Jotkut valssit ovat ihan liian nopeita että niitä voisi askeltaa oikealla tekniikalla. Voiko valssissa rikkoa rytmiä vai meneekö pipariksi koko tanssi?
Liian nopeat valssit
13
3071
Vastaukset
- sitää voi
mutta rytmihän ei rikkoonnu jos jaat tahdit eritavalla tansiessa tai kunhan pyrit fraasien päissä olemaan ykkös iskulla aloittamassa no sekin siksi että se näyttää musiikin eli sävellyksen kanssa samalta. (tanssi)
- Takkujalka
Teetkö sinä itse näin, eli tuntuuko jotkut valssit sinusta liian nopeilta tanssittaviksi?
Itseä mietityttää kun lavallakin ollaan oltu ja katseltu toisten tanssimista niin en ole kenenkään nähnyt menevän puolta hitaammalla tempolla valssia kuin mitä kappaleen rytmitys on. Foxia kylläkin näkee paljonkin ja itsekin tulee joskus niin tehtyä kun menee liian nopeaksi.
Olen muuten valsissta huomannut että pyörinnässä on paaaaljon helpompi tanssia nopeaan tahtiin kuin vaihtoaskelta. Ongelma vaan tulee siinä kun on muutenkin jo nopea tempo ja koko ajan pyörintää niin vaikka vaihtaa suuntaakin välillä niin alkaa päätä huimaamaan...
Eli: tapaatko itse "hidastaa" soitetun valssin rytmistä koskaan? - Päivi
Takkujalka kirjoitti:
Teetkö sinä itse näin, eli tuntuuko jotkut valssit sinusta liian nopeilta tanssittaviksi?
Itseä mietityttää kun lavallakin ollaan oltu ja katseltu toisten tanssimista niin en ole kenenkään nähnyt menevän puolta hitaammalla tempolla valssia kuin mitä kappaleen rytmitys on. Foxia kylläkin näkee paljonkin ja itsekin tulee joskus niin tehtyä kun menee liian nopeaksi.
Olen muuten valsissta huomannut että pyörinnässä on paaaaljon helpompi tanssia nopeaan tahtiin kuin vaihtoaskelta. Ongelma vaan tulee siinä kun on muutenkin jo nopea tempo ja koko ajan pyörintää niin vaikka vaihtaa suuntaakin välillä niin alkaa päätä huimaamaan...
Eli: tapaatko itse "hidastaa" soitetun valssin rytmistä koskaan?"en ole kenenkään nähnyt menevän puolta hitaammalla tempolla valssia kuin mitä kappaleen rytmitys on. Foxia kylläkin näkee paljonkin"
Ero johtuu mm. siitä, että foksin perusaskel ei ole samalla tavalla musiikkin rakenteeseen perustuva kuin valssi, eli foksissa musiikki ei määrää esim. hitaiden ja nopeiden askelien paikkaa (vaan vain tempon ja tyylin), mutta valssin askellus (ja joustot) sen sijaan ovat syntyneet kuvastamaan nimen omaan valssimusiikkia. Tästä syytä foksia voi tanssia sujuvasti tupla- tai puoleen tempoon, mutta valssia ei; jos valssissa astut askeleen vain joka toisella iskulla (nousut ja laskut askeleisiin, ei musiikkiin sidottuna), niin hassultahan se näyttää ja varmaan tuntuukin... :)
Mutta ainahan voi improvisoida: kuulostella minkä MUUNlainen askellus kyseiseen musiikkiin sopisi! Esim. yhden hitaan askeleen ottaminen kolmen askeleen sijasta silloin tällöin sopii ihan hyvin valssiin, kun säilyttää silloinkin valssille tunnusomaisen jouston. Tämä ei myöskään sekoita tanssia, koska päädytte seuraavalle ykköselle samalle jalalle, vaikka daami jatkaisi tanssimista normaali rytmityksellä.
Itse olen viehtynyt nykyään "foksivalssiin" (itsekeksitty; "foksivalssin" kursseja on siis turha etsiskellä:).
"Foksivalssia" tanssitaan (perusmuodossaan) rytmityksellä: hidas, hidas, noop-nop: Hidas = 3 iskua, noop = 2 iskua, nop = 1 isku. Jousto musiikin mukaan; ei siis riitele millään tavalla musiikin kanssa.
Mukavaa herkkua varsinkin silloin jos laiskottaa tai vaikkapa silloin kun haluttaisi tanssia slowaria, mutta sitä ei ole tarjolla.
Mutta jos haluat tanssia nopeatkin valssit nautittavalla tavalla valssina, suosittelen askel- ja liikkumistekniikan kehittämistä esim. tanssikurssilla.
"Olen muuten valsissta huomannut että pyörinnässä on paaaaljon helpompi tanssia nopeaan tahtiin kuin vaihtoaskelta."
Saman olen havainnut.
"Ongelma vaan tulee siinä kun on muutenkin jo nopea tempo ja koko ajan pyörintää niin vaikka vaihtaa suuntaakin välillä niin alkaa päätä huimaamaan..."
Valssin pyörimistapoja on monenlaisia. Yksi, ei päätä ehkä niin sekoittava, aika yleisesti käytetty tapa, on eteneminen ja väistäminen: se, jonka nenä on menosuuntaan, menee suoraan (lähtee siis suuntaamaan parinsa "läpi") ja selkä menosuuntaan oleva väistää sivulle ja palaa sitten takaisin samalle linjalle. - Olikoli
Päivi kirjoitti:
"en ole kenenkään nähnyt menevän puolta hitaammalla tempolla valssia kuin mitä kappaleen rytmitys on. Foxia kylläkin näkee paljonkin"
Ero johtuu mm. siitä, että foksin perusaskel ei ole samalla tavalla musiikkin rakenteeseen perustuva kuin valssi, eli foksissa musiikki ei määrää esim. hitaiden ja nopeiden askelien paikkaa (vaan vain tempon ja tyylin), mutta valssin askellus (ja joustot) sen sijaan ovat syntyneet kuvastamaan nimen omaan valssimusiikkia. Tästä syytä foksia voi tanssia sujuvasti tupla- tai puoleen tempoon, mutta valssia ei; jos valssissa astut askeleen vain joka toisella iskulla (nousut ja laskut askeleisiin, ei musiikkiin sidottuna), niin hassultahan se näyttää ja varmaan tuntuukin... :)
Mutta ainahan voi improvisoida: kuulostella minkä MUUNlainen askellus kyseiseen musiikkiin sopisi! Esim. yhden hitaan askeleen ottaminen kolmen askeleen sijasta silloin tällöin sopii ihan hyvin valssiin, kun säilyttää silloinkin valssille tunnusomaisen jouston. Tämä ei myöskään sekoita tanssia, koska päädytte seuraavalle ykköselle samalle jalalle, vaikka daami jatkaisi tanssimista normaali rytmityksellä.
Itse olen viehtynyt nykyään "foksivalssiin" (itsekeksitty; "foksivalssin" kursseja on siis turha etsiskellä:).
"Foksivalssia" tanssitaan (perusmuodossaan) rytmityksellä: hidas, hidas, noop-nop: Hidas = 3 iskua, noop = 2 iskua, nop = 1 isku. Jousto musiikin mukaan; ei siis riitele millään tavalla musiikin kanssa.
Mukavaa herkkua varsinkin silloin jos laiskottaa tai vaikkapa silloin kun haluttaisi tanssia slowaria, mutta sitä ei ole tarjolla.
Mutta jos haluat tanssia nopeatkin valssit nautittavalla tavalla valssina, suosittelen askel- ja liikkumistekniikan kehittämistä esim. tanssikurssilla.
"Olen muuten valsissta huomannut että pyörinnässä on paaaaljon helpompi tanssia nopeaan tahtiin kuin vaihtoaskelta."
Saman olen havainnut.
"Ongelma vaan tulee siinä kun on muutenkin jo nopea tempo ja koko ajan pyörintää niin vaikka vaihtaa suuntaakin välillä niin alkaa päätä huimaamaan..."
Valssin pyörimistapoja on monenlaisia. Yksi, ei päätä ehkä niin sekoittava, aika yleisesti käytetty tapa, on eteneminen ja väistäminen: se, jonka nenä on menosuuntaan, menee suoraan (lähtee siis suuntaamaan parinsa "läpi") ja selkä menosuuntaan oleva väistää sivulle ja palaa sitten takaisin samalle linjalle.Olisikohan swing-valssi aika lähellä sinun foksivalssiasi.
- Päivi
Olikoli kirjoitti:
Olisikohan swing-valssi aika lähellä sinun foksivalssiasi.
Jaapajaa, enpä osaa sanoa, kun en ole swing-valssiin päässyt tutustumaan.
Jos sana swing esiintyy tässä rock'n'swingtanssimerkityksessä*, voisin ajatella, että swing-valssi olisi silloin kädenalitanssia (jota "minun" "foksivalssi" ei siis ole).
(*Sanaa swinghän käytetään myös kilpatanssissa, jossa sanalla on vähän saman tapainen merkitys kuin golfissa.)
"Boogie-valssia" olen sen sijaan kyllä valssimusiikkiin tanssinut; valssin keinunta, boogie-woogien askeleet ja kuviot. Vänkää! :) - Takkujalka
Päivi kirjoitti:
"en ole kenenkään nähnyt menevän puolta hitaammalla tempolla valssia kuin mitä kappaleen rytmitys on. Foxia kylläkin näkee paljonkin"
Ero johtuu mm. siitä, että foksin perusaskel ei ole samalla tavalla musiikkin rakenteeseen perustuva kuin valssi, eli foksissa musiikki ei määrää esim. hitaiden ja nopeiden askelien paikkaa (vaan vain tempon ja tyylin), mutta valssin askellus (ja joustot) sen sijaan ovat syntyneet kuvastamaan nimen omaan valssimusiikkia. Tästä syytä foksia voi tanssia sujuvasti tupla- tai puoleen tempoon, mutta valssia ei; jos valssissa astut askeleen vain joka toisella iskulla (nousut ja laskut askeleisiin, ei musiikkiin sidottuna), niin hassultahan se näyttää ja varmaan tuntuukin... :)
Mutta ainahan voi improvisoida: kuulostella minkä MUUNlainen askellus kyseiseen musiikkiin sopisi! Esim. yhden hitaan askeleen ottaminen kolmen askeleen sijasta silloin tällöin sopii ihan hyvin valssiin, kun säilyttää silloinkin valssille tunnusomaisen jouston. Tämä ei myöskään sekoita tanssia, koska päädytte seuraavalle ykköselle samalle jalalle, vaikka daami jatkaisi tanssimista normaali rytmityksellä.
Itse olen viehtynyt nykyään "foksivalssiin" (itsekeksitty; "foksivalssin" kursseja on siis turha etsiskellä:).
"Foksivalssia" tanssitaan (perusmuodossaan) rytmityksellä: hidas, hidas, noop-nop: Hidas = 3 iskua, noop = 2 iskua, nop = 1 isku. Jousto musiikin mukaan; ei siis riitele millään tavalla musiikin kanssa.
Mukavaa herkkua varsinkin silloin jos laiskottaa tai vaikkapa silloin kun haluttaisi tanssia slowaria, mutta sitä ei ole tarjolla.
Mutta jos haluat tanssia nopeatkin valssit nautittavalla tavalla valssina, suosittelen askel- ja liikkumistekniikan kehittämistä esim. tanssikurssilla.
"Olen muuten valsissta huomannut että pyörinnässä on paaaaljon helpompi tanssia nopeaan tahtiin kuin vaihtoaskelta."
Saman olen havainnut.
"Ongelma vaan tulee siinä kun on muutenkin jo nopea tempo ja koko ajan pyörintää niin vaikka vaihtaa suuntaakin välillä niin alkaa päätä huimaamaan..."
Valssin pyörimistapoja on monenlaisia. Yksi, ei päätä ehkä niin sekoittava, aika yleisesti käytetty tapa, on eteneminen ja väistäminen: se, jonka nenä on menosuuntaan, menee suoraan (lähtee siis suuntaamaan parinsa "läpi") ja selkä menosuuntaan oleva väistää sivulle ja palaa sitten takaisin samalle linjalle."noop-nop"-hommissa on se vika että kun tulee vieras daami niin se onkin ihan pihalla ja ajattelee: "voi kun loppuis pian tää biisi ja ton tanssitaidottoman nuijan vieminen"
Oman daamin kanssa voisin kylläkin kokeilla kaikenlaisia versiota; oma-, sekä muiden keksimiä. ;-)
Ai ai kun tuo Tarja Lunnas laulaa tossa taustalla kauniisti "sun kanssas kuljen nyt kuunsiltaa" ja basso leikkii niin että tekis mieli heti mennä tanssimaan. Kaappasin emännän kainaloon äsken ja vein foksiin keinumaan, mutta se jo kiirehti kauppaan yhden kappaleen jälkeen.
Pitää tosiaan mennä tanssikurssille hiomaan taitoja, vaikka sieltäkään ei tule apuja tuohon nopeus-ongelmaan. Kuviot ja askeleet siellä opetetaan mutta tuntuu että monet orkesterit tosiaankin soittaa tarkoituksella liian nopeasti valsseja (erikoisuuden tavoittelua?) Valssi on mukavinta tanssia kun ehtii askeltaa rauhassa ja keskittyä keinuntaan ja laajoihin kaariin ja silloin tällainen takkujalkakin ehtii nousta ja laskea mukavasti!
- rajana
Nopeatkin valssit voi hyvin tanssia valssina, mutta se vaatii erilaisen tekniikan, johon kaikkien osaaminen ei taivu. Valssiahan voi soveltaa myös kädenalitanssina, kehruuvalssin, fuskun tai buggin tyylien pohjalta - osaamisesta ja parin yhteisestä vientikielestä riippuen.
Olen alkanut aina enemmän nauttia eri tanssien "rikkomisesta", mutta viejiä, joiden kanssa sen voi tehdä, ei ole monia. - Laahustaja
Kun minimoi tanssista ns. pystysuuntaisen (ylös alas) liikkeen niin se auttaa huomattavasti nopeatenpoisten valssien tanssimista. Aika monellakin tanssijalla ylös alas liike pyrkii lisääntymään nopeuden kasvaessa, vaikka pitäisi tapahtua juuri päin vastoin.
- Teppo Tulppu
Nopeat valssit tuntuvat hitaammalta, kun ykköstä hieman venyttää (tyyliin: yyyks kaks kol). Tuo siis kuvastaa miehen askelta. Valssiin kuuluu keinunta, jos tarkoitit ylös-alas liikettä. Samoin kylkien kallistukset auttavat käännöksissä, ja tuovat valssiin pehmeyden.
- Laahustaja
Teppo Tulppu kirjoitti:
Nopeat valssit tuntuvat hitaammalta, kun ykköstä hieman venyttää (tyyliin: yyyks kaks kol). Tuo siis kuvastaa miehen askelta. Valssiin kuuluu keinunta, jos tarkoitit ylös-alas liikettä. Samoin kylkien kallistukset auttavat käännöksissä, ja tuovat valssiin pehmeyden.
Valssiin kuuluva keinunta on aivan eri asia kuin se joka iskulle joidenkin tanssijoiden tanssima ylös-alas liike.
- Pelimanni
Ensiksi haluan vähän moittia arvoisia kollegoja, muusikoita. Turhan moni pyrkii olemaan hyvä soittamalla eri kappaleet nopeammin. Samaan johtaa aika usein koneellinen komppikin.
No sitten asiaan. Kansanmusiikin/tanhun puolella valssin nopeutumien jotaa siliavalssiin, jonka kriteerinä on opetteluvaiheessa hernepussin pysyminen pään päällä. Tämä kuvastaa nopeaa valssia varsin hyvin. Tansitaessa kantapää osuu yhä harvemmin lattiaan ja meno onkin lähinnä nopeaa pyörimistä varpaiden varassa. Meille soittajille nopea valssi on myöskin tasaisempaa, ilman voimakasta rytmin korostusta (YKS! kaks kol... ) - Olikoli
Pelimanni kirjoitti:
Ensiksi haluan vähän moittia arvoisia kollegoja, muusikoita. Turhan moni pyrkii olemaan hyvä soittamalla eri kappaleet nopeammin. Samaan johtaa aika usein koneellinen komppikin.
No sitten asiaan. Kansanmusiikin/tanhun puolella valssin nopeutumien jotaa siliavalssiin, jonka kriteerinä on opetteluvaiheessa hernepussin pysyminen pään päällä. Tämä kuvastaa nopeaa valssia varsin hyvin. Tansitaessa kantapää osuu yhä harvemmin lattiaan ja meno onkin lähinnä nopeaa pyörimistä varpaiden varassa. Meille soittajille nopea valssi on myöskin tasaisempaa, ilman voimakasta rytmin korostusta (YKS! kaks kol... )Kun osaa oikean tekniikan niin bändit eivät edes pysty soittamaan niin nopeaa valssia ettei sitä pystyisi tanssimaan. Keinuminen ja iskuille nytkyttäminen sekä aaltoilu pois ja askellus päkiäpainotteisesti sekä polvet joustaviksi, niin kulkee se nopeakin valssi aika helposti. Se miltä tanssi tuntuu on sitten eri juttu.
Pelimanni kirjoitti:
Ensiksi haluan vähän moittia arvoisia kollegoja, muusikoita. Turhan moni pyrkii olemaan hyvä soittamalla eri kappaleet nopeammin. Samaan johtaa aika usein koneellinen komppikin.
No sitten asiaan. Kansanmusiikin/tanhun puolella valssin nopeutumien jotaa siliavalssiin, jonka kriteerinä on opetteluvaiheessa hernepussin pysyminen pään päällä. Tämä kuvastaa nopeaa valssia varsin hyvin. Tansitaessa kantapää osuu yhä harvemmin lattiaan ja meno onkin lähinnä nopeaa pyörimistä varpaiden varassa. Meille soittajille nopea valssi on myöskin tasaisempaa, ilman voimakasta rytmin korostusta (YKS! kaks kol... )> Ensiksi haluan vähän moittia arvoisia kollegoja, muusikoita.
> Turhan moni pyrkii olemaan hyvä soittamalla eri kappaleet nopeammin.
> Samaan johtaa aika usein koneellinen komppikin.
Olen samaa mieltä. Etenkin sambat ja cha-chaat joutuvat usein urakkakäsittelyyn.
Valsseista nautin eniten, kun ne ovat hitaahkoita. Ranskalaistyyliset mieluummin vain kuuntelen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään
Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"909338Ikuiset kaipaajat
Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo1645839Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään
"Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El125243Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla
”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset1485178Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta
Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään394238Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle
Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m863509Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi
Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta583444Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?
PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html1112835En tiedä ymmärrätkö
Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk102811Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla
Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä442790