Kasvimaan lannoitukset

Anonyymi

Onneksi kun katsoin säätiedotusta ja näin että huomenna sataa.
Olin juuri aikeissa mennä letkulla kastelemaan, kun pitäisi laittaa lannoite märkään maahan.

Ei oo iso kasvimaa, muttahommia riittää.
Jo otin aikaisemmin rikkaruohot pois, tänään toisen kerran, huomenna lannoitan sateen jälkeen ja sitten siemenet maahan.

Milloin muut laittaa?

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minkälaisessa paikassa mahdat kasvimaatasi hoitaa? Etelä? Pohjoinen? Sisämaa? Rannikko? Mulla on Suomen etelärannikon tuntumassa paljon taimia sisäkasvatuksessa, mutta en ole niitä vielä ulos istuttanut. Kyttään sääennusteita ja osaa taimia jo karaisen ulkona päivisin. Multa jäi istuttaminen vähän myöhäiseksi joidenkin lajikkeiden osalta, mutta ehtiihän ne. Ehkä viivästyvät muutamilla päivillä tai noin viikon verran, mutta eihän tässä kiire ole. Sisäkasvatus on vähän työläämpää kuin avomaalle kylvö, mutta tässä on oma riemunsa, kun saa kasveja tarkkaan kytätä. Kylvöt ovat myös onnistuneet tällä tavalla aina. Avomaalle kylvetyt lajit ovat joskus kärsineet alkukesän hallaöistä turhan paljon. Osan taimista olen myös tavannut ostaa valmiina. Avomaan kylvöäkin olen harrastanut, mutta vähemmässä määrin ja vähemmin tärkeiden kasvien osalta. Moni tuttava istuttaa suoraan avomaalle melkein kaikki lajit. He asuvat sisämaassa ja siellä ei vissiin halla samalla tavalla haittaa. Riippuu tontin paikastakin vissiin.

      • Anonyymi

        Rannikolla, Tukholman läänissä.

        En tänä vuonna ehtinyt sisäkasvattaa, joten kylvän siemenet suoraan maahan.
        Nyt olen lannoittanut. Kastelen, että imeytyisi lannoitteet, sitten kuokin vielä.
        Kasvimaassani on oreganoa, minttua, lipstikkaa, persiljaa, ruohosipulia, raparperia, maa-artisokkaa, mansikkaa, nokkosia, valkosipulia, sitruunamelissiä villivadelmaa, karviaismarjapehko ja kitulias mustaviinimarjapehko. Nää kaikki ovat jo entuudestaan. Vielä kylvän salaattia, tilliä, kehäkukkia, perunaa, basilikaa ja mustajuurta.
        On vain niin aurinkoinen paikka, että eivät jaksa viihtyä pitkään, Ja sitten heinäkuussa itse väsähdän kasteluun.

        Olen innostunut eri puiden kasvattamiseen.
        Linnut ovat siementäneet kaksi katajantainta, männyn, kirsikkapuun, ja pihlajan. Itse kaivoin tuomen ja vielä aion kuusentaimen kaivaa ja istuttaa tontille. On myös luumupuu ja joku koristekirsikkapuu, sen kaivoin aikoinani tien vierestä ja lähti kasvamaan.

        Mutta on joitain kirvoja, ja syövät lehtiä salaateista. Miten ne saisi pois?

        Näin alkukesästä olen intoa täynnä.
        Saa nähdä miten pitkään tää into kestää.
        On kuitenkin rauhoittavaa kykkiä kasvimaalla.

        Toivotan kaikille kasvimaailoa, se on sitä terapiaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rannikolla, Tukholman läänissä.

        En tänä vuonna ehtinyt sisäkasvattaa, joten kylvän siemenet suoraan maahan.
        Nyt olen lannoittanut. Kastelen, että imeytyisi lannoitteet, sitten kuokin vielä.
        Kasvimaassani on oreganoa, minttua, lipstikkaa, persiljaa, ruohosipulia, raparperia, maa-artisokkaa, mansikkaa, nokkosia, valkosipulia, sitruunamelissiä villivadelmaa, karviaismarjapehko ja kitulias mustaviinimarjapehko. Nää kaikki ovat jo entuudestaan. Vielä kylvän salaattia, tilliä, kehäkukkia, perunaa, basilikaa ja mustajuurta.
        On vain niin aurinkoinen paikka, että eivät jaksa viihtyä pitkään, Ja sitten heinäkuussa itse väsähdän kasteluun.

        Olen innostunut eri puiden kasvattamiseen.
        Linnut ovat siementäneet kaksi katajantainta, männyn, kirsikkapuun, ja pihlajan. Itse kaivoin tuomen ja vielä aion kuusentaimen kaivaa ja istuttaa tontille. On myös luumupuu ja joku koristekirsikkapuu, sen kaivoin aikoinani tien vierestä ja lähti kasvamaan.

        Mutta on joitain kirvoja, ja syövät lehtiä salaateista. Miten ne saisi pois?

        Näin alkukesästä olen intoa täynnä.
        Saa nähdä miten pitkään tää into kestää.
        On kuitenkin rauhoittavaa kykkiä kasvimaalla.

        Toivotan kaikille kasvimaailoa, se on sitä terapiaa!

        Ihailen teitä ahkeria kasvimaalaisia. Itsellä ei talossa asuessa onnistunut koskaan minkäänlainen kasvimaa. En osannut kertakaikkiaan arvioida mitä multaa ja lannotetta olisi pitänyt käyttää. Marjapensaat kyllä toivat satoa ja niitä ei niin kamalasti tarvinnut hoitaa. Niistä sai koko vuodeksi mehua koko perheelle ja vieläpä tuliaisiksi tutuille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihailen teitä ahkeria kasvimaalaisia. Itsellä ei talossa asuessa onnistunut koskaan minkäänlainen kasvimaa. En osannut kertakaikkiaan arvioida mitä multaa ja lannotetta olisi pitänyt käyttää. Marjapensaat kyllä toivat satoa ja niitä ei niin kamalasti tarvinnut hoitaa. Niistä sai koko vuodeksi mehua koko perheelle ja vieläpä tuliaisiksi tutuille.

        Tuli pientä taukoa tähän kasvimaaintoiluun minulle.
        Pitää jatkaa ensi viikolla.
        Viikonloppuna sataa, hyvä että ei tartte ensimmäiseksi kastella.

        Oma karviasmarjapensas marjoo edelleen, ei paljoa, mutta sen verran että saa napsotella marjoja. Muita pehkoja ei ole oikeastaan. Taidanpa kipaista kauppaan ja istuttaa mustaviinimarjapehkon ainakin.
        Oreganoa olen jo leikannut ja kuivatellut.
        Kun tuppaa kukkia, niin myöhäistä on silloin.

        Sellaista terapiaa on kökkiä kasvimaalla.
        Voikukan lehtiä voi käyttää salaattina.
        Kukan varsia syön, on kuulemma paljon vitamiineja.


    • Anonyymi

      Kohta mulla kukkii perunamaa :D

      Skånepåg

      • Anonyymi

        En ole ehtinyt laittaa perunoita.
        Juhannuksena saa kruunulla kilon.
        Tomaattejakin saa halvalla ja porkkanoita.

        Salaattia vaan kylvän.

        Onhan se oma perunamaa poikaa, mutta kun en oo ehtinyt.
        Heitän kuitenkin itääntyneet perunat maahan, aina 6.6.
        Lähtevät kasvamaan tai eivät.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe