
        Kyllä tuo kertomus voi aivan hyvin olla totta ja vaikka ei olisikaan, niin meillä ei ole mitään syytä mennä sitä tuomitsemaan.

        No,niinpäs onkin. Hauska kuvitella tyhmä kalastaja vedessä ja vene ja moottori murskaantumassa rantakivikkoon. Tällaista puhtoista vahingoniloa ei saisi faktoilla pilata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessähän on pelkkä bisness sekä tarkastajille että viranomaisille. Järjen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Nyt vain se bisness uhkaa loppua kun tarkastuksen hinta alkaa olla sama kuin uuden sammuttimen. Ehkä uusille sammuttimille tuleekin sitten joku lisävero...

        "Kyseessähän on pelkkä bisness sekä tarkastajille että viranomaisille."

        No siitä sitten vaan perustamaan sammutinhuoltoa! Ja rahaa tulee sisään ovista ja ikkunoista. Voi sitä naurun määrää kun kannat rahasäkkejä pankkiin selkä vääränä.

        Viranomaisetkin käärii rahaa taskuihin minkä kerkeää. Sammutinhuoltofirmojen pääkonttorit uhmaa tyyliltään Suomen pankin pääkonttoria ja Raatteenhammas näyttää lähinnä parkkihallilta.

        Nimim. "Miksi mä en koskaan keksi näitä miljoonabusiness ideoita?"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtaako muunlaisia markkinoilla ollakaan. Kertokaa jos tiedätte.

        V-P , eteen ja taakse ilman mitään lukituksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtaako muunlaisia markkinoilla ollakaan. Kertokaa jos tiedätte.

        Volvo Penta 1979 purjeveneessä on tuollainen. Ei mikään estä asentamasta moottoriveneeseen. Vaihde menee oletuksena päälle, mutta pitämällä nappia nivelen kohdalla pohjassa saa kierroksia vaihde vapaalla. On muutaman kerran köysilenkki tarttunut kahvaan ja vetänyt vaihteen päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on vaikea ymmärtää. Kaukosäätölaitteet toimivat siten, että tyhjäkäynnillä vaihdevivun on oltava keskellä vapaalla, muuten vene liikkuu. Kun lähdetään eteenpäin, tartutaan vivun kahvaan mukavalla kämmenotteella ja samalla painetaan sormilla kahvan alapuolella olevaa vapautuspainiketta, vaihde menee tämän jälkeen päälle työntämällä vipua eteenpäin. V. 1948 syntyneenä tiedän, että näin ne ovat toimineet ennenkin. Tämä vapaa-asennon lukitus on varmasti estänyt monenlaiset onnettomuudet. Hyvät jutut menisivätkin piloille jos tuon lukituksen ohittaminen pitäisi selittää.

        Ymmärrä nyt vain vähän lisää.
        Tulin asiasta sen verran kiinnostuneeksi ja soitin erääseen etelä-rannikon suureen veneliikkeeseen.
        Sain omistajan langan päähän ja kysyin tuosta lukituksesta.
        Eivät ole sellaista tavanneet.
        Siihen sattui paikalle huoltomieskin, joka vahvisti asian.

        Minulla on itselläni Volvo Penta vm. -95 150 hp 290DP. Siinä ei myöskään ole sellaista lukitusta mitä kuvailet.
        Kertoisitko meille mikä kone sinulla on siinä veneessäsi, jotta voimme oppia tuosta laitteistosta jotakin uutta.?

        Nyt saattaa käydä niin, että jotkut sekoittavat sen vaihteiston vapautusnappulan tähän asiaan.
        Tuon vaihteiston vapautuksen ansiosta voidaan moottorille antaa kierroksia sillä samalla vivulla esim. käynnistyksessä, jottei vene lähde liikkeelle.

        Olen myös nähnyt Mercruiserin uusiakin tehovipuja, eikä niissä ole muuta erikoista kuin kitkaruuvi, jolla voidaan säätää vivun liikkeen herkkyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrä nyt vain vähän lisää.
        Tulin asiasta sen verran kiinnostuneeksi ja soitin erääseen etelä-rannikon suureen veneliikkeeseen.
        Sain omistajan langan päähän ja kysyin tuosta lukituksesta.
        Eivät ole sellaista tavanneet.
        Siihen sattui paikalle huoltomieskin, joka vahvisti asian.

        Minulla on itselläni Volvo Penta vm. -95 150 hp 290DP. Siinä ei myöskään ole sellaista lukitusta mitä kuvailet.
        Kertoisitko meille mikä kone sinulla on siinä veneessäsi, jotta voimme oppia tuosta laitteistosta jotakin uutta.?

        Nyt saattaa käydä niin, että jotkut sekoittavat sen vaihteiston vapautusnappulan tähän asiaan.
        Tuon vaihteiston vapautuksen ansiosta voidaan moottorille antaa kierroksia sillä samalla vivulla esim. käynnistyksessä, jottei vene lähde liikkeelle.

        Olen myös nähnyt Mercruiserin uusiakin tehovipuja, eikä niissä ole muuta erikoista kuin kitkaruuvi, jolla voidaan säätää vivun liikkeen herkkyyttä.

        Onko tuo nyt niin vaikeaa? Sisäkoneissa ei ole lukitusta ja peräprutkuissa on. Pääsääntöisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tuo nyt niin vaikeaa? Sisäkoneissa ei ole lukitusta ja peräprutkuissa on. Pääsääntöisesti.

        Juuri näin. Ilmeisesti hauenpyrstö on osunut sisäperämoottorilla kalastaneen hallintalaitteeseen. Tarinalla on kuitenkin onnellinen loppu sillä vuosikymmeniä sitten kuulemani jutun mukaan rannalta löyneiden jäännösten joukosta löytyi hauki. Ei mikä tahansa hauki vaan suurin koskaan siitä järvestä pyydystetty! Tästä johtuva kunnioitus muiden kalastajien taholta kuittasi mielipahan joka aiheutui kalustotappioista. Tämän me kalastajat ymmärrämme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Ilmeisesti hauenpyrstö on osunut sisäperämoottorilla kalastaneen hallintalaitteeseen. Tarinalla on kuitenkin onnellinen loppu sillä vuosikymmeniä sitten kuulemani jutun mukaan rannalta löyneiden jäännösten joukosta löytyi hauki. Ei mikä tahansa hauki vaan suurin koskaan siitä järvestä pyydystetty! Tästä johtuva kunnioitus muiden kalastajien taholta kuittasi mielipahan joka aiheutui kalustotappioista. Tämän me kalastajat ymmärrämme.

        Olipa hienoa kun tulitte tänne kertomaan tuon salaisuuden.
        Minäkin soitin tutulle, jolla on kokemusta isoista sisäperäkoneista, että onko tuota lukitusta näkynyt.
        Minulla on itselläni aina ollut sisäkoneita, joten en ollut tuollaisesta lukituksesta koskaan kuullutkaan.
        Etenkin tuon kämmenensä kassukahvalle laskevan kirjoittajan ylimielinen kommentointi
        Herätti minunkin uteliaisuuteni näitä kaasuvipuja kohtaan.
        Vielä lopuksi voisi todeta, että tuollainen lukitus olisi hyvä myös VP : kaukosäätimessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa hienoa kun tulitte tänne kertomaan tuon salaisuuden.
        Minäkin soitin tutulle, jolla on kokemusta isoista sisäperäkoneista, että onko tuota lukitusta näkynyt.
        Minulla on itselläni aina ollut sisäkoneita, joten en ollut tuollaisesta lukituksesta koskaan kuullutkaan.
        Etenkin tuon kämmenensä kassukahvalle laskevan kirjoittajan ylimielinen kommentointi
        Herätti minunkin uteliaisuuteni näitä kaasuvipuja kohtaan.
        Vielä lopuksi voisi todeta, että tuollainen lukitus olisi hyvä myös VP : kaukosäätimessä.

        Soititko ihan etelään asti suurelle veneliikkeen omistajalle? Sattuiko huoltomies olemaan lähistöllä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soititko ihan etelään asti suurelle veneliikkeen omistajalle? Sattuiko huoltomies olemaan lähistöllä?

        Etkö vielä saanut selvää, mistä noita lukitusnappuloita voisi lähteä etsimään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö vielä saanut selvää, mistä noita lukitusnappuloita voisi lähteä etsimään?

        Pitää olla nappulaa että saa ostettua sellaisen. Näkyy niitä veneliikkeiden esittelytiloissakin, mutta ei sinne mitä tahansa hampuuseja päästetä. Perämoottorivarkaatkaan eivät sitä koskaan näe kun katkovat kaapelit ja jättävät hallintalaitteet veneeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyttiin, että onko sellaisia kaukosäätölaitteita joissa ei ole vaihteiston vapaa-asennon lukitusta. Voin myös vakuuttaa, että Mercruiserin laitteissa tämä ominaisuus taatusti on. Toisin sanoen, vaihdetta ei saa päälle, ei eteen tai taakse, ilman vapautuspainikkeen samanaikaista painamista. Hauenpyrstöllä tämä on täysin mahdoton tehtävä.

        Miun veneen zf microcomanderissa ei ole mitään esteitä tai kytkimiä liikuttaa vipua eteen, vapaalle tai taakse ihan, niin kuin huvittaa.

        https://controlmastersinc.com/microcommander.htm


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miun veneen zf microcomanderissa ei ole mitään esteitä tai kytkimiä liikuttaa vipua eteen, vapaalle tai taakse ihan, niin kuin huvittaa.

        https://controlmastersinc.com/microcommander.htm

        Täällä oli joku ylimielinen kämmenensä kaasukahvalle laskija, jonka mielestä tuollainen lukitusnappula on oltava jokaisessa kaukosäätöyksikössä.
        Kun sitten kävi ilmi, ettei sellaisia laitteita ole kuin harvoissa ja valituissa veneissä, niin hänelle tuli siitä paha mieli, eikä meinannut päästä millään siitä yli.


    • Anonyymi

      Paineastia on voimassa 10 vuotta. Vaihto aiheuttaisi tältä osin joitakin lisäpohteita molemmille osapuolille.

      • Anonyymi

        Astian voi koeponnistaa ja leimata ja toimii seuraavat 10 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Astian voi koeponnistaa ja leimata ja toimii seuraavat 10 vuotta.

        Niinpä, mitä maksaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Astian voi koeponnistaa ja leimata ja toimii seuraavat 10 vuotta.

        Taidat tuntea nämä paineastia kysymykset hyvin kun noin yhdellä rivillä tuon totesit.

        ”Astian voi koeponnistaa ja leimata ja toimii seuraavat 10 vuotta.”

        Olisit voinut samalla kertoa meille tavallisille tallaajille missä tuo toimenpide tehdään ja erityisesti ainakin minua kiinnostaa se, että onko uuden sammuttimen osto silloin edullisempi siirto.


    • Anonyymi

      Mä haluan sitten kiinalaisen sammuttimeni tilalle jonkun ammattilaatuisen tuotteen

      • Anonyymi

        Sammutin kuin sammutin.
        Jos et halua, sun ei tartte osallistua. Eihän kaikki osta mersuakaan.


    • Anonyymi

      Taas oli tarkastuksen hinta noussut 50 sentillä 11 euroon. Raja jonka jälkeen kannattaa ostaa uusi sammutin tarkastuksen sijaan lähenee vuosi vuodelta.

      • Anonyymi

        50 senttiä on veneilyssä paljon. Melkein kauden budjetti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        50 senttiä on veneilyssä paljon. Melkein kauden budjetti.

        Samalla logiikalla voisi tarkastus maksaa satasen, koska satku nyt on pikkusumma veneilyn kokonaiskustannuksissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        50 senttiä on veneilyssä paljon. Melkein kauden budjetti.

        Taisit missata pointtini. 50 senttiä kun tulee lisää joka vuosi niin ei mene kauan kun tarkastus on kalliimpi kuin uusi sammutin. Silloin loppuu tarkastajien bisnes...


    • Anonyymi

      Muutaman vuoden kun on seurannut sammuttimien tarkastusta ja kysellyt samalla mitä tehdään ja miksi niin homman osaa tehdä itsekkin. Tarkastustarrankin voi tulostaa itse ja raapustaa siihen puumerkin. Itsellä on yleensä veneissä 2-3 sammutinta. 1 CO2 ja loput jauhesammuttimia. Sen verran kevyt toimenpide tarkastus on että olen luottanut omaan arviokykyyn. Varsinainen huolto onkin toinen juttu. Se pitää jättää ammattilaiselle. En ole ikinä huoltoa teettänyt vaan olen suosiolla hankkinut uudet sammuttimet. Kenellekkään en suosittele vastaavaa toimintaa. Saatte paheksua.

      • Anonyymi

        Miksi nähdä vaivaa kun saman voi teettää ilmaiseksi parissa minuutissa? (Tai no, taisi siihen tuhtaantua tänä vuonna matkoineen melkein 10 minuuttia kun oli kaksi sammutinta tarkastettavana ja ostin uuden sammuttimen kotiin.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi nähdä vaivaa kun saman voi teettää ilmaiseksi parissa minuutissa? (Tai no, taisi siihen tuhtaantua tänä vuonna matkoineen melkein 10 minuuttia kun oli kaksi sammutinta tarkastettavana ja ostin uuden sammuttimen kotiin.)

        Meilläpäin ei ole ilmaisia tarkastuksia. Tarkastuksien hinnoissakin on aika iso haarukka eri toimijoiden väillä. Kyse ei ole pelkästään rahan säästämisestä vaikka en mielelläni maksakkaan mistään turhasta kuten valohoidosta. Muutama tarkastus joihin olen vienyt sammuttimen on ollut niin suurpiirteinen että se on ollut pelkkää rahastusta. Kun on seurannut vierestä useita tarkastuksia niin olen huomannut ettei edes sama tarkastaja tee samoja toimenpiteitä aina kaikille samanlaisille sammuttimille. Omat tarkastukseni kontrolloin säännöllisesti viemällä jonkin sammuttimen viralliseen tarkastukseen ja ikinä ei ole mitään vikaa löytynyt. Voisihan sitä varmaan käydä jonkin muutaman tunnin kurssinkin ja hankkia pätevyys tarkastuksiin kun tulityökorttikin löytyy. Kenellekkään en suosittele ettei tule sanomista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meilläpäin ei ole ilmaisia tarkastuksia. Tarkastuksien hinnoissakin on aika iso haarukka eri toimijoiden väillä. Kyse ei ole pelkästään rahan säästämisestä vaikka en mielelläni maksakkaan mistään turhasta kuten valohoidosta. Muutama tarkastus joihin olen vienyt sammuttimen on ollut niin suurpiirteinen että se on ollut pelkkää rahastusta. Kun on seurannut vierestä useita tarkastuksia niin olen huomannut ettei edes sama tarkastaja tee samoja toimenpiteitä aina kaikille samanlaisille sammuttimille. Omat tarkastukseni kontrolloin säännöllisesti viemällä jonkin sammuttimen viralliseen tarkastukseen ja ikinä ei ole mitään vikaa löytynyt. Voisihan sitä varmaan käydä jonkin muutaman tunnin kurssinkin ja hankkia pätevyys tarkastuksiin kun tulityökorttikin löytyy. Kenellekkään en suosittele ettei tule sanomista.

        Tuskin muutaman tunnin kurssia löytyy sammuttimen tarkistukseen.

        <Käsisammuttimia voi tarkastaa ja huoltaa laitelain 5 §:n 2 momentissa tarkoitettu <käsisammutinliike. Käsisammutinliikkeen on tehtävä ilmoitus valvontaa varten <turvatekniikan keskukselle ennen kuin tarkastus- ja huoltotöitä koskeva toiminta <aloitetaan.

        <Vastuuhenkilön pätevyystodistusta varten vaaditaan hyväksytysti suoritettu <käsisammuttimien huoltotutkinto. Tutkinnolla osoitetaan, että hakija tuntee <käsisammuttimien tarkastusta ja huoltoa koskevat säädökset sekä osaa tarkastaa ja <huoltaa käsisammuttimia. Turvatekniikan keskus vahvistaa tutkintovaatimukset. <Tutkintoja voi järjestää turvatekniikan keskuksen hyväksymä taho.

        <Vastuuhenkilön pätevyystodistus on voimassa enintään viisi vuotta.

        <Käsisammutinliikkeellä on oltava ainakin yksi kiinteä huoltopaikka.

        <Kiinteässä huoltopaikassa on oltava tarkoituksenmukaiset tilat, jotka täyttävät <tarkastukseen, huoltoon ja turvallisuuteen liittyvät tarpeet. Huoltotilasta tulee erottaa <erillinen käsittelytila sammutejauheille. Huoltotilassa on oltava tarvittavat ja <asianmukaiset täyttölaitteet, painemittarit, vaa'at ja erikoistyökalu

        <Käsisammutinliikkeen on pidettävä luetteloa tarkastamistaan ja huoltamistaan <käsisammuttimista. Luettelossa tulee olla viiden viimeisen vuoden tiedot


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin muutaman tunnin kurssia löytyy sammuttimen tarkistukseen.

        <Käsisammuttimia voi tarkastaa ja huoltaa laitelain 5 §:n 2 momentissa tarkoitettu <käsisammutinliike. Käsisammutinliikkeen on tehtävä ilmoitus valvontaa varten <turvatekniikan keskukselle ennen kuin tarkastus- ja huoltotöitä koskeva toiminta <aloitetaan.

        <Vastuuhenkilön pätevyystodistusta varten vaaditaan hyväksytysti suoritettu <käsisammuttimien huoltotutkinto. Tutkinnolla osoitetaan, että hakija tuntee <käsisammuttimien tarkastusta ja huoltoa koskevat säädökset sekä osaa tarkastaa ja <huoltaa käsisammuttimia. Turvatekniikan keskus vahvistaa tutkintovaatimukset. <Tutkintoja voi järjestää turvatekniikan keskuksen hyväksymä taho.

        <Vastuuhenkilön pätevyystodistus on voimassa enintään viisi vuotta.

        <Käsisammutinliikkeellä on oltava ainakin yksi kiinteä huoltopaikka.

        <Kiinteässä huoltopaikassa on oltava tarkoituksenmukaiset tilat, jotka täyttävät <tarkastukseen, huoltoon ja turvallisuuteen liittyvät tarpeet. Huoltotilasta tulee erottaa <erillinen käsittelytila sammutejauheille. Huoltotilassa on oltava tarvittavat ja <asianmukaiset täyttölaitteet, painemittarit, vaa'at ja erikoistyökalu

        <Käsisammutinliikkeen on pidettävä luetteloa tarkastamistaan ja huoltamistaan <käsisammuttimista. Luettelossa tulee olla viiden viimeisen vuoden tiedot

        "<Käsisammutinliikkeen on pidettävä luetteloa tarkastamistaan ja huoltamistaan <käsisammuttimista. Luettelossa tulee olla viiden viimeisen vuoden tiedot"

        En kyllä muista että yksikään tarkastaja olisi ikinä mitään kirjannut mihinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin muutaman tunnin kurssia löytyy sammuttimen tarkistukseen.

        <Käsisammuttimia voi tarkastaa ja huoltaa laitelain 5 §:n 2 momentissa tarkoitettu <käsisammutinliike. Käsisammutinliikkeen on tehtävä ilmoitus valvontaa varten <turvatekniikan keskukselle ennen kuin tarkastus- ja huoltotöitä koskeva toiminta <aloitetaan.

        <Vastuuhenkilön pätevyystodistusta varten vaaditaan hyväksytysti suoritettu <käsisammuttimien huoltotutkinto. Tutkinnolla osoitetaan, että hakija tuntee <käsisammuttimien tarkastusta ja huoltoa koskevat säädökset sekä osaa tarkastaa ja <huoltaa käsisammuttimia. Turvatekniikan keskus vahvistaa tutkintovaatimukset. <Tutkintoja voi järjestää turvatekniikan keskuksen hyväksymä taho.

        <Vastuuhenkilön pätevyystodistus on voimassa enintään viisi vuotta.

        <Käsisammutinliikkeellä on oltava ainakin yksi kiinteä huoltopaikka.

        <Kiinteässä huoltopaikassa on oltava tarkoituksenmukaiset tilat, jotka täyttävät <tarkastukseen, huoltoon ja turvallisuuteen liittyvät tarpeet. Huoltotilasta tulee erottaa <erillinen käsittelytila sammutejauheille. Huoltotilassa on oltava tarvittavat ja <asianmukaiset täyttölaitteet, painemittarit, vaa'at ja erikoistyökalu

        <Käsisammutinliikkeen on pidettävä luetteloa tarkastamistaan ja huoltamistaan <käsisammuttimista. Luettelossa tulee olla viiden viimeisen vuoden tiedot

        Tuossa otetaan nyt kantaa vain ja ainoastaan ammatinharjoittamiseen ja kaupalliseen toimintaan.

        Vähän sama asia kuin täällä taannoin vellonut väittely sähkötöistä veneessä.

        Mitkä on pätevyysvaatimukset kaupalliseen tarkoitukseen on ihan eri asia kuin se mitä kukin saa tehdä omaan käyttöön ja omilla välineillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "<Käsisammutinliikkeen on pidettävä luetteloa tarkastamistaan ja huoltamistaan <käsisammuttimista. Luettelossa tulee olla viiden viimeisen vuoden tiedot"

        En kyllä muista että yksikään tarkastaja olisi ikinä mitään kirjannut mihinkään.

        Kyllä minulta on joka kerta pyydetty nimi ja osoitetiedot. Miksi tästä sammutin asiasta pitää vääntää. Säännöt ovat sääntöjä ja niitä on noudatettava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minulta on joka kerta pyydetty nimi ja osoitetiedot. Miksi tästä sammutin asiasta pitää vääntää. Säännöt ovat sääntöjä ja niitä on noudatettava.

        Minulta ei ole pyydetty noita tietoja koskaan. Olen tarkastuttanut sammuttimen Tamrexissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa otetaan nyt kantaa vain ja ainoastaan ammatinharjoittamiseen ja kaupalliseen toimintaan.

        Vähän sama asia kuin täällä taannoin vellonut väittely sähkötöistä veneessä.

        Mitkä on pätevyysvaatimukset kaupalliseen tarkoitukseen on ihan eri asia kuin se mitä kukin saa tehdä omaan käyttöön ja omilla välineillä.

        Mitenkä teet tarkastuksen omaan käyttöön, joka kelpaa viranoimaiselle tarkastustilanteessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "<Käsisammutinliikkeen on pidettävä luetteloa tarkastamistaan ja huoltamistaan <käsisammuttimista. Luettelossa tulee olla viiden viimeisen vuoden tiedot"

        En kyllä muista että yksikään tarkastaja olisi ikinä mitään kirjannut mihinkään.

        Viimeiksi eilen tarkastuksessa kysyttiin nimi ja asuinpaikkakunta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkä teet tarkastuksen omaan käyttöön, joka kelpaa viranoimaiselle tarkastustilanteessa?

        Riippuu siitä mitä laki sanoo. Jos laki velvoittaa liikkeen käyttämiseen, niin sitten ei auta kuin käyttää liikettä. Ei vaikka itsellä tai velimiehellä olisi vaadittava pätevyys. Niin hullulta kuin se kuulostaakin.

        Eli se ratkaisee, miten lakipykälissä sanatarkasti sanotaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "<Käsisammutinliikkeen on pidettävä luetteloa tarkastamistaan ja huoltamistaan <käsisammuttimista. Luettelossa tulee olla viiden viimeisen vuoden tiedot"

        En kyllä muista että yksikään tarkastaja olisi ikinä mitään kirjannut mihinkään.

        Se kertoo huonosta muistista tai huonosta tarkkaavaisuudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viimeiksi eilen tarkastuksessa kysyttiin nimi ja asuinpaikkakunta.

        Vaan kirjattiinko tiedot sammuttimesta? Tuossahan vaadittiin kirjaamaan tiedot sammuttimista eikä niiden omistajista.


    • Anonyymi

      Nyt näyttää perinteinen vänkylöinti lähtevän melko hyvin käyntiin.
      Ilmeisesti alan paras aines ei ollut vielä nähnyt tätä ketjua.
      Aikaa on, joten Bring it On.

    • Anonyymi

      En valita sammuttimien tarkastamisesta, mutta ihmetyttää miksi tarkastuksen tekijällä pitää olla kivijalkaliike tms. Koskaan ei ole käynyt niin, että talo olisi tullut tarkastamaan sammutinta vaan aina on ihminen tullut kävellen omalta autoltaan.

      Kivijalkaliikevaatimus nostaa kustannuksia ja rajoittaa kilpailua ihan turhaan. Ilmeisesti veneilijät pistetään maksamaan palvelusta, jota joku muu tarvitsee.

      • Anonyymi

        Niin, miten tämä nyt oikeasti on? Velvoittaako laki käyttämään liikettä? Vai onko tämä vain elämään jäänyt käsitys?


    • Anonyymi

      Kattelkaa siellä seuran joukkotarkastuksissa mitä oikeasti tapahtuu. Kuvatkaa vaikka salaa niin saatte todistusaineistoa tarkastuksen laiminlyönneistä ja mahdollisesti myös petoksesta. Oma kokemus on ollut se että kaikille samanlaisille sammuttimille ei tehdä samoja toimenpiteitä vaikka virallinen protokolla on olemassa. Eipä siinä sammuttimessa paljon tarkastuskohteita ole mutta maksat kuitenkin siitä tarkastusmerkinnästä jotakin. Jos tarkastusmerkintä puuttuu niin seuraamus on luvattoman suuri ottaen huomioon tarkastusten leväperäisyyden. Pahimmillaan sammutin ei toimi silloin kun sen pitäisi joten senkin takia kannattaa suhtautua asiaan kriittisesti.

      Toinen asia johon kannattaa paneutua on sammuttimen käyttö. Sammutuspeitekin on hyvä varuste ja myös sen käyttöön tulee perehtyä. Sammuttimia kannattaa olla veneessä useampia vaikka vaadittaisiin vain yhtä. Tulipaloon liittyy monesti äkillisyys ja yllättävyys. Sen takia on hyvä miettiä etukäteen miten toimii. Ensin nopea ananalyysi mikä palaa ja mahdollisesti miksi. Sähkön aiheuttaman palon hallinnassa on tärkeää saada sähköt katkaistua mahdollisimman nopeasti. Sama pätee kaasuun. Jos ei ole varautunut esim. tulipaloon, mahdolliseen vesivuotoon tai miehistönjäsenen tippumiseen veteen menee helposti paniikkiin ja ei osaa toimia tilanteessa. Tämä on valitettavan yleinen syy ihmishenkien menetyksissä erilaisissa kriisitilanteissa.

      Samassa ajassa kun käytit tämän lukemiseen veneesi saattaa olla jo ilmiliekeissä. Onko sinulla ja muilla liivit päällä? Enää et välttämättä ehdi niitä etsiä. Näitä asioita kannattaa pohtia etukäteen ja suhtautua omaan osaamiseen kriittisesti. Monikaan ei ole koittanut nousemista veneeseen märissä vaatteissa. Ei ole ihan itsestään selvä asia varsinkaan jos vesi on kylmää.

      Tämä tälläkertaa tv: ex palo ja pelastuskouluttaja

      ps. omat sammuttimet menee entisen työantajan piikkiin edelleen mutta oman ja muutaman muunkin seuran rannassa olen toimintaa katsonut yli 30 vuotta. Olen asiasta antanut palautetta eri tahoille vuosien varrella mutta seuroille tuntuu olevan tärkeää halpa hinta ja tarkastajille rahastus.

      Pss. Olen viran puolesta myös etsinyt, naarannut ja löytänyt veneilijöitä jotka ovat olleet kadoksissa. Kertokaa lähipiirille omat aikeenne. Näin vältetään turhat etsinnät. Käyttäkää liivejä! Olen vienyt myös viestin omaisille. Ei ihan helppo tehtävä sekään. Mutta älkää ajatelko virannomaisten tunteita. Ajatelkaa omaisia ja yrittäkää toimia niin ettei heille tarvitse suruviestiä viedä.

      • Anonyymi

        Monta asiaa voi tehdä aina paremmin, mutta sammuttimien vuosikatsastu on mielestäni turhaa.

        Minulla ei ole sammutinalan sammutintarkastustutkintoa, mutta varsin hyvä tekninen koulutus. Uskallan väittää, että jos letkut ovat ehjät, mittarissa painetta ja jauhe liikkuu hölskyttäessä, sammutin toimii siitäkin huolimatta, että leima on mennyt vanhaksi.

        Sammuttimen astia ei säilytyksessä hajoa kymmessä vuodessa koska se on stattisessa paineessa. Siihen ei ole mitään syytä.

        Letku ei hajoa vanhuttaan ilman, että se näkyy päälepäin koska sitä hapertaa UV-valo, jota taas putken sisällä ei ole.

        Jos painemittari on vihreällä, sisällä on painetta. Mittari voisi teoriassa jumittua vihreällä, mutta onko niin ikinä tapahtunut?
        Mittari on kuitenkin hyvin yksinkertainen laite ja sellaiset kestää vuosisadan jos toisenkin, kun paine on staattinen.

        Jauhe voi astian sisällä ehkä paakkuuntua. Ulos se tulee sieltä silti. Asian voi kokeilla kääntelemällä tankkia ja koputtelemalla sillä kumivasaralla.

        Sammutin ei ole mikään mystinen väline. Se ei kumoa fysiikan lakeja eikä sisällä herkästi rikkoutuvia osian ta elektroniikkaa. Se on paöljon yksinkertaisempi kuin vaikkapa vedenkeitin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monta asiaa voi tehdä aina paremmin, mutta sammuttimien vuosikatsastu on mielestäni turhaa.

        Minulla ei ole sammutinalan sammutintarkastustutkintoa, mutta varsin hyvä tekninen koulutus. Uskallan väittää, että jos letkut ovat ehjät, mittarissa painetta ja jauhe liikkuu hölskyttäessä, sammutin toimii siitäkin huolimatta, että leima on mennyt vanhaksi.

        Sammuttimen astia ei säilytyksessä hajoa kymmessä vuodessa koska se on stattisessa paineessa. Siihen ei ole mitään syytä.

        Letku ei hajoa vanhuttaan ilman, että se näkyy päälepäin koska sitä hapertaa UV-valo, jota taas putken sisällä ei ole.

        Jos painemittari on vihreällä, sisällä on painetta. Mittari voisi teoriassa jumittua vihreällä, mutta onko niin ikinä tapahtunut?
        Mittari on kuitenkin hyvin yksinkertainen laite ja sellaiset kestää vuosisadan jos toisenkin, kun paine on staattinen.

        Jauhe voi astian sisällä ehkä paakkuuntua. Ulos se tulee sieltä silti. Asian voi kokeilla kääntelemällä tankkia ja koputtelemalla sillä kumivasaralla.

        Sammutin ei ole mikään mystinen väline. Se ei kumoa fysiikan lakeja eikä sisällä herkästi rikkoutuvia osian ta elektroniikkaa. Se on paöljon yksinkertaisempi kuin vaikkapa vedenkeitin.

        Totta joka sana. Luulen kuitenkin, että tässä sammuttimen pakollisessa jokavuotisessa leimaamisessa ja laiminlyöntien sanktioimisessa on kyse siitä, että se on oikeasti ainut tapa saada ihmiset suhtautumaan sammuttimeen vakavasti.

        Ilman pakkoa vain harva viitsisi koko kapistukseen kiinnittää mitään huomiota.

        Eli tällä ei ole mitään tekemistä sammuttimien faktisen luotettavuuden ja käyttöiän kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monta asiaa voi tehdä aina paremmin, mutta sammuttimien vuosikatsastu on mielestäni turhaa.

        Minulla ei ole sammutinalan sammutintarkastustutkintoa, mutta varsin hyvä tekninen koulutus. Uskallan väittää, että jos letkut ovat ehjät, mittarissa painetta ja jauhe liikkuu hölskyttäessä, sammutin toimii siitäkin huolimatta, että leima on mennyt vanhaksi.

        Sammuttimen astia ei säilytyksessä hajoa kymmessä vuodessa koska se on stattisessa paineessa. Siihen ei ole mitään syytä.

        Letku ei hajoa vanhuttaan ilman, että se näkyy päälepäin koska sitä hapertaa UV-valo, jota taas putken sisällä ei ole.

        Jos painemittari on vihreällä, sisällä on painetta. Mittari voisi teoriassa jumittua vihreällä, mutta onko niin ikinä tapahtunut?
        Mittari on kuitenkin hyvin yksinkertainen laite ja sellaiset kestää vuosisadan jos toisenkin, kun paine on staattinen.

        Jauhe voi astian sisällä ehkä paakkuuntua. Ulos se tulee sieltä silti. Asian voi kokeilla kääntelemällä tankkia ja koputtelemalla sillä kumivasaralla.

        Sammutin ei ole mikään mystinen väline. Se ei kumoa fysiikan lakeja eikä sisällä herkästi rikkoutuvia osian ta elektroniikkaa. Se on paöljon yksinkertaisempi kuin vaikkapa vedenkeitin.

        Katselin videon sammuttimen vuosihuollosta.

        Ulkoinen tarkastus
        Letkun tarkastus sisältä ja ulkoa
        Painemittari vihreällä
        Kääntö ylösalaisin, jotta jauhe liikkuu
        Sokan tarkastus, että on suora ja että saa irti
        Uusi leima

        Kaikki tarkastajat eivät edes irrota letkua


    • Anonyymi

      Ja mistä tulee, että jokaisen veneen sammutin on tarkastettava vuosittain kun asuintalojen sammuttimille riittää joka toinen vuosi? Kesäkauden vene on keinumista lukuunottamatta kuin asunto ja talven veneen sammutin viettää sisällä lämpimässä. Mikä siinä keinumisessa on niin vaarallista? Eipähän jauhot paakkuunnu kun välillä siirrellään.

      • Anonyymi

        No just siitä, että halutaan iskostaa ihmisten päihin miten tärkeä se sammutin veneessä on. On aika paljon pahempi heittäytyä meren armoille palavasta veneestä, kuin juosta pihalle palavasta talosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No just siitä, että halutaan iskostaa ihmisten päihin miten tärkeä se sammutin veneessä on. On aika paljon pahempi heittäytyä meren armoille palavasta veneestä, kuin juosta pihalle palavasta talosta.

        Siihen riittää katsastus joka toinen vuosi.

        Itse asiassa siihen riittää se, että saa sakot, jos se puuttuu.


      • Anonyymi

        Olen oppinut näistä laajoista sammutinkeskusteluista todella paljon hyödyllistä asiaa, joten päätin vastata kysymykseesi.

        ” Ja mistä tulee, että jokaisen veneen sammutin on tarkastettava vuosittain kun asuintalojen sammuttimille riittää joka toinen vuosi?”

        Viranomaiset ovat katsoneet, että ajoneuvoissa olevat sammuttimet altistuvat suurille lämpötilojen vaihtelulle ja tärinälle, että sammuttimet täytyy tarkastaa vuoden välein.
        Näin on siis päätetty, joten ei auta meidän pullikointi D.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen oppinut näistä laajoista sammutinkeskusteluista todella paljon hyödyllistä asiaa, joten päätin vastata kysymykseesi.

        ” Ja mistä tulee, että jokaisen veneen sammutin on tarkastettava vuosittain kun asuintalojen sammuttimille riittää joka toinen vuosi?”

        Viranomaiset ovat katsoneet, että ajoneuvoissa olevat sammuttimet altistuvat suurille lämpötilojen vaihtelulle ja tärinälle, että sammuttimet täytyy tarkastaa vuoden välein.
        Näin on siis päätetty, joten ei auta meidän pullikointi D.

        Niin ovat katsoneet, vaikka totuus on jotain aivan muuta. Sama koskee talojen energialuokituksia, täysin kirjoituspöytäharjoitus vailla realismia. Ne viranomaiset voisi viedä saunan taakse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen oppinut näistä laajoista sammutinkeskusteluista todella paljon hyödyllistä asiaa, joten päätin vastata kysymykseesi.

        ” Ja mistä tulee, että jokaisen veneen sammutin on tarkastettava vuosittain kun asuintalojen sammuttimille riittää joka toinen vuosi?”

        Viranomaiset ovat katsoneet, että ajoneuvoissa olevat sammuttimet altistuvat suurille lämpötilojen vaihtelulle ja tärinälle, että sammuttimet täytyy tarkastaa vuoden välein.
        Näin on siis päätetty, joten ei auta meidän pullikointi D.

        Aikaisemmin myös autot piti katsastaa joka vuosi, ei enää.

        Kun tarpeeksi moni haluaa, niin mahtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikaisemmin myös autot piti katsastaa joka vuosi, ei enää.

        Kun tarpeeksi moni haluaa, niin mahtaa.

        Ei taida koskea meidän pienituloisten autoja - joka vuosi on leima haettava - tosin ensin on käytävä vikalista hakemassa D.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe