Kasvimaan lannoitukset

Anonyymi

Onneksi kun katsoin säätiedotusta ja näin että huomenna sataa.
Olin juuri aikeissa mennä letkulla kastelemaan, kun pitäisi laittaa lannoite märkään maahan.

Ei oo iso kasvimaa, muttahommia riittää.
Jo otin aikaisemmin rikkaruohot pois, tänään toisen kerran, huomenna lannoitan sateen jälkeen ja sitten siemenet maahan.

Milloin muut laittaa?

7

335

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minkälaisessa paikassa mahdat kasvimaatasi hoitaa? Etelä? Pohjoinen? Sisämaa? Rannikko? Mulla on Suomen etelärannikon tuntumassa paljon taimia sisäkasvatuksessa, mutta en ole niitä vielä ulos istuttanut. Kyttään sääennusteita ja osaa taimia jo karaisen ulkona päivisin. Multa jäi istuttaminen vähän myöhäiseksi joidenkin lajikkeiden osalta, mutta ehtiihän ne. Ehkä viivästyvät muutamilla päivillä tai noin viikon verran, mutta eihän tässä kiire ole. Sisäkasvatus on vähän työläämpää kuin avomaalle kylvö, mutta tässä on oma riemunsa, kun saa kasveja tarkkaan kytätä. Kylvöt ovat myös onnistuneet tällä tavalla aina. Avomaalle kylvetyt lajit ovat joskus kärsineet alkukesän hallaöistä turhan paljon. Osan taimista olen myös tavannut ostaa valmiina. Avomaan kylvöäkin olen harrastanut, mutta vähemmässä määrin ja vähemmin tärkeiden kasvien osalta. Moni tuttava istuttaa suoraan avomaalle melkein kaikki lajit. He asuvat sisämaassa ja siellä ei vissiin halla samalla tavalla haittaa. Riippuu tontin paikastakin vissiin.

• Anonyymi

Rannikolla, Tukholman läänissä.

En tänä vuonna ehtinyt sisäkasvattaa, joten kylvän siemenet suoraan maahan.
        Nyt olen lannoittanut. Kastelen, että imeytyisi lannoitteet, sitten kuokin vielä.
        Kasvimaassani on oreganoa, minttua, lipstikkaa, persiljaa, ruohosipulia, raparperia, maa-artisokkaa, mansikkaa, nokkosia, valkosipulia, sitruunamelissiä villivadelmaa, karviaismarjapehko ja kitulias mustaviinimarjapehko. Nää kaikki ovat jo entuudestaan. Vielä kylvän salaattia, tilliä, kehäkukkia, perunaa, basilikaa ja mustajuurta.
        On vain niin aurinkoinen paikka, että eivät jaksa viihtyä pitkään, Ja sitten heinäkuussa itse väsähdän kasteluun.

Olen innostunut eri puiden kasvattamiseen.
        Linnut ovat siementäneet kaksi katajantainta, männyn, kirsikkapuun, ja pihlajan. Itse kaivoin tuomen ja vielä aion kuusentaimen kaivaa ja istuttaa tontille. On myös luumupuu ja joku koristekirsikkapuu, sen kaivoin aikoinani tien vierestä ja lähti kasvamaan.

Mutta on joitain kirvoja, ja syövät lehtiä salaateista. Miten ne saisi pois?

Näin alkukesästä olen intoa täynnä.
        Saa nähdä miten pitkään tää into kestää.
        On kuitenkin rauhoittavaa kykkiä kasvimaalla.

Toivotan kaikille kasvimaailoa, se on sitä terapiaa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rannikolla, Tukholman läänissä.

En tänä vuonna ehtinyt sisäkasvattaa, joten kylvän siemenet suoraan maahan.
        Nyt olen lannoittanut. Kastelen, että imeytyisi lannoitteet, sitten kuokin vielä.
        Kasvimaassani on oreganoa, minttua, lipstikkaa, persiljaa, ruohosipulia, raparperia, maa-artisokkaa, mansikkaa, nokkosia, valkosipulia, sitruunamelissiä villivadelmaa, karviaismarjapehko ja kitulias mustaviinimarjapehko. Nää kaikki ovat jo entuudestaan. Vielä kylvän salaattia, tilliä, kehäkukkia, perunaa, basilikaa ja mustajuurta.
        On vain niin aurinkoinen paikka, että eivät jaksa viihtyä pitkään, Ja sitten heinäkuussa itse väsähdän kasteluun.

Olen innostunut eri puiden kasvattamiseen.
        Linnut ovat siementäneet kaksi katajantainta, männyn, kirsikkapuun, ja pihlajan. Itse kaivoin tuomen ja vielä aion kuusentaimen kaivaa ja istuttaa tontille. On myös luumupuu ja joku koristekirsikkapuu, sen kaivoin aikoinani tien vierestä ja lähti kasvamaan.

Mutta on joitain kirvoja, ja syövät lehtiä salaateista. Miten ne saisi pois?

Näin alkukesästä olen intoa täynnä.
        Saa nähdä miten pitkään tää into kestää.
        On kuitenkin rauhoittavaa kykkiä kasvimaalla.

Toivotan kaikille kasvimaailoa, se on sitä terapiaa!

Ihailen teitä ahkeria kasvimaalaisia. Itsellä ei talossa asuessa onnistunut koskaan minkäänlainen kasvimaa. En osannut kertakaikkiaan arvioida mitä multaa ja lannotetta olisi pitänyt käyttää. Marjapensaat kyllä toivat satoa ja niitä ei niin kamalasti tarvinnut hoitaa. Niistä sai koko vuodeksi mehua koko perheelle ja vieläpä tuliaisiksi tutuille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihailen teitä ahkeria kasvimaalaisia. Itsellä ei talossa asuessa onnistunut koskaan minkäänlainen kasvimaa. En osannut kertakaikkiaan arvioida mitä multaa ja lannotetta olisi pitänyt käyttää. Marjapensaat kyllä toivat satoa ja niitä ei niin kamalasti tarvinnut hoitaa. Niistä sai koko vuodeksi mehua koko perheelle ja vieläpä tuliaisiksi tutuille.

Tuli pientä taukoa tähän kasvimaaintoiluun minulle.
        Pitää jatkaa ensi viikolla.
        Viikonloppuna sataa, hyvä että ei tartte ensimmäiseksi kastella.

Oma karviasmarjapensas marjoo edelleen, ei paljoa, mutta sen verran että saa napsotella marjoja. Muita pehkoja ei ole oikeastaan. Taidanpa kipaista kauppaan ja istuttaa mustaviinimarjapehkon ainakin.
        Oreganoa olen jo leikannut ja kuivatellut.
        Kun tuppaa kukkia, niin myöhäistä on silloin.

Sellaista terapiaa on kökkiä kasvimaalla.
        Voikukan lehtiä voi käyttää salaattina.
        Kukan varsia syön, on kuulemma paljon vitamiineja.

• Anonyymi

Kohta mulla kukkii perunamaa :D

Skånepåg

• Anonyymi

En ole ehtinyt laittaa perunoita.
        Juhannuksena saa kruunulla kilon.
        Tomaattejakin saa halvalla ja porkkanoita.

Salaattia vaan kylvän.

Onhan se oma perunamaa poikaa, mutta kun en oo ehtinyt.
        Heitän kuitenkin itääntyneet perunat maahan, aina 6.6.
        Lähtevät kasvamaan tai eivät.

• Anonyymi

Kai sitä pitää kstella tänä vuonna vielä enemmänkin kun on alkeissa tulossa likaa helleitä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiva kun SDP alkaa hallitsemaan Suomea

Vanhat hyvät ajat taas palaavat ja kansa vaurastuu. Muistatteko vielä Sorsan aikakauden? Silloin Suomessa tehtiin jopa
      Maailman menoa
      312
      8715
    2. Säästäminen on typerää, muistakaa äänestää demareita

Säästäminen on typerää, koska aiheuttaa vain talouden taantumista ja lopulta tappaa potilaan. Demareiden tapa on satsat
      Maailman menoa
      78
      5322
    3. Olli Rehn: Eläkkeistä pitää leikata. Nyt tuli Lindtmanille kauhun paikka

jos johtaa seuraavaa hallitusta. Purra: eläkkeisiin ei kosketa. Eikä tällä hallituskaudella varmasti kosketa, mutta seur
      Maailman menoa
      303
      4726
    4. SDP:n budjetin peruskivi: "Rahaa nimittäin on!"

Demarien talouspolitiikan ydin on usein tiivistetty klassiseen meemiin: rahaa on, kunhan se on jonkun muun rahaa. Vuoden
      Maailman menoa
      69
      3295
    5. Sara Sieppi umpirehellisenä Amazing Race -kulissien takaisesta elämästä

Sara Sieppi oli mukana Amazing Race Suomi -realityssä. Somevaikuttajalla oli takana raskasta aikaa ja isoja suruja, eikä
      Suomalaiset julkkikset
      2
      2737
    6. Herkkua vai hötöä? Kaksi Beck-leffaa tällä vkolla tv:stä

Beck-elokuvat tuntuvat olevan suomalaisten makuun. Tällä viikolla televisiosta tulee kaksi ruotsalaista taidonnäytettä,
      Elokuva
      4
      2112
    7. Hatunnosto! Mari Hynynen (os. Perankoski) ja Jouni Hynynen auttavat vähäosaisia upealla tavalla!

Hatunnosto! Mari ja Jouni Hynynen ovat Vailla vakinaista asuntoa ry:n uudet kummit. Hynysiä motivoi halu lisätä ymmärr
      Maailman menoa
      7
      2008
    8. Ajattelin silloin

että jos olet kiinnostunut, ihan oikeasti, niin kuulen sinusta vielä.
      Ikävä
      113
      1986
    9. TTP avajaiset

Tuhannen Taalan Paikka avautuu 1.3-26. Onpa tosi mukavaa! Kiitos Jaanalle kun olet niin aktiivinen ja jaksat yrittää ja
      Haapavesi
      40
      1883
    10. Tiesitkö? Tämä suomalainen keksi Elämäni biisi -sarjan - Viinin lipittely mainittu!

Tiesitkö? Elämäni biisi on suomalainen formaatti ja sen takana on Petja Peltomaa. Hänen kynästä ovat lähtöisin myös mm.
      Tv-sarjat
      0
      1850
    Aihe