Onko kukaan saanut ammatilliseen koulutukseen kuntoutustukea? Mulla astma, tarjoilija. Olin myös tehtaassa töissä, josta lääkäri pisti pihalle, kun en sovellu alalle. Evättiin jo kerran viime syksynä, mutt ajattelin hakea uudestaan, ku työkkärissäkin ihmettelivät, että miksi kielteinen päätös. Toiset kuulemma saanu hepposimmillakin perusteilla. Ammatillista koulutusta ei ole, mutt ravintolasta lähinnä olen leipäni hakenut(5v). Lekuri vaan tuli kieltäneeksi nämäkin hommat, siitä lääkärintodistus. Tipun pikkuhiljaa pitkäaikaistyöttömäksi, jota en halua. Perinteinen koulutusmuoto ei tule kysymykseen, perhe ja lainoja 300e/kk plus asumismenot 600e
Kuntoutusraha
9
1639
Vastaukset
- Opiskelijaksi suuntaava
Minulle myönnettiin heti ensihaulla.
Olen sair.hoit. ja kyse tuki- ja liikuntaelin sairaus, useita leikkauksia ja sairaslomia takana.Lääkäri kirjoitti todistuksen ja kunt.raha myönnettiin heti.Nyt olen lähdössä opiskelemaan uutta ammattia,enkä ole mikään nuori tyttö enää.
Keva:lla (josta tuki minulle myönnettiin,ei siis KELA:lla) sanottiin,että tukea haettaessa on ERITTÄIN TÄRKEÄÄ se,että hakijalla on jo olemassa selvät suunnitelmat tulevaisuutensa suhteen.Eli siis: Jos hakee kuntoutustukea,pitää olla aivan selvät visiot siitä,mihin ammattiin aikoo kouluttautua ja mikä on ko. alan työllisyystilanne.Sanottiin,että ilman näitä selviä suunnitelmia ei lähdetä kovin herkästi opiskelua tukemaan.
Sinun pitää miettiä valmiiksi,mitä aiot opiskella,milloin on hakuaika opiskeluun ja onko sinulla realistisia mahdollisuuksia päästä opiskelemaan.Silloin hakemukseesi suhtaudutaan vakavammin.
Käy ammatinvalinnanohjaajalla,koska sinulla on tuo perussairaus.Ettet lähde alalle,jolla nousee taas seinä vastaan astman takia.
Tiedoksi kerrottakoon vielä,että se kuntoutusraha ei ole suuren suuri.Tuki lasketaan siitä tulosta,mikä olisi sinun eläketulosi,mikäli nyt jäisit eläkkeelle.Eli ei varmaan kovin iso sinun kohdallasi? Itse olen ollut työelämässä 17v ja alle 100 euroa-verot on se tuen osuus.Eli ei sillä maksella kovin isoa velkaa ainakaan.Asumistukea voi saada ainakin vuokra-asuntoon.
Tuki on kuitenkin ainoa mahdollisuus opiskella ja pysyä työelämässä,ainakin minulle.Pitää elää pienellä budjetilla,mutta kyllä se onnistuu,jos on selkeä tavoite olemassa.Olen yksinhuoltaja,enkä tosiaankaan saa sen parempia yhteiskunnan etuuksia kuin muutkaan ihmiset,siitä olen ottanut selvää.Tuo mahdollinen asumistuki on ainoa mitä voi saada.
Mietin tuossa sitä,että estääkö tuen saantia kohdallasi se,että sinulla ei ole aikaisempaa ammatillista koulutusta??? Oletko kysynyt?
Kun on kuitenkin kyse nimenomaan ammatillisesta uudelleenkoulutuksesta.
Toinen este voi olla lyhyt työhistoriasi,siinäkin oli mielestäni joku raja olemassa.Kysele ihmeessä kaikkea tuota! Ei kukaan ainakaan kotoa tule sinua hakemaan uuteen ammattiin,oma aktiivisuus on kaiken A&O.- edellinen kirjoittaja
Siis korjaus äskeiseen:
Kuntoutusraha on minulla n. 1000 euroa-verot. Tuli kirjoitusvirhe äskeiseen viestiini. - kuntoutusrahasta
edellinen kirjoittaja kirjoitti:
Siis korjaus äskeiseen:
Kuntoutusraha on minulla n. 1000 euroa-verot. Tuli kirjoitusvirhe äskeiseen viestiini.Minulla on anomus sisässä(Varmassa) kuntoutusrahaa varten ja nyt kysyisin kauanko kesti, että tuli päätös asiasta? Lisäksi toinen kysymys maksetaanko kuntoutusrahaa myös kesä ajoilta jos esim. opiskelu kestää kolme vuotta?
- Opiskelija
kuntoutusrahasta kirjoitti:
Minulla on anomus sisässä(Varmassa) kuntoutusrahaa varten ja nyt kysyisin kauanko kesti, että tuli päätös asiasta? Lisäksi toinen kysymys maksetaanko kuntoutusrahaa myös kesä ajoilta jos esim. opiskelu kestää kolme vuotta?
Minulla kesti n. 1.5 kk. Laitoin hakemuksen mukaan kopion siitä opiskelusuunnitelmasta,johon olin hakenut sekä kaikki lääkärintodistukset.Viimeisimmässä oli lausunto ammatillisen uudelleenkoulutuksen tarpeesta.
Laki on uudistunut.Nyt ei enää odoteta sitä hetkeä,jolloin ihminen on täysin työkyvytön ammattiinsa.Riittävä peruste on se,että työkyvyttömyysuhka on vakava lähivuosina.Yritetään siis saada ihmiset pysymään mukana työelämässä ilman pidempiä katkoja(sairaslomia ja kuntoutustukiaikoja) ja puuttua asioihin ajoissa.Se on viisautta!
Aika moni typistyy kotiin kun sairastelee pitkään.Sitä ei uskalleta enää lähteä kohti uutta,on helpompi jäädä kotiin.Ajoissa aloitettu kuntoutussuunnitelma vie eteenpäin ja vähentää syrjäytymistä. - vastauksesta
Opiskelija kirjoitti:
Minulla kesti n. 1.5 kk. Laitoin hakemuksen mukaan kopion siitä opiskelusuunnitelmasta,johon olin hakenut sekä kaikki lääkärintodistukset.Viimeisimmässä oli lausunto ammatillisen uudelleenkoulutuksen tarpeesta.
Laki on uudistunut.Nyt ei enää odoteta sitä hetkeä,jolloin ihminen on täysin työkyvytön ammattiinsa.Riittävä peruste on se,että työkyvyttömyysuhka on vakava lähivuosina.Yritetään siis saada ihmiset pysymään mukana työelämässä ilman pidempiä katkoja(sairaslomia ja kuntoutustukiaikoja) ja puuttua asioihin ajoissa.Se on viisautta!
Aika moni typistyy kotiin kun sairastelee pitkään.Sitä ei uskalleta enää lähteä kohti uutta,on helpompi jäädä kotiin.Ajoissa aloitettu kuntoutussuunnitelma vie eteenpäin ja vähentää syrjäytymistä.Minulla on ollut pian kuukauden sisällä joten kohta voin jo odotella vastausta. :)
Laitoin myös lääkäriltä saamani B-lausunnon jossa, suositeltiin uudellen koulutusta ja lisäksi olin aiemmin soveltuvuustestisssä,joka tehtiin olessani kuukauden työelämän valmennuksessa kokeilemassa pystyisinkö työskenteleen sillä alalla. Sain sieltä myös suosituksen,että ala olis sopiva.
Olen hakenut uudelleen koulutukseen kyseiselle alalle ja nyt siis odottelen kahta asiaa saanko kuntoutusrahan ja pääsenkö sisään kouluun..
En ole enään tyttönen vaan keski-ikäinen joten saas nähdä kuin käy... Joko itse olet opiskelemassa? - samassa tilanteessa
hei!
olen myös sh, ja tuki-ja liikuntaelinvaivoja operoitu nyt monesti. Työkokemusta 20 vee osastotyössä.
Mille alalla vosin vaihtaa ja miten paperisota yms??
En todellakaan pysty tulevaisuudessa työskentelemään kiireisellä osastolla, ja jotain olisi keksittävä, ja eläkettä eivät varmasti anna vielä aikoihin.....
- minä
Minulla on takana usean vuoden opinnot kuntoutusrahalla. Valmistun nyt keväällä ja töitäkin on tiedossa, ainakin pätkäsellaisia. Opiskelin ensin ylioppilaaksi ja sen jälkeen maisteriksi, Kela ei missään vaiheessa nikotellut, sillä minulla oli takana perusteellinen kuntoutustutkimus ja vankat omat suunnitelmat.
Kuntoutusraha ei tosiaan ole suuren suuri, noin 1000 euroa - verot, mutta sen ohella saa tienata kansaneläkkeen pohjaosan verran eli hieman yli 400 euroa kuussa, siis jos saa töitä.
Kesällä pitää hakeutua työnhakijaksi, ja jos ei saa töitä, saa alennettua kuntoutusrahaa.
Sillä tulee kyllä toimeen, mutta tiukkaahan se voi tehdä. Lainoja voi toki joutua järjestelemään, ja kysy tosiaan myös asumistukea.- astmaatikko
Hain vuosi sitten, ensin Varmalta, sieltä kielteinen päätös ja sen perusteella kela ei myöntänyt, enhän ollut vaarassa joutua sairaseläkkeelle. Ja tätä en ymmärrä, pitääkö minun tuhota terveyteni lopullisesti, ennenkuin voin kuntoutua.
Oli lääkärintodistukset, etten ole ammattiin soveltuva, ammatinvalintapsygologin lausunnot ja kaikki muu tarvittava ja tarpeeton. Koulutuspaikkaa minulla ei ollut, mutta huoltajalle voidaan myöntää etukäteis päätös. Suunnitelmat on selvät ja terveydelleni sopivat.
Onko kukaan hakenut uudestaan hylkäyksen jälkeen? Ajattelin hakea uuden lääkärintodistuksen ja pistää taas paperit vetämään, jospa minulle sattui se tiukka Kela-lääkäri...
Ja loppukommentti, minulle paikallinen Kelan täti itse ehdotti tätä kuntoutusrahan hakemista, joten pettymys oli melkoinen, kun kaikkien mielestä olin siihen oikeutettu, ja sitten evättiin. - myöntävän päätöksen
astmaatikko kirjoitti:
Hain vuosi sitten, ensin Varmalta, sieltä kielteinen päätös ja sen perusteella kela ei myöntänyt, enhän ollut vaarassa joutua sairaseläkkeelle. Ja tätä en ymmärrä, pitääkö minun tuhota terveyteni lopullisesti, ennenkuin voin kuntoutua.
Oli lääkärintodistukset, etten ole ammattiin soveltuva, ammatinvalintapsygologin lausunnot ja kaikki muu tarvittava ja tarpeeton. Koulutuspaikkaa minulla ei ollut, mutta huoltajalle voidaan myöntää etukäteis päätös. Suunnitelmat on selvät ja terveydelleni sopivat.
Onko kukaan hakenut uudestaan hylkäyksen jälkeen? Ajattelin hakea uuden lääkärintodistuksen ja pistää taas paperit vetämään, jospa minulle sattui se tiukka Kela-lääkäri...
Ja loppukommentti, minulle paikallinen Kelan täti itse ehdotti tätä kuntoutusrahan hakemista, joten pettymys oli melkoinen, kun kaikkien mielestä olin siihen oikeutettu, ja sitten evättiin.saanut, sain tänään Varmasta ennakkopäätöksen oikeudesta ammatilliseen kuntoukseen,
Minulla on myös astma, mutta lisäksi molemmat polveni ovat leikattu ja eivät ole tulleet kuntoon,sain lääkäriltä b-lausunnon näistä, joten näillä perusteilla myönsivät.
Kannattaa sinulla varmaan käydä uudelleen tutkimuksissa ja pyytää tekemään uuden arvion työkunnostasi, mikäli et pysyt työskenteleen aiemmissa töissäsi..
Itsellä autoi varmaan myös se, että olin jo hakenut kouluun ja olin työelämänvalmennuksessa kokeilemassa sopiiko mulle kyseinen työ johon olen menossa opiskeleen uutta ammattia...
Sinäkin voisit varmaan kysyä työelämänvalmenukseen sille alalle jolle aioit, ehkä siitä on apua kun haet kuntoutusrahaa, voit täten osoittaa, että kykenet työskentelemään siinä työssä..
Kun laitoin hakupapereita sisään ja soittelin tietoja mitä kaikea siihen tarvitaan, niin siellä kyseltiin mun omia suunnitelmia ja kun kerroin nuo yllä mainitsemani jutut, niin minulle kerrottiin, että on eduksi kun olen jo itse alkanut toimimaan uuden ammatin eteen....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063270Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391650Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971503- 921409
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121208Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55862