Miten terveyskeskuksessa suhtaudutaan?

Anonyymi

Olen jo ihan aikuinen, alle 30. Mulla on melkeen 10v sitten todettu lievä masennus joka on mielestäni mennyt jo vuosia sitten ohi. En koe et mulla ois koskaan ollut mitään sen vakavampaa mielenterveysongelmaa.

Pelottaa tuo yhteydenotto terveyskeskukseen. En tiedä mitä sanoa, leimataanko mut mielenterveysongelmaiseksi, tai suhtaudutaanko muhun vähättelevästi.

Oon syntynyt naisen kehoon, ja kokenut olevani väärässä kehossa ihan lapsesta asti. Silloin puhuin tästä jonkin verran, mutta mulle sanottiin höpö höpö. Teini-iässä osasin jo hävetä asiaa, mut kerroin kuitenkin yhdelle kaverille joka vastas vaan että hyi.

Sen jälkeen en oo suoraan puhunut kellekkään, paitsi netissä vaikka asia on vaivannut hirveesti. Oon tarkoituksella hakeutunut työhön missä mun ei tarvi kohdata ihmisiä jatkuvasti ja tulla nähdyksi väärin.

Tuntuu et elämä ois vaan niin paljon parempaa kun saisin olla siinä kehossa missä mun kuuluis olla. En vaan saa aikaseksi edes sitä ensimmäistä askelta kun olen vuosia odottanut päivää et kehtaan nöyrtyä hakemaan apua tähän.

Kokemuksia? Tai vaikka vaan ideoita mitä mun kuuluis sanoa?

3

78

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ei "kuulu" sanoa mitään erityisesti, kerrot vaan totuuden tuntemuksistasi. Voi olla ettei terveyskeskuksessa osata kirjoittaa asianmukaista lähetettä transtutkimusyksikköön, vaan yritetään tarjota mielenterveyspuolen arviointia. Tätä ei pidä hyväksyä, mutta jos ei muuten saa lähetettä, on "otettava vauhtia" yksityislääkäriltä. Transtutkimusyksikössä kyllä tutkitaan onko vielä masennuksesta vaikutusta (ohjataan silloin asianmukaiseen erilliseen tutkimukseen).

• Anonyymi

Kiitos vastauksesta. Jonot on kyllä näköjään aika pitkät et pääsee lääkärille.
        Mietin et jos saisin sen lähetteen yksityiseltä, niin korvaakohan kela matkakuluja sitten..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Jonot on kyllä näköjään aika pitkät et pääsee lääkärille.
        Mietin et jos saisin sen lähetteen yksityiseltä, niin korvaakohan kela matkakuluja sitten..

Kela korvaa matkakulut Tampereelle tai Helsinkiin, en tiedä minkä verran tänä päivänä, mutta aikoinani 9 euroa ylittävältä osalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!

Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!
      Haapavesi
      115
      2608
    2. Hyvää yötä, olen rakastunut suhun

Sanon tämän kyllä vielä sulle henkilökohtaisestikin. 😘
      Ikävä
      84
      2251
    3. Nyt tiedän

Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai
      Sysmä
      65
      1770
    4. Tiedätkö et olet

Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      56
      1757
    5. Oletko mokannut?

Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      165
      1680
    6. Oletko ymmärtänyt

Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      158
      1546
    7. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      46
      1536
    8. Ottaisitko miten

Kaivattusi?
      Ikävä
      121
      1319
    9. Paraneeko ilmapiiri nyt?

Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket
      Hyrynsalmi
      28
      1239
    10. Jokainen suomalainen on velvollinen puolustamaan Suomea

Kaikilla Suomen kansalaisilla on maanpuolustusvelvollisuus eli velvollisuus osallistua Suomen puolustamiseen. Miesten m
      NATO
      357
      1234
    Aihe