Asumisoikeus asunnon katsominen?

Anonyymi

Jos saa tarjouksen asumisoikeus asunnosta ja käy katsomassa sitä ja jos se ei ole mieleinen niin eihän se tarkoita sitä, että se olis pakko ostaa vaan siitä voi kieltäytyä ilman, että siitä tulee mitään?

17

2375

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Asunnon katsominen ei sido yhtään mihinkään. Ilmoitat vain, ettei kiinnosta.

• Anonyymi

Ei ole tietenkään pakko ostaa. Uustuotannossa on eri meininki esim. Hasolla, maksat 1-2 vuotta etukäteen asomaksun kun olet allekirjoittanut sopparin.

Olen käynyt katsomassa useita asumisoikeusasuntoja hakemuksen hyväksymisen jälkeen ja saman tien hylännyt ne kun aina jokin puute.

• Anonyymi

Samaa kohdetta pääsee katsomaan jopa kymmeniä pienimmällä numerolla olevia, ettei ole tae asunnon saamisesta, mutta riippuu tietysti kunkin etusijasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samaa kohdetta pääsee katsomaan jopa kymmeniä pienimmällä numerolla olevia, ettei ole tae asunnon saamisesta, mutta riippuu tietysti kunkin etusijasta.

Saattaa olla eri toimijoilla erilaisia käytäntöjä. Meillä kuitenkin asuntoa pääset katsomaan vasta sitten, kun on ratkennut, että juuri sinä sen saat, jos haluat.
        Kovin paljon noita katsomisia ei viitsi ihan huvikseen sopia ja toteuttaa. Yleensä edellinen asukas vielä asuu kohteessa. Kiinnostaviin kohteisiin on siis paras tutustua ensin muuten ulkopuolelta ja papereista, joskus on videoesityksiäkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saattaa olla eri toimijoilla erilaisia käytäntöjä. Meillä kuitenkin asuntoa pääset katsomaan vasta sitten, kun on ratkennut, että juuri sinä sen saat, jos haluat.
        Kovin paljon noita katsomisia ei viitsi ihan huvikseen sopia ja toteuttaa. Yleensä edellinen asukas vielä asuu kohteessa. Kiinnostaviin kohteisiin on siis paras tutustua ensin muuten ulkopuolelta ja papereista, joskus on videoesityksiäkin.

Höpö höpö, tuommoista käytäntöä ei ole missään koska asumisoikeusyhtiön pitää toimia järkevästi ja taloudellisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Höpö höpö, tuommoista käytäntöä ei ole missään koska asumisoikeusyhtiön pitää toimia järkevästi ja taloudellisesti.

Sinä et sitten ainakaan kaikkia asumisoikeusyhtiöitä ja niiden käytäntöjä tunne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä et sitten ainakaan kaikkia asumisoikeusyhtiöitä ja niiden käytäntöjä tunne.

Minulle tuli tällaista tekstiä: Tarjouskirje lähetetään useammalle hakijalle yhtä aikaa. Etusija asumisoikeusasuntoon on hakijalla, jolla on pienin järjestysnumero ja joka voi ottaa asunnon vastaan ilmoitettuun päivämäärään mennessä.
        Huomioittehan, että järjestysnumeron on oltava käyttämätön. Järjestysnumeronne on 34412 ja olette tähän asuntoon sijalla 3.
        Vaikka tarjouskierroksen sijanumeronne olisi suuri, on teillä tästä huolimatta mahdollisuus saada asunto, mikäli pienemmillä järjestysnumeroilla olevat hakijat eivät hyväksy tarjousta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eri asumisoikeusyhtiöillä on eri käytäntöjä. TA pistää asoasunnon myyntiin heti verkkosivuilleen, kun se irtisanotaan . Muutaman viikon jälkeen lähtee tarjouskirjeet. Yleensä asuntoa pääsee katsomaan joku määrä pienimmän järjestysnumeron omaavia hakijoita. Jos näistä ei kukaan asuntoa ota, tarjotaan seuraaville tms. Tämä kokemus minulla 4 vuoden takaa, kun luovuin asoasunnostani.

Hasolla on eri systeemi. En osaa sanoa, mistä syystä irtisanomani Hason asoasunto päätyi myyntiin vasta 2 kk irtisanomisen jälkeen. Myyntiaika on n. 2-3 vkoa, jonka jälkeen lähtee tarjoukset n. 100:lle (järjestysnumeron perusteella suuruusjärjestyksessä) ko. alueen kohteisiin voimassaolevan asuntohakemuksen tehneille. Tarjouksessa näkyy oma sijoitusnumero ko. asuntoon. Tarjousaika on 2 vkoa, jonka aikana saa käydä katsomassa asuntoa (Huom!) kaikki tarjouksen saaneet. Tosiasiassa asunnon katsojia jonosta on n. 5-10 %, koska siellä on monta ns. haamuhakijaa, jotka vain tarkistavat, millaisia tarjouksia omalla järjestysnumerolla voi saada. Tämän kahden vkon tarjousaikana saa siis käydä katsomassa asuntoa sopimuksen mukaan (joko asukas tai huoltoyhtiö näyttää) ja sen sisällä pitää myös lähettää hyväksyntä tarjouksesta liitteineen, jos on asunnosta kiinnostunut. Muuten ei tarvitse tehdä mitään. Asunnon saa se, jolla on pienin voimassaoleva järjestysnumero ja joka on hyväksynyt tarjouksen, sekä toimittanut kaikki tarvittavat liitteet määräajan sisällä.

• Anonyymi

Minä kävin tänään katsomassa ASO-asuntoa. Se on TA-asunto. Ei ole mitään varmuutta saanko sen asunnon. Olen sijalla 3 eli on lähetetty kutsu joillekin, jotka pääsevät siis katsomaan sitä asuntoa. Minun jälkeen tuli heti toinen henkilö katsomaan todennäköisesti samaa asuntoa. Minulla on tietenkin hyvä mahdollisuus saada se asunto, on aikaa vastata 20. päivään kesäkuuta siis.

• Anonyymi

Tämä juuri. Vaikka kävisi katsomassa asoasuntoa, hyväksyisi tarjouksen ja toimittaisi kaikki tarvittavat liitteet määräajassa, ei välttämättä saa asuntoa, jos jollakin toisella tarjouksen hväksyneellä on pienempi järjestysnumero. Asumisoikeusyhtiö kun ilmoittaa siitä vain asunnon saaneelle, ei muille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä juuri. Vaikka kävisi katsomassa asoasuntoa, hyväksyisi tarjouksen ja toimittaisi kaikki tarvittavat liitteet määräajassa, ei välttämättä saa asuntoa, jos jollakin toisella tarjouksen hväksyneellä on pienempi järjestysnumero. Asumisoikeusyhtiö kun ilmoittaa siitä vain asunnon saaneelle, ei muille.

Minä sain ASO-asunnon, muutto tosin on vasta syyskuussa. Minun järjestysnumeroni oli 12. En käynyt edes katsomassa asuntoa, vaan soitin asunnon haltijalle ja keskustelin hänen kanssaan asiasta. Tämä oli yllätys, että sain asunnon. Sen sijainti on kai melko hyvä, 2 km kaupungin keskustasta ja Kärkkäisen myymälään on samoin noin 2 km. Uimarantaan jopa noin kilometrin matka. On sauna ja 47.5 neliömetriä, rakennusvuosi on 2010.

• Anonyymi

aikamoista arpapeliä, mielummin haen uudesta talosta vuokraasunnon

• Anonyymi

Niin se näyttää olevan. Minun ASO-maksu on siis noin 20 000 euroa vakuusmaksu vielä siihen päälle. Kyseessä on kuitenkin ns. "tupakoimaton talo", pihalla on tupakoijille rajattu tupakointialue tosin. Kaupungin parhaalle uimarannalle on noin kilometrin matka.

• Anonyymi

Voi kieltäytyä. Seuraamuksia tulee vain silloin, jos vastaa myöntävästi eli sanoo haluavansa ja hakemus lähtee kaupungille ja sitten perutaankin asia. Näitäkin perumisia saa tehdä kolme, ennen kuin menettää asonumeronsa.
      Riippuu asosäätiöstä, miten monelle tarjous lähtee. Kävin juuri katsomassa Roihuvuoressa kämppää: tarjous oli lähtenyt tällä kertaa vain 15 pienimmälle numerolle (yleensä kuulemma 30-40:lle). Oli sen verran haluttu kohde. Olin sijalla 10, mutten tykännyt asunnosta.

• Anonyymi

Minä siis hyväksyin TA-yhtiöiden tarjouksen ja san sen asunnon. Minä en juuri sitä asuntoa käynyt katsomassa, mutta samasta talosta täysin vastaavaa asuntoa noin kuukausi sitten ja se oli erittäin hyvässä kunnossa. Olen jo melko iäkäs, joten ko. talo sopii kai minulle sijaintinsa puolesta. Ei ole jyrkkiä mäkiä Kärkkäisen myymälän suuntaan, eikä myöskään kaupungin keskustan suuntaan. Talo on melkein järven rannassa, mutta kuulemma siinä ei ole uimamahdollisuutta aivan lähellä, kun se on jonkinlaista hetteikköä se rannan alue.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä siis hyväksyin TA-yhtiöiden tarjouksen ja san sen asunnon. Minä en juuri sitä asuntoa käynyt katsomassa, mutta samasta talosta täysin vastaavaa asuntoa noin kuukausi sitten ja se oli erittäin hyvässä kunnossa. Olen jo melko iäkäs, joten ko. talo sopii kai minulle sijaintinsa puolesta. Ei ole jyrkkiä mäkiä Kärkkäisen myymälän suuntaan, eikä myöskään kaupungin keskustan suuntaan. Talo on melkein järven rannassa, mutta kuulemma siinä ei ole uimamahdollisuutta aivan lähellä, kun se on jonkinlaista hetteikköä se rannan alue.

Onnea sitten uuteen kotiin!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onnea sitten uuteen kotiin!

KIITOS !. Tosin vasta 01.09. pääsen muuttamaan TA-asunnolle. Ei siinä paljon rahaa mene, mutta saan Avaimelta noin 15 000 euroa takaisin. Nykyinen asunto on siis lähes asuinkelvoton.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2437
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1607
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1346
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    8. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1034
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe