Hesarissa juttu Nyhtökauran markkinoinnin ja kulutuksen epäonnesta, osin muusta, osin koronasta johtuen.
Käytätkö nyhtökauraa. Tuliko tuotteesta arkipäivääsi kuuluva sapuska.
Silloin kun nyhtökaura tuli markkinoille, tein siitä lihapullia, vaikka en ymmärtänyt miksi kaurasta on värkätty lihankorviketta. Kaikkea pitää kokeilla. Jäi yhteen kertaan, joskus olen seisovasta pöydästä murusen lautaselle ottanut.
Mikä on parempaa kuin kaurapuuro tai kaurapaistos tai vaikka jätkänvelli sellaisenaan kaurahiutaleista mitenkään sitä enempää prosessoimatta. Jos jättää lihan, miksi pitäisi olla lihaa muistuttavaa ateriaa ollenkaan.
Nyhtökaura
40
528
Vastaukset
- Anonyymi
Itse en ole kokeillut ja luotan tyttäreni sanaan kun sanoi ettei maistunut miltään ja lapsetkaan ei tykänneet. Monen muunkin "korvikkeen" kanssa käynyt samoin.
Itse en käytä mitään "korvikkeita" enkä myöskään kaupan valmisruokia. Jos jotain valmista ruokaa haluan niin menen syömään jonnekin ravintolaan tai haen Kotipitsasta cotsonen. - Anonyymi
Ei ole tullut mieleenkään kokeilla. Näytti muutenkin tuotteelta, joka ”korttelitoiveena” jäi kaupan hyllylle.
- Anonyymi
Maistoin kyllä ja en tykännyt. Samoin maistoin "Härkistä", joka härkäpavuista valmistettu. Kumpikaan ei ollut minun makunystyröille.
Kovasti kohkattiin nyhtökaurasta ja tuote oli alkuun loppunut.
Kasvispihvit ja -pyörykät itsetehtyinä saa maun mìeleisekseen.
Sirkkaleipää ihan väen väkisin yritettiin kaupassa maistattaa, ei kiitos. Sirkkojen suosio tyrehtyi ennen kuin alkoikaan.
Onhan se hyvä, että on innovaatioita. Kuten kalankasvatus altaissa. Vedet ovat niin saastuneita ja mikromuovia, että tällä menolla merenelävät kielletään. - Anonyymi
Ihan ok.
Jotain kastiketta taisin tehdä. Mikäpä siinä, toimi ihan hyvin. Ei eronnut jauhelihata oikein mitenkään, samantyyppinen koostumus ja purutuntuma, kuin jauhelihassa. Ja maku, kuin nyt kastikkeessa yleensäkin on. Muuta kokeita en ole tehnyt, varmastikkin siitä voi vääntää pihvejä, murekkeita, pullia.
Yllätys oli mifu. Sinällään kerettiläinen tuote, valmistettu jostain jämämaidosta, eli on eläinperäinen. Mutta sen koostumus oli aiaslailla sama, kuin broilerissa.
Tässä sellainen juttu, mikä mua ärsyttää. Puhutaan lihankorvikkeista, vaikka iteasiassa kyse on uusists tuotteista, joita voi käyttää samalla tavalla ja samankaltaisiin ruokiin, kuin lihaakin. Siis vaihtoehtoisia elintarvikeita, hyvä olla valinnanmahdollisuuksia. Lisäks toki toi ekologia, suoraan kasvista jalostettua, jää niinkuin se lihankasvattaminen pois välistä. Paitsi siis mifu, jota kai tehdään maitotuotannon hukkavirroista, eli se tietyllä tavalla ekologinen juttu sekin.
Mun mielestä kaikenlaiset vegejutut on jes. Usein vegejutut on jopa paremman makuisia, kuin lihajutut. Esimerkkinä vegemöttönen, paljon maukkaampi ja mehevämpi, kuin normaali normimöttönen. Ja vihishän on myös jes tuote, lihis ilman lihaa. Kunnollisen oloista vegemakkaraa en ole löytänyt, mun mielestä olleet rakenteeltaan kummallisia, eikä makukaan ole iskenyt. Mutta mahiksia kehitykselle on. Aikanaan keskisuomessa oli pieni makkaratehdas, joka teki hiton hyviä punajuurigrillimakkaroita. 20% punajuurta, siis suunnalleen samanlainen kai resepti, kuin lindströmin pihveissä, ei siis puhdas vege. Noh, net oli niin pirun hyviä, että net tuli syötyä raakana paketista, ennenkuin oli perillä mökillä.
Eihän lihansyömisessä mitää pahaa muuten ole, mutta se lihan kasvattaminen on epäekologista. Mutta kun ihmisiä paljon, ei riistaa riitä ja siks helpompi kasvattaa sitä. Mutta ihminen on sekasypjä ja voi syödä myös kasviksia. Ja kun syö kasviksia, ei tarvi pilata ilmastoa, ei viljellä rehua lehmille pelloilla, joissa vois kasvattaa suoraa ruokaa ihmiselle jne. Mutta asia tarvii ison remontin, paitsi ihmisten mieleipideilmastoon, myös maatalouden, elintarviketeollisuuden laajemmasta rukkaamisesta kasvispöperöjen suosimiseen.
Joop, nyhtökauralle tais käydä vähän ohraisesti:D Mutta siitä saatu kokemuksia ja tuntuu, markkinoitakin kuitenkin jo olisi. Oletus, tuotanto voi jatkua jossain muodossa jatkossakin. Ja tuotekehittely jatkuu varmasti. Korostan kuitenkin, mun mielestä vegejutut pitää ottaa omina, uusina tuotteina, ei minkään korvikkeina.
Joku mainitsi sirkat. Olihan siinä pikainen ja snadibuumi, joka lopahti. Mutta tulihan siinäkin todettua, ötököistä pystyy tekemään kelpo murkinaan ihmisellekkin. Lihaanan se tavallaan on, mutta paljon ekologisempaa, kuin muut lihat. Sitäpaitsi, ite jotenkin oottelen matoja kauppoihin. Nimittäin jotenkin oletan, net vois toimia vähän kuten katkaravut. Ötököillä jokatapauksessa vielä suuri merkitys ihmiskunnan ruokkimisessa.
Lihan hinta muuten nousussa, kasvisruuan suosio kasvaa siitäkin syystä. Olen varma, kaikenlaisia vegejuttuja ilmaantuu vielä kauppoihin lisää.
=DW=- Anonyymi
Minulle jäi käyttöön pakasteesta löytyvä Quarn. Sienistä tehty, laimeen makuinen. Löytyy muruina ja kuutioina. Kastikkeeseen tosi hyvä. Jos nyt lihaan vertaisin, niin broileri/kana.
Quarnoviillokkia en ole kokeillut. - Anonyymi
Kiitti vinkeistä, vaikka en ole vegaani, sekasyöjä edelleen, niin kokeilenpa
vegemöttöstä ja vihistä.
Lihaa syön aika vähän, kalaa söisin enemmän, mutta edullisempaa tuoretta kalaa ei saa
lähimaisemista eli silakkaa ja muikkua.
Nyhtökaura ei innostanut, tuli kokeiltua ja kaura- ja mantelijuomat on suorastaan
huijausta. Vettä 99%. - Anonyymi
Kyllä ja kun kaikki avocadojen syöjät muistaisivat, että juuri tuon hedelmän viljely ja tuhot luonnolle ovat lähes lihateollisuuteen verrattavissa. Mutta harva muistaa vaan moni vegaani tmv. syö kaksin käsin tätä maapallon toiselta puolelta tuotavaa hedelmää. Kotimaisiakin oisi...
- Anonyymi
Ei kaurasta jauhelihankorviketta tehty. Jos ei syö lihaa, nyhtökaurasta saa
suunnilleen saman määrän proteiinia. - Anonyymi
Oli ihan ok, mutta hintavuutensa takia harvemmin tuli käytettyä. Ei kyllä mielestäni millään tavoin muistuta jauhelihaa. Jos haluaa syödä jotain esimerkiksi jauhelihakastikkeen tapaista, niin siihen on olemassa hyvin sopivia kasvisjauhiksia. Itse vegaanina suosin kuitenkin perinteistä soijarouhetta. Se on on edullista ja riittoisaa.
- Anonyymi
Ihmettelen just tota ns. vekaania, kun soija on kuitenkin tuontitavaraa ja viljellään Brasiliassa ja viljelyalaan käytetään sademetsiä.
Niin varmaan on ”edullista ja riittoisaa”!
Elämä on valintoja! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmettelen just tota ns. vekaania, kun soija on kuitenkin tuontitavaraa ja viljellään Brasiliassa ja viljelyalaan käytetään sademetsiä.
Elämä on valintoja!Yli 90 % tuotetusta soijasta tulee karjan rehuksi juurikin Brasiliasta. Siis rehuksi.
Euroopassa kasvatettua soijaa ihan vaan ihmisille ruoan valmiatukseen.
https://vegesun.com/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yli 90 % tuotetusta soijasta tulee karjan rehuksi juurikin Brasiliasta. Siis rehuksi.
Euroopassa kasvatettua soijaa ihan vaan ihmisille ruoan valmiatukseen.
https://vegesun.com/Euroopassa? 2%!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Euroopassa? 2%!
95 % Suomeen tuodusta soijasta menee rehuksi.
- Anonyymi
Tummaa soijarouhetta minullakin menee. Kaapissa lisäksi aina erilaisia papuja ja kuivattuja herneitä. Pakasteherneitä myös käytän. Tällä iällä pitää huolehtii proteiinista, joten pähkinöitä kuluu kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Elämä on valintoja!Täysin samaa mieltä - mikä ekoteko on syödä muualta lentoteitse tuotavia elintarvikkeita?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täysin samaa mieltä - mikä ekoteko on syödä muualta lentoteitse tuotavia elintarvikkeita?
Onko tässä nyt kyse ekoteoista vai kasvisproteiinista?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko tässä nyt kyse ekoteoista vai kasvisproteiinista?
Olisko kummastakin - päätä ihan itse! Toki voithan meitä ohjeistaa, mistä saa kommentoida ja mikä on kiellettyä tässä ketjussa(si)?
- Anonyymi
En ole koskaan ymmärtänyt asiaa niin, että nyhtökaura yrittäisi matkia
jauhelihaa maussa. Siitä vain saa samat proteiinit ja siitä voi tehdä
jauhelihantapaisia ruokia, mutta ei jauhelihamakuelämys ole mikään "pakko".
Nyhtökauraa ja muita kasvisproteiinivalmisteita voi syödä ihan omana
ruokalajinaan.
Kokeilin lisätä soijarouhetta keittoon proteiinilisäksi.
En tiennyt sen mahdollisista "sivuvaikutuksista" ......
Maha meni ihan kuralle ja sitä kesti pari päivää.
Kerkesin oppia, että soijavalmisteita on erilaisia,
valmiita syötäväksi ja kypsennettäviä.
En tee sillä tiedolla mitään :)))))
En toista kertaa kokeile. - Anonyymi
No en todellakaan käytä noin prosessoituja ruokia. Kerran maistoin ja kun en tykkään muovin mausta, jäi se viimeiseksi kerraksi
- Anonyymi
DW 28.05.2022 11:40
Nappasin tuohon lauseeseesi,
"Eihän lihansyömisessä mitää pahaa muuten ole, mutta se lihan kasvattaminen on epäekologista."
Niinpä, ja sitten pidetään koiria, minäkin asuin kerran alueella, jossa näytti koiria olevan enemmän kuin ihmisiä. Tosi monella taluttajalla oli hihnassaan kaksi, jopa neljä. Niille syötetään lihaa. Siis koiran pitäminen se vasta epa-egologista on. Meni vähän asian vierestä, mutta menköön.
On vaikea olla mieltämättä etteivät härkis ja nyhtökaura olisi lihankorviketta. Niitä käytetään ihan samaan tarkoitukseen kuin lihaa, esim. perunan tai pastan kanssa jauhelihakastikkeen ja -pihvin näköiseen ruokaan. Ainakin matkittu on. Aloittaja- Anonyymi
Minusta ne on vaihtoehto lihasta saatavalle proteiinille samoin kuin esim.
proteiinirahka tms. Nyhtökauraa voi käyttää vaikka munakkaaseen,
pproteiinia siinäkin. Hernekeittokin on vaihtoehto lihaproteiinille, ei tarvitse olla
mikään härkis. Ei pidä pinttyä ajatuksiinsa. Proteiinia saa ilman uutuustuotteitakin,
jos on perehtynyt ravitsemuksen alkeisiin.
- Anonyymi
Kaurapuurossa on hyvin vähän proteiinia itsessään, hiilihydraattia kyllä. Nyhtökauraan on lisätty herneitä ja härkäpapua proteiinin saamiseksi.
Itselle tuo härkäpapu puski nyhtökaurasta läpi ja kun en pidä sen mausta niin en pidä.
En pidä kikherneestäkään sellaisenaan, mutta hummus on herkkua. Kasvishernekeitto tavallisista herneistä ei proteiinilisää kaipaa. - Anonyymi
Täysin samaa mieltä Kapen kanssa. Tuotteet jää taatusti hyllyyn kun luen tuoteselosteen.
https://www.suomi24.fi/viihde/kape-aihinen-kavahtaa-uusia-vege-tuotteita-tutkikaa-hyvat-naiset-ja-herrat-etta-mita-niissa-on?utm_source=suomi24.fi&utm_medium=recommendation_widget- Anonyymi
Syön aika usein valmiseineksiä, mikrokeittoja, maksalaatikkoa, kaalilaatikkoa,
porkkanalaatikkoa (sesonkina), Kivikylän hernekeittoa, mustamakkaraa ym.
Ei ne ole ole minua tappaneet vielä.
Eri juttu nämä härkis ja joku muukin uutuustuote, ne on lisäainepommeja.
Niissä on voittopuolisesti kaikkea muuta kuin härkäpapua tms.
Kun niitten tuoteselostetta tutkii jää ostamatta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun niitten tuoteselostetta tutkii jää ostamatta.Proteiineja olisi hyvä saada gramma painokiloaan kohti vuorokaudessa.
Esimerkiksi 60-kiloisen ihmisen pitäisi saada 60 grammaa proteiinia vuorokaudessa
ja ikääntyessä vähän enemmänkin.
Tempaisin eilen syödä purkin hernekeittoa, siitä sain lähes 30 grammaa proteiineja
Söin keiton kahdessa erässä lounaalla ja illemmalla
juustoruisleivän ja maidon kanssa, niistä saattoi tulla 10 grammaa
proteiinia lisää. Juustossa on tiivistetysti hyvin proteiinia ja maidossakin vähän
ja kalsiumia.
En jaksa enää yhtään kikkailla ruokien kanssa. Yritän päästä mahdollisimman
helpolla (ja vähällä tiskillä) kuitenkin ravintosisältöä ajatellen.
Myös kasviksissa on vähän proteiineja.
Yhdessä proteiinirahkapurkissa (jälkkäriksi) on noin 15 gr proteiinia
(riippuen valmistajasta)
Niitä on vähärasvaisia, laktoosittomia ilman lisättyä sokeria
eri makuja.
Esim. Valion Profeel-pirtelöstä saa myös runsaasti kalsiumia
Joskus kaupassa on jotain mukavaa valmista, esimerkiksi savu- tai hiilisilakoita
tai savumuikkuja ja milloin mitäkin, ei tarvitse "valmistaa" mitään.
En oikeastaan tiedä miksi tarvitsisin mitään korvikevalmisteita.
Laiska pääsee vähemmällä :))) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun niitten tuoteselostetta tutkii jää ostamatta.Minulla jää valmisruuat hyllyyn kun ei ole mausteallergiselle sopivaa syötävää ja niissä ei aina ole kaikkia mausteita erikseen lueteltu. En ota sitä riskiä että ruokailun jälkeen on lähdettävä päivystykseen. Allergiatesteihinkään ei ole varaa että saisi sen kynän ja kunnallisen kautta en pääse testeihin kun reaktiot ei ole riittävän pahoja.
- Anonyymi
Ettehän te osaa käsitellä koko asiaa
Nyhtökaurabisneksen karilleajoa vaan aloitte kirjoittaa keittokirjaa vegaaneille
En ole noin 8 vuoteen tilannut hesaria mutta luin tämän artikkelin kaupan jonossa
Seon visio- osassa jolla Hesari yrittää petrata viherpunikkitalousmainettaan jossa pelotellaan piensijoittajia olemaan vaurastumatta, lama tulee, sijoitukset romahtavat jne
No tuliko teille selväksi miksi nyhtökaurabisnes kuusi sukkaan?- Anonyymi
Entä sitten ? Ei ole meidän bisnes.
- Anonyymi
Ihmiset luulivat, että se kilpailee kaurapuuron kanssa, mutta on naamioitu "lihaksi".
- Anonyymi
Höh, älä kommentoi tänne, jos et halua kuulla kommentteja liittyen AIHEESEEN!
- Anonyymi
Nyhtökaurabisnes tyrehtyi, koska Suomeen tuotiin Brasilian sademetsissä kasvatettua soijaa. Soijasta valmistettiin rehua. Rehu syötettiin eläimille. Eläimistä valmistettiin lihaa, koiranruokaa.
Koiranruokaa syötettiin koirille. Koirat asettuivat alueelle, joissa jotkut perheet ottivat useamman koiran perheeseensä.
Lyhyesti sanottuna koirat sössi nyhtökaurabisneksen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyhtökaurabisnes tyrehtyi, koska Suomeen tuotiin Brasilian sademetsissä kasvatettua soijaa. Soijasta valmistettiin rehua. Rehu syötettiin eläimille. Eläimistä valmistettiin lihaa, koiranruokaa.
Koiranruokaa syötettiin koirille. Koirat asettuivat alueelle, joissa jotkut perheet ottivat useamman koiran perheeseensä.
Lyhyesti sanottuna koirat sössi nyhtökaurabisneksen.Asiasta toiseen. Onko Sheba kallistunut?
- Anonyymi
Kirkolla oli köyhän apua.eli 1e,lounalla. Maittava lounas. Lähtiessä sai kyseistä tuotetta piene pusilisen ukan ilmasiksi ken halusi itse otin myö .Tein siitä makaroni latikon pienen maustoin kuin olisin mastanut jauhelihan. nami nami.Suurustin kauramadolla ja kanamunalla, Ei muta kuin uunin kysyy. tosi hvyää maukasta peni ruokaselle,joka syö vain nälkänsä kohtudella,ei elä syödäksen,
- Anonyymi
Nyhtö kuran bisnes kaatui koska
sosdem Sak ... on asumistukisossussamakaus palkkavaatimuksilla lakoilla ja
teidän äänestäminänne sdp nostanut tuotantokustannuksen sellai seksi että
Järven päässä ei kannata nyhtää mitään ei edes kuraa
Jos nyhtääminen olisi sen sikaan tehty Serbiassa hommassa olisi jotain järven himentä
Nyhtääminen ei teille sovi vaan verot ja sossu
Mustakaa se
panakaa mieleen, hyvä näin - Anonyymi
Toukotyöt on tehty.
Pistin pari hehtaaria nyhtökauraa.- Anonyymi
Koetat olla vitsikäs, vai. - Nm. Puujalkasellainen
- Anonyymi
Ahaa. Minä pistin soijarouhetta tulemaan. Sadepeltoa on muutama hehtaari. Ei tarvii metsää hakata. Sataa nytkin.
- Anonyymi
Pitää totuttautua nuoresta pitäen. Maistoin noita "keinotekoisia" lihapullia. En osta enää.
- Anonyymi
Kertaalleen kokeilin jauhelihan asemasta en innostunut. Härkkis-vege -hampurilaista olen syönyt pariinkin otteeseen ja siinä ok.
Siili - Anonyymi
En ole syönyt lihaa kymmeneen vuoteen, jotain proteiinituotteita syön
joskus, mutta en toki yritä kuvitella niitä jauhelihaksi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 904114
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603198- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401790
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628