Ei tämä nyt varsinaisesti ongelma ole kuin siinä tapauksessa että joka paikkaan ei pääse jos ei ole pienempiä teitä kohteeseen.
80kmh on jo sellainen vauhti että en aja sitä kuin lyhyen matkan jos on pakko. Sataa olen kerran ajanut ja se on jo sellainen vauhti että oksat pois enkä sitä tee enää ikinä.
En halua mennä isoille teille ajamaan autojen sekaan alhaisempaa nopeutta.
Kerran päätin tehdä reissun kaupunkiin johon meni valtatie ja useita sivuteitä jotka kaartelivat todella kaukaa ja ne oli todella huonossa kunnossa olevia sorateitä. Soratiet ei ole ongelma mutta nämä oli sellaisia traktoripolkuja.
Pääsin 5 kilometriä ja käännyin takaisin koska pelotti ja ajoin sivuteitä kotiin.
Ajan kuitenkin päivittäin ja harjoittelen usein tyhjillä parkkipaikoilla tai muilla alueilla joten pidän itseäni ihan kohtalaisena kuskina.
Nautin ajamisesta kunhan vauhti on maltillinen. Mutkateillä ei edes halua ajaa kovaa.
Onko muita paskahousuja?
Kovat nopeudet pelottaa
33
1846
Vastaukset
- Anonyymi
Alussa on tervettä olla "paskahousu" ja vielä senkin jälkeen, kun kuvittelee jo osaavansa.
Varmuus tulee kokemuksen myötä, jokaisella reissulla kehittyy vielä 10 vuoden jälkeenkin paremmaksi ja turvallisemmaksi kuskiksi, kun on oikea asenne itseoppimiseen. - Anonyymi
Tervepäisen ajatteluahan tuollainen on. Itse päätin myös että yhden kerran 300 moottoripyörällä riitti,,,ei ikinä enää.
Ei vaan tarvitse.- Anonyymi
Paljonkohan oli todellinen nopeus?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljonkohan oli todellinen nopeus?
"Busan" mittarin mukaan samat nopeudet. Mutta näkökenttä kapenee ja tuollaiset nopeudet vaativat jo hyvää tietä. Moottoritiellä kokeilin.
Hullun hommaa. - Anonyymi
300 moottoripyörällä...
Minä ajan yhdellä moottoripyörällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Busan" mittarin mukaan samat nopeudet. Mutta näkökenttä kapenee ja tuollaiset nopeudet vaativat jo hyvää tietä. Moottoritiellä kokeilin.
Hullun hommaa.Kun on vauhtia yli 200 km/t niin Turuntie tuntui aika mutkaiselta?
- Anonyymi
Parkkipaikalla on vähän huono treenata vauhdikkaampaa matka-ajoa.
Ei muuta kun isomman tien päälle ja pikkuhiljaa yli sen 80 kmh. Ei kukaan suutu jos ajat siellä hiljempaa, prätkä on helppo ohitettava kun pidät oikean reunan.- Anonyymi
Ja jos tuntuu että nopeampi vauhti ei ole sinun juttusi niin ajelet hissukseen, pääasia että itse nautit hommasta 👍
- Anonyymi
"Ajan kuitenkin päivittäin ja harjoittelen usein tyhjillä parkkipaikoilla tai muilla alueilla joten pidän itseäni ihan kohtalaisena kuskina. "
Suosittaisin käymään ainakin yhdellä ajokurssilla sekä lisäksi sitä moottoriradalla ajoa. Opit paljon pyörän hallinnasta ja käyttäytymisestä. Liikenteessä maltti on aina valttia.
Yli 50 vuotta ja pitkälti yli 350 000 km moottoripyörällä takana. Pidän edelleen itseäni kohtalaisena kuskina. Lähes koko läntinen Eurooppa on tullut kierreltyä, alppiteiden mutkia on päästelty polvi maassa, saksan autobaanoilla on tullut ajeltua vähän reippaammin sekä tullut seikkailtua ruuhkassa isojen Euroopan kaupunkien läpi. On ajettu sateessa ja lumituiskussa. Moottoriradoilla on tullut ajettua. Silti olen mielestäni kohtalainen kuski, toki kokenut sellainen.- Anonyymi
Kokemus auttaa asiassa, mutta pusikosta suoraan eteen juokseva hirvi tai eteen kääntyvä puusilmäinen autoilija ovat niitä tapauksia joissa vähäisempi vauhti saattaa pelastaa.
Mielestäni päätöntä jokapaikassa paahtaa hullunlailla, moottoripyöräilystä voi nauttia rauhallisemmallakin ajotavalla, siinä mielessä aloittaja aivan oikeassa.
Hirvikolarin moottoripyörällä ajaneena voin kertoa, että useampi vuosi meni ennenkuin pystyin taas rentona ajamaan, metsäisillä tienosuuksilla yms, kai se jäi niin "takaraivoon" kokemuksena. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kokemus auttaa asiassa, mutta pusikosta suoraan eteen juokseva hirvi tai eteen kääntyvä puusilmäinen autoilija ovat niitä tapauksia joissa vähäisempi vauhti saattaa pelastaa.
Mielestäni päätöntä jokapaikassa paahtaa hullunlailla, moottoripyöräilystä voi nauttia rauhallisemmallakin ajotavalla, siinä mielessä aloittaja aivan oikeassa.
Hirvikolarin moottoripyörällä ajaneena voin kertoa, että useampi vuosi meni ennenkuin pystyin taas rentona ajamaan, metsäisillä tienosuuksilla yms, kai se jäi niin "takaraivoon" kokemuksena.Moni ajaa tieosuuksilla jota reunustaa metsät liian lujaa suurella riskillä, koskee myös autolla ajavia.
Siinä ei ole paljon tehtävissä, kun hirvi loikkaa tielle, motoristille käy huonosti jo peurakolarissa ja peuroja tietyillä seuduilla riittää.
Riskiä voi merkittävästi pienentää laskemalla ajonopeutta, suunnittelemalla reittinsä niin, ettei tarvitse ajaa ilta-aikaan vasten laskevaa aurinkoa. Visiiri kannattaa uusia ajoissa ja pitää puhtaana, tarkkaavaisuudesta kannattaa tehdä tapa ja kehittää sitä jatkuvasti.
- Anonyymi
nopeudenrajoittimet moottoripyöriin.
- Anonyymi
Jutustelija1 kirjoitti:
Liian ilon rajoittimet kondoomeihin.
Liian oppimisen rajoittimet kouluihin.Ja käänteinen lobotomia joillekin,,pakolliseksi.
- Anonyymi
Moottoripyöriin kilpi myös eteen ja pakolliset katsastukset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottoripyöriin kilpi myös eteen ja pakolliset katsastukset.
Joskus ollut kilpi myös edessä, sehän ottaa vaan kateellista junttia päähän kun voi ajaa kameraan ilman sakkoa? Katsastus tulisi liian kalliiksi, siis valtiolle!
- Anonyymi
Aloittaja tässä. En ole siis aloittelija vaan kokemusta on vuosia.
- Anonyymi
Itsekin olen varsin leppoisa ajelija. En suoranaisesti pelkää kovia vauhteja, mutta en ole niistä kovinkaan kiinnostunut. Tavanomainen matkavauhtini on 80-85, myös satasen tiellä. Toki pyörävalintani tukee tätä. Yli puoli vuosisataa vanhalla pyörälläni ajaa kyllä satasen matkavauhtia, mutta se on parhaimmillaan reilun kahdeksan kympin nopeuksissa.
Pidän asfalttitiellä - varsinkin isommalla - ajamista tylsänä hommana. Eikä toista sataa vauhtia muuta tätä. Mieluiten valitsen maisemareitin ja katselen ympärilleni ajaessani. Itse ajaminen ja vauhdikkuus eivät ole niin kiinnostavia asioita, että jaksaisi nautiskella mutkateiden ihanuudesta. Pienet hiekkatiet ovat parasta.
Sen verran olen arka, että en tohdi ryhtyä etsimään pyöräni ajettavuuden rajoja mutkapätkillä. En halua riskeerata omaa ja muiden henkeä ja terveyttä. En pidä itseäni teknisesti kummoisenakaan kuskina, koska en ole kiinnostunut kehittämään tekniikkaani vauhdikkaaseen ajoon. Toki tunnen pyöräni, sen ajotuntuman ja jarrut, mutta vain siihen noin kahdeksaan kymppiin saakka. Ja väitänpä vielä, että hiekkatieolosuhteissa päihitän ajotaidoissani monta kokeneempaakin kuskia, koska hiekkatiellä minulla on kokemusta enemmän kuin ehkä useimmilla motoristeilla. Vaan enpä minä sielläkään maksiminopeuksia yritä tiristää. Riskien otto ei vaan innosta. Sen sijaan ympäristön tarkkailussa ja mahdollisten riskien huomioon ottamisessa kehitän itseäni jatkuvasti. Siinä mielessä katson olevani varsin kelpo kuski. - Anonyymi
Itseänikin pelottaisi ajaa kaksipyöräisellä ja helposti kaatuvalla häkkyrällä moottoritienopeutta. Siksi ajelenkin autolla, koska vielä on järkeä päässä ja lapset tarvitsevat isäänsä elävänä.
- Anonyymi
Lapset kaipaa miehen mallia, toivottavasti vaimosi hoitaa senkin puolen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lapset kaipaa miehen mallia, toivottavasti vaimosi hoitaa senkin puolen.
Motoristit elävät jossain omassa kuplassaan samalla tavalla kuin Venäjän hallinto. Hyvä, jos yhden moottoripyörän olen nähnyt täällä meillä päin kuluneen kevään aikana.
- Anonyymi
Vaikuttaa moni muukin kirjoittelija elävän omassa kuplassaan eikä erota metsää puilta.
- Anonyymi
Niinkuin kommenteista huomaat, on valtava joukko "miehiä" jotka eivät edes uskalla ajaa moottoripyörällä.
Nauti siis harrastuksestasi, ajat juuri sitä vauhtia mikä hyvältä tuntuu.
Ainakaan vaimosi tai äitisi ei ole kieltänyt sinulta tuota touhua, pidä siis jatkossakin itsesi miehenä 👍- Anonyymi
Oikeat miehet harrastavat urheilua eikä moottoripyörällä kaahaamista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeat miehet harrastavat urheilua eikä moottoripyörällä kaahaamista.
Entä jos harrastaa urheilua ja käyttää moottoripyörää arkiseen hyötyajoon?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä jos harrastaa urheilua ja käyttää moottoripyörää arkiseen hyötyajoon?
Entäs jos lehmät lentävät?
- Anonyymi
Kovat nopeudet tosiaan pelottaa. Tuossa on tiellä 50 km/h rajoitus ja joku kamikaze sieltä tuli vastaan pääedelläpyörällään 200 km/h. Kyllä tuollainen aika paljon vahinkoa tekee jos suoraan osuu. Itse motoristillahan ei mitään ihmisarvoa ole.
- Anonyymi
Harrasta ajelua japanilaisten poikien tyylillä
https://www.youtube.com/watch?v=9a10nhp6XEk
ei tarvitse suuria nopeuksia. - Anonyymi
Totta. Ei ihmisarvon tulekaan koskea kaikkia. Kunnollisissa maissa, kuten Venäjä ymmärretään tämä. Ihmisarvo pitää ansaita, ja sen vaatimukset päätetään huutoäänestyksellä Suomi24:n motoristipalstalla. Näin saadaan hyvä maailma.
- Anonyymi
Minulla on ihan sama ongelma kuin aloittajalla. 60 on vauhti jota vielä uskalla ajaa mutta en sen kovempaa. Syy tähän on opetusluvalla keväällä tapahtunut tieltä ulosajo. Pelkään että se käy uudestaan tai vaihtoehtoisesti ajaudun vastaantulevien kaistalle. Olen nyt ajanut autokoulussa vajaa 30h ja käsittelykokeen uusinta vielä edessä. Eka ei menny läpi. Käsittelykokeen tehtävät ei pelota tai jännitä, niitä on kiva tehdä. Eihän inssistäkään läpi pääse jos ei uskalla ajaa maantienopeuksia. Olenkin ajatellut että harkkaluvalla sitten harjoittelen kaikessa rauhassa maantienopeuksi esim.yöllä kun ei muuta liikennettä, pikkuhiljaa alan nostamaan nopeuksia niin uskon että alkaa suttaantua. Miten ap selvisit inssistä? Siellähän pitää ajaa myös maantienopeuksia.
- Anonyymi
Peltoteille harjoittelemaan.
Ajotunteja?
Kuuluukin pelottaa, jos ei edes tiedä miten moottoripyörää ohjataan.
Se voi olla monella, kun lahjakortti on saatu ajokortin ohessa. - Anonyymi
Aloittaja moi. Se pelko johtui täysin moottoripyörästä.
Pieni alle 600cc custom ei ole maailman paras ajaa. Siihen otti tuuli kiinni, vauhti tuntui aina todella suurelta, 200 kiloinen pyörä huojuu ja heiluu, pieni kone pitää kauheaa ääntä yli 70kmh vauhdissa ja kaikkea muuta.
Ostin 1100cc Hondan ja voi että on hyvä ajaa. Ei mikään uusi ole mutta ei heilu joka suuntaan joten sillä on vakaa ajaa. Vauhti ei tunnu missään joten sillä voi hieman reippaamminkin, ei mitään hullutteluja kuitenkaan ja tehoa riittää ainakin toistaiseksi. Se on myös hiljainen eikä korvatulppien takaa kuulu sitä jatkuvaa kauheaa koneen huutoa.
Ostakaa siis heti oikea moottoripyörä eikä näitä mopoja jos on jo kokemusta kaksipyöräisistä kuten minulla oli. Ajokouluttajakin suositteli minulle heti suurempaa koska hän huomasi miten hyvin ajan. On kuitenkin kouluttanut vuosikymmeniä motoristeja. Mutta ostin pienen koska se tuntui oikealta mutta väärin meni. - Anonyymi
Suljetulla alueella on hyvä harjoitella ensin.
https://www.youtube.com/watch?v=l6RzOl8XSz4
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1247714
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t414441törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/413952Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu4092056Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi731687- 321487
- 351478
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen1891231Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv121148Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt321077