Miten Wiccat suhtautuvat

aborttiin ?

Onko heillä siihen jokin kanta ?

4

745

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Surreal

Kai kaikilla aborttiin on jonkinlainen kanta, ja niitä lienee wiccojen parissa varsin erilaisia. Joka lähtöön löytyy.

Wiccan perussääntöihin kuuluu olla vahingoittamatta, ja tällöin abortti, sikiön tuhoaminen, on sitä vastaan. Jos siis ollaan oikein kamalan kirjaimellisia. En itse hyväksy aborttia ehkäisykeinona, katson että jos ei ole mahdollisuutta käyttää muita ehkäisyvälineitä eikä halua lastakaan, niin sitten pitää turvautua oman käden onneen. Tai elää selibaatissa. Siihen ei nimittäin kuole, päin vastoin kuin nuorten- ja naistenlehdissä uskotellaan. Suhtaudun myös hiukka karsaasti näihin kännissä tehtyjen pikapanojen jälkeisiin abortteihin. Viinaa ei kukaan pakota juomaan ja omat rajat pitää tuntea. Jälkiehkäisykin kun on jo kaikkien ulottuvilla.

Aborttioikeus kuuluu kuitenkin kaikille naisille. Raiskaus- ja insestitapauksissa se on ehdottoman tärkeä vaihtoehto. Samoin jos sikiö on vaikeasti vammainen tai raskaus uhkaa äidin terveyttä - myös psyykkistä - pitää aborttimahdollisuus olla. Samoin ymmärrän vallan hyvin lain "yli neljä lasta synnyttäneet"- pykälän enkä tuomitse vaikeita sosiaalisia syitäkään. Tosin näissä kahdessa viimeisessä peräänkuuluttaisin jälleen sitä ehkäisyä.

Viime kädessä ratkaisu on naisen itsensä; kyllä, minusta mieheltä ei tarvitse eikä kannata kysyä. Harva äiti hylkää lastaan, vaikeissa paikoissa livohkaan lähteneitä miehiä historia tietää pilvin pimein. Ihan lähipiirissä sattui pari vuotta sitten tälläinen tapaus, lapsi on lievästi kehitysvammainen ja tulee vaatimaan ympärivuorokautista valvontaa ja hoitoa loppuikänsä. Laitokseen häntä ei kuitenkaan voida sijoittaa, vamma on liian lievä.Vamma näkyi jo seulonnoissa ja onnelllinen isä oli sitä mieltä että pidetään vaan, abortti on murha. Kyllä ääni muuttui kellossa parin vuoden sisällä. Viime keväänä mies lähti litomaan, ei kuulemma enää jaksanut. Hän ei voinut elää niin, että olisi pelkkä hoitokone, sidottu lapseen koko loppuikänsä. Se, haluaako hänen ex-vaimonsa olla yhtä sidottu, ei kiinnosta häntä ollenkaan. Vaimohan sen lapsen synnytti, sen se kuuluu myös hoitaa.

• luminara

Itse hyväksyn abortin, erityisesti silloin jos siihen on jokin todella painava syy, kuten vaikkappa äidin teerveyden vaaraneminen... Eikä joka asiassa voi olla vahingoittamatta muita, silloin pitäisi elää suunnilleen lasipurkissa tai jotain (ja tästä asiasta löytyy jonkin asteista omakohtaista koekmusta) pitää vain parhaansa mukaan yrittää sopeutua tilanteeseen... Mutta palatakseni asiaan, itse en kyllä kysenisi tekemään aborttia tai ainakin se olilsi henk.koht. todella vaikea ratkaisu. Jokainen elämä on kuitenkin arvokas, oli se vahinko tai tarkoituksella alkunsa saanut...

• astrada

Niin eli mä hyväksyn abortin, kaikissa olosuhteissa.

Vaikka wiccaan kuuluu ohje että "kun et vahingoita, tee kuten tahdot", mutta sehän on vaan suuntaa antava. :)

• Lady_Morticia

... abortin jokatapauksessa. Tosin ihmisiä, joiden oma vastuuntunnottomuus on aiheuttanut ei toivotun raskauden, en ymmärrä. Mutta ei minun tarvitsekaan. Mielummin abortti, kuin ei-toivottu tms lapsi.
      Ehkäisy on oikea tapa hoitaa ei-toivotut raskaudet, ettei pääse niitä tulemaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi teki aloitteen?

😃 häh
      Ikävä
      106
      3995
    2. Onko kaivattusi ulkoisesti

paremman vai huonomman näköinen kuin exäsi? 🪤
      Ikävä
      76
      3351
    3. Karhuryhmä

Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      23
      3024
    4. Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?

Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?
      Ikävä
      64
      3012
    5. Mitä kaikkea sä

Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      62
      2772
    6. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      34
      2639
    7. Just alkoi ottamaan päähän

Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk
      Ikävä
      19
      2490
    8. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      81
      2373
    9. Raisionkaaren koira hyökkäys

Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      38
      2273
    10. Ei me saada toisiamme

Ei vaan saada. On vain haaveita ja uunelmia
      Ikävä
      32
      2221
    Aihe