Olen nyt lukion ykkösellä vikaa kuukautta ja mietin vaihtoa toiseen (melko läheiseen) lukioon. Lähdin nykyiseen lukioon suht hyvillä mielin, vaikka paras ja ainoa kaverini koko peruskoulun ajalta menikin juuri tuohon toiseen lukioon.
Nykyisessä lukiossa ei ole muussa vikaa kuin omassa mielenterveydessä. Minulla on ollut aina vaikeuksia löytää uusia kavereita, ja olenkin ollut koko vuoden henkisesti aika yksin enkä ole tuon kaverin kanssa paljoa nähnyt. On minulla lukiossa kavereita enkä ole koulussa ikinä yksin, mutta vapaa-ajan vietän yksin kotona ahdistuneena. Eivät koulukaverini ole muita kuin koulukavereita eikä meillä sen syvempää yhteyttä ole. Olen lukion ykkösellä sen takia kärsinyt sekä masennuksesta että ahdistuksesta jonka takia hyvä koulumeneatyksenikin on alkanut kärsiä.
Mietin lukion vaihtoa jo ennen joulua mutta päätin odottaa kevääseen asti, nyt se on taas mielessä. Nyt kesän tullessa olen laittanut jo hakemuksen menemään mutta vieläkin vaihdan mieltäni koko ajan. Kaverini olisi avosylin ottamalla minut uudessa lukiossa vastaan ja hänellä on siellä kaveriporukkakin valmiina. Olen kuitenkin kuullut monesta paikasta, ettei kavereilla ole niin väliä eikä sen puolesta kannattaisi pelkästään vaihtaa.
Osaako kukaan auttaa?? Itsellä menee jo järki tätä pohtiessa eikä kukaan, opot ja koulupsykologit mukaan luettuna oikein ole osannut mitään sanoa:')
Kannattaako lukiota vaihtaa?
2
328
Vastaukset
- Anonyymi
Sinun on hoidettava mielenterveys kuntoon nyt. Se ei parane lukiota vaihtamalla. Lukion jälkeen sinulle tulee joka tapauksessa ero vanhoista koulukavereista ja edessä on uusien löytäminen uusista opiskelupiireistäsi tai muualta. Et voi koko ikääsi roikkua vanhoissa poikaporukoissa.
Sanot, että sinulla on nykyisessä lukiossa kavereita. Se on hyvä. Keskity opiskeluun! Olen samaa mieltä kuin ne monet muut, jotka sanovat ettei kavereilla ole niin väliä. No, toki on. Mutta siis sinullahan on kavereita koulussa. Ei koulun kaveripiiri siellä toisessakaan lukiossa sinua varmaan koulun ulkopuolella viihdytä. Sen puolesta kannattaa jatkaa nykyisessä lukiossasi ja hoida se mielenterveyspuoli kuntoon ammattilaisten kanssa, ei siinä kaverit auta.- Anonyymi
Päätin vaihtaa lukiota ja nyt kahden päivän päästä itken viime lukion rehtorille että haluan takaisin, olisi siinä kannattanut kuunnella :)
Tosin kavereista olen edelleen eri mieltä. Ne ovat erittäin tärkä voimavara ja ilman niitä en jaksaisi mitenkään (enkä viime vuonna jaksanutkaan). Jos pääsisin takaisin vanhaan lukioon panostaisin nyt siihen, että järjestäisin vapaa-ajalle tekemistä ja kavereita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3187504Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662166- 1761830
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161372- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91241Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551161Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019