Pistorasioiden jousivoimaliittimet

Anonyymi

Pistorasioissa on nykyisin poikkeuksetta syöttökaapelin liitäntä jousivoimaliittimin.
Vanhat porsliinikojeet kytkettiin tekemällä johtimeen silmukka ja ruuvattiin liitäntäruuvin alle.

Silti tämä virrankestoltaan kyseenalainen liitäntätapa sallii 16 A aina 3680 W tehoisen laitteen liittämisen pistorasiaan.
Pistorasian pistotulppakoskettomet ovat joissain tapuksissa kaiken lisäksi luvattoman heikot.

54

789

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Johtimien liitoksessa ei ole mitään ongelmaa.

    • Anonyymi

      Joo, pahimmassa tapauksessa on vielä vaikka kymmenen tälläisen rasian ketjutus ja täys kuorma kytketty viimeisessä rasiassa.

      • Anonyymi

        Ei tuollaista käytännössä ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuollaista käytännössä ole.

        Kyllä kuule ketjutuksia on ja ihan hyvin se kuorma voi olla siellä loppupäässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kuule ketjutuksia on ja ihan hyvin se kuorma voi olla siellä loppupäässä.

        Käytännössä korkeintaan joku tilapäinen kuorma kuten imurointi.


    • Anonyymi

      Liitoksen poikkipinta on pienempi näissä kynsiliittimissä jos verrataan vanhaan mainittuun tapaan tehdä kuorittuun johtimeen silmukka joka ruuvin alla.
      Viimeistään ketjutuksessa tulee tuo liitosten lämpenemisriski huomattavaksi.

      • Anonyymi

        Miksi muka ketjutus on huono asia jos on monta tai vain kaksi. Loppua kohden jännite vähenee ja myös virta, ellei sitten ole laite jolle riittää pienempi jännite ja virta nousee.
        Ruuviliitos huolellisesti tehty on hyvä,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi muka ketjutus on huono asia jos on monta tai vain kaksi. Loppua kohden jännite vähenee ja myös virta, ellei sitten ole laite jolle riittää pienempi jännite ja virta nousee.
        Ruuviliitos huolellisesti tehty on hyvä,

        Yksinkertaisesti siitä syystä että jos se kuorma siellä viimeisessä rasiassa niin sen virta kulkee kaikkien jopa vaikka kymmenenkin pistorasian jousiliittimien kautta jolloin todennäköisyys on suurempi että joku näistä liitoksista on huono...


    • Anonyymi

      Saat ostaa ruuviliittimellisiä edelleenkin, jos haluat. Ei ne ole mihinkään kadonneet.

      • Anonyymi

        Saat ostaa.
        Urakoitsija kuitenkin tekee tilin nopeudella ja ruuviliitoksen teko on hitaampaa.
        Itsehän et saa riivi tai jousiliitosta tehdä ellet ole urakoisijan työläinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saat ostaa.
        Urakoitsija kuitenkin tekee tilin nopeudella ja ruuviliitoksen teko on hitaampaa.
        Itsehän et saa riivi tai jousiliitosta tehdä ellet ole urakoisijan työläinen.

        Jatkojohdon päät saa vaihtaa.
        Olen ollut urakoitsijan töissä maalaamassa ja nyt saan vähän rasioitakin vaihtaa.


    • Anonyymi

      Jousiliitoksetkin on hyväksytty 16A:n virralle ja virtaa menee enemmän sulake palaa tai ylivirtasuoja laukeaa joten mikä on tämän vedätysaloituksen pointti ?

      • Anonyymi

        Yksi pointti on varmaan että on ollut ja tulee olemaan monia "hyväksyttyjä" asioita jotka kuitenkin todellisuudessa ovat aivan susia


      • Anonyymi

        Varmaan se että koko ketjun ydin on mennyt sinulta täysin ohi.


      • Anonyymi

        Johan taas maallikko ihmettelee että mikä on pointti?
        Sulakkeen palamisella ei aloituksen kanssa ole mitään tekemistä.
        Jos et ymmärrä mistä puhutaan ole hiljaa.

        Kommenttisi on Pietiläisen "ph pitää saada nollaan" tasoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi pointti on varmaan että on ollut ja tulee olemaan monia "hyväksyttyjä" asioita jotka kuitenkin todellisuudessa ovat aivan susia

        "Yksi pointti on varmaan että on ollut ja tulee olemaan monia "hyväksyttyjä" asioita jotka kuitenkin todellisuudessa ovat aivan susia"

        Eivät ole mitenkään suseja kun niitä osaa käyttää.

        Aloittaja haluaa nyt tehdä "vähän omia asennuksia", eivätkä ne onnistu tee-se-itse-mieheltä. Ja hyvä niin!


    • Anonyymi

      Se on tuo ruuviliitos parempi vain niin kauan kun ruuvit pysyy kireällä. Sen jälkeen jousikuormainen muuttuu paremmaksi.

    • Anonyymi

      Kunnes jousi väsyy ja syttyy tulipalo. 🤣
      Aika paskoja nykyset sähkötarvikkeet, niin se vain on. Ce- ja muut hyväksymismerkinnät eivät takaa minkäänlaista laatua.

      • Anonyymi

        Ihan samat ongelmat on vanhemmissakin pistorasioissa.


      • Anonyymi

        Voi esittää vastakysymyksen, missä määrin staattisessa tilassa oleva jännitetty jousi väsyy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi esittää vastakysymyksen, missä määrin staattisessa tilassa oleva jännitetty jousi väsyy?

        Jousi väsyy kuormitettaessa, senhän tietää peruskoululainenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jousi väsyy kuormitettaessa, senhän tietää peruskoululainenkin.

        Jousen väsymisellä ei ole tässä käytössä mitään merkitystä. Ihan (yli)mitoittamis juttuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jousen väsymisellä ei ole tässä käytössä mitään merkitystä. Ihan (yli)mitoittamis juttuja.

        Jouset ja niiden väsyminen on tässä ihan ydinkysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jouset ja niiden väsyminen on tässä ihan ydinkysymys.

        No enpä ole kuullutkaan että jousiliittimet voisivat "väsyä" :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No enpä ole kuullutkaan että jousiliittimet voisivat "väsyä" :)

        Sitä ne tekee. Siis se jousiosa mihin töpseli tungetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä ne tekee. Siis se jousiosa mihin töpseli tungetaan.

        Nyt trolli höpöttelee jo omiaan, ei tiedä mikä on jousiliitin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt trolli höpöttelee jo omiaan, ei tiedä mikä on jousiliitin.

        Nyt keksit jousiliittimen omasta puupäästäsi. Kukaan liittimestä puhunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä ne tekee. Siis se jousiosa mihin töpseli tungetaan.

        Eipä siinä paljon ylimenovastusta tarvitse olla, lämpenee ja kas jousivoima katosi.


      • Anonyymi

        Ei CE mitkään laatumerkki ole, se on valmistajan vakuutus, että tuote täyttää standardit.
        Ennen oli niillä pistorasioilla pakollinen ennakkotarkastus, joten huonoja ei päässyt markkinoille.
        Pistotulpan sähköjohtimien jousiliittimet kestävät kyllä, mutta itse pistotulppaa varten olevat messikiviritykset ovat huonoja.


    • Anonyymi

      Se on muuten niin että vielä 60 luvulla kun johdot ruuviliittimien alle kierrettiin, oli tapana kiertää silmukka kärkipihdeillä oikean kokoiseksi ja vasaralla napauttaa renkaan muotoinen paljas johdin kantikkaaksi jolloin kosketuspinnasta tuli tasainen. Tähän oli perusteltu syy eli se että johtavuus ei ainakaan kytkentäkohdassa ollut huonompi kuin itse johdin. Aloittaja on oikealla asialla ja huono kontakti aiheuttaa liitoksen lämpenemisen. Kyllä näitä liitoksia on mielenkiintoista tarkastella lämpökamerallakin.

      • Anonyymi

        Aika akrobaatti saa olla, kun katonrajassa rasiaa kytkiessä oli alasin kainalossa jossa vasaroi johtimen päät kantikkaiksi. 😆


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika akrobaatti saa olla, kun katonrajassa rasiaa kytkiessä oli alasin kainalossa jossa vasaroi johtimen päät kantikkaiksi. 😆

        Missä hitossa sinä sen alasimen näit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä hitossa sinä sen alasimen näit.

        Siinä se alasin oli asentajan kainalossa, otti aian käsille kun takoi pajavasaralla se päällä johtoa kantikkaaksi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä hitossa sinä sen alasimen näit.

        Jotain vastenhan se johdin täytyy litteämmäksi lyödä ja tätä vastetta voidaan hyvinkin kutsua alasimeksi eli mikähän tämä vaste siten oli mitä vasten homma tehtiin?


    • Anonyymi

      Ehkä silloin oli vielä tekijöitä jotka tiesi mitä olivat tekemässä.

    • Anonyymi

      Työkaluina olivat tavallisimmin vasara ja sirppi sen alaisimen lisäksi...

    • Anonyymi

      Ennen tehtiin kunnolla vaatimattomilla työkaluilla. Nykyään ei hyvilläkään työkaluilla saada kuin sutta aikaan.

      • Anonyymi

        jep. avasin yhden wago liitimen, työnsin johdon avoimeen liitimeen, katsoin luupilla ja päätin että yhtään wago liitintä ei tähän torppaan tule.
        Voi jumalauta jätkät se kosketuspinta on todella pieni... kyllä johdon pitäisi jatkoksen kohdalla säilyttää neliöt.
        Tehkää itse sama perässä ja järkyttykää...ei mulla muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jep. avasin yhden wago liitimen, työnsin johdon avoimeen liitimeen, katsoin luupilla ja päätin että yhtään wago liitintä ei tähän torppaan tule.
        Voi jumalauta jätkät se kosketuspinta on todella pieni... kyllä johdon pitäisi jatkoksen kohdalla säilyttää neliöt.
        Tehkää itse sama perässä ja järkyttykää...ei mulla muuta.

        Tosielämässä Wagot kestää uskomattomia virtoja -jopa kiinan kopiot myös eli minkäänlaisia ongelmia ei oikeasti ole joten höpöt sun tutkimuksillesi.
        Netistä löytyy videopätkiä kun noille annetaan kunnolla virtaa ja sitä tosiaan saa antaa reilusti ennenkuin savu nousee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosielämässä Wagot kestää uskomattomia virtoja -jopa kiinan kopiot myös eli minkäänlaisia ongelmia ei oikeasti ole joten höpöt sun tutkimuksillesi.
        Netistä löytyy videopätkiä kun noille annetaan kunnolla virtaa ja sitä tosiaan saa antaa reilusti ennenkuin savu nousee.

        löytyy löytyy myös vertailussa huppuliitimen kanssa ... huppuliitin peittoaa silti virroissa...revi siitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        löytyy löytyy myös vertailussa huppuliitimen kanssa ... huppuliitin peittoaa silti virroissa...revi siitä

        Mitä pitäs repiä - kun wagotkin kestää moninkertaisesti virrat mitkä pitää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jep. avasin yhden wago liitimen, työnsin johdon avoimeen liitimeen, katsoin luupilla ja päätin että yhtään wago liitintä ei tähän torppaan tule.
        Voi jumalauta jätkät se kosketuspinta on todella pieni... kyllä johdon pitäisi jatkoksen kohdalla säilyttää neliöt.
        Tehkää itse sama perässä ja järkyttykää...ei mulla muuta.

        Wagot on kaikin puolin parempia kuin huppuliittimet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jep. avasin yhden wago liitimen, työnsin johdon avoimeen liitimeen, katsoin luupilla ja päätin että yhtään wago liitintä ei tähän torppaan tule.
        Voi jumalauta jätkät se kosketuspinta on todella pieni... kyllä johdon pitäisi jatkoksen kohdalla säilyttää neliöt.
        Tehkää itse sama perässä ja järkyttykää...ei mulla muuta.

        Hah hah, pätö asiantuntija. 🤣🤣🤣
        Kosketuspinta-alaa ja ainevahvuutta on vaikka muille jakaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jep. avasin yhden wago liitimen, työnsin johdon avoimeen liitimeen, katsoin luupilla ja päätin että yhtään wago liitintä ei tähän torppaan tule.
        Voi jumalauta jätkät se kosketuspinta on todella pieni... kyllä johdon pitäisi jatkoksen kohdalla säilyttää neliöt.
        Tehkää itse sama perässä ja järkyttykää...ei mulla muuta.

        Suorastaan naurettavaa ja ymmärtämätöntä "tutkimusta" -luuletko tosiaan ettei noita olisi koestettu, labrattu ja toimiviksi varmistettu ennen markkinoille päästöä ja kuten kerrottu kaikenmaailman kiinan kopiotkin ovat yllättävän hyviä eivät toki aivan merkkituotteiden kuten Wagon veroisia.


    • Anonyymi

      Saman todennut. Ei mullakaan tähän lisättävää ole.

      • Anonyymi

        Totesin siis saman etten näitä vakon paskoja laita mihinkään asennuksiin. Eikö se savun nouseminen jousivirityksistä jo kerro missä on heikoin johtavuus. Heikoin johtavuus pitää olla sulakkeessa tai johdonsuojakatkaisimessa. Ei johtimessa eikä johtojen liitoksissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totesin siis saman etten näitä vakon paskoja laita mihinkään asennuksiin. Eikö se savun nouseminen jousivirityksistä jo kerro missä on heikoin johtavuus. Heikoin johtavuus pitää olla sulakkeessa tai johdonsuojakatkaisimessa. Ei johtimessa eikä johtojen liitoksissa.

        Voihan sen kontaktin laafun


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totesin siis saman etten näitä vakon paskoja laita mihinkään asennuksiin. Eikö se savun nouseminen jousivirityksistä jo kerro missä on heikoin johtavuus. Heikoin johtavuus pitää olla sulakkeessa tai johdonsuojakatkaisimessa. Ei johtimessa eikä johtojen liitoksissa.

        jep.. laitanpa tässä kuvan.

        SDKF liitin 0,2-2,5 ihan vastaava kuin wago tai ainakin yhtä "hyvä".
        yleisesti käytössä asennusliikkeissä.
        sanoisin että kosketuspinta on todella pieni.


        https://i.postimg.cc/hPXdmqGP/SDKF-liitin.jpg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totesin siis saman etten näitä vakon paskoja laita mihinkään asennuksiin. Eikö se savun nouseminen jousivirityksistä jo kerro missä on heikoin johtavuus. Heikoin johtavuus pitää olla sulakkeessa tai johdonsuojakatkaisimessa. Ei johtimessa eikä johtojen liitoksissa.

        Hehheh luulitko hölömö että sulakkeita tai johdosuojia ei ole ohitettu noissa kokeiluissa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jep.. laitanpa tässä kuvan.

        SDKF liitin 0,2-2,5 ihan vastaava kuin wago tai ainakin yhtä "hyvä".
        yleisesti käytössä asennusliikkeissä.
        sanoisin että kosketuspinta on todella pieni.


        https://i.postimg.cc/hPXdmqGP/SDKF-liitin.jpg

        Missä sinä tuossa kosketuspinnan näet? Ei tuollaista häkkyrää ole Wagon sisällä.
        Laita kuva Wagon sisuskaluista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jep.. laitanpa tässä kuvan.

        SDKF liitin 0,2-2,5 ihan vastaava kuin wago tai ainakin yhtä "hyvä".
        yleisesti käytössä asennusliikkeissä.
        sanoisin että kosketuspinta on todella pieni.


        https://i.postimg.cc/hPXdmqGP/SDKF-liitin.jpg

        Esson vaari ei ole oikein ymmärtänyt wagon rakennetta.
        Kaikissa niissä on rakenne jossa jousikynsi puristaa johtimen päätä paksusta tinatusta kuparista tehtyä vastinalasinta vasten. Jousikynnen muoto on erilainen vivulla avattavassa liittimessä kuin mitä on liittimessä johon voi työntää johtimen suoraan.
        https://electricianexp.com/41/wp-content/uploads/2018/07/rasp-korobka2.jpg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä sinä tuossa kosketuspinnan näet? Ei tuollaista häkkyrää ole Wagon sisällä.
        Laita kuva Wagon sisuskaluista.

        kuvaa itse wagos


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esson vaari ei ole oikein ymmärtänyt wagon rakennetta.
        Kaikissa niissä on rakenne jossa jousikynsi puristaa johtimen päätä paksusta tinatusta kuparista tehtyä vastinalasinta vasten. Jousikynnen muoto on erilainen vivulla avattavassa liittimessä kuin mitä on liittimessä johon voi työntää johtimen suoraan.
        https://electricianexp.com/41/wp-content/uploads/2018/07/rasp-korobka2.jpg

        Kuvassa oleva SDKF on vipuliitin..jotta riittävä pinta-ala saavutettaisiin pitäisi yksilankaiset johtimien päät mankeloida tasaisemmiksi.
        Jätän teidät teinit tänne väittelemään toistenne kanssa, tiedän että olen oikeassa ja se riittää tällä kertaa.

        vittuilkaa vaan toisillenne oikein urakalla niin kuin aina.


    • Anonyymi

      Minä en kettuile enkä ole hölömökään. Eivät nämä ymmärrä mitä liitokselta vaaditaan jotta liitospinta olisi a vähintään 1,5 mm2 b 2,5 mm2 jne. Ja ihan sama vaikka testitilanteessa olisikin vikavirta ja johdonsuoja kytkimet ohitettu. Jokin vikatila jolloin johdonsuoja ei laukeakaan tai oikosulkutila esim63 A syötön ja ryhmäjohdon välillä ja ryhmäjohto onkin vikatilassa ja 63 A hitaan tulppasulakkeen varassa. Näin voi käydä vaikkapa viljankuivaamoissa joissa rotat mutustelee johtoja tms. Mutta eivät nämä tilanteet kaikille aukea eikä ymmärrys riitä mitä tosielämässä voi sattua. Huono liitos voi oikeasti aiheuttaa miljoonavahingon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe