Kalaan näin aikaisin? ( 8.5 )

Apua Tarvitseva :D

Helou.

Mä menen huomenna kokemaan 3 katiskoa, olen täysin varma että niissä on haukia, mutta myös aattelin testata uutta tuliterää shimanon avokelaa & Isokokoista lusikkauistinta.

Tiedän että hauki ei syö vielä mutta onko mitään mahdollisuutta saada näin aikaisin haukia kun on ihan mukavalämpöistä tää kevät ollut.

.. ja millaisista paikoista?
Vaihtoehtoja löytyy koska kalastan pyhäjoensuussa.

5

783

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oziz

      Tere

      Kyllä nyt kannataa jo alkaa heittelemään vaikka kutu on osin vielä käynnissä.Itse olen jo kalastanut n.2 viikkoa ja saalista on kertynyt 38 haukea ja lukuisia ahvenia.Kalastelen enimmäkseen merellä mutta myös joki kalastus on tuttua puuhaa.Parhaat paikat löytää yleensä kutupaikkojen läheltä joten paikallistuntemus on valttia.Kuteneet hauet ja ahvenet jäävät yleensä joksikin aikaa kutupaikkojen lähelle ja sieltä sitä saalista kertyy runsaasti.Itse käytän eri kokoisia uistimia, mutta tummilla lusikka uistimilla on tullut parhaiten kuten esim.räsänen,toby,kuusamo,jak.Nyt kun kaislikot eivät vielä haittaa pystyy kalastamaan hyvinkin matalassa vedessä missä ne *isot* luuraa.
      Uistimien kokoa vaihtelemalla saat myös ahvenia saaliiksi.Haukia on mukava kalastaa vaikka kuinka paljon ja laskea takaisin ne joita ei käytä ruokakaloiksi.Kireitä siimoja kaikille kalastajille.

      • Apua Tarvitseva

        Ootko tosissas että on mahdollisuutta saadakin haukea? Mutta eikös hauilla ole vielä täysi kutu kaikilla? Vai ootko sä saanu kutuhaukia ärsytystyylillä millon hauki uteliaisuuttaan iskee?


      • oziz
        Apua Tarvitseva kirjoitti:

        Ootko tosissas että on mahdollisuutta saadakin haukea? Mutta eikös hauilla ole vielä täysi kutu kaikilla? Vai ootko sä saanu kutuhaukia ärsytystyylillä millon hauki uteliaisuuttaan iskee?

        Tere taas

        Kyselit tossa vähän apua ja tässä lisää vinkkejä.
        Tosiaan kutuhan vaihtelee suomenkin oloissa melkoisesti ja mitä pohjoisemmaksi mennään sitä myöhempään kalat siellä kutee.Itse olen tutkinut kutupaikkoja jo toistakymmenta vuotta ja saalista kertyy useita satoja kaloja kaudessa.
        Keväällä haukea,meritaimenta,ahvenia ja myöhemmin myös kuhaa.Tänäkin keväänä kutu ajoituu pitkälle aikavälille ja kannattaa lähes päivittäin käydä kalastamassa jo kuteneet hauet ja ahvenet pois.Kuteneet kalat kerääntyy siellä missä kalastan vuodesta toiseen samoille paikoille ja saalis on joka päivä useita haukia ja ahvenia.Mikäli et tunne omaa kalastus aluetta kovin hyvin niin paras tapa on jutella paikallisten kanssa missä ne kalat yleensä kutee ja mennä paikanpäälle varmistamaan tilanne.Itse kalastan monenlaisilla välineillä ja tänä keväänä saalista on tullut jerkeillä,jigillä,pintauistimilla ja erilaisilla lusikkauistimilla.Kalat tottuu nopeasti jos vaan heittelee samaa uistinta kokoajan siksi kannattaa vaihdella uistimia ja välineitä.Uistinta uitan tosi vaihtelevasti välillä pysäyttäen välillä kovempaa kelaten ja nykäyksiä tehden.Jigi kalastus on taas tosi mielenkiintoista kun antaa sen laskeutua pohjalle ja tasaisin nykäyksin kelailee takaisin.
        Varsinkin ahvenet eivät voi vastustaa liikettä ja saalista kertyy.Yleisesti luullaan että kutukalat eivät tartu vieheisiin mutta kyllä itse saamillani kaloilla on monella vielä maitia tai mätiä mahassa.Oikealla tavalla ärsytettynä haukikin on petokala joka nappaa helpon suupalan kun se kohdalle osuu.Ei muuta kun rohkesti tarjoomaan kaloille purtavaa ja nauttimaan kevään haukiriehasta, sillä kaloja riittää oikeilla paikoilla runsaasti.


      • Apua Tarvitseva
        oziz kirjoitti:

        Tere taas

        Kyselit tossa vähän apua ja tässä lisää vinkkejä.
        Tosiaan kutuhan vaihtelee suomenkin oloissa melkoisesti ja mitä pohjoisemmaksi mennään sitä myöhempään kalat siellä kutee.Itse olen tutkinut kutupaikkoja jo toistakymmenta vuotta ja saalista kertyy useita satoja kaloja kaudessa.
        Keväällä haukea,meritaimenta,ahvenia ja myöhemmin myös kuhaa.Tänäkin keväänä kutu ajoituu pitkälle aikavälille ja kannattaa lähes päivittäin käydä kalastamassa jo kuteneet hauet ja ahvenet pois.Kuteneet kalat kerääntyy siellä missä kalastan vuodesta toiseen samoille paikoille ja saalis on joka päivä useita haukia ja ahvenia.Mikäli et tunne omaa kalastus aluetta kovin hyvin niin paras tapa on jutella paikallisten kanssa missä ne kalat yleensä kutee ja mennä paikanpäälle varmistamaan tilanne.Itse kalastan monenlaisilla välineillä ja tänä keväänä saalista on tullut jerkeillä,jigillä,pintauistimilla ja erilaisilla lusikkauistimilla.Kalat tottuu nopeasti jos vaan heittelee samaa uistinta kokoajan siksi kannattaa vaihdella uistimia ja välineitä.Uistinta uitan tosi vaihtelevasti välillä pysäyttäen välillä kovempaa kelaten ja nykäyksiä tehden.Jigi kalastus on taas tosi mielenkiintoista kun antaa sen laskeutua pohjalle ja tasaisin nykäyksin kelailee takaisin.
        Varsinkin ahvenet eivät voi vastustaa liikettä ja saalista kertyy.Yleisesti luullaan että kutukalat eivät tartu vieheisiin mutta kyllä itse saamillani kaloilla on monella vielä maitia tai mätiä mahassa.Oikealla tavalla ärsytettynä haukikin on petokala joka nappaa helpon suupalan kun se kohdalle osuu.Ei muuta kun rohkesti tarjoomaan kaloille purtavaa ja nauttimaan kevään haukiriehasta, sillä kaloja riittää oikeilla paikoilla runsaasti.

        Kävin kalassa, ja irtosi 2x 2 kilon haukea, viskelin professoria kokoajan samaan paikkaan
        Tuhannet kiitokset oziz ;p


      • ihmettelijä!
        Apua Tarvitseva kirjoitti:

        Kävin kalassa, ja irtosi 2x 2 kilon haukea, viskelin professoria kokoajan samaan paikkaan
        Tuhannet kiitokset oziz ;p

        Heti menit kalaa ja .. ,mutta hauenkutu vasta
        alkamassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      96
      1872
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1387
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1238
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      65
      1138
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      984
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      72
      969
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe