Mitä opiskelemaan

Anonyymi

Heippa,

Olen lukion ensimmäistä vuotta lopetteleva nuori, joka pohtii, mitä sitä elämällään haluaisi. Meidän koulussa opot toivovat meidän jo miettivän "alustavia" jatko-opintosuunnitelmia korkeakouluihin. Minulla on sellainen ongelma, että olen kiinnostunut monesta eri asiasta ja haluaisin myös edetä tulevaisuuden urallani pitkälle.

Olen pohtinut, että kirjoittaisin seuraavat aineet:
- äidinkieli (suomi)
- englanti (pitkä)
- matematiikka (lyhyt)
- historia
- psykologia

Olen myös tutkinut erilaisia yliopisto- ja amk-koulutuksia ja tehnyt kaikenlaisia "Mikä minusta tulee isona?" -testejä.

Näitä korkeakoulualoja olen pohtinut, että voisi kiinnostaa:

- kauppatieteet (yliopisto)
- oikeustieteet (yliopisto)
- psykologia (yliopisto)
- tietojenkäsittelytiede (yliopisto)
- tuotantotalouden ins. (amk)
- tietotekniikan ins. (amk)
- tradenomi (amk)
- lääketieteellinen (yliopisto)
- farmasia (yliopisto)

Tiedän, että kohdallani on hieman aikaista miettiä tällaista, mutta hieman häiritsee pään sisällä ajatus, ettei ole tarkkaa suunnitelmaa/tavoitetta.

Toivoisin vinkkejä, siitä, miten on saanut selville, mitä haluaa tehdä. Miten on päättänyt mitä haluaa opiskella ja mitä aloja mahdollisesti kannattaa välttää (jos on uhka kadota esim. seuraavan 20 vuoden kuluttua)

1

237

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minulle oli aikoinaan koulumenestyksen perusteella selvää, mihin suuntaan. Olin erittäin hyvä kielissä ja syvästi kiinnostunut kielten maailmasta. Siis yliopistoon kielten pariin, se oli ja on edelleen juuri minun alani.

Sinun kirjoituskuviosi perusteella lääketieteen ja farmasian voit unohtaa, samoin tekniset alat. Lähinnä tulevat kysymykseen oikeustiede, kauppatieteet ja tradenomi. Psykologiaa opiskelemaan on erittäin vaikea päästä, vaikka se kiinnostaisi miten paljon hyvänsä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      144
      6058
    2. Kerro kaivattusi etunimi

Miehille..
      Ikävä
      162
      3208
    3. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      436
      3157
    4. Onhan tää tyhmää ajatella sua kun tuskin ees muistat mua

Hyvää yötä sinne jonnekin. 💔
      Ikävä
      26
      2404
    5. Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää

Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv
      Maailman menoa
      56
      2261
    6. Ikuiset kaipaajat

Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      76
      2103
    7. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      16
      1969
    8. Kerro kaivattusi etunimi

Naisille
      Ikävä
      79
      1613
    9. Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla

Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä
      Yrittäjyys
      14
      1224
    10. Kun ei numeroa

niin en edes voi viestittää, et suunnitelmiin tuli muutos. Ikävä on, ja kasvaa vaan🤍
      Ikävä
      14
      1207
    Aihe