Kaverini kertoi minulle, että yritti tappaa itsensä. Pitääkö tästä kertoa jollekin?

Anonyymi

ystäväni kertoi minulle yksi yö että yritti tappaa itsensä. Pitäisikö minun kertoa tästä jollekin vai pitää tämä vain itselläni? Ja miten minun pitäisi reagoida tälläiseen tilanteeseen?

3

178

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mulla oli kerran myös "kaveri" joka puhui tollasia. Kerroin vanhemmilleni ja mietittiin asiaa. Totesimme että tuo kaipaa vain huomiota. Se luulee että saa säälipisteitä tollasilla jutuilla.
      Ehkä sun pitäis sanoa sille että "sairasta settii".
      Ihminen ei tapa itseään jos ei ole päästä vinksalla ja sitä ei sitten pelasta mikään jos se on vinksallaan. Ota vähän etäisyyttä.

• Anonyymi

Ehdottomasti asiasta pitää kertoa ja puuttua siihen miksi ystäväsi on yrittänyt tappaa itsensä.

Tunnetko ystäväsi vanhempia, voisitko puhua heille? Tai tunteeko teidän vanhemmat toisiaan, voisitko kertoa omille vanhemmillesi jotka voisivat puhua ystäväsi vanhempien kanssa?

Voisit myös auttaa ystävääsi ohjaamalla hänet esimerkiksi soittamaan tai chattaamaan asiasta ja ajatuksistaan https://mieli.fi/tukea-ja-apua/itsemurhien-ehkaisykeskus/

Ole rohkea, ole ystävä ja välitä <3
      Aihe on todella vaikea, mutta sitä ei missään nimessä saa vähätellä

• Anonyymi

halaa kaveria ja sano että "älä tee tollasii, että jäät kaipaamaan sitä ja se on sulle hyvä kaveri"

Ja sä oot kyllä sen hyvä kaveri jos se uskaltautuu tollasta sulle edes sanoo. Tämä kaveris on varmaan elänyt huonosti nuoruuden, enkä usko että tuo on pelkästään mitään huomionhakua. Ite en kyllä menis kertoo/levittelee tuollaisia toisten henkilökohtaisia asioita kellekkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Täti-ihminen Sofia ja nuori kanadalainen lätkänpelaaja

Sofialla on kiikarissa Logan Thompson 25v, Las Vegasissa pelaava kanadalaispelaaja. Tätä se kai tarkoitti, kun sanoi Seiskalle, ettei tiedä kuinka pit
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      1894
    2. Some pillastui: Farmin voitto pedattiin Teemulle?!? "Törkee temppu" "Taina oli ihan vailla mahiksia"

Ohhoh, Farmi-kaksintaistelu ja finaali on saanut tunteet kuumiksi - ja ehkä syystäkin Suomi24 Keskustelu -palstalla... Olisiko Tainalla ollut mahdolli
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1370
    3. Pääsikö Martti

Esittelemään velaka mersua ja hyyryä hienostoalueella lippisjonnelle🤗😜😎
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      1232
    4. Etkö voisi

Mies: Etkö millään voisi, tahtoisi tai haluaisi tavata? Edes hetken, kuten silloin joskus. Etkö voisi pyytää? Itse en voi. Tekisin mitä vain, jos näki
      Rakkaus ja rakastaminen
      73
      1000
    5. Suomessa todettu ilmeisesti eka apinarokkotapaus

Euroopassa matkailleella miehellä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008841676.html
      Maailman menoa
      50
      919
    6. J joskus haluaisin

Istua syliisi ja samalla suudella sinua...
      Ikävä
      36
      836
    7. Mitäs ajattelisit

Jos saisit häneltä tänään pienessä sievässä lähetetyn viestin puhelimeen "haluan nähdä" tai "ikävä"?
      Ikävä
      72
      807
    8. Petit miestäsi

Pettäisit myös minut. Sinulle ei merkitse rehellisyys mitään. Naisilla on selkäranka. Käärmellä sitä ei ole. Älä enää vaivaa minua.
      Järki ja tunteet
      58
      783
    9. Nyt on aika muistella jättitarakkaa

Uuh uuh uuh. https://aijaa.com/wMPRhU
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      748
    10. Osui suomalaisia omaan nilkkaan terroristien hyysääminen

Muthei, eihän täällä pitäisi niitä olla kun kaikkien taustat on tarkastettu ennen maahan tuloa. Vai oliko sittenkään. Nyt tämä hyysääminen saa aikaan
      Maailman menoa
      163
      676
    Aihe